Nieuw | Lapierre Crosshill CF: één gravelbike voor alles?

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Nieuw | Lapierre Crosshill CF: één gravelbike voor alles?

Het Franse Lapierre had met de Crosshill al jaren een toegankelijke aluminium gravelbike in zijn catalogus staan, maar de afwezigheid van een carbon model was toch een hiaat voor een merk van dit formaat. Met de Crosshill CF is de leegte eindelijk opgevuld. Maar vergis je niet, hij mag dan wel zijn naam delen met het aluminium model, toch is deze Lapierre Crosshill CF een gloednieuwe gravelfiets met meer dan één trucje in petto.

Carbon is een materiaal dat zinvol is in veel wielerdisciplines, maar bij gravel is dit misschien nog meer het geval dan elders: met stijve frames en dunne banden (ook al neigen deze breder te worden) heb je niet veel in huis wat de oneffenheden van het terrein kan verzachten. In deze context is het benutten van de elastische eigenschappen van carbon ideaal om een ​​beetje filtratie te verkrijgen zonder de wijzer op de weegschaal de hoogte in te jagen of te veel reactievermogen te verliezen tijdens het trappen.

Zeggen dat deze Crosshill CF verwacht werd, is dan ook een understatement. De aluminium Crosshill is niet slecht, hij doet wat we van hem vragen voor een toegankelijke gravelfiets, maar je bereikt gemakkelijk zijn grenzen als je hem iets verder wilt pushen.

Met de Crosshill CF wil Lapierre alle takken van het gravelen bereiken: sportief, reizen, rustig toeren, … Zo zien we op de fiets een taps toelopende diagonale buis, geïnspireerd op de aerodynamische wegframes. Bepaalde afmontages hebben wielen van 40 mm hoog, maar ook montagenokken voor spatborden of bagagerekken zoals de Ortlieb Quick Rack, of voor extra bidonhouders of tassen op de vork. Er zijn zelfs afmontages met een verende voorvork.

Een tegenstrijdigheid? Bij andere merken vinden we verschillende modellen die op deze verschillende benaderingen inspelen, maar Alexis Chenevier legt ons uit dat dit niet de visie van Lapierre was: “In gravel heb je min of meer drie profielen: de toerder, degene die wedstrijden van het UCI-type wil doen en de wegrijder die niet op zoek is naar prestaties en een beetje huiverig is tegenover een gravelfiets. Met meer ruimte voor de banden zal hij niet veel langzamer rijden maar toch af en toe het asfalt kunnen verlaten. Met de Crosshill CF willen we iedereen aanspreken.”

Een evenwichtsoefening die dus zichtbaar is in de uitrusting en accessoires van het frame, maar ook in de constructie en geometrie ervan. We merken een achterdriehoek op die bijzonder is bewerkt: de staande achtervork heeft verschillende ‘buigpunten’ en sluit aan op de bovenbuis, vóór de zitbuis, in plaats van rechtstreeks op deze laatste.

Alexis legt uit: “We hebben versnellingsmeters op de wielassen en op de steunpunten geplaatst om te zien wat het frame moest incasseren aan trillingen, vooral bij de oude Pulsium. We zagen dat deze erg zwak was, op zijn best van 5-6% en ook dat de frequenties veel hoger waren dan we hadden verwacht: het grootste deel van de trillingen ligt rond de 50 tot 70 Hz.”

Op basis van deze observatie probeerden de mensen van Lapierre de trillingen beter te verspreiden. Opgelet, we hebben het over trillingen, het soort dingen dat ontstaat door golvingen in de grond of kleine steentjes. Bij echte schokken op wortels of stenen, zelfs kleine, is dit nog steeds een stijf frame, met alle sensaties die dit met zich meebrengt. Alexis blijft ook voorzichtig met het gebruik van het woord ‘comfort’ en spreekt liever van ‘filtratie’, om niet te misleiden.

Het ontwerp van dit onderdeel herneemt de ‘3D Tubular’-signatuur van Lapierre, de naam die het merk gaf aan deze kruising van de staande achtervork met de voorste driehoek die we ook tegenkomen op de wegfiets Xelius of de XC hardtail Prorace.

Aan de voorkant is er echter geen sprake van een wonder. Alexis Chenevier geeft toe dat op gravelfietsen het ingewikkeld is om echt iets te doen [om comfort te bieden]. Omdat de stuurpen klassiek is, wordt alles doorgestuurd naar het stuur. Lapierre koos voor modellen met een zekere rise (12 mm op het aluminium stuur en 20 mm op het carbon stuur), wat iets meer comfort zou moeten bieden dan een volledig recht stuur. Dit geldt echter vooral voor de aluminium sturen, omdat we weten dat, op zeldzame uitzonderingen na, een carbon stuur de neiging heeft de cockpit te verstijven.

