TransRiviera: de geboorte van een nieuwe klassieker?
Door Jeffry Goethals -
Binnen een dikke week staat er een duo-team van Vojo aan de start van de legendarische TransVésubienne. Het parcours gaat vanuit het binnenland, startend aan de skipiste van La Colmiane over uiterste technische trails richting het strand van Nice. In de praktijk meer negatieve hoogtemeters dan positieve, maar door de vele draagstukken geraak je moeilijk boven de 12km/u gemiddeld. Voor diegenen die graag stevige rotsige afdalingen doen in een marathon, maar de klimmen wel het liefst rijdend overwinnen is er nu op 24 oktober de TransRiviera!
Uit de as van de Transvalléenne verrijst er nu een marathon waar de volledige mountainbike gemeenschap van de Côte d’Azur en de Maritieme Alpen al tientallen jaren om vraagt. Op 24 oktober 2021 zal de TransRiviera net als zijn grote zus, de TransV, via eeuwenoude natuurlijke paden vanuit het binnenland richting de kust trekken. Het 75km lange parcours loopt meer nabij de Italiaanse grens, start in Tende en gaat via de Roya vallei naar Menton. Ook hier zijn er meer negatieve (3300-) dan positieve hoogtemeters (2500+) en is het parcours uiterst technisch. Maar de klimmen zijn wel glooiender en berijdbaarder, waardoor je met een degelijke conditie in principe nooit of weinig zult moeten stappen en je fiets dragen.
Deze UCI-wedstrijd richt zich natuurlijk tot alle nationaliteiten, maar het is zeker dat zelfs de lokale Côte d’Azur-rijders, trails zullen ontdekken die ook voor hen totaal onbekend zijn. In het bijzonder de laatste afdaling naar Menton. Dit prachtig verborgen historisch pad, leek in eerste instantie niet bruikbaar, maar na enkele verbeteringen door de organisatie is het nu een unieke rijdbare afdaling geworden! Er staan de deelnemers nog meer verrassingen te wachten, zoals het doorkruisen van architecturale structuren waar er nooit verwacht werd dat er mountainbikes in de buurt zouden komen.
De minder getrainde liefhebbers van mooie routes kunnen starten op de kortere TransRiviera (40km en 1800+ hoogtemeters) met een vertrek in Breil sur Roya. Het is een aparte wedstrijd, die de deelnemers meeneemt naar het prachtige laatste stuk van de volledige TransRiviera.
E-bike rijders hebben hun eigen wedstrijd op het lange parcours, de “e-TransRiviera by Loisibike”, waar ze maar twee batterijen mogen gebruiken. Voor hen zal het een uitdaging zijn om economisch om te gaan met hun energie. Ze kunnen het potentieel van de e-bike maximaal benutten en zoveel mogelijk menselijke energie besparen op de beklimmingen, om dan te profiteren van de prachtige afdalingen van het TransRiviera parcours, al moet er wel op gelet worden dat de strenge tijdslimieten worden gehaald!
Het is trouwens ook mogelijk om het volledige en het kortere parcours zonder druk van de chrono te rijden. Dan heb je alle tijd van de wereld om te genieten van de prachtige vergezichten en de uitstekende bevoorradingen. E-bike rijders kunnen dan trouwens drie batterijen gebruiken als ze willen.
Inschrijven kan nog steeds en hiervoor kan je terecht op de site van UCC.
Foto’s: UCC