Nieuw 2021 | Scott Addict Gravel: fast & fun
Door Léo Kervran -
Scott stelde vorige week de nieuwe Addict Gravel voor. Die naam circuleert al sinds 2019 in de catalogus van de Zwitserse fabrikant, maar tot nu ging het simpelweg om een afgeleide van de crossfiets Addict CX. In bepaalde situaties hinkte die fiets dan ook tegen zijn limieten aan. Scott zag echter redenen genoeg om dit keer wel een ‘echte’ gravelbike te bouwen. Wij mochten hem onlangs al ontdekken rond de hoofdzetel van het merk.
Scott heeft twee gravelbikes in het gamma staan: het topmodel Addict Gravel bedoeld om topprestaties neer te zetten en de Speedster Gravel, een aluminium model dat meer gericht is op bikepacking en avontuur. Vandaag hebben we het dus over de Addict Gravel, maar het zou ons niet verbazen dat binnenkort ook de Speedster Gravel vernieuwd zal worden, want ook dat huidige model ligt nauw aan de Speedster-racefiets en heeft dus nog wel ruimte voor verbetering bij het gravelen.
Scott geeft mee dat bij de ontwikkeling van de nieuwe Addict Gravel de sportieve prestaties van de fiets zeer belangrijk waren. Toch merken we op het frame enkele discrete bevestigingspunten op voor een frametas of een spatbord, waardoor hij een zekere veelzijdigheid behoudt.
Voor het ontwerp van het frame van deze Addict Gravel haalden de ingenieurs van Scott hun inspiratie bij zowel de mountainbikes als de racefietsen van het merk. Een eerste belangrijk punt is de breedte van de banden: in de Addict Gravel passen voortaan banden met een breedte van 45 millimeter (officieel, de ingenieurs vertrouwden ons toe dat het zelfs mogelijk is om een nog iets bredere band te monteren).
In vergelijking met het oude model wordt de reach langer en de stuurpen korter, een trend die we ook al een tijdje op onze mountainbikes zien. Het bottom bracket komt wat lager te liggen om de iets hogere banden te compenseren.
De vorm van de buizen en de bewerking van het carbon wordt dan weer overgenomen van de racefietsen. In deze Addict Gravel kan je wel iets herkennen van de Addict RC of de Foil RC. Zo nemen bepaalde buizen en de zadelpen de D-vorm over die de aerodynamica van de fiets zouden moeten verbeteren.
Voor het comfort en de stijfheid werden het bottom bracket en het balhoofd royaal verstevigd om een maximum aan energie te kunnen doorsturen. De staande achtervork werd op haar beurt een tikkeltje ranker en wat lager aan het frame bevestigd om extra comfort toe te voegen. Een naakt frame in HMX-carbon (gereserveerd voor het Tuned-topmodel) en in maat 54 zou volgens Scott 930 gram op de weegschaal leggen. Inclusief de vork van 395 gram kom je uit op een gewicht van 1325 gram.
Bij Scott is integratie een belangrijk punt bij de ontwikkeling van de fiets – denk maar aan de laatste nieuwe Spark – en dus ook bij deze Addict Gravel. Rond het balhoofd is geen enkele kabel zichtbaar; noch op de Tuned-versie met stuur en stuurpen uit één stuk (verkrijgbaar met een stuurpen van 70 tot 140 millimeter), noch op de andere modellen met een gescheiden stuur en stuurpen. Alle kabels lopen intern, hetzij van zodra ze de shifter verlaten op het one-piece stuur, hetzij onder het stuur en door de stuurpen op de andere modellen.
Gelukkig is het mogelijk om de hoogte van het stuur aan te passen zonder dat je de kabels opnieuw moet aanbrengen, met dank aan de opvulringen die uit twee delen bestaan. In de stuurbuis van de vork is op zijn beurt een gat geboord waar de leiding van de voorrem doorheen loopt.
Zoals eerder aangehaald, heeft Scott het veelzijdige karakter van de fiets niet helemaal genegeerd en dus is hij wel degelijk geschikt voor een groter spectrum dan enkel wedstrijden. Zo kan je een spatbord monteren (in dat geval met banden van maximaal 40 millimeter breed) dat speciaal door Syncros werd ontwikkeld (andere spatborden zijn niet compatibel), of een frametasje op de bovenbuis en een extra bidonhouder of tooltjes onder de schuine buis.
