Nieuw 2023 | Canyon vernieuwt zijn Neuron: nog meer avontuur in zijn DNA
Door Jeffry Goethals -
Canyon heeft net zijn vernieuwde Neuron gelanceerd. Het is wereldwijd ontegensprekelijk het meest populaire model in hun mountainbike collectie en daarom hebben de Duitsers uit Koblenz alles uit de kast gehaald om deze launch niet zomaar voorbij te laten gaan. Reeds in november reden we met de fiets in de Sierra Nevada, en ondertussen hebben we meerdere weken de tijd gehad om alle nieuwigheden tot in de kleine details te bestuderen. Hier volgt dus een heel uitgebreid testverslag van de 2023 Canyon Neuron.
De nieuwe Neuron is zoals verwacht een moderne en afgewerkte trail gerichte 29″ full-suspension. Zoals zijn vorige generatie nog steeds met 140/130mm veerweg. De 2023 Neuron wordt aangekondigd als lichter, sneller, sterker en capabeler dan ooit. De ingenieurs streefden naar een verlengstuk van je lichaam, dat je keer op keer motiveert om nieuwe avonturen te beleven. Ze wilden meer bereiken dan een saaie combinatie van carbon, aluminium en staal voorzien van gadgets en fancy onderdelen.
In 2002 bracht Canyon de eerste Nerve uit, het was de voorloper van de huidige Neuron. Dat is ondertussen meer dan twintig jaar geleden en in die periode zijn er heel veel ontwikkelingen gebeurd en trends gekomen en gegaan. Maar in al die jaren is het DNA van de Neuron niet veranderd. Het was (en is) een lichtgewicht en competente mountainbike met iets meer veerweg dan gewoonlijk. Dit met een elegant ontwerp dat functionele eenvoud belichaamt. De onderliggende technologie van de Neuron is altijd in functie geweest aan de redenen waarom de fiets wordt gebruikt.
Canyon belooft met vernieuwde Neuron, dankzij zijn verbeterde klimefficiëntie, trail-capaciteiten en comfort, een ticket naar oneindige en onvergetelijke avonturen op prachtige trails.
Canyon belooft met vernieuwde Neuron, dankzij zijn verbeterde klimefficiëntie, trail-capaciteiten en comfort, een ticket naar oneindige en onvergetelijke avonturen op prachtige trails. En zo’n ticket kregen wij vorig jaar in oktober in onze mailbox.
The Great Escape
We werden uitgenodigd voor een tweedaags avontuur in het brute landschap van de Sierra Nevada. Deze launch werd wat ongewoonlijk aangepakt, we kregen immers op voorhand (en ter plekke) heel weinig informatie over de nieuwe fiets, en het was de bedoeling om zonder te veel technische details in ons hoofd het karakter en het rijgedrag van de fiets zelf te ervaren. Dit artikel is dus ook niet klassiek opgebouwd. Je zult eerst onze onbevooroordeelde rij-impressies kunnen lezen vooraleer we ingaan op de specificaties, de geometrie en de nieuwe bijzonderheden.
We vliegen vanuit Brussel naar Malaga, om vervolgens nog 2 uur het binnenland in te rijden naar onze eerste overnachtingsplaats nabij Lanjarón. De laatste kilometers gaan over een enigszins verhard bergpad waar ons busje zijn beste 4×4 capaciteiten mag bovenhalen, terwijl het natuurlijk geen offroad vehikel was. Bij het vallen van van de nacht – die vroeg valt in november – komen we op onze kampeerplaats aan. We zullen overnachten in grote tipi-tenten, maar niet zonder eerst van een lokale BBQ maaltijd te genieten. Bij een glas lekkere Spaanse wijn licht Kerstin Kaufmann, Brand Manager MTB bij Canyon Bicycles, de ontwerpfilosofie achter de nieuwe Neuron toe:
“99% van de avontuurlijke MTB-rijders wil die ene geweldige fiets die aan alle eisen voldoet. Dat is precies wat we gemaakt hebben met de nieuwe Neuron. En dankzij een reeks verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger kunnen we met trots zeggen dat dit de beste adventure MTB is die we hier bij Canyon ooit hebben gemaakt.”
