UCI-reglement 2020: de belangrijkste wijzigingen en nieuwe competities
Door Jan Geys -
Ook de UCI doet jaarlijks zijn duit in het zakje met nieuwigheden en 2020 is daar geen uitzondering op. We zetten ze bij aanvang van dit nieuwe seizoen even op een rij.
Crosscountry
Ook de drempel om te mogen starten in een wereldbeker crosscountry werd verhoogd. Voortaan moeten eliterenners minstens 60 UCI-punten hebben (tegenover 20 voordien) en beloften zelfs 80 UCI-punten (tegenover 40 voordien) alvorens ze startrecht krijgen. Dit moet het aantal deelnemers in de wereldbekers doen verminderen, net zoals dat enkele jaren geleden in de wereldbeker downhill het geval was. Om een voorbeeld te geven: in Albstadt stonden er bij de heren 152 eliterenners aan de start.
In het ploegenklassement (waarbij de punten van verschillende renners van het team worden opgeteld) werd het aantal toegekende punten herzien om meer gewicht te geven aan de XCO. Het winnende team zal voortaan 80 punten mogen bijschrijven in de XCO en 40 punten in de XCC, tegenover 40 punten in beide disciplines in 2019.
Downhill
In de wereldbeker downhill werd de puntenschaal voor het individuele klassement van de vrouwen herzien. Vanaf de elfde plaats zullen er in een wereldbekermanche minder punten te verdienen zijn en vanaf plaats 16 zelfs geen meer, terwijl vroeger de top 20 punten verdiende. Ook al betekende dat toen dat rensters die niet gekwalificeerd raakten voor de finale ook punten verdienden, want in de finale is er slechts plaats voor 15 downhillsters.
Voortaan kunnen er zich bij de junioren 25 renners kwalificeren voor de finale in een wereldbekermanche, tegenover 20 vroeger. Bij de junior-vrouwen verandert het reglement niet, iedereen die de kwalificatierun tot een goed einde brengt, mag deelnemen aan de finale.
Enduro
Ook in enduro zijn er enkele belangrijke reglementswijzigingen. De UCI heeft de achterdemper geschrapt op de lijst van onderdelen die niet mogen gewisseld worden tijdens een wedstrijd. Alleen het frame, de wielen en de voorvork staan nu nog op die lijst en mogen enkel na goedkeuring van een official vervangen worden in ruil voor een straftijd van 5 minuten.
De UCI heeft ook beslist dat een helm waarbij het kingedeelte kan verwijderd worden voortaan toegelaten is, terwijl de organisatie van de Enduro World Series het nog steeds heeft over een volledige integraalhelm. Deze wijziging ligt in lijn met de meest recente ontwikkelingen op dit vlak, want steeds meer helmen met een afneembaar kingedeelte (Giro Switchblade, Met Parachute MCR, Bell Super DH, …) voldoen tegenwoordig aan de ASTM F1952 – 15-norm.
Maar ook …
De UCI kondigde verder ook nog twee nieuwe wereldkampioenschappen aan. Zo zal men in 2020 in samenwerking met Red Bull opnieuw een wereldkampioenschap pumptrack organiseren; de eerste editie vond in oktober 2019 plaats in het Zwitserse Bern. Bij de vrouwen ging de titel toen naar de Amerikaanse Payton Ridenour, bij de mannen naar haar landgenoot Tommy Zula.
Om in de toekomst te mogen deelnemen aan deze wereldkampioenschappen, moet je jezelf kwalificeren. Dit kan door deel te nemen aan een van de 25 kwalificatiewedstrijden. Op 30 mei staat er een manche gepland in het Belgische Genk.
Verrassender is dat de UCI ook een overeenkomst heeft getekend met het platform Zwift dat de wereldkampioenschappen Cycling Esport mag organiseren. De eerste editie staat gepland voor 2020, maar hoe en waar dit kampioenschap zal plaatsvinden is nog niet geweten.
Meer info via uci.org
Meer over de kalender van de wereldbeker XC en DH 2020: www.vojomag.nl/news/wereldbeker-mtb-2019-2020-kalender-staat-eindelijk-vast
De kalender van de EWS 2020: www.vojomag.nl/news/kalender-ews-2020-onthuld