Deze accessoires, en dan met name het grote spatbord, maken dat deze fiets doordeweeks kan ingezet worden voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer en in het weekend voor sportieve gravelritten. Parallel met de presentatie van deze Addict Gravel heeft Syncros ook een hele resem accessoires voorgesteld die compatibel zijn: het spatbord dus, maar ook een lamp, een zadeltas …
Momenteel zijn er drie versies verkrijgbaar van de nieuwe Scott Addict Gravel, allen uit carbon: Addict Gravel Tuned (8499 euro), Addict Gravel 10 (5699 euro) en Addict Gravel 30 (2599 euro). In tegenstelling tot Scotts gebruikelijke praktijk, is deze lijn eerder schaars. Er mag dan ook worden verwacht dat er later in het jaar meer modellen zullen worden onthuld. Opvallend: geen enkel model is uitgerust met een enkelvoudig kettingblad! Scott is van mening dat het dubbele kettingblad veelzijdiger is voor gravelbikes, een mening waar we eerder dit jaar ons hoofd over braken in dit dossier: www.vojomag.nl/dossier-kies-je-voor-1×11-of-2×11-op-je-gravelbike.
Scott Addict Gravel Tuned: de terreintest
Onze kennismaking met de Addict Gravel deden we op het Tuned-model. Scott nodigde ons uit om twee dagen te gravelen tussen de hoofdzetel van het merk in Givisiez en het wat zuidelijker gelegen Gruyères. Op de eerste dag kregen we 50 kilometer voor de wielen, op de tweede 60; telkens over een gevarieerd en heuvelachtig terrein met afwisselend gravelwegen, singletracks, technische afdalingen en enkele stroken asfalt. Kortom, een parcours op maat voor een test van een gravelbike!
Onze test reden we met een medium, daar waar we met onze 1m80 normaal kiezen voor een large. Toch voelden we ons meteen comfortabel op de fiets. Na nog even de zadelhoogte en de bandendruk gecontroleerd te hebben, trekken we ons op gang.
Op het eerste zicht ziet de fiets er massief en zeer stijf uit, zodanig zelfs dat we ons aan een minimum aan comfort hadden verwacht. Maar al bij de eerste wielomwentelingen moeten we die gedachte bijstellen, want het tegendeel is waar. De fiets is comfortabel en we hebben helemaal niet het gevoel dat we door elkaar worden geschud van zodra er enkele putten in het wegdek verschijnen.
Daarnaast is de fiets zeer dynamisch. De ingenieurs die samen met ons op pad zijn, weten ons te vertellen dat de zijdelingse stijfheid identiek is als die van de Addict RC of Foil RC. Het verschil, qua comfort, wordt gemaakt door de verticale stijfheid.
Bergaf laten we al snel de teugels los. De minste wortel of de kleinste bult zijn voldoende om de wielen los te rukken van de grond. De fiets ondergaat het allemaal zonder te verpinken. Speels en dynamisch, een plezierige combinatie om mee te rijden.
Onze mountainbike-genen willen nog verder gaan en in dat geval komt het belang van een goede bandendruk nog meer naar voren. We begonnen onze test met de aanbevelingen van de ingenieurs, zijnde 1,85 bar achteraan en 1,80 bar vooraan voor een biker van 80 kilogram.
Het comfort was best indrukwekkend met dank aan de 45 millimeter brede banden, maar in de bochten botsten we al snel op de limieten van de gemonteerde banden. Naargelang de ondergrond bleken de zijnoppen van de Schwalbe G-One R niet voldoende grip te bieden waardoor de fiets dreigde weg te glijden.
Op de tweede dag beslisten we om de bandendruk te verlagen naar 1,6 bar achteraan en 1,5 bar vooraan en dat zorgde ervoor dat het probleem grotendeels opgelost werd. Onthoud ook dat de Addict Gravel 10 en 30 niet zijn uitgerust met G-One R banden, maar wel met de Schwalbe G-One Bite wiens noppen iets dikker zijn.
Eindigen doen we met een woordje over de onderdelen, want we waren best gecharmeerd door de geïntegreerde Syncros Creston iC SL X stuur/stuurpen combo. Esthetisch is het een pareltje, maar deze combo bleek ook zeer comfortabel en door de compacte vorm was het ook zeer makkelijk om de positie van de handen te veranderen naargelang het terrein.
Conclusie
Wat we vooral zullen onthouden van deze nieuwe Scott Addict Gravel is dat hij zo makkelijk in de hand valt. We voelden ons meteen op ons gemak aan zijn stuur, maar toch is hij speels voor een gravelbike. Ondanks zijn racy uiterlijk is het ook een toegankelijke fiets die zowel diegene die op zoek is naar een racepaard als diegene die ermee naar het werk wil rijden en onderweg niet bang hoeft te zijn van slechte wegen, zal bevallen. Het gaat hier uiteraard maar over een kennismaking van twee dagen, dus als we de kans zouden krijgen om deze fiets langer te testen dan zullen we dat zeker niet nalaten. Pas dan kunnen we zijn prestaties tijdens lange tochten evalueren en ook zijn gedrag op de paden die we kennen en als referentiepunt gebruiken.
Meer info via scott-sports.com
Tekst Paulin Liandrat, foto’s copyright Daniel Geiger