Ik besluit het niet te laat te maken, want het was best een tijdrovende verplaatsing geweest en morgen staat er een eerste lange dag op het programma. Met een hoofdlampje zoek ik de weg naar mijn tent. Er ligt al een Italiaanse journalist luid te snurken, maar een Amerikaanse collega is nog onderweg vanuit de Westkust van de VS. Hij zal pas om drie uur ‘s nachts kunnen beginnen aan zijn schoonheidsslaapje. Het gesnurk ging spontaan in stereo.
Bij het wakker worden is pas te zien op wat voor een unieke locatie we ons bevinden. We hebben uitzicht op het typisch bruingroene en heuvelachtige landschap van de Sierra Nevada. In de vallei zien we een dorpje met witte huizen opvallend schitteren. Ik heb geen te beste nacht gehad en bij de ochtendyoga, verzorgd door de door Canyon ingehuurde physical coach, sta ik te kreunen en te wankelen. Beetje bij beetje word ik wakker … oh ja, waar is mijn fiets? Moet ik er iets over weten? Nee, gewoon positie en vering afstellen, banden op druk zetten en rijden maar! Let wel op, het is een bruingroene … Zorg ervoor dat je hem niet kwijtspeelt vandaag.
We rijden het bergpad van de avond voordien verder omhoog en het verbaast me hoe vlot de positieve hoogtemeters zich opstapelen. Ik hoef zowel zittend als staand de vering niet te blokkeren, zelfs de trail stand van de demper is weinig noodzakelijk om efficiënt te klimmen. De werking van de achtervering doet me fel denken aan dat van de Lux waarmee ik enkele maanden voordien heb kunnen rijden. Ze delen dan ook hetzelfde Triple Phase design. Op de Neuron zit ik wel duidelijk in een comfortabelere positie. De fiets schreeuwt niet elke seconde om harder te gaan, terwijl dat op zich wel kan. Ik geniet van het uitzicht, het gezelschap en tegelijk zijn we vlot aan het klimmen.
Op einde van het brede pad gaan we verder op een goed berijdbaar wandelpad. Het decor is adembenemend. Ik vergeet zelfs dat ik op dit soort trails meestal last heb van hoogtevrees. Concentratie is wel vereist en we blijven stijgen! Hoewel het maar enkele graden boven het vriespunt was deze nacht, is de zon ondertussen op kracht gekomen en loopt het zweet over mijn gezicht.
De Amerikaanse journalist die een heel korte nacht heeft gehad, komt als laatste boven van de groep. Net als ik heeft hij veel zin in de eerste afdaling. Het landschap doet hem denken aan dat van op de grens tussen de VS en Mexico. Hij adviseert me om wat minder bandendruk te steken, want de losse verdroogde ondergrond zal schuiven en het niet makkelijk maken.
En ja hoor, … al heel snel bevinden we ons in een situatie waar het typische geluid van wegschuivend rubber overheerst. Ik kom nergens in verlegenheid, maar de Neuron duikt vooraan iets te veel in ten opzichte van de achterzijde om me echt te laten gaan. Ik besluit halverwege de afdaling dan ook om wat meer PSI te zetten in de Fox 34. Dit maakt onmiddellijk een wereld van verschil en nu kan ik echt de limieten van de fiets en banden gaan opzoeken. Terwijl snel en hard dalen bij de Lux (en toch ook bij de Lux Trail) nodig is om de werking van de achtervering volledig tot zijn recht te doen komen, hoeft dit niet per se op de Neuron. Hier werkt ze altijd verbazend goed. De ingenieurs hebben duidelijk hun huiswerk gedaan. De Nobby Nic is me qua karkas dan weer net wat te rond om in het diepe stof en de losse steentjes te snijden, maar de Wicked Will achteraan vindt hier wel zijn ideale terrein.
Er volgt ons een tweede lange klim, waar halverwege de lunch is gepland. We overbruggen meer dan 1000 positieve hoogtemeters en de voorwaartse klimpositie bevalt me. Ik heb relatief korte benen en een lang bovenlichaam, wat ervoor zorgt dat ik dikwijls moeite heb met een dropper post om mijn zadel laag genoeg te krijgen. Door de nieuwe volledig rechte zitbuis en makkelijk aanpasbare “drop” van Canyon hun eigen verstelbare zadelpen is er geen geen probleem. Ik kan bij de Neuron zelfs op een Large rijden. De “reach” is voor mij dan wel tegen de limiet, maar bij sommige andere fietsen heb ik met mijn 1m71 soms moeite om qua zadelhoogte comfortabel op een medium te passen.
