Nieuw 2023 | Ridley Probe RS en Raft: nieuwe XC-mountainbikes van Belgische makelij
Door Jeffry Goethals -
Ridley heeft net zijn twee nieuwe mountainbikes gelanceerd. Met de Probe RS en Raft brengen ze respectievelijk een hardtail en full-suspension mountainbike, die helemaal mee zijn met de nieuwste trends. Wij gingen op het salon van de Roc d’Azur langs bij de Belgische fietsfabrikant, hadden een gesprek met de productmanager en bekeken ze vervolgens van naderbij.
Er heerst duidelijk een nieuwe wind bij het bedrijf uit Beringen-Paal op gebied van mountainbiken. Een jong fris team is twee jaar terug aan de slag gegaan om XC-mountainbikes te ontwikkelen die helemaal mee zijn met hun tijd. Samen met de reeds aanwezige specialisten, met vele jaren ervaring in de fietsbranche, is Ridley erin geslaagd om in een heel beperkte tijd een volledig nieuwe hardtail én full-suspension mountainbike klaar te stomen.
Ridley Probe RS
Ridley brengt met de Probe RS – RS staat voor Racing Sport – een moderne prestatiegerichte hardtail met een uiterst licht frame. Het gewicht van een ongelakt Probe RS-frame, zoals hier op de foto te zien, bedraagt 760 gram in maat medium. Er komen natuurlijk nog zaken bij als de derailleurpat, zadelpenklem en op zijn minst ook logo’s en vernis, maar veel lichter ga je bij een ander merk niet vinden. Deze hardtail mountainbike is trouwens de eerste van een reeks carbon Ridley-frames die volledig in de EU worden geproduceerd.
Bij het ontwerpen van deze mountainbike lag de focus puur op prestatie en wilde het merk een stabiele en wendbare fiets verkrijgen, met eveneens een efficiënte krachtoverbrenging voor het klimmen. Ridley noemt hun nieuwe geometrie de Advanced Position Geometry (AGP) en als we de tabel van naderbij bekijken, zien we dat op papier het plaatje zeker klopt als je denkt aan een moderne hardtail. De balhoofdhoek van 68,5° is goed vlak en de BB drop van 63mm is laag in vergelijking met andere hardtails (je zit in andere woorden dieper tussen de wielen).
Voor een medium is de zitbuishoek van 75° toch redelijk steil en de reach van 430mm best lang. De Probe RS is standaard uitgerust met een 100mm veerweg vork, maar is ontworpen voor een verende voorvork van 100 tot en met 120mm.
Als we kijken naar de details, dan zien we het gebruik van de Universal Derailleur Hanger (UDH), een Flat Mount bevestiging voor de achterrem, een BB92 bottom bracket en een externe zadelpenklem om het gewicht van het frame zo laag mogelijk te houden en opvallend, geen interne kabelgeleiding doorheen het balhoofd (terwijl dat bij hun full-suspension – gedeeltelijk weliswaar – wel zo is). De reden hiervoor is dat ze de mechaniek en het onderhoud aan het frame zo eenvoudig mogelijk willen houden en ze eveneens een zo laag mogelijk balhoofd wilden bewerkstelligen.
De Probe RS heeft in totaal 3 bidonhouderposities: twee in de voorste driehoek en één onder de onderbuis. Met de onderste positie kan je als rijder creatief zijn: een derde drinkbus, een toolkit met binnenband of een extra bescherming voor het frame (dat in ontwikkeling is) behoren tot de mogelijkheden.
Ridley Raft
Daar waar je een high-end hardtail MTB-frame van een racefiets- en gravelspecialist wel kunt verwachten, is de stap naar een full-suspension dat minder. Toch is er nu met de Raft opnieuw een volledig geveerde mountainbike van Belgische makelij.
De Raft bestaat in twee versies, beiden met een volledig frame (inclusief linkage) in carbon. Er is de XC-uitvoering (100mm) en de TR-uitvoering (120mm), beiden hebben hetzelfde frame maar een andere lengte van demper en vork.
De Raft bestaat in twee versies, beiden met een volledig frame (inclusief linkage) in carbon. Er is de XC-uitvoering (100mm) en de TR-uitvoering (120mm), beiden hebben hetzelfde frame maar een andere lengte van demper en vork. Met een balhoofdhoek van 66,6° voor de Raft TR heb je volledige controle over de fiets tijdens het rijden van snelle, steile, technische trails. Terwijl de 67,5 graden balhoofdhoek van de Raft XC het rijgedrag aanscherpt voor snelle agressieve cross-country ritten. De Raft XC heeft een zitbuishoek van 76 graden en op de Raft TR is die hoek 75 graden.
Ridley’s Research en Development team heeft een frame ontwikkeld dat 1750 gram (ongelakt, maat medium, geen toebehoren) op de weegschaal brengt. Als je naar de concurrentie kijkt bevinden ze zich hiermee mooi in de middenmoot van de nieuwste XC/Downcountry full-suspensions.
De Raft is ontworpen voor wedstrijden, lange ritten en bikepacking. Daarom heeft het frame uitzonderlijk veel bevestigingspunten voor het plaatsen van bidons en accessoires. De Raft heeft in totaal negen bevestigingspunten (voor de maten M, L en XL). Er zitten er vijf op de onderbuis (drie in maat small). Ook de zitbuis is voorzien van twee bevestigingspunten Dit zorgt ervoor dat je twee bidonhouders en een gereedschapspakket/reserveband in de voorste driehoek kunt monteren (bij de maten M, L en XL). Bovenop de bovenbuis zitten nog twee bevestigingspunten. Deze kunnen worden gebruikt voor een bovenbuistas, een gereedschapskit of voor de montage van andere accessoires, zoals een battery pack.
De Raft heeft in tegenstelling tot de Probe RS wel een (gedeeltelijke) interne kabelgeleiding doorheen het balhoofd. Het uiterst diep kunnen zitten is, volgens Ridley, minder belangrijk voor de meeste full-suspension rijders en er zijn ook meer kabels (bijvoorbeeld: dropper post en lockout voor de demper) te begeleiden. Niet alle kabels worden dus doorheen het balhoofd gewurmd. Aan de linkerzijde van het balhoofd is er de ruimte om twee kabelbehuizingen in het frame te laten verdwijnen. Voor het overige is het Raft-frame, net als de hardtail, uitgerust met de UDH-derailleurpat en Flat Mount-bevestiging voor de achterrem.
Beschikbaarheid en prijzen
Zowel de Probe RS als de Raft zijn online te personaliseren via Ridley’s configurator op hun website en zijn vanaf januari 2023 te bestellen bij erkende dealers. Beide nieuwe mountainbikes zullen vanaf de lente 2023 worden uitgeleverd en beschikbaar zijn in de winkel. De Probe RS is te verkrijgen vanaf 3199 euro. Er is een Raft XC vanaf 4199 euro en een Raft TR, eveneens vanaf 4199 euro.
Wij gaan deze winter zelf een Raft opbouwen en uitgebreid testen. Meer informatie kun je alvast terugvinden op: www.ridley-bikes.com