Nieuw 2023 | Scott Solace Gravel eRIDE: de neef met extra pit

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Scott Solace Gravel eRIDE: de neef met extra pit

Nadat Scott onlangs met de Lumen een lichte e-mountainbike onthulde, is het nu de beurt aan een gravelbike in dezelfde stijl om het daglicht te zien, de Solace. Een TQ HPR 50-motor en 360 Wh-batterij zorgen voor een lichte ondersteuning en dat het gewicht binnen de perken blijft.

Andere merken deden het al voor en nu treedt ook Scott toe tot het e-gravel wereldje. Het Zwitserse merk begint echter niet vanaf nul in dit nieuwe avontuur, gezien de ervaring die het al heeft opgedaan met zijn Addict Gravel (het gravelplatform zonder ondersteuning) en de Addict eRIDE (een racefiets met lichte ondersteuning en een motor in de achternaaf). Scott vult nu de kloof tussen deze modellen in met een elektrisch ondersteunde gravelbike. De neef van de Addict eRIDE en Addict Gravel kreeg de naam Solace en weegt 12,56 kilogram bij de geboorte.

Het plan van Scott met dit nieuwe platform is echter breder, aangezien het zeker gericht is op gravel, maar ook op het segment van endurance-fietsen. Vandaar dat de Solace verkrijgbaar is in een Solace Gravel-versie, maar ook in een Solace Road-versie die hetzelfde frame deelt, maar waarop we onderdelen vinden die dienovereenkomstig zijn gekozen. Naast deze twee modellen gericht op respectievelijk e-gravel en e-endurance, staat ook de Addict eRIDE, de prestatiegerichte e-bike voor op de weg, nog in het gamma.

Tweelingbroer van de Addict Gravel?

Op het eerste gezicht lijkt deze Scott Solace eRIDE een gewone Gravel Addict te zijn, een model dat al bekend is bij de redactie. Pas wanneer onze ogen op de kleine motor vallen, beseffen we dat de Solace meer is dan dat.

Zoals bij de meeste fietsen van tegenwoordig, kan de structuur van het carbon worden opgedeeld in verschillende zones, die elk een specifieke behandeling kregen in de constructie waarover goed werd nagedacht. Met het oog op de stijfheid zijn het bottom bracket en de stuurbuis dus verstevigd terwijl de dunnere achtervork bedoeld is om het comfort te bevorderen. Voor de rest lijkt de Solace de perfecte tweelingbroer van de Addict Gravel met een in wezen identiek frame, waarbij bijvoorbeeld de “D”-vorm van de verschillende buizen wordt overgenomen, een wens van het merk voor meer aerodynamica.

Het merk uit Givisiez maakt er geen geheim van: voor deze Solace wilde Scott een vertrouwd platform en vertrouwde geometrie overnemen die het merk als geslaagd beschouwt. De geometrietabel zal de woorden van Scott niet tegenspreken: de Solace erfde bijna alle afmetingen van de Addict Gravel.

Net als bij de Addict Gravel wordt de geometrie van de Solace dus gekenmerkt door een reach van 387 millimeter, een zitbuishoek van 73,5 graden en een balhoofdhoek van 71 graden. Het enige opvallende verschil met de Addict Gravel zit in de liggende achtervork die op de Solace 435 millimeter lang is, wat 10 millimeter langer is dan op de Addict Gravel. Ten opzichte van de Addict eRIDE heeft de Solace een langere wielbasis en een vlakkere balhoofdhoek.

TQ-motor, batterij van 360 Wh en range extender

Om dit chassis tot leven te brengen, besloot Scott te werken met TQ en zijn HPR 50-motor Doet dat je ergens aan denken? Inderdaad, het is dezelfde motor als op de onlangs gepresenteerde lichte e-mountainbike van het Zwitserse merk, maar ook dezelfde als op enkele e-mountainbikes van de concurrentie zoals de Trek Fuel EXe of de BMC Fourstroke AMP LT. Qua afmetingen en gewicht is dit een van de kleinste motoren op de markt. Hij weegt slechts 1,8 kilogram en heeft een diameter van 8 centimeter voor een koppel van 50 Nm.

De Solace eRIDE heeft een in de onderbuis geïntegreerde batterij van 360 Wh. Zoals bij de meeste e-bikes van dit moment, kan er een range extender van 160 Wh (d.w.z. een extra batterij, verkrijgbaar als optie) gemonteerd worden om de autonomie van de Solace te vergroten.

