Nieuw 2023 | Huflå Cycles: een stalen gravelbike uit Luik

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Huflå Cycles: een stalen gravelbike uit Luik

Dit is het verhaal van Huflå, een Luikse framebouwer die gewend was om custom frames te maken, maar zich nu lanceert in de productie van (kleine) series stalen gravelbikes. Het team achter het kleine Belgische merk wil daarmee een ​​betaalbaarder alternatief aanbieden voor maatwerk, en dit met strakke deadlines. We gingen bij hen langs om het eerste productiemodel te aanschouwen: de ISO 4020 (we leggen verderop nog uit waar die naam vandaan komt):

Bij Vojo hechten we er belang aan om kleine ambachtslieden die gemeenschappelijke waarden delen met de onze, onder de aandacht te brengen … En het is mooi meegenomen dat het bedrijfje in kwestie op minder dan een kwartiertje van de Belgische hoofdredactie in Luik is gevestigd.

Huflå is ontsproten uit het brein van Thomas Roba, een ambachtelijke framebouwer onder de naam Cycles Rouge Gorge / Deroy. Met het nieuwe merk wil hij eenvoudigere en goedkopere fietsen aanbieden dan de fietsen die hij gewoonlijk maakt, terwijl alles toch ambachtelijk blijft. Daarbij werd over alle parameters (keuze van buizen, productiemethode, enz.) nagedacht om seriemodellen aan te kunnen bieden.

Thomas legt uit: “Een frame op maat kost over het algemeen ongeveer 2000 euro en er gaan ongeveer 6 maanden tot een jaar voorbij tussen het eerste contact en het moment waarop de klant erop kan rijden. Hier wordt deze periode ingekort tot 3 maanden en ligt de prijs iets boven de helft van het maatwerk.” Voor degenen die geïnteresseerd zijn in een frame van Cycles Rouge Gorge, wees gerust, Thomas zet zijn custom frame-bedrijf voort parallel aan het Huflå-avontuur.

Het idee van een betaalbaardere ambachtelijke fiets resulteerde in een gravelbike met de naam Huflå ISO 4020. Het frame van dit eerste model moest veelzijdig zijn en zowel goede prestaties bieden als de mogelijkheid om hem dagelijks of op reis te gebruiken.

Je vraagt je jezelf nu ongetwijfeld af waar de naam vandaan komt? Huflå is een kleine verwijzing naar zijn lokale roots, want het is het Waalse woord voor een goudvink (de vogel die op een roodborstje lijkt). Het logo is een knipoog naar Constant le Marin, een professioneel worstelaar uit het begin van de 20ste eeuw die geboren werd in Luik. De naam van het model – 4020 – verwijst op zijn beurt naar de postcode van een deel van de stad Luik (de wijk Outremeuse, waar de werkplaats zich bevindt). En de term “ISO” tot slot, verwijst naar de term die veel standaarden aanduidt en hier aangeeft dat het om een serieframe gaat. Een fiets die trots is op zijn roots, daar bestaat geen twijfel over!

Hoewel het fabricageproces vergelijkbaar is met dat van een fiets op maat, zijn de esthetische keuzes minimalistischer. Thomas spreekt van ‘brutalistisch’ en is te merken aan de onbewerkte lasnaden, de recht afgesneden staande achtervork, de keuze van dropouts, enz. De lak is overigens zelfgemaakt, de twee mannen zorgen er zelf voor in een familiebedrijf. “Je kunt je niet voorstellen hoeveel tijd dit kost! Tussen het vinden van de juiste mix en het identificeren van de kleur die we zochten … Maar we wilden dat de lak zelfgemaakt was.”

Het frame en de vork zijn gemaakt uit een mix van hoogwaardige staalsoorten afkomstig van het Italiaanse Dedacciai en het Britse Reynolds. Hoewel dit niet de meest exotische of duurste buizen op de markt zijn, legt Thomas uit dat “het een beetje lijkt op confectiekleding van een merk dat op maat gemaakte kleding maakt. We kozen de juiste buizen voor het juiste gebruik, maar zonder extravagantie.”

Deze Huflå ISO 4020 is een beetje een synthese van de meest terugkerende verzoeken op het gebied van geometrie en technische keuzes die Thomas de afgelopen jaren heeft gehad bij het ontwerpen van zijn custom bikes … Dit past goed bij de filosofie achter Huflå: de geneugten van ambachtelijke fietsen aan zoveel mogelijk mensen aanbieden.

Het frame is compatibel met 700c- en 650b-banden en is geoptimaliseerd voor een enkel kettingblad, maar toch compatibel met een groot aantal combinaties van dubbele kettingbladen.

Het frame heeft diverse bevestigingspunten voor drie bidonhouders, spatborden en bagagedragers. Op de bovenbuis zitten bevestigingspunten die speciaal op maat staan voor de tassen van C-Pouki, nog een merk uit Luik.

Thomas produceert ook een stalen vork om dit eerste model van Huflå uit te rusten, maar het balhoofd van 44 millimeter maakt de montage van de meeste carbon vorken op de markt mogelijk. De achterrem heeft standaard een flatmount bevestiging voor de versie met steekas, terwijl de versie met snelspanner standaard een postmount bevestiging heeft

De ISO 4020 wordt aangeboden in 4 maten. Qua afmetingen wordt deze gravel in maat L gekenmerkt door een reach van 390 millimeter, een liggende achtervork van 435 millimeter, een zitbuishoek van 73 graden en een balhoofdhoek van 70 graden.

Je hebt de keuze uit twee versies. “Beide assemblages zijn ontworpen om een ​​goedkope maar duurzame fiets aan te bieden. Bij deze versie (n.v.d.r.: die op de foto) hebben we gekozen voor wielen van Hope. Het idee daarachter is om in geval van een probleem alleen het defecte onderdeel te kunnen vervangen, en niet het hele wiel. Bijzondere aandacht is ook besteed aan de lagers om duurzame producten te hebben.” Dankzij de associatie met “La Cyclerie” biedt Huflå ook een à la carte afmontage aan, evenals de mogelijkheid om alleen het frame te kopen.

Het prijskaartje van de Huflå ISO 4020 begint bij 1350 euro voor alleen het frame, terwijl de duurste standaardmontage 3100 euro kost. De eerste modellen zijn nu verkrijgbaar bij enkele handelaars van het kleine merk, zoals Pro Vélo in de regio Luik, of VelofCourse in Brussel. Andere verkooppunten zijn gepland en het is niet onmogelijk dat Huflå de komende maanden een webshop zal krijgen voor de liefhebbers die ver van Luik wonen. Alvast iets waar de geïnteresseerden naar zullen uitkijken!

Meer info via https://hufla.be

DoorAdrien Protano