Nieuw | Een exclusief dagje Leuven met de Trek Procaliber 2021
Door Jurgen Groenwals -
Vijf jaar na de introductie van wat toen een behoorlijk revolutionaire hardtail was, heeft Trek de Procaliber opnieuw grondig onder handen genomen. De IsoSpeed blijft uiteraard, de geometrie krijgt een modern sausje en het frame werd verder verfijnd om tot een alweer erg interessante mountainbike te leiden. Vojo kreeg de nieuwkomer exclusief een dagje mee naar de Belgische studentenstad, Leuven.
Eerst even terug naar die andere studentenstad, Utrecht, in juli 2015, aan de vooravond van de start van de Ronde van Frankrijk. We bevinden ons er onder meer in het aangename gezelschap van Emily Batty voor de voorstelling van de Procaliber SL. Het voornaamste nieuws toen aan die fiets was het gebruik van de IsoSpeed Decoupler op een mountainbike. Oorspronkelijk werd de IsoSpeed Decoupler door Trek ontwikkeld om op de Domane de kasseien van Parijs-Roubaix te temmen. De Trek-renners waren er zo vol lof over dat het systeem al snel navolging kreeg op crossfiets Boone. Dat een hardtail zou volgen, was dan ook niet zo’n enorme verrassing meer. Ondertussen heeft het IsoSpeed-concept zijn ingang gevonden op een groot aantal modellen binnen het Trek-gamma: wegfietsen Domane en Madone, gravelbike Checkpoint, veldritfiets Boone en natuurlijk deze Procaliber.
“No, it’s a race bike!”. We lezen het als antwoord op de vraag of de Procaliber voorzieningen heeft om een spatbord, bagagedrager of lampjes te monteren. Zo maakt Trek meteen het inzetbereik van de Procaliber duidelijk. Wie dat ook meteen duidelijk maakt, is eliminator-specialist Jay Bytebier (later meer over hem) die als een van de eersten zijn been over de nieuwe Procaliber mocht smijten.
IsoSpeed
Voor wie niet helemaal mee is met het IsoSpeed-systeem, geven we graag nog even kort de technologie mee. IsoSpeed ontkoppelt de zitbuis van de bovenbuis, waardoor de zitbuis mee kan bewegen onder invloed van de krachten van het terrein. IsoSpeed zorgt voor comfort zonder extra gewicht en zonder dat dit ten koste gaat van stijfheid. Bovenbuis, zitbuis en staande achtervork kunnen als het ware onafhankelijk van elkaar bewegen.
Met dit systeem behoud je de stijfheid en efficiëntie van een hardtail en krijg je daarbovenop een tikje comfort, zonder in te boeten aan extra gewicht van de demper op een full suspension. De scherpe randjes van een hardtail in ruig terrein worden een beetje afgevlakt en je kan langer in het zadel blijven zitten en dus meer kracht uitoefenen op de pedalen. Op de nieuwe versie van de Procaliber wordt dit systeem uiteraard netjes overgenomen.
Frame
Aan het frame merken we een paar opvallende wijzigingen. Allereerst is de nieuwe Procaliber voortaan enkel nog beschikbaar met een OCLV Mountain Carbon frame. De aluminum frames verdwijnen uit het gamma. Een aangenaam geprijsde 9.5 moet de overstap van aluminium naar carbon voor de minder gefortuneerde biker zachter maken.
De onderbuis wordt rechter (Straight Shot) en hiermee dus ook meteen stijver. Een rechte buis is nu eenmaal een stuk stijver dan een buis waar ter hoogte van het balhoofd een bocht in wordt gemaakt.
De Knock Block – die moet vermijden dat je stuur tegen je bovenbuis tikt – krijgt een grotere draaicirkel (62 graden tegenover 58 graden op de vorige versies).
De interne kabelgeleiding werd grondig onder handen genomen. Kabels lopen nu door kanaaltjes die rechtstreeks in het frame verwerkt zijn. Dat maakt dat mecaniciens niet meer naar kabels moeten gaan vissen en dat er geen kabels liggen te rammelen in het frame. Er is eveneens een kanaal voorzien voor de installatie van een dropper post.