Ook merken we een bijzonder hoge vorkkroon op, met voldoende ruimte tussen de vorkbuis en de band. Deze afmetingen zijn niet toevallig, ze zijn berekend om de Crosshill CF dezelfde geometrie te bieden met een vaste voorvork als met een verende vork (RockShox Rudy 30 mm of SR Suntour GVX32-S, afhankelijk van de montage).

Dit blijft niet zonder gevolgen voor de geometrie, aangezien het de Crosshill CF een bijzonder hoog front geeft (stack van 581 mm in maat M). Het voordeel is dat hij hierdoor zeer comfortabel en gemakkelijk te gebruiken is voor mensen met weinig ervaring. Nadeel, de zitpositie is niet erg sportief en zal enige aanpassing vergen (verwijder de spacers of verander zelfs het stuur en/of de stuurpen om de helling tussen het zadel en de cockpit te accentueren) voor wie graag snel rijdt.

Qua geometrie onderscheidt de Crosshill CF zich ook door een korte voorkant: de reach bedraagt ​​380 mm in maat M. Wederom begrijpen we dat Lapierre heeft gestreefd naar gebruiksgemak. Ook de liggende achtervork is niet de kortste die er is voor een gravelbike: 430 mm op alle maten, terwijl we bij zeer sportieve modellen al exemplaren van 420 mm hebben gezien. Andere belangrijke afmetingen zijn een balhoofdhoek van 70,5° tot 71,5° en een zitbuishoek van 72,5° tot 73,5°, afhankelijk van de maat.

Dankzij de redelijk rechte zitpositie en de filteringen van de staande achtervork, biedt de Crosshill CF een interessant comfort voor een fiets zonder enige ophangingstrucs. Lapierre heeft niet gelogen en het werk aan de staande achtervork levert echt een pluspunt op als we het vergelijken met de voorkant van de machine.

Het korte frame maakt hem ook speels op gladde ondergrond, je kunt spelen met de grenzen van de grip zonder bang te zijn. In de originele configuratie is de zitpositie meer gericht op comfort dan op het sportieve en heb je bijna de indruk te hoog te zitten als we de handen bovenop het stuur leggen!

Praktisch gezien heeft de Crosshill CF voldoende ruimte voor banden met een doorsnede tot 45 mm (hij wordt verkocht met banden van 44 mm), maakt gebruik van interne kabelgeleiding via het balhoofd zoals nu (bijna) essentieel is in gravel, en maakt gebruik van een UDH-derailleurhanger waardoor de installatie van elke aandrijving met een derailleur mogelijk is, ongeacht of deze op de klassieke manier gemonteerd wordt of rechtstreeks op het frame (Sram T-Type).

De Lapierre Crosshill CF-familie is zeer uitgebreid met maar liefst zeven modellen in de catalogus, met prijzen tussen 2799 en 6999 euro:

  • Crosshill CF 5.0 (2799 euro & 9,7 kg): Shimano GRX 610 / 820 2×12-groep (48/31 kettingbladen en 11-36 cassette), Lapierre Gravel 25-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm en TCS Light-karkas, Lapierre Alloy Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 6.0 (2999 euro & 9,6 kg): Shimano GRX 820 2×12-groep (48/31 kettingbladen en 11-36 cassette), DT Swiss G1800-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm en TCS Light-karkas, Lapierre Alloy Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 6.0 S (3499 euro & 10,3 kg): SR Suntour GVX32-S vork (40 mm veerweg), Sram Apex XPLR AXS 1×12-groep (40T-kettingblad en 11-44 cassette), DT Swiss G1800-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm en TCS Light-karkas, Lapierre Alloy Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 6.0 AXS (3699 euro & 9,1 kg): Sram Rival XPLR AXS 1×12-groep (40T-kettingblad en 11-44 cassette), DT Swiss GR1600-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm en TCS Light-karkas, Lapierre Alloy-stuur.
  • Crosshill CF 7.0 (4299 euro & 9,0 kg): Shimano GRX Di2 2×12-groep (48/31 kettingbladen en 11-36 cassette), DT Swiss GR1600-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm en TCS Light-karkas, Lapierre Carbon Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 8.0 (5999 euro & 8,7 kg): Sram Force XPLR AXS-groep (40T-kettingblad en 10-44 cassette), DT Swiss GRC1600-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm en TCS Light-karkas, Lapierre Carbon Gravel Bar-stuur.
  • Crosshill CF 8.0 S (6999 euro & 9,9 kg): RockShox Rudy Ultimate-vork, Sram Force XPLR AXS-groep (40T-kettingblad en 10-44 cassette), DT Swiss GRC1600-wielen, WTB Raddler-banden van 44 mm en TCS Light-karkas, Lapierre Carbon Gravel Bar-stuur, RockShox Reverb AXS XPLR-dropper post.

De Crosshill CF 8.0 die je op onze foto’s ziet, wordt onze gezel voor deze herfst. Tot over enkele weken voor het testrapport!

Meer info via lapierrebikes.com

DoorLéo Kervran