De laatste afdaling van deze eerste dag is er eentje om nooit te vergeten. Met zicht op de Mulhacén, de hoogste berg van het Spaanse schiereiland, vertrekken we van ruim boven de 2000 meter richting het dal. We rijden eerst in een open landschap waar we met hoge snelheid doorblazen. Het moet gezegd zijn dat de Neuron, desondanks zijn vergelijkbare veerweg, in vergelijking met de Spectral 125 (lees hier ons testverslag) een stukje minder stabiel is en we blijven voortdurend op onze hoede. Ook als we lager op smalle singletracks komen, kunnen we de fiets wat minder agressief in de bochten gooien en niet zo precies plaatsen. De Neuron behoudt steeds de controle, maar het is dus geen mini-enduro.
Er wacht ons nog een laatste technische klim naar de overnachtingsplaats op 1436 meter hoogte in Capileira. Dit is het hoogste dorp nabij de Mulhacén dat nog met gemotoriseerde voertuigen toegankelijk is en wordt dus voornamelijk gebruikt als uitvalsbasis voor hikers die de 3482 meter hoge reus willen beklimmen.
We houden ons niet in en proberen onuitputtelijk de opeenvolgende en uitdagende steile stroken te bedwingen. Hier kunnen we de Neuron makkelijker en preciezer besturen dan de Spectral 125. We hebben ook een kleine kilo minder fiets tussen onze benen, en dat klimt altijd makkelijker. Met een Lux Trail (lees hier ons testverslag) zou het waarschijnlijk nog net iets vlotter gegaan zijn, maar die had dan weer meer concentratie vereist en comfort gekost in de voorgaande afdalingen. Nu waren we helemaal nog niet opgebrand of geradbraakt.
The Last Day
We verbleven in een prachtig lokaal hotel, hadden een schitterende maaltijd beneden in het dorp en een goeie nacht zorgde ervoor dat we allen uitkeken naar de tweede dag. Op de tocht van Capileira naar Alqueria stonden er meer kilometers op het programma, maar in tegenstelling tot de eerste dag zouden we nu meer afdalen dan klimmen.
We hebben ondertussen toch wat informatie kunnen loskrijgen over de aanpassingen van de Neuron ten opzichte van de vorige generatie. De zitbuis is korter en de hoek ervan is steiler geworden. De voordriehoek en de bijhorende reach is ook langer. Het frame is lichter geworden, maar tegelijk robuuster met meer bescherming en verstevigde draaipunten. Daarnaast is er de “verplichte” interne kabelgeleiding doorheen het balhoofd die je nu bij elke nieuwe fiets ziet. Verderop in dit artikel gaan we dieper in op alle details en cijfers.
Onze testfiets is de Neuron CF 9 SL en is uitstekend afgemonteerd. Er zijn de Fox Factory-veringen, DT Swiss XMC-wielen en het Sram GX AXS-schakelsysteem. Er is ook geen tekort aan doseerbare remkracht met de Code RSC-remmen. Deze wegen maar iets meer dan de Guide equivalenten, en we vinden het monteren ervan op deze trailfiets een uitstekende keuze van Canyon. Je mag nu al eens een gok doen naar het prijskaartje … wij zaten er alvast 2000 euro naast.
Tijdens deze laatste dag begrijpen we volledig wat Canyon wilt bereiken met de Neuron. We gaan helemaal op in het avontuur en worden één met onze Neuron, die stil en onverstoorbaar in alle omstandigheden tot onze beschikking staat. Op technische afdalingen hadden we nog steeds liever de Spectral 125 gehad om helemaal los te kunnen gaan, en als we echt heel snel wilden klimmen was de Lux Trail waarschijnlijk nog beter geweest. Maar hoe meer de dag vorderde, hoe meer de Neuron echt wel de perfecte mix tussen beide bleek te zijn om tot in het oneindige te blijven rijden en genieten.
Als laatste volgden we de vluchtroute van de Moren die door de Christenen in de middeleeuwen werden opgejaagd. Het leek alsof we beetje bij beetje in het oneindige verdwenen. We bleven mountainbiken tot het laatste daglicht, hadden plezier en daagden elkaar uit terwijl we stilaan doodop waren. Bereik met een GSM netwerk was er niet, de rest van de wereld leek even niet te bestaan.