Montage van een voorderailleur is niet mogelijk. One by only, it’s a race bike!
De Procaliber gebruikt een PF92 bottom bracket. Je kan een crankstel met maximaal 36 tanden monteren. 36 tanden is voor ons gewone stervelingen ruimschoots voldoende, XCE-krachtpatsers als Jay Bytebier kiezen voor een 38 of meer.
Trek maakt gebruik van de universele Sram derailleurhanger. De liggende achtervork krijgt aan de zijde van de aandrijving een geribbelde bescherming.
Voor een racer als Jay zal het een zorg wezen, zijn wedstrijden duren telkens maar enkele minuten, maar om de doorsnee rijder gehydrateerd te houden, zijn twee bidonhouders echter wel meer dan leuk meegenomen.
In het frame passen banden tot 2.4”.
Geometrie
De geometrie ligt in de lijn met de Supercaliber, de full suspension die vorig jaar menig hart wist te veroveren (lees hier meer over de Supercaliber: www.vojomag.nl/testprimeur-met-de-nieuwe-trek-supercaliber-9-9-in-harderwijk/). We noteren een wel erg vlakke balhoofdhoek van 68,75 graden en een steile zitbuishoek van 72,75 graden. Vergeleken met de vorige versie van de Procaliber wordt de reach een stuk langer (afhankelijk van de maat, maar gemiddeld acht millimeter langer). Met 432 millimeter worden de chainstays drie millimeter korter dan op het vorige model (maar wel nog twee millimeter langer dan op de Supercaliber).
Versies en prijzen
De Procaliber was in het verleden met name in België en Nederland een waar verkoopsucces. Ook van de nieuwe versies verwachten wij dat ze als zoete broodjes over de toonbank zullen gaan. De prijzen zijn scherp, de kleuren knap, de gebruikte onderdelen top. De Procaliber komt er in zes verschillende maten (SM, MD, M/L, LG, XL, XXL). Er komen geen specifieke damesmodellen.
Trek Procaliber 9.8
Het duurste model wordt de 9.8, uitgerust met een Fox 32 Step-Cast vork, carbon Bontrager Kovee Elite 30-wielen en XR2 Team Issue-banden. Aandrijving en remmen worden verzorgd door de Shimano XT-groep, het crankstel is een fraaie carbon e*thirteen TRS met 34 tanden. Deze 9.8 gaat voor 3499 euro over de toonbank.
Trek Procaliber 9.7
De 9.7 wisselt voor 2899 euro van eigenaar en de koper krijgt daar een RockShox Reba RL-vork, Bontrager Kovee Elite 23-wielen en een Sram GX Eagle-aandrijving met een 32-tands crankstel voor in de plaats. Remmen worden door Shimano geleverd met een setje MT500.
Trek Procaliber 9.6
Een RockShox Recon Gold RL-vork, Kovee Comp 23-wielen, een mix van Shimano SLX en XT voor de aandrijving en MT410-remmen zijn de voornaamste kenmerken van de Procaliber 9.6. Dit model kost 2199 euro.
Trek Procaliber 9.5
Om het gebrek aan een goedkopere aluminium versie te compenseren, voorziet Trek in deze instapper, de Procaliber 9.5. Die doet het met een RockShox Judy SL-vork, Bontrager Kovee TLR-velgen, een Shimano Deore-aandrijving en MT200-remmen. Prijs: 1799 euro.
De nieuwe Procaliber is per direct verkrijgbaar via het dealernetwerk van Trek.
Trek Procaliber 2021: de terreintest
Voor onze fotoshoot met Jay Bytebier trokken we naar naar het Ladeuzeplein in Leuven waar – als alles goed gaat – eind oktober het wereldkampioenschap eliminator plaats zal vinden. Als gesponsord Trek-renner mocht Jay er voor het eerst enkele rondjes rijden met de nieuwste Procaliber, wij moeten nog even geduld uitoefenen voor we hem uitgebreid aan de tand kunnen voelen. Iets wat we in afwachting wel al deden met Jay. Dat interview volgt later, net zoals onze terreintest die je in de herfst van dit bijzondere jaar mag verwachten.
Meer info via: www.trekbikes.com