Nieuw 2024 | Trek Supercaliber Gen 2: de winnende formule nog verbeterd!

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Nieuw 2024 | Trek Supercaliber Gen 2: de winnende formule nog verbeterd!

Met de XCC- en XCO-wedstrijden die dit weekend op het programma staan van het “super” WK in Glasgow, lanceert Trek vandaag de tweede generatie van zijn Supercaliber. Op het eerste zicht is het moeilijk de eerste generatie van de nieuwe te onderscheiden. De bovenbuis is nu gebogen in plaats van helemaal recht, maar schijn bedriegt! Er zijn immers heel veel kleine vernieuwingen, die een van de meest winnende formules voor XC-wedstrijden op het hoogste niveau nog zou moeten hebben verbeterd.

Het was in september 2019 dat Trek een volledig nieuw concept lanceerde met de Supercaliber. De bedoeling was om de voordelen van een hardtail (d.i. een laag gewicht, scherp en direct stuurgedrag en stijf chassis) te combineren met de tractie, controle en stabiliteit van een full-suspension. De unieke IsoStrut-vering met slechts 60mm veerweg en een extreem buigbare achtervork werd geïntroduceerd. Deze werd sceptisch ontvangen (is dat genoeg en breekt dat niet?), maar de vele overwinningen – met de Olympische titel van Jolanda Neff en de Wereldtitel van Evie Richards in hetzelfde jaar als absolute hoogtepunten – hebben in de praktijk de criticasters volledig de mond gesnoerd.

De Supercaliber van de eerste generatie begon op het hoogste niveau wat te kort te komen. Bij de Amerikaanse fietsconstructeur uit Waterloo, Wisconsin, wilden ze met de Supercaliber absoluut een van de snelste fietsen van het circuit behouden en daarom is er nu een Gen 2!

In de afgelopen 4 jaar zijn de parcours van de Olympische crosscountry echter nog verder geëvolueerd en zijn er bij de andere merken ook nieuwe verbeterde modellen gelanceerd. De Supercaliber van de eerste generatie begon op dit hoogste niveau wat te kort te komen (zo reed Jolanda Neff dit jaar zelfs een Wereldbeker met de Top Fuel). Bij de Amerikaanse fietsconstructeur uit Waterloo, Wisconsin, wilden ze met de Supercaliber absoluut een van de snelste fietsen van het circuit behouden en daarom is er nu een Gen 2!

De winnende formule, verbeterd!

De vernieuwingen zijn voor een groot deel tot stand gekomen op basis van feedback van de toprijders van het Trek Factory Racing Team, zoals Jolanda Neff, Evie Richards, Vlad Dascalu en Anton Cooper. De voornaamste vraag van hen was iets meer achtervering te hebben om de steeds extremer wordende features van de World Cup tracks de baas te kunnen. En zo is de veerweg achteraan verhoogd van 60mm naar 80mm … maar de Trek-ingenieurs hebben niet gewoon twee centimeter erbij geplakt.

De kinematica van de achtervering en de IsoStrut-demper zijn aangepast om kleinere schokken beter weg te filteren en tegelijk ook progressiever te werken om zo de grote klappen makkelijker op te vangen. Ook de anti-squat werd verhoogd, wat vooral voordelen heeft bij rechtstaand op de trappers staan en bij grotere voorbladen. Twee zaken die je steeds meer ziet bij de moderne XCO-wedstrijden.

De IsoStrut-demper is nu niet meer door Fox ontwikkeld, maar door de grote concurrent RockShox. Die heeft een groot deel van zijn SidLuxe-technologie verwerkt in de specifieke demper voor de Trek Supercaliber. Het gewicht is hetzelfde als de oude Fox-demper, maar de stroke is langer bij RockShox (40mm t.o.v. 32,5mm) en de eye-to-eye lengte is nu ook 5mm langer. Er is ook een grotere diameter van 38mm, waardoor er meer lucht in de demper zit, de interne piston groter is en het interne oliewerk meer ruimte heeft om soepel te werken.

Doordat de demper in het frame zit verwerkt, is het frame op deze plaats ook volumineuzer, sterker en lateraal stijver geworden … en het spreekt dus voor zichzelf dat de nieuwe demper niet in de oude Supercaliber past.

Er zijn, zoals bij elke RockShox-demper, markeringen op de demper om die beter af te stellen. In het verleden was dat best moeilijk bij de Supercaliber. Trek adviseert om met een sag te rijden van 20 tot 25% afhankelijk van de bruutheid van het terrein.

 

Er zijn, zoals bij elke RockShox-demper, markeringen op de demper om die beter af te stellen. In het verleden was dat best moeilijk bij de Supercaliber. Trek adviseert om met een sag te rijden van 20 tot 25% afhankelijk van de bruutheid van het terrein. Voor de monteurs is er ook goed nieuws, want werken aan de nieuwe IsoStrut-demper is ook een stukje makkelijker geworden. Er zijn geen specifieke tools meer nodig.

Aangepaste geometrie

De geometrie is vanzelfsprekend ook aangepast, maar het is niet zo dat er enorm grote veranderingen zijn. Het was de bedoeling om het strakke stuurgedrag van de Supercaliber zoveel mogelijk te behouden en je kunt eerder spreken van het finetunen van een reeds heel goed werkend concept.

In essentie is de reach een beetje langer geworden voor de algemene stabiliteit, waardoor je nu best met een iets kortere stuurpen rijdt. De balhoofdhoek is wat vlakker geworden – van 69 naar 67,5° – om zo meer vertrouwen te geven bij steile afdalingen; ook is de achtertrein wat langer geworden en is de BB-hoogte wat verhoogd, dit geeft meer tractie en minder kans om met de trappers te blijven hangen aan wortels of stenen.

Standaard worden alle modellen nu voorzien van een 110mm vork, maar de fiets gaat ook met een 100 of 120mm vork. Bij een 100mm vork heb je dezelfde BB-hoogte als bij het oude model, maar wel nog steeds een iets vlakkere balhoofdhoek. Bij een 120mm vork heb je dan een nog iets “luiere” balhoofdhoek en meer ground clearance.

Nog lichter?

Een laatste belangrijke vraag van de rijders, was er eentje die altijd zal terugkeren: “Kan het nog ietsje lichter a.u.b.?” en daar stelt de Supercaliber Gen 2 niet teleur. Algemeen is de vorm van de buizen en de carbon lay-up aangepast en verbeterd om zo een frame te verkrijgen dat minstens even sterk en betrouwbaar is, maar toch ook wat lichter is. De laterale stijfheid ter hoogte van het centrum van de fiets is, zoals je hierboven al kon lezen, zelfs verhoogd.

Er zijn nu twee versies van het frame: de SL en de SLR die er exact hetzelfde uitzien, dezelfde achterdriehoek en dezelfde rijeigenschappen hebben. De SL weegt ongeveer evenveel als de vorige Supercaliber (d.i. 2030g met demper en hardware), maar bij de voordriehoek van de SLR wordt er tussen de 200 en 250 gram bespaard. Waardoor je een uiterst competitief gewicht krijgt van ongeveer 1800g (afhankelijk van de maat en per frame verschillend).

De SLR heeft carbonvezels met een lagere Fiber Aerial Weight, meer vezels met een hogere modulus en over het algemeen minder materiaal (d.w.z. minder lagen). Er zijn bij de SLR ook geen interne kabelgeleidingen zoals wel het geval is bij de SL.

De oude Supercaliber had nog geen UDH-derailleurpat, de nieuwe vanzelfsprekend wel. Ook de bevestiging van de achterste remklauw is nu van het zwevende type, iets wat je al een hele tijd ziet bij onder andere de XC-modellen van Scott. Hierdoor kan de achtertrein beter doorbuigen en koppel je de remkrachten los van de werking van de achtervering.

Er is ook iets dat NIET veranderd werd … Trek heeft niet gekozen om de trend van de kabels doorheen het balhoofd te volgen. Makkelijker onderhoud heeft voor de Amerikanen prioriteit. De aandachtige lezer/kijker zal ook zien dat er geen Knock Block meer is, deze technologie om de stuuruitslag te bepreken was dikwijls net te krap en het weglaten ervan zorgde tegelijk voor enkele grammen winst.

Onze eerste (en tot nu toe enige) rit met de Trek Supercaliber Gen 2

We hebben de kans gekregen om al heel kort te rijden met de nieuwe Supercaliber. Dit was niet op een Wereldbeker parcours, maar wel op de vaste route in het Nederlandse Harderwijk waar Trek Benelux zijn vestiging heeft. Dit betekent dat we vooral hebben kunnen uitproberen of de nieuwe Supercaliber ook in makkelijk terrein even goed presteert als de oude.

Op foto’s zien beide generaties er heel gelijkaardig uit, maar in het echt zie je heel duidelijk de verschillen. De bredere structuur rond de demper en de gebogen bovenbuis vallen onmiddellijk op, maar je ziet ook duidelijk de andere geometrie. De fiets is merkelijk langer en slacker.

Eenmaal op de fiets merk je ook heel snel de subtiele aanpassingen op het gebied van de geometrie. De Gen 2 is duidelijk minder nerveus en stabieler. Daardoor zou je eigenlijk ook verwachten dat de fiets trager is bij het terrein dat we in Harderwijk voorgeschoteld krijgen. Bij de opeenvolging van bochten en het vele afremmen en optrekken op relatief vlak terrein is een moderne progressieve XC-geometrie voor een Wereldbeker-parcours niet per se in het voordeel.

Doordat er stevig doorontwikkeld is aan de werking van de achtervering, die opvallend actiever is, reden we toch enkele PR’s en durven we nu al te zeggen dat de fiets in de Lage Landen zeker niet trager is dan zijn voorganger.

Maar doordat er stevig doorontwikkeld is aan de werking van de achtervering, die opvallend actiever is, reden we toch enkele PR’s en durven we nu al te zeggen dat de fiets in de Lage Landen zeker niet trager is dan zijn voorganger.

Het meest indrukwekkende was echter het moment dat we bij een van de langste offroad klimmen vol recht op de trappers doorreden. De veringen stonden open, en dat ging … fantastisch!

Modellen, prijzen en beschikbaarheid

Er zijn in totaal zeven verschillende modellen, waarvan er vijf met een SLR-frame en twee met het iets zwaarder SL-frame komen. Elk model is, in tegenstelling tot het verleden, uitgerust met een verstelbare zadelpen.

De 9.9 SLR XX AXS werd zo licht mogelijk opgebouwd. De fiets is voorzien van de Kovee RSL carbon wielen, Bontrager RSL stuur/stuurpen combo, XX SL AXS T-Type, SID SL Ultimate vork, Fox Transfer SL dropper en Level Ultimate 4-zuiger remmen. De fiets zou slechts 9.3kg op de weegschaal brengen (let op: zonder pedalen). Dit topmodel kun je krijgen in drie kleuren en komt op 11.499 euro.

De 9.9 SLR XTR is voorzien van dezelfde Kovee RSL carbon wielen, RSL stuur/stuurpen combo en Fox Transfer SL dropper. Maar nu met een XTR-aandrijving en -remmen en een Fox Factory 34 Step-Cast voorvering. Deze is eveneens beschikbaar in dezelfde drie kleuren en zit op 10.999 euro.

De 9.9 SLR XO AXS heeft de ietsje zwaardere Kovee Pro carbon wielen, XO AXS T-Type, een SID Ultimate vork met 35mm stanchions , Reverb AXS dropper, Level Silver 4-piston remmen en de RSL stuur/stuurpen combo. Opnieuw dezelfde drie kleuren en een prijs van 8.999 euro.

De 9.8 SLR GX AXS heeft de Kovee Elite 30 carbon wielen, GX AXS T-Type, SID 110mm vork, een Bontrager Line dropper, Level Bronze 4-zuiger remmen en de RSL stuur/stuurpen combo. Je hebt de keuze uit twee kleuren (geen Trek Factory Racing) en hij is goed voor een prijs van 6.999 euro.

De 9.8 SLR XT heeft, zoals de naam doet vermoeden, een volledige XT-aandrijving en -remmen. De voorvork is een Fox Performance 34 Step-Cast. De rest van de afmontage is hetzelfde als de GX AXS-versie. Deze fiets komt in drie kleuren en zit op 6.499 euro.

Tot slot zijn er ook nog de 9.7 SL en de 9.6 SL, die voorzien zijn van het SL-frame. De 9.7 van 5.499 euro heeft een GX AXS T-Type aandrijving, Kovee Comp 25 wielen, Reba RL 110mm vork, Bontrager Line dropper, SRAM Level Bronze 2-zuiger remmen en is verkrijgbaar in twee kleuren.

De 9.6 is met 3.999 euro het instapmodel en is voorzien van een SLX/Deore aandrijving, Recon Gold RL 110mm vork, TranzX JD dropper en Shimano MT500 2-zuiger remmen. Deze modellen hebben dus geen carbon wielen en geen RSL stuur/stuurpen combo. Ook hier twee kleuren.

De nieuwe Trek Supercaliber Gen 2 kun je dit weekend aan het werk zien op het WK in Glasgow bij alle rechtstreeks door Trek  gesponsorde renners. Je kunt de fiets vanaf volgende week ook dichter bij huis in het echt zien bij de verschillende Trek-dealers verspreid over de Benelux. Wij ontvangen binnenkort onze testfiets en gaan die dit najaar zeker en vast uitvoerig testen. En ja hoor … we gaan hem vergelijken met de nieuwe Specialized Epic World Cup.

Meer informatie: www.trekbikes.com

Foto’s copyright Trek

DoorJeffry Goethals