Nieuw | Schwalbe Rick XC: snelheid is een keuze

Door Jan Geys -

  • Staff pick

  • Techniek

Nieuw | Schwalbe Rick XC: snelheid is een keuze

Stilstaan is achteruitgaan. In plaats van op zijn lauweren te rusten met het al rijkelijk gestoffeerde XC-gamma, ontwikkelde bandenproducent Schwalbe op vraag van de olympische nummer twee, Mathias Flückiger, een nieuw profiel voor een MTB-band. Het resultaat is de Rick XC die snelheid en grip met elkaar moet combineren. Vojo volgde de presentatie aan de rand van het MTB-parcours van Spaarnwoude en reed al een eerste rondje met de snelle nieuweling.

Waarom nog een nieuwe band ontwikkelen als je al het koningskoppel Racing Ray / Ralph en de Thunder Burt in je gamma hebt zitten? Winst of verlies kan in crosscountry echter soms een zaak zijn van kleine details, van seconden, zeker in de XCC. Een halve millimeter afschaven van de hoogte van de noppen kan zo al een wereld van verschil betekenen … als de omstandigheden juist zijn. Hoe meer je op de details gaat letten, hoe specifieker het inzetbereik gaat worden voor de band.

Copyright Erwin Sikkens / Schwalbe

Oké, je kan niet in het oneindige je gamma uitbreiden met banden waar telkens een detail aan wordt aangepast, dat zou nefast zijn voor het productiebudget, maar Schwalbe zag toch nog ruimte tussen de eerder genoemde banden voor een nieuw MTB-profiel. Dat profiel moest sneller zijn dan de Racing Ralph en meer grip bieden dan de Thunder Burt.

De aanzet voor de nieuwe band kwam van Mathias Flückiger die een papiertje met een teke-ning doorschoof naar de mensen van Schwalbe. Die voegden de bevindingen van Mathias bij die van de andere teams die gesponsord worden door de Duitsers (zoals Cannondale Factory Racing en Canyon CLLCTV) om naar de ontwerptafel te trekken.

Rick XC: duidelijker voor de consument

Dat Schwalbe aan een nieuw profiel werkte, was al lang geen geheim meer. We zagen Mathias Flückiger en Loana Lecomte in 2023 al hun eerste wedstrijdkilometers malen met de band, toen nog met de opdruk First Ride. Zie ons artikel: Bike Check | De fietsen van de wereldbeker XC 2023.

Het uiteindelijke resultaat werd een band met drie rijen lage noppen op het loopvlak, en dan een dubbele rij schoudernoppen die naar buiten toe steeds hoger worden.

Welke naam het zou worden, bleef wel een raadsel. Naast onder meer al een Racing Ray, Racing Ralph, Rocket Ron en Wicked Will, koos Schwalbe dit keer kortweg voor Rick XC. Daarmee wil het merk het de consument makkelijker maken om bij de eerste oogopslag meteen te weten voor welke praktijk de band bedoeld is. Robert Mennen, de productmanager MTB bij Schwalbe, wilde bevestigen noch ontkennen dat we in de toekomst misschien wel eens kortweg over de Ray XC of Ralph XC zullen spreken.

Maten, compounds, gewicht, …

Rick XC dus, enkel verkrijgbaar in 29” en in twee breedtes: 2.25 en 2.4 inch. De eerste geschikt voor velgen van 25 mm, de tweede voor velgen van 30 mm. Ook dit kwam er enerzijds op vraag van de renners die naargelang de omstandigheden voor smallere of bredere velgen kiezen. Een tweede reden is dat men ook rekening heeft gehouden met ‘oudere’ frames.

Copyright Erwin Sikkens / Schwalbe

Robert Mennen legt uit: “Het klopt dat er in XC vaker voor bredere banden wordt gekozen, maar we moesten ook rekening houden met wat de consument in huis heeft. Ideaal is immers dat er rondom de band een vrije ruimte zit van 6 mm tot het frame of de voorvork, zowel boven het loopvlak als aan de zijkant, want een band zal tijdens het rijden steeds wat vervormen. Bij veel ‘oudere’ frames zouden banden van 2.4” gewoonweg niet passen en dus beslisten we om ook voor een band van 2.25” te gaan. Omgekeerd zou het loopvlak van een 2.25”-band op een 30 mm velg te vlak worden, wat dan weer nefast zou zijn voor de rolweerstand.”

