Vaarwel Race King, de nieuwe XC-mountainbikebanden van Continental heten Dubnital, Trinotal & Magnotal
Door Jan Geys -

Continental maakte indruk toen het bedrijf terugkeerde naar de endurotak met een assortiment mountainbikebanden dat snel veel rijders overtuigde vanwege de kwaliteit van het rubber en het karkas. Nu is het de beurt aan de crosscountry, een discipline waarin de nieuwe mountainbikebanden van Continental al twee olympische titels op zak hebben!
Het was een beetje een paradox: Continental boekte de afgelopen seizoenen met Pauline Ferrand-Prévot en Tom Pidcock talloze overwinningen in de XCO, maar het gamma van het merk was ‘hopeloos’ verouderd. Beide wereldtoppers werden dan ook regelmatig gezien op prototypes die niet commercieel verkrijgbaar waren. Nu ligt het resultaat van deze ontwikkelingen eindelijk in de winkels!
De Race King, Cross King en bloedverwanten ruimen plaats voor drie nieuwe mountainbikebanden met op zijn zachtst gezegd originele namen: de Continental Dubnital, Trinotal en Magnotal. Ze zijn bedoeld voor moderne XC, maar ook voor trail- en all-mountain.
Continental Dubnital: rendement op harde ondergrond
De Continental Dubnital is in zekere zin de erfgenaam van de beroemde Race King. Een band met lage noppen, ontworpen voor maximaal rendement op vrij droog en hard terrein.
Hij is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: Race, de soepelste en lichtste uitvoering voor XC en downcountry, en Trail, gemaakt uit een sterker en duurzamer enkellaags karkas. Beide bestaan uit 330tpi, een zeer dichte weving met heel fijne draden, wat een garantie is voor een soepele band.
Er staan ook twee soorten rubbercompounds op het programma: Rapid, voor maximale prestaties met behoud van een goede grip, en Grip, dat zich zoals de naam al doet vermoeden meer richt op de grip, maar toch een behoorlijk goede rolweerstand behoudt. Beide karkassen zijn met beide soorten compounds verkrijgbaar.
De Continental Dubnital is verkrijgbaar in een breedte van 2.2 en 2.4 inch; het Race-karkas enkel voor 29 inch wielen, het Trail-karkas voor 27,5 en 29 inch.
Het gewicht varieert van 605 tot 740 gram, afhankelijk van de versie. De prijzen liggen behoorlijk hoog, namelijk van 66,95 tot 73,95 euro per stuk.
Continental Trinotal: een zekere veelzijdigheid
De Continental Trinotal is op zijn beurt een waardige opvolger van de Cross King, namelijk een band die redelijk rolt, maar met meer uitgesproken noppen. Naast een vaste ondergrond is hij ook beter op zachte ondergrond en biedt hij meer grip (bijvoorbeeld voor meer vertrouwen als voorband).
Ook deze nieuwe mountainbikeband van Continental is leverbaar met een Race- of Trail-karkas, en een Rapid- of Grip-rubbercompound. De breedtes variëren van 2.2 tot 2.4 inch en naast een versie van 27,5 en 29 inch is hij ook in 26 inch verkrijgbaar.
Het gewicht varieert van 595 tot 740 gram en de prijzen gaan van 63,95 tot 73,95 euro.
Continental Magnotal: de brug tussen XC en gravity
De Continental Magnotal vervangt in feite geen bestaande band. Misschien kunnen we hem zien als een verre opvolger van de eerste Mountain King, maar we zien hem vooral als een concurrent van de Schwalbe Wicked Will, die we op veel trailfietsen en/of lichte e-bikes aantreffen. Het doel is in ieder geval om een veelzijdig profiel aan te bieden, met de nodige zijdelingse grip, maar met een loopvlak dat een goed rendement levert.
De Magnotal zal alleen verkrijgbaar zijn met een Trail-karkas, maar wel met twee soorten rubbercompounds: Grip, dat we hierboven al noemden, en Soft, dat afkomstig is uit het Gravity-gamma van Continental. In dat gamma wordt dit compound vooral voor een montage vooraan aanbevolen, maar er wordt aangegeven dat een montage aan de achterkant ook mogelijk is als je de grip wilt optimaliseren.
De Continental Magnotal is verkrijgbaar in een breedte van 2.4 en 2.6 inch en in een diameter van 27,5/29 inch. Het gewicht varieert van 805 tot 985 gram en de prijzen liggen tussen 66,95 en 72,95 euro.
Laatste detail: ze zijn allemaal verkrijgbaar met zwarte of beige flanken. Binnenkort krijgen we de gelegenheid om dit nieuwe gamma te testen en dan kunnen we meer vertellen over hoe ze presteren op het terrein. Stay tuned!
Meer info via www.continental.com
Foto’s copyright Continental