Nieuw 2020 | Focus Jam², Jarifa², Thron²: de nieuwe generatie
Door Paul Humbert -
De voorbije maanden dompelden we ons onder in de wereld van het Duitse merk Focus. Uiteraard kenden we het bestaan van het merk en reden we in het verleden al met enkele modellen, maar wie of wat er achter de naam schuilging, daar wisten we minder over. In dit eerste artikel in een serie van drie, nemen we je mee naar Stuttgart om er de nieuwste e-mountainbikes van het merk voor 2020 te ontdekken.
De e-mountainbikes in het gamma van Focus worden geïdentificeerd door de kleine “²” achter de modelnamen. Afgelopen zomer presenteerde het merk meteen drie nieuwe modellen die zijn uitgerust met een Bosch-motor: de Jam², Jarifa² en Thron².
Visueel is er duidelijk een gelijkenis tussen de drie modellen, ook al zijn ze bestemd voor verschillende doeleinden.
Daarnaast delen ze ook de keuze voor de nieuwe Bosch Performance Line CX-motor die gekoppeld wordt aan een batterij van 625 Wh.
Het is trouwens logisch dat de Duitse ingenieurs zo veel mogelijk technische oplossingen toepassen op alle drie de fietsen. En dat niet alleen om economische redenen. Het vergemakkelijkt ook de productie van de verschillende frames en het is tevens een belangrijk punt voor de dealers die het onderhoud moeten uitvoeren.
Om te beginnen krijgen we de 3D-prints van het frame te zien die gebruikt werden tijdens de ontwikkeling. Ook de oplaadpoort op de bovenbuis, de interne doorvoer van de kabels en de ‘bumpers’ die het frame moeten beschermen tegen impacts van de voorvork, passeren de revue.De kabels vinden hun weg door de schuine buis.
Focus integreerde ook de snelheidssensor in het frame, alleen jammer dat ze nog steeds gebruikmaken van een magneet op de spaken (zie de Jam²).
Met de hulp van een sleutel kan je de batterij losmaken van het frame. Er werd gekozen voor de nieuwe Bosch-batterijen van 625Wh die kleiner zijn dan de oude modellen van 500Wh. Je hebt dan ook een extra ruimte ter beschikking waar je nog wat spullen in kwijt kunt.
De Jam² wordt geleverd met een Bosch Purion-display, de Thron² met een Kiox-exemplaar.
Op de Jarifa² staat dan weer een ‘smartphone hub’. Geen nood, ook zonder een smartphone zul je in dit geval toegang krijgen tot de belangrijkste informatie.
De full suspensions delen de FOLD-ophanging, wat staat voor Focus Optimized Linkage Design. Natuurlijk werd de veercurve aangepast aan elk model. Focus kondigt verder ook aan dat het de kinematica heeft hertekend en de scharnierpunten op de link stijver heeft gemaakt. Om een zo comfortabel mogelijke vering te bekomen, zien we in het eerste deel van de veerweg een degressieve ratio curve die vervolgens progressiever wordt. De anti-squat waarde bedraagt volgens Focus 100%.
De fietsen zijn op de meest gevoelige plaatsen uitgerust met een beschermstrip.
Focus Jarifa² 2020
De Jarifa² is het model dat eerder bedoeld is voor recreatief gebruik. Deze hardtail heeft vooraan een veerweg van 100 millimeter. De 29″-versie kan uitgerust worden met een extra externe batterij van 500 Wh, wat het totaal op een capaciteit van 1125 Wh brengt. De maten XS en S zijn ook verkrijgbaar met 27,5″-wielen, maar in dat geval bestaat er geen mogelijkheid om een externe batterij te monteren.
Met de Jarifa² mikt Focus op diegenen die de fiets ook willen inzetten voor woon-werkverkeer of fietsvakanties. Hij is dan ook voorzien om een spatbord, bagagedrager en fietsstandaard te monteren. Je kan hem ook meteen aanschaffen met al deze extraatjes, maar dan luistert de fiets naar de naam Aventura².
De Jarifa² is verkrijgbaar in 8 versies, met prijzen die gaan van 2799 tot 3999 euro.
Focus Thron² 2020
De Thron² zou je als de volgeveerde evenknie van de Jarifa² kunnen bestempelen. Hij is uitgerust met een veerweg van 130 millimeter (zowel vooraan als achteraan) en kan net als de Jarifa² uitgerust worden met een spatbord, bagagedrager en fietsstandaard.
Hij is wel enkel en alleen met 29″-wielen en Plus-banden verkrijgbaar (29 x 2.6″).
De geometrie van de Focus Thron² moet een zo groot mogelijk panel gebruikers kunnen bekoren en hij moet ook zo veelzijdig mogelijk ingezet kunnen worden, van brede bospaden tot technisch moeilijkere trails.
De balhoofdhoek van 66,8 graden, de liggende achtervork van 455 millimeter en de reach van 430 millimeter (op de medium) leveren een rechte zithouding op. Op papier heeft hij wat weg van de Scott Strike (die we begin dit jaar hebben voorgesteld).
De Thron² is verkrijgbaar in 5 versies, met prijzen die gaan van 3999 tot 4899 euro.
Focus Jam² 2020
Met zijn 150 millimeter veerweg is de Jam² meer geschikt om de ruigste paden af te stormen dan zijn kleine broer met 130 millimeter veerweg. In het gamma van Focus komt de Jam² net onder de Sam² met 170 millimeter veerweg en 27,5″-wielen.
