Ontdekking | Eislek Gravel: een veelbelovende manche van de UCI Gravel World Series
By Adrien Protano -
Op 21 juni strijkt de UCI Gravel World Series voor het eerst in de geschiedenis neer in het Groothertogdom Luxemburg. Tijdens deze koude winterdagen trokken we richting Vianden, op de Duits-Luxemburgse grens, om samen met het organisatieteam de route en de achtergronden van het evenement te verkennen.
Zaterdag 11 januari, 8u45, het is -2° Celcius: welkom in Vianden, een klein stadje verscholen op de Duits-Luxemburgse grens, waar binnenkort een van de UCI Gravel World Series-wedstrijden van het seizoen 2025 zal plaatsvinden, de eerste in de geschiedenis van het Groothertogdom Luxemburg.
Het initiatief voor deze bijeenkomst, op een paar uur rijden van de redactie, kwam van de organisatoren achter dit nieuwe evenement, met van links naar rechts: Michel, Thibaut (die geen deel uitmaakt van de organisatie, maar die een goede vriend van hen is) en Jérôme.
De Eislek Gravel is een compleet nieuw evenement, maar de vriendengroep erachter is ons niet vreemd. Ze hebben namelijk al een bekend evenement in hun portefeuille zitten: de Grand Raid Godefroy in Bouillon! Het programma van vandaag: een kennismaking met de route en de locaties van het evenement, gevolgd door een Social Ride in de namiddag die door het organisatieteam wordt georganiseerd.
Net zoals in juni het geval zal zijn, starten we in het stadscentrum, met het prachtige kasteel van Vianden op de achtergrond. Geplaveide straten en steile hellingen, de toon is gezet!
We stijgen snel en verlaten de stad …
… om de prachtige bossen rondom Vianden te ontdekken! “Aanvankelijk hadden we gekozen voor Luxemburg-Stad als gaststad, zowel voor het culturele aspect als voor het internationale aspect. Het een leidde tot het ander en we werden naar Clervaux gestuurd, en uiteindelijk kwamen we hier in Vianden terecht”, legt Jérôme uit. “We kwamen de streek een keer verkennen en waren verrast door de authentieke kant en het karakter van de regio. Dus waagden we het erop”, voegt hij nog toe.
Naarmate we vorderen, zien we meer sneeuw en vorst op de route, maar ondanks het witte deken rijden we over prachtige bospaden en lanen die speciaal voor het gravelen lijken te zijn ontworpen. “De eerste routes die we hebben getest, waren niet perfect, maar vandaag hebben we een route waar we heel trots op zijn”, zo wordt ons verteld.
“Vanaf hier kun je bijna het hele parcours overzien”, leren we als we boven op onze eerste klim van de dag uitkomen. De route zelf is verdeeld in twee lussen: een eerste, iets langere van ongeveer 24 km aan de Luxemburgse kant, en een tweede lus van ongeveer 21 km die naar de Duitse kant van de grens voert (die tegenover ons ligt op de foto hierboven). De race start met de lus van Luxemburg en beide lussen moeten vervolgens twee keer afgelegd worden, waarbij de route steeds door het centrum van Vianden loopt.
Het grote voordeel van de lussen is het publiek, of beter gezegd, de toegankelijkheid voor het publiek. “Door vaak in Vianden te passeren, kan het publiek de renners meerdere keren zien”, legt Jérôme uit.
Dit alles wordt uiteraard vergemakkelijkt door de infrastructuur in Vianden, zoals de kabelbaan, waarvan het aankomststation zich op slechts een steenworp afstand van de route bevindt! “Door een dagpas te nemen, kan het publiek heen en weer reizen tussen de passage in Vianden en de passages dicht bij het uitkijkpunt”, legt Michel uit.
Goed nieuws dus voor de toeschouwers, want op dit parcours, dat gemakkelijk te voet bereikbaar is, zou, door de aanwezigheid van een technische zone, wel eens de beslissing kunnen vallen.
“We willen een interessant en spannend parcours aanbieden, maar we vinden het ook een erezaak om ervoor te zorgen dat het een prettige ervaring is voor de toeschouwers en de familie van de renners”, leggen de organisatoren uit.
“We hebben ontzettend veel geluk met de autoriteiten van Vianden en de aangrenzende gemeenten. Ze zijn erg ontvankelijk, mensen zijn gemotiveerd en geven energie aan het project. Wij voelen ons gesteund en de subsidies in Luxemburg zijn doorgaans hoger dan in Belgische gemeenten”, zegt Michel dankbaar.
Waar het begin van de lus van Luxemburg een aardig hoogteverschil vertoont ten opzichte van de startlocatie, loopt het grootste deel van het parcours over een glooiend traject dat erg snel belooft te worden. Men verwacht dan ook een gemiddelde snelheid van ruim 35 km/u voor de koplopers.
Ondertussen naderen we Vianden weer, net op tijd om onze snack op te eten …
… en opnieuw te vertrekken voor een tweede lus, met meer zielen dit keer. Het koude weer hield hen niet tegen om de verplaatsing te maken en een deel van de route een eerste keer te verkennen.
We willen het organisatieteam alvast feliciteren met het geleverde werk, met de kwalitatief hoogwaardige route en de aandacht die geschonken wordt aan de beleving van het publiek. Tot ziens op 21 juni in Vianden!
Meer info via https://www.eislekgravelluxembourg.com