Nieuw gravel | Cervélo verfijnt zijn Áspero
Door Paul Humbert -
Tijdloos, de Áspero? Vijf jaar na de release is de gravelracer van Cervélo nog steeds succesvol, en hoewel het merk nu de tweede generatie van dit model presenteert, is het recept niet veranderd. Wel zien we een aantal ontwikkelingen om de fiets wat praktischer en moderner te maken.
We kunnen moeilijk zeggen dat we het hier over een nieuwe fiets hebben of een opvolger, aangezien de Áspero nauwelijks evolueert. In theorie kunnen we zeggen dat Cervélo een paar details heeft aangepast om zijn gravelracer weer up-to-date te maken, zonder afbreuk te doen aan het karakter ervan.
De Áspero is het enige gravelmodel in de catalogus van het Canadese merk. Het is een sportief en zelfs competitiegericht model dat capabel is voor lange ritten over niet al te ruw terrein, zoals de BMC Kaius, Scott Addict Gravel, Specialized Crux of Origine Graxx die we de afgelopen tijd hebben kunnen testen.
Zo evolueert het frame qua constructie om een tikkeltje meer comfort te bieden: de liggende achtervork werd 5 mm langer, de staande achtervork sluit enkele millimeters lager aan op de voordriehoek, de onderbuis werd dunner en de sloping van de bovenbuis is meer uitgesproken. Dit alles zou de Áspero een beetje comfortabeler moeten maken op ruwer terrein, hij die zelfs voor een gravelfiets nogal aan de stijve kant is. Op de weegschaal kondigt het merk een frame aan van 1141 gram en een vork van 452 gram in maat 56.
De ruimte voor de banden neemt iets toe: we gaan van 700×40 naar 700×45 volgens de ISO-normen, of ‘700×42 met voldoende ruimte voor de slechtste omstandigheden’, zoals Cervélo het liever presenteert. In 650b kunnen we tot 48 mm gaan, maar als er één fiets is die we niet zien met dit wielformaat is het de Áspero …
De langere liggende achtervork is het enige nieuwe qua geometrie, de rest verandert niet. De fiets behoudt dus zijn flipchip bij de voorwielas, waardoor de mogelijkheid blijft om de naloop of trail van de fiets (afstand tussen de loodlijn van de wielas en de geprojecteerde stuurhoek) te wijzigen en zo het gedrag van het balhoofd te beïnvloeden: levendiger of stabieler.
De overige evoluties bevinden zich op het niveau van de toegepaste standaarden, als we dat zo mogen noemen. Het bottom bracket is een T47a en heeft dus schroefdraad in tegenstelling tot de BBright Press-Fit van het originele model. De derailleurhanger is van UDH-formaat, waardoor de nieuwste Sram AXS MTB-aandrijvingen op de fiets kunnen worden geïnstalleerd.
Tot slot werd ook de weg van de kanalen van de kabels herzien. In tegenstelling tot de andere wijzigingen belooft deze minder praktisch te zijn voor de monteurs dan bij de eerste Áspero. De fiets adopteert de passage via de headset, zoals de zeer hoogwaardige Áspero-5 en zoals tegenwoordig de norm is in de zeer sportieve gravelcategorie. Het is mooier dan de doorgangen via de onderbuis zoals vroeger, misschien aerodynamischer maar zeker minder gemakkelijk om te werken aan de kabels en leidingen of de stuurpost.
Er staan zes modellen in de catalogus, evenals een framekit, met prijzen variërend tussen 3.599 en 5.799 euro voor de complete fietsen. Voor het duurdere segment moet je richting de Áspero-5 kijken. Er worden telkens twee hoofdkleuren aangeboden, Woodsmoke (donkerblauw) en Sea Ice (wit met blauwe glinsters), en op bepaalde modellen nog een derde, Peaches en Cream (ondefinieerbare kleur, waarover de redactie niet in slaagde overeenstemming te bereiken):
- Framekit Áspero, 2799 euro: met zadelpen, wielassen en headset
- Áspero Apex XPLR 1, 3599 euro: Sram Apex XPLR 1×12 met 40t-kettingblad en 11-44 cassette, Alexrims Boondocks 7D-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
- Áspero GRX RX610 1, 3699 euro: Shimano GRX 610 1×12 met 40t-kettingblad en 10-45 cassette, Alexrims Boondocks 7D-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
- Áspero GRX RX610, 3699 euro: Shimano GRX 610 2×12 met 46/30t kettingbladen en 11-36 cassette, Alexrims Boondocks 7D-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
- Áspero GRX RX820, 4899 euro: Shimano GRX 820 2×12 met 46/30t kettingbladen en 11-36 cassette, Fulcrum Rapid Red 300-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
- Áspero Apex XPLR AXS 1, 4899 euro: Sram Apex XPLR AXS 1×12 met 40t-kettingblad en 11-44 cassette, Fulcrum Rapid Red 300-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
- Áspero Rival XPLR AXS 1, 5799 euro: Sram Rival XPLR AXS 1×12 met 40t-kettingblad en 11-44 cassette, Reserve 40/44-wielen, WTB Vulpine TCS Light-banden van 700×40
En op het terrein? Ondertussen hebben we op de redactie het meest hoogwaardige model staan, die is voorzien van de Sram Rival XPLR AXS-groep en Reserve 40/44-wielen. Deze fiets weegt 8,6 kilogram zonder pedalen en met bidonhouder, maar het is nog veel te vroeg om over definitieve conclusies te spreken, ook al hebben we de fiets al gedoopt.
Op het eerste gezicht biedt de fiets vrij klassieke sensaties voor een machine in deze categorie, consistent met zijn positionering als een sportieve gravelfiets met een goede respons bij het relanceren en stevig comfort op de ruige stukken. Het rendement bij temporijden sprak ons minder aan, maar de kans is groot dat het aan de banden ligt. Dit is een van de punten die we tijdens de volgende ritten zullen bestuderen.
Meer info via cervelo.com