Afscheid nemen van deze situatie, het landschap … én fiets viel ons moeilijk. Mocht het echt niet nog wat langer duren?
De technische details
We weten ondertussen waarom de nieuwe Neuron werd ontworpen, laat ons nu eens naar de technische details kijken. Het nieuwe frame brengt volgens Canyon slechts 2440 gram op de weegschaal in zijn carbon uitvoering (zie afbeelding voor de details). Er is ook een aluminium versie die alle eigenschappen deelt van zijn carbon broer en slechts op een paar punten verschilt. Ze is zwaarder (3100 gram), heeft een licht gebogen zitbuis en geen kabelgeleiding doorheen het balhoofd. Verderop in het artikel bekijken we de Neuron 7 in meer detail. Zowel de Neuron AL als de Neuron CF voldoen aan de klasse 3 sterkte- en impactnormen en zijn voorzien van de universele UDH-derailleurpat.
De Neuron heeft ook een slanker design dan zijn voorganger. Vooral bij de onderbuis is dat duidelijk te zien. Ook is de zitbuis, zoals reeds gezegd, nu volledig recht bij de Neuron CF. De lijnen van de achtertrein lopen op een elegante manier door naar de voordriehoek en geven enigszins de indruk dat de fiets uit één stuk bestaat.
De geometrie werd natuurlijk ook wat aangepast en gefinetuned, maar Canyon heeft geen radicale veranderingen doorgevoerd. De reach is verlengd van 433 naar 455 mm (in een medium), de balhoofdhoek is 1,5° graden vlakker geworden. Met een stuurhoek van 66° is de Neuron stabieler op snelheid en zelfverzekerder in steile afdalingen dan vroeger. De rechte zitbuis is ook 20mm korter, wat verklaart waarom wij – met onze korte beentjes – makkelijk een verstelbare zadelpen met 150mm drop kunnen gebruiken op een medium.
Als je de tabel hierboven aandachtig hebt bekeken, dan zie je ook dat de maten XS en S van 27,5″ wielen worden voorzien en dat er vanaf M tot XL er enkel 29″ wielen mogelijk zijn. Op de kleinere frames met kleinere wielen is er een kortere schokdemper gemonteerd (190 x 45) dan op de grotere versies (210 x 50). Canyon raadt wegens de veringskinematica en geometrie af om een “mullet” combinatie, met een 27,5″ achterwiel en 29″ voorwiel, te gebruiken op de Neuron.
De vorige Neuron had soms last van zijn draaipunten en hier hebben ze in Duitsland extra aandacht aan besteed. Er is een bredere hoofdlager en de bouten werden verstevigd. Dit zorgt niet alleen voor een betrouwbaardere achtertrein, maar ook een stijvere fiets. Voor de lagers zelf werden exemplaren met uitzonderlijk hoogwaardige kwaliteiten, dubbele afdichtingen en speciaal vet gekozen. Canyon dacht duidelijk aan de duurzaamheid en het onderhoudsgemak dat je bij dit soort fiets zou kunnen mogen verwachten. Een laatste detail hieromtrent zien we ter hoogte van de achterbrug, waar het belangrijkste draaipunt nog eens extra wordt beschermd.
In die optiek is er ook een slimme en gestroomlijnde interne kabelgeleiding, zodat het vervangen van leidingen en kabels kinderspel is. Je duwt de kabels naar binnen bij de achterste driehoek, doorheen de flexibel kabelkanalen, en ontvangt ze weer bij de balhoofdbuis. Bij dat balhoofd komen de kabels ook, zoals bij elk nieuwe mountainbike het geval is, intern doorheen de lagers. Het is voor de monteurs een aanpassing om hier aan te werken, maar het creëert een veel mooiere en nettere cockpit. Die in het geval van de Neuron ook 80 gram lichter is dan voorheen.
Het uitslaan van het stuur wordt eveneens in het balhoofd beperkt door de nieuwe I.P.U. 2.0 (I.P.U. staat voor Impact Protection Unit) zodat bij een val je bovenbuis niet kan beschadigd worden. Bij de oude externe I.P.U 1.0 was de uitslaghoek nog iets te beperkt, waardoor we soms belemmerd werden op technische trials. Nu is die ruim genoeg en is die visueel veel beter weggewerkt!