Naast de bandbreedte is er ook nog de keuze tussen twee rubbercompounds: Addix Speed (transparante flank, rode lijn) of het iets stuggere Addix Speedgrip (zwarte flank, blauwe lijn). Voor de beste bescherming tegen snakebites kreeg de band ook nog een versterkte overgangszone tussen midden- en schoudernoppen.

Het aangekondigd gewicht bedraagt 680 gram voor de 2.25”-versie en 760 gram voor de 2.4”-versie.

Met onze eerdere ervaring met de Thunder Burt in het achterhoofd (lees: Snel de vernieuwde mountainbikeroute in Spaarnwoude rond met de Schwalbe Thunder Burt), en als je het voorgaande even op een rij zet – de Rick belooft snelheid en meer grip dan de TB – zou je kunnen concluderen of er nog wel nood is aan de Thunder Burt in het gamma? Geconfronteerd met de vraag gaf Robert Mennen toe dat ook hij de Thunder Burt in veel situaties een tricky band vindt, maar toch ziet hij nog een toekomst voor hem, ook al omdat de grootste productiekosten (lees de ontwikkeling en het maken van een mal) reeds ingeboekt zijn. Voor Robert Mennen zou de toekomst van het profiel van de Thunder Burt wel eens naar het gravelbiken kunnen verschuiven, nu we ook daar steeds bredere banden zien.

Vooraan? Achteraan? Of beide?

Van links naar rechts: Thunder Burt, Racing Ray, Racing Ralph, Rick XC.

Is de Rick XC nu eigenlijk een band voor het voorwiel of het achterwiel? Voor Robert Mennen kan het perfect met een Rick rond beide wielen, al ziet hij ook andere combinaties. Met een Racing Ray of zelfs een Thunder Burt naargelang wat je wilt. Voor nog meer snelheid plaats je een Rick vooraan (voor wat meer grip) en Thunder Burt achteraan, bouw je liever nog wat meer zekerheid in maar wil je toch voldoende snelheid behouden, kies dan voor een Racing Ray vooraan en een Rick XC achteraan.

Voor de volledigheid geven we ook nog mee dat de Rick XC E-25 goedgekeurd is, wat wil zeggen geschikt voor e-mountainbikes die tot 25 km/u mogen rijden. De adviesprijs bedraagt 68,90 euro en hij wordt in de loop van het vierde kwartaal van 2024 in de winkel verwacht.

Schwalbe Rick XC: de eerste test

Zoals in de intro aangehaald ging de presentatie van de Rick XC door in Spaarnwoude waar we aan Snowworld werden verwelkomd door de mensen van Schwalbe. Terwijl wij binnen de presentatie bijwoonden, stortten er buiten vele handen op het verwisselen van onze banden zodat we na de theorie meteen naar de praktijk konden overstappen op het nabijgelegen XC-circuit.

Copyright Erwin Sikkens / Schwalbe

Het korte en snelle rondje over veelal hard terrein, grindpaden en kombochten past perfect bij de band. Zeker als ook de weersomstandigheden perfect zijn. Misschien wel te perfect voor de Rick XC – het laagje kiezels in de bochten uitgezonderd waar we een kleine zwieper makkelijk konden corrigeren.

Maar moderne XC is meer dan dit. En dus bleven we na afloop vooral met veel vragen zitten. Hoe brengt de Rick het er vanaf in rock gardens? En wat met worteltapijten? En is hij nu enkel een pure XCC / XCO-band of ook inzetbaar voor MTB-marathons? En wat als de weersomstandigheden (denk tijdens een MTB-marathon) plots omslaan en de band plots zwemt in de nattigheid? En voelen we verschil tussen 2.25 en 2.4”? Vragen waar we momenteel nog geen antwoord op kunnen geven maar die we de komende maanden na een grondige duurtest zeker en vast kunnen uitklaren. Wordt dus vervolgd …

Meer info via www.schwalbe.com

DoorJan Geys