Transalp Challenge 2019: het rittenschema en keuze uit duo of solo!
Door Jan Geys -
Vandaag raakten er meer details bekend over het parkoers van de Transalp Challenge 2019. Dat de grootste Europese mountainbike meerdaagse een nieuwe finishplaats zou krijgen, wisten we al langer. Die eer gaat in 2019 naar Molveno, aan het gelijknamige meer. De rest van de route stellen we in detail aan jullie voor. Nieuw is dat je niet langer verplicht bent om met een partner deel te nemen aan de beruchtste Alpencross.
De Transalp Challenge neemt in 2019 afscheid van het Gardameer, al is dit geen primeur. Zo finishte de Transalp in 2005 al eens een keertje in Jesolo aan de Adriatische Zee en eindigde de beruchtste Alpencross al meermaals in Arco, op een boogscheut van het Gardameer. Toch wil de traditie dat de Transalp eindigt aan het water, en die traditie wordt volgend jaar niet overboord gegooid. In 2019 eindigt de wedstrijd immers aan de oevers van het meer van Molveno, een uurtje ten noorden van het Gardameer.
Maar vooraleer de deelnemers van een welverdiende duik in het meer mogen genieten, moeten ze wel eerst zeven zware Alpenritten overwinnen. Gestart wordt er in het Oostenrijkse Tux im Zillertal. Via de Tuxer Joch, waar een nieuwe trail werd aangelegd die in de zomer van 2019 zal geopend worden, steekt het peloton al meteen op de eerste dag de grens met Italië over. De tweede helft van de openingsrit is een copy van de eerste rit van de Transalp 2017, inclusief de beklimming van de Valser Jöchl en de finish in Brixen.
Op dag twee staat de kortste rit van deze Transalp gepland. Slechts 55 kilometer liggen er tussen startplaats Brixen en finishplaats St. Vigil. Tussenin wachten er wel drie beklimmingen: Kreuztal, Würzjoch en Col da Ermo.
Mogen we de derde etappe in 2019 de koninginnenrit noemen? Dat zou de andere etappes in deze Transalp misschien wat oneer aandoen, want makkelijke etappes kent de Transalp niet. Landschappelijk en qua mtb-gehalte wordt deze rit over de trails van de Sellaronda echter een pareltje. De laatste beklimming, de Rosengarten, is vooral bekend vanwege zijn prachtige oranjerode kleuren door het laatste licht van de ondergaande zon. Al hoopt de organisatie dat alle deelnemers tegen dat uur al lang veilig binnen zijn.
Ook op dag vier kun je best je ogen goed openhouden, want ook dan tonen de Dolomieten zich in al hun glorie. Via de Karerpass, Passo di Lusia en Baita Segantini gaat het naar finishplaats San Martino, goed voor een rit van net geen 65 kilometer en 2500 hoogtemeters. De Transalp is nu over de helft en van San Martino gaat het naar Folgaria, waar de Transalp in 2017 de laatste keer te gast was.
De voorlaatste etappe gaat vooral in dalende lijn naar de laatste halte van deze Transalp. Die laatste halte voordat het eindstation in zicht komt, is het stadje Trento, een klassieke stopplaats in de Transalp. Nieuw is dat het eindstation dit keer aan het meer van Molveno ligt. Daar komt na een tocht van zeven dagen en ongeveer 550 kilometer en 18000 hoogtemeters een einde aan de 22ste doortocht van de Alpen.
Rittenschema Transalp Challenge 2019:
Rit 1: Tux – Brixen: 105,83 km / 3217 hm
Rit 2: Brixen – St. Vigil: 55,39 km / 2466 hm
Rit 3: St. Vigil – Welschnofen: 89,81 km / 3411 hm
Rit 4: Welschnofen – San Martino: 64,64 km / 2534 hm
Rit 5: San Martino – Folgaria: 116,17 km / 3158 hm
Rit 6: Folgaria – Trento: 58,19 km / 1436 hm
Rit 7: Trento – Molveno: 59,68 km / 2358 hm
Tot slot nog een woordje over een wijziging in het reglement, want vanaf 2019 is het niet langer verplicht om als duo deel te nemen aan de Transalp Challenge. Er werd namelijk een aparte solo-categorie in het leven geroepen voor zij die de uitdaging liever alleen aangaan. Inschrijven voor de Transalp Challenge 2019 kan trouwens nog steeds. Meer info op bike-transalp.de.
De officiële trailer van de Transalp Challenge 2019:
[field name=iframe]
Foto’s copyright Transalp Challenge / Robert Niedring, Martin Sass