Om dit hoofdstuk over de motor af te sluiten, moet je er rekening mee houden dat deze kleine motor uitsluitend wordt bediend door middel van het scherm op de bovenkant van de bovenbuis. Scott heeft ervoor gekozen om af te zien van de traditionele bediening op het stuur die over het algemeen op e-bikes te vinden is, en genoegen te nemen met een enkele knop net onder het scherm. Hierdoor kan je met een enkele druk tussen de 3 beschikbare ondersteuningsmodi navigeren, terwijl je met een dubbele druk tussen de verschillende gegevensschermen kunt switchen.

Met de app van TQ op je smartphone kan je elk van de ondersteuningsmodi personaliseren via een Bluetooth-verbinding, terwijl de ANT+-verbinding van dit kleine scherm de koppeling met een GPS ondersteunt.

Integratie

Integratie is onderdeel geworden van het DNA van Scott en net als bij andere recente modellen van het Zwitserse merk wordt deze lijn op de Solace doorgetrokken. De cockpit ziet er gestroomlijnd uit dankzij de interne kabelgeleiding, of het nu gaat om de versie die is uitgerust met een stuur-stuurpen combinatie uit één stuk of om de andere modellen met een afzonderlijk stuur en stuurpen. De kabels gaan door de headset en worden vervolgens door het frame geleid.

We merken op dat het mogelijk is om de hoogte van het stuur aan te passen zonder de kabels opnieuw te moeten doorvoeren, dankzij “in tweeën gesneden” cups. Voor de leiding van de voorrem werd er een opening gemaakt in de stuurbuis van de vork.

Onderdelen geschikt voor gravel

Op onze foto’s zie je de topversie die simpelweg de naam ’10’ kreeg en die werd afgewerkt in een mosterdgele kleur.

Op deze Solace Gravel eRIDE 10 heeft Sram de leiding over de aandrijving met een Force XPLR eTAP AXS-groep gekoppeld aan een 10-44 cassette en een 42t-kettingblad. De TQ-motor is uitgerust met carbon cranks.

Om de machine van 12,56 kilogram af te remmen, levert Sram een paar Force eTAP’s met zowel vooraan als achteraan zwevende schijven van 160 millimeter.

Een mooi paar carbon Syncros Capital 1.0-wielen met een interne breedte van 24 millimeter rust deze Solace Gravel 10 uit. Deze zijn geschoeid met Schwalbe G-One Overland EVO-banden in 700×50 en een Super Ground-constructie die ook op de Racing Ralph, de mountainbikeband van het Duitse merk, wordt gebruikt.

Zoals gebruikelijk versiert Scott zijn topmodel met een magnifieke Syncros Creston iC SL X monocoque cockpit uit carbon, waar de meer betaalbare versies het moeten doen met een carbon Syncros Creston 1.0 X-stuur en een RR 2.0-stuurpen van dezelfde fabrikant.

Een Duncan SL Aero-zadelpen en een Tofino Regular 1.0-zadel van Syncros maken deze Solace Gravel 10 compleet.

Wat de Addict Gravel betreft, biedt Syncros een breed scala aan compatibele accessoires aan zoals een lamp, verschillende tassen, een spatbord of zelfs een fietsstandaard. Tot slot is er ruimte voor 2 bidonhouders (of een bidon en de extra batterij).

Versies, prijzen en beschikbaarheid

Naast de Solace eRIDE 10 – het duurste model in het gamma – die we hierboven hebben beschreven, biedt Scott nog twee andere versies aan en een Contessa-model bedoeld voor de vrouwen:

  • Scott Solace Gravel eRIDE 20: Sram Rival XPLR eTAP AXS-aandrijving met een 10-44 cassette en 42t-kettingblad, Sram Force eTap-remmen met remschijven van 160 millimeter, carbon Syncros Capital 1.0-wielen, Schwalbe G-One Overland EVO-banden, carbon Syncros Creston 1.0 X-stuur, Syncros RR 2.0-stuurpen en Syncros Duncan SL Aero-zadelpen.
  • Scott Solace Gravel eRIDE 30: Sram Rival 11-speed aandrijving, Sram Rival-remmen met remschijven van 160 millimeter, Syncros Capital 2.0-wielen, Schwalbe G-One Overland EVO-banden, Syncros Creston 2.0-stuur, Syncros RR 2.0-stuurpen en Syncros Duncan SL Aero-zadelpen.
  • Contessa Solace Gravel eRIDE 15: Sram Rival 11-speed aandrijving, Sram Rival-remmen met remschijven van 160 millimeter, Syncros Capital 2.0-wielen, Schwalbe G-One Overland EVO-banden, Syncros Creston 2.0-stuur, Syncros RR 2.0-stuurpen en Syncros Duncan SL Aero-zadelpen.

De Solace is vanaf heden beschikbaar.

Meer info via www.scott-sports.com

DoorAdrien Protano