Ook de geometrie van de Jam² is verschillend met die van de Thron². De reach bedraagt 445 millimeter (op de medium) en de balhoofdhoek mindert tot 66 graden. De liggende achtervork van 427 millimeter is vrij kort voor een 29″ e-mountainbike. Dit moet op het terrein voor een bijzonder levendige fiets zorgen.
Waar de Thron² is uitgerust met brede ergonomische handvatten, doet de Jam² het met klassiekere modellen. Ook op de rest van de onderdelen werden geen compromissen gesloten, zoals op de Thron² wel nog het geval is. Hier komen alle onderdelen duidelijk uit een MTB-catalogus.
Zo merken we op de Focus Jam² een chain guide op, wat niet het geval is op de Thron² of Jarifa².
De lagers worden beschermd voor een langere levensduur. Vorig jaar reed de Jam² nog rond met een Shimano-motor, maar vanaf 2020 heb je ook de keuze uit een Bosch-motor. Focus gooit Shimano dus niet overboord, maar biedt beide opties aan. De geometrie op de modellen met een Shimano-motor is een tikkeltje minder agressief, met een balhoofdhoek van 66,5 graden en een reach van 430 millimeter (op de medium).
De Jam² is verkrijgbaar in 29″ (Nine), 27,5″ (Seven) of 29″ vooraan en 27,5″ achteraan (Drifter).
Wil je na aankoop toch nog graag wisselen, dan volstaat het om de verankering in het achterwiel om te draaien.
De Jam² is verkrijgbaar in 9 versies met prijzen die gaan van 4299 tot 7299 euro. De nieuwe modellen met een Bosch-motor zijn goedkoper dan de modellen met een Shimano-motor.
De eerste test
Het is eveneens in Stuttgart dat we een eerste testrit mogen maken met twee van de drie nieuwkomers. In deze regio hebben wel meer spelers uit de fietsindustrie hun onderkomen en dat geldt ook voor de e-bike divisie van Bosch. Beide merken werkten dan ook nauw samen bij de ontwikkeling van de nieuwe fietsen. Daarnaast leeft het mountainbiken enorm rond Stuttgart en we vinden er zelfs een legale DH-piste.
De dag begon niet al te best, want onze fietskleren bleven achter op de luchthaven. En het regende ook pijpenstelen. Even vreesden we voor een rit in onze jeans, maar gelukkig reikte Focus een helpende hand door ons de nodige kledij te lenen. Met iets te grote schoenen rond onze voeten springen we op de Focus Thron².
We beginnen met niet al te hoge verwachtingen, wetende dat de fiets bestemd is voor een zeer groot publiek. Nochtans zou al snel blijken dat we ons vergisten. Dit is geen fiets om te racen, maar hij voelt zich met zijn goed doordachte ophanging, zijn comfortabele handvatten en Maxxis Rekon-band vooraan (die bij MTB-gebruik niet bedoeld is voor het voorwiel en zeker niet op nat terrein) zeer goed thuis op de trails.
We worden nooit onaangenaam verrast en ons vertrouwen groeit. De fiets is niet gigantisch, waardoor hij toegankelijk is. Met zijn niet al te korte chainstays is hij bergop zeer stabiel. Focus is niet in de val getrapt en de Thron² heeft dan ook niets van een lompe tank die moeilijk door de bochten te sturen valt, integendeel. We kunnen de fiets plaatsen waar we willen en hebben geen last van het gewicht. Hij mag dan wel een rustig rijkarakter hebben, maar door zijn evenwichtige opbouw en veelzijdigheid presteert hij beter dan een Scott Strike of een Cube Stereo Hybrid 140.
Aan wie zouden we deze Focus Thron² nu aanraden? Wel, aan zij die een praktische fiets zoeken voor woon-werkverkeer en die er zich ook mee willen amuseren op de trails, zonder dat ze de ambitie hebben om de eerste de beste mountainbiker die passeert uit te dagen voor een ‘wedstrijdje’.
Voor de Focus Jam² lagen onze verwachtingen hoger. En niet alleen die van ons, ook die van Focus zelf. Dat komt in de eerste plaats door de nieuwe Bosch-motor die de concurrentie moet aangaan met de Shimano-motor.
Het concept van de fiets werd met de nieuwe Bosch-motor eenvoudiger en daarnaast werd de fiets ook sportiever.
Reeds na enkele meters voelen we het verschil en we schakelen al snel over naar een 100% MTB-modus. Het globale evenwicht van de fiets is goed en we mogen wel zeggen dat Focus erin geslaagd is om een platform te ontwikkelen dat werkt op de drie modellen. De Jam² laat zich vooral opmerken door zijn veelzijdigheid.
We zitten mooi centraal op de fiets die ook nog eens voldoende comfortabel is. Bergaf schenkt hij het nodige vertrouwen. Ook hier merken we vooraan een Maxxis Rekon-band op die niet echt geschikt is voor de doeleinden van de fiets. Focus beseft dit ook en wisselde de voorband van onze testfiets, maar volgens het merk zou de Rekon wel voldoen voor een zeer groot doelpubliek.
De hertekende ophanging maakt de fiets dynamischer zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Hij is wendbaar en we amuseren ons aan zijn stuur, al missen we een beetje de mogelijkheid om sneller te gaan en uitdagendere paden om de Jam² tot het uiterste te drijven.
Focus presenteert met de drie (of vier indien je de Aventura meerekent) nieuwe modellen een compleet en modern gamma. De langverwachte komst van de Bosch-motor heeft het merk toegelaten om de fietsen en de werking van de ophanging te verfijnen. De Jarifa², Thron² en Jam² delen veel maar zijn toch bedoeld voor een verschillend publiek.
Meer info via www.focus-bikes.com