De nieuwe DT Swiss XRC 1200 Spline MTB-wielen zijn officieus beschikbaar
Door Romain Viret -
De nieuwe DT Swiss XRC 1200 Spline MTB-wielen kwamen de voorbije weken hier en daar al eens voorzichtig loeren. Zo zag je ze misschien al bij het Canyon-Sidi Team tijdens de laatste Cape Epic of bij onze presentatie van de allernieuwste Yeti ASR. Ook op sommige nieuwe fietsen staan ze al te pronken, maar op de website van DT Swiss ontbreekt momenteel elk spoor van informatie. Bij deze willen we al wat licht werpen op de nieuwe wielset.
De laatste vier jaar zagen we weinig of geen evolutie meer bij de carbon MTB-wielen van DT Swiss. Zo is het al van de zomer van 2020, en de onthulling van de XRC 1501 Spline One, geleden dat er nog nieuwe producten werden aangekondigd.
Ter gelegenheid van de voorbije Absa Cape Epic bood Canyon het grote publiek een beperkte oplage aan van de Canyon Lux World Cup CFR Untamed (100 exemplaren). Dit is een replica van het model dat wordt gebruikt door de profrenners van het Canyon-Sidi Team en die is uitgerust met de nieuwe generatie van de XRC 1200 Spline MTB-wielen.
Een paar dagen later werd aan de deur van onze redactie een doos afgezet met daarin de nieuwe Yeti ASR die is uitgerust met de nieuwe generatie XRC 1200 Spline-wielen, herkenbaar aan hun nieuwe chromen typografie, die iets aantrekkelijker is dan die van de oude versies!
De nieuwe wielen zijn op meerdere vlakken geëvolueerd ten opzichte van de vorige XRC 1200 Spline.
Om te beginnen zijn de velgen nu asymmetrisch en hebben ze een vlakkere vorm, gaande van een hoogte van 25 mm op het vorige model tot een hoogte van 20 mm op de nieuwe versie. De interne breedte van 30 mm blijft onveranderd. Net als de vorige versie is de velg nog steeds uitgerust met de DT Swiss TSS hookless tubeless technologie. Voorheen telden we 28 spaken op het voor- en achterwiel, nu zijn dat er nog 24. De keuze viel daarbij op rechte Revolite-spaken.
Op deze nieuwe generatie van de XRC 1200 Spline ontdekken we ook nieuwe DT Swiss 180-naven. De nieuwe 180, die voorheen cilindrisch was van vorm, is smaller in het midden en loopt aan beide uiteinden uit en sluit aan op veel hogere flenzen aan de zijde van de remschijf (op het voorwiel) en aan de zijde van de aandrijving (op het achterwiel). Dit maakt een betere overdracht van het koppel van externe krachten op het wiel mogelijk. De vrijloophoek evolueert ook, aangezien er op de oude generaties DT Swiss 180-naven een body stond die was uitgerust met de EXP 36-ratchet met een aangrijphoek van 10°. Op deze nieuwe generatie 180-naven vinden we in de originele montage een EXP 54-ratchet met een aangrijphoek van ongeveer 6,7°.
Op onze weegschaal gaf het voorwiel een gewicht van 616 gram weer en het achterwiel van 728 gram (met Sram XDR-vrijloop), wat een totaalgewicht van 1344 gram oplevert. Dit is bijna 10% minder dan de oude versie en zijn aangekondigd gewicht van 1480 gram per paar (niet door ons geverifieerd).
Tijdens onze eerste testritten met de nieuwe DT Swiss XRC 1200 Spline-wielen, voelden we een verbeterd verticaal comfort vergeleken met de oudere generatie, die volgens sommige bikers te stijf was. Bij het relanceren zijn de wielen dynamisch en bieden ze een gevoel van lichtheid zonder op te vallen in vergelijking met hun concurrenten. In afwachting van een duurtest lijkt de nieuwe generatie van de XRC 1200 Spline in alle opzichten een goede wielset te zijn, zonder in één bepaald opzicht uit te blinken.