Het is een kleine detail, maar ter hoogte van de kabelovergang bij de achterdriehoek en het bottom bracket werden er extra dichtingen aangebracht om vuil en water buiten te houden. Het metalen clipje dat je ziet aan de linkerzijde, is dat van de Chain Shield, de strakke geïntegreerde kettinggeleider, die ervoor zorgt dat er geen ruimte is voor de ketting om vast te komen zitten tussen het voorste tandwiel en de achtervork. De rest van de achtervorkbeschermer is op maat en, net zoals de onderbuisbescherming, vastgeschroefd en dempt het luidruchtig klappen van de ketting. De onderbuis van de Neuron AL is met een transparante folie beschermd tegen lakschade en die heeft een simpelere versie van de Chain Shield die niet verstelbaar is.
Er wordt een kettinglijn van 55mm gebruikt op de Neuron en er kunnen tandwielen gemonteerd worden van 28 tot 34T. Er wordt ook terug een BB gebruikt met schroefdraad, wat het onderhoud ervan weer een stukje eenvoudiger maakt.
Als laatste overlopen we nog enkele kleine maar niet onbelangrijke details. Er is een sideloader bidonhouder die ruimte biedt voor grote bidons met een volume tot 750 ml (vanaf de maat medium). Bij de kleinere maten, of als je een piggy back demper zou monteren, ben je beperkt tot een 600ml bidon. Er is geen “stash box” in het frame, maar op de schuine bovenbuis is er wel een bevestigingspunt voor de Canyon Load Bag om extra materiaal en/of voeding mee te nemen. De zadelpenklem werd niet weggewerkt in het frame en er is nog steeds een zadelpendiameter van 30,9mm.
Modellen en prijzen
Zoals steeds bij een lancering van Canyon kun je onmiddellijk op hun website alle 11 modellen en de bijhorende prijzen raadplegen en bestellen. Er zijn direct een groot aantal exemplaren beschikbaar om uit te leveren. Maar bij groot succes kan het ook zijn dat de “eerste batch” snel uitverkocht is. De 2023 collectie bestaat uit vijf modellen in carbon, waarvan één specifiek voor vrouwen en vijf in aluminium, waarvan ook eentje specifiek voor vrouwen.
De Neuron is verkrijgbaar in vijf verschillende framematen (XS tot en met XL) voor volwassenen. Er is ook een Young Hero-model voor jongeren van 1599 euro. De Young Hero is verkrijgbaar in de maten 2XS en XS, heeft altijd 27,5″ wielen en 130mm veerweg vooraan.
We hadden alvast beloofd de Neuron 7 nog eens van naderbij te bekijken:
De Neuron 7 is verkrijgbaar als unisex model en in een vrouwspecifieke WMN-uitvoering. Voor 2699 euro heeft de fiets een Shimano XT 1×12 aandrijving, een FOX 34 Float Performance-voorvork, een robuuste DT Swiss XM 1900 aluminium wielset en vanzelfsprekend ook een verstelbare zadelpen. Het is een zwaarder en minder high-end pakket dan de Neuron CF 9 SL waar wij mee reden in Andalusië en die voor 4999 euro (!!!) verkocht wordt, maar prijs-kwaliteit zit je met eenzelfde sterke verhouding.
Conclusie
De nieuwe Canyon Neuron is een moderne mountainbike die altijd en overal een betrouwbare metgezel is. Het is geen snelle XC racer waarmee je na elke bocht keihard gaat willen optrekken, en het is ook geen mini-enduro waar je uiterst agressief een technische afdaling mee gaat afraggen. Maar zowel klimmen als dalen doet de, tot in details prachtig afgewerkte, Neuron meer dan oké. Het lijkt misschien niet de meest spannende fiets te zijn …
… maar als je op zoek bent naar een allrounder die comfort, controle en performantie biedt in alle mogelijke omstandigheden, je houdt van trails en gebieden ontdekken met je mountainbike en Strava-segmenten je gestolen kunnen worden, dan is de Neuron mogelijks de ideale fiets voor je. Elk model van de collectie is bovendien enorm scherp geprijsd, in heel veel maten en afmontages beschikbaar en bij het moment van schrijven ook onmiddellijk te verkrijgen.
Fotografie: © Canyon/Markus Greber
Meer informatie: canyon.com
Een korte video van ons avontuur kun je hier zien: