Nieuw | Berria Mako: het offensief gaat door
Door Léo Kervran -
Is 2023 een sleuteljaar voor Berria? Na de transformatie van de Bravo-hardtail tot een softail, pakt het Spaanse merk nu zijn volledig geveerde Mako aan en … integreert de demper! Het omzeilen van de patenten van voorloper Scott was niet eenvoudig, maar Berria vond een oplossing, en deze nieuwe Mako komt zelfs met een aantal (zeer) goede ideeën. Dit is wat je moet onthouden:
Het begon met de lancering van een team dat deelneemt aan de World Cup MTB, met onder meer de Franse XCO-kampioene van 2020 en drievoudig Frans marathonkampioene Léna Gérault, het ging verder met veel werk aan de Bravo-hardtail (zie Nieuw | Berria Bravo: de hardtail revolutioneren?) en nu dus aan deze Mako.
Over de Mako vertelden we begin dit jaar in ons overzicht van de fietsen waarop de profs rijden in de World Cup XC (Bike Check | De fietsen van de wereldbeker XC 2023 (deel 1/2)). Wat nu de vorige generatie moet worden genoemd, was een relatief klassieke XC full-suspension met een veerweg van 105 mm en een single pivot + link-architectuur vergelijkbaar met die van de oude Scott Spark.
Op de nieuwe generatie verandert alles! Of bijna, want de slimste zal niet nalaten erop te wijzen dat deze 4de generatie van de Mako wederom in de voetsporen treedt van de Scott Spark. De schokdemper is weliswaar net zoals bij het Zwitserse merk ter hoogte van de zitbuis in het frame geïntegreerd, maar de manier waarop betekent niet dat het een kopie is. Scott heeft talloze patenten rond zijn systeem aangevraagd en Berria moest tussen deze valkuilen navigeren om een systeem te ontwerpen dat niet alleen functioneel, maar ook praktisch en gebruiksvriendelijk was.
Zoals we op deze maquette kunnen zien, wordt de schokdemper van de nieuwe Mako vanaf de voorkant in de zitbuis gestoken. Vervolgens wordt hij bedekt met een kap (gepatenteerd) met inzetstukken met schroefdraad, waardoor de fiets plaats biedt aan twee bidonhouders. In alle maten (ja, zelfs de S) is er plaats voor twee bidons van 750 ml: marathonbikers zullen dit op prijs stellen!
Net als bij Scott hebben we aan de linkerkant van de fiets een indicator voor de sag die eenvoudig af te lezen is, maar in tegenstelling tot bij Scott is het ventiel van de demper van buitenaf toegankelijk, zonder dat je de kap hoeft te verwijderen. Berria heeft een verlengstuk bedacht dat aan de demper wordt bevestigd en het ventiel verlengt naar een speciaal ontworpen venster aan de onderkant van de onderbuis. Het zal natuurlijk nodig zijn om de waterdichtheid in de loop van de tijd te evalueren, maar op papier is het HET goede idee van deze fiets, wat de manipulaties voor de aanpassingen aanzienlijk vereenvoudigt.
Omdat de kinematica van het oude model als bevredigend werd beschouwd, heeft het merk vooral geprobeerd de veerweg te vergroten en tegelijkertijd een soortgelijk gedrag te behouden. Van 105 mm voorheen neemt de veerweg toe tot 113 mm op deze nieuwe Mako, maar Berria raadt een lage sag aan, namelijk slechts 15%.
Qua geometrie gaat de Mako de goede kant op en heeft nu alles wat een moderne XC-fiets te bieden heeft. De liggende achtervork is kort (430 mm, -5 mm), maar zonder daarin te ver te gaan om voldoende ruimte over te laten voor brede banden (tot 29×2.4″), het lage bottom bracket (-47 mm), de moderne reach (458 mm in M) en de vlakke balhoofdhoek (67,5° in M). Je zult gemerkt hebben dat de balhoofdhoek varieert afhankelijk van de maat. Volgens Berria is dit om de geometrie in evenwicht te brengen: een Large is lang en dus moet je zorgen dat je rechter zit om hem weer wendbaar te maken terwijl een Small kort is, dus je gaat vlakker om wat meer stabiliteit te brengen. Op papier lijkt het te kloppen, maar dit moet in de praktijk nog worden gecontroleerd …
De tweede geometrietabel, aan de rechterkant, is die van de Mako DC, uitgerust met een vork met een veerweg van 120 of 130 mm, afhankelijk van het model, versus 110 mm voor de Mako. Dit zijn niet de enige verschillen, aangezien het “XCO”-model is uitgerust met een stijve zadelpen, velgen met een interne breedte van 25 of 28 mm, remmen met 2 zuigers en 2.25″ banden, terwijl de DC-versies recht hebben op een telescopische zadelpen, velgen met een interne breedte van 30 mm, remmen met 4 zuigers, 2.35″ banden en verschillende interne schokdemperinstellingen.
Andere opvallende onderdelen zijn onder meer de stijve zadelpen van de Mako die tot 14 mm flex biedt en de cockpit uit één stuk, de Aguila-versie op de Mako (60, 75 of 95 mm stuurpen, 0 mm rise, 760 mm breed) of Condor op de Mako DC (50 of 75 mm stuurpen, 20 mm rise, 780 mm breed). Op beide fietsen zijn de kabels geïntegreerd in de headset.
In de catalogus hebben we de keuze, aangezien de Mako verkrijgbaar is in vijf niveaus (Mako 6, 7, 8, 9 en LTD) en de Mako DC in vier niveaus (DC6, DC8, DC9 en DC LTD). Het frame is op al deze modellen identiek, in vezels met hoge modulus (Mako, 2175 gram voor een kaal frame), maar een Mako BR-versie met vezels met zeer hoge modulus, van 1875 gram, wordt later dit jaar verwacht. Het merk heeft ons geen prijzen of gewichten voor complete fietsen verstrekt.
Meer info via berriabikes.com