Ontdekking | Met de Canyon Grizl op VeloRaft avontuur
Door Jan Van Herck -
Twee totaal verschillende maar leuke dingen combineren, dat is vaak een hele uitdaging. Niet zo bij Veloraft Adventures, waarbij gravel/mountainbiken en raften gecombineerd worden tot een stevige daguitstap. Wij trokken eropuit in de ruime omgeving van Dilsen-Stokkem voor een zomerse dag bikeraften.
In een goed gekozen naam zit het concept al vervat en hier is dat niet anders. Je combineert fietsen (gravel of mountainbiken) met raften; niet meer en zéker niet minder. Maar het is wél de bedoeling dat je al je materiaal zelf meeneemt en dat je dus (in tegenstelling tot de klassieke kajak formule) de boot zelf draagt. We zijn in het (verre) verleden allemaal wel eens gaan kajakken, en dan wordt de polyesterboot netjes opgehaald aan de finish door een jeep met trailer terwijl je (meestal) te voet langs de oever terugkeert naar het startpunt.
Aangezien wij alles zelf meenemen, zijn we niet meer gebonden aan die vaste start- en finishplaatsen en routes van de klassieke organisaties. Daardoor kan je vrijer een dagplanning uitwerken die past binnen de mogelijkheden van de groep. Eerst een toer stroomopwaarts biken en vervolgens raften is bijvoorbeeld de meest gekozen formule. Maar evengoed kunnen we kiezen voor raften-biken of biken-raften-biken en ga zo maar door. Wandelen en raften gaan uiteraard ook samen. Packraften heet dat dan.
Materiaal
De keerzijde van die vrijheid is het gegeven dat je de boot zelf mee moet nemen en dat je aangepast materiaal nodig hebt in plaats van die logge kajak. In de waterdichte rugzak die we meekrijgen, vinden we de volgende zaken terug: reddingsvest, 4-delige peddel, raft, opblaaszak, zitkussen, handdoek en straps om de fiets vast te maken.
Wij trekken er voor deze uitdaging opuit met een Canyon Grizl gravelbike, een alleskunner zowel wat lange afstanden als korte intensieve ritten betreft. Bijkomend is het niet zomaar een Grizl, maar meer bepaald de CF SLX 8 Di2. Voor de goede verstaanders: carbon fibre frame, hoogwaardige afmontage wat componenten betreft en een Shimano Di2 elektronisch schakelsysteem.
We komen hier later nog op terug met een uitgebreid artikel over deze topfiets, maar de aangename geometrie, het snelle elektronische schakelen en vooral de verende zadelpen zijn in deze context een échte meerwaarde. Je fietst namelijk met een rugzak van ongeveer 6 kilogram en dat verandert de rijstijl. We gravelbiken iets conservatiever, gaan minder sportief door de bochten en hebben meer nood aan comfort …
Grensmaas
Raften doen we op de Maas, waar deze rivier tussen Maastricht en Maaseik ook de landsgrens aanduidt. Wanneer we stroomafwaarts varen ligt rechts Nederland en links België. Maar eerst trekken we er gepakt en gezakt op uit voor een offroad route van 40 kilometer. Bike-raften is ons concept en die volgorde houden we dan ook aan.
We rijden aan een rustig tempo over stoffige grindwegen en langs de oever van de Maas. Op die manier kunnen we de rugzak met extra belasting wat gewoon worden en onze rijstijl erop aanpassen. Al snel gaat het over een paar mooie singletracks en verlaten boswegen door het Dilserbos richting de Mechelse Heide. We rijgen lange offroadstroken aan elkaar en wanen ons echt van de bewoonde wereld. Niet verwonderlijk als je weet dat we door het Nationaal Park Hoge Kempen mountain- en gravelbiken, een natuurgebied van maar liefst 12000 hectare.
Na 40 kilometer met 400 hoogtemeters biken, is het tijd voor dé transitie. De fiets leggen we even aan de kant, hoog tijd om de VeloRaft op te blazen. De technologie staat niet stil en vanuit een minimalistisch design tover je in 15 minuten (voor ons als ongeoefende velorafter) een stabiele raft tevoorschijn waarmee je de Maas kan afvaren. De raft blazen we op met een blaaszak, de vierdelige peddel klikt in elkaar en ook het zitje blazen we op. Voorwiel eruit, fiets monteren en varen maar.
Het raften op zich is weer een heel andere ervaring. Ten eerste ligt de snelheid laag (4 kilometer per uur) en daar moet je tegen kunnen. Go with the flow en genieten van de rust op het water en daarrond. Ten tweede is het bootje logger dan een polyester kajak (hetgeen logisch is) waardoor je moet “werken” met je peddel om vooruit te geraken. Opnieuw: go with the flow. Ten derde worden we de tegenwind gewaar en ook dat is tijdens het raften een niet te onderschatten factor. Net zoals bij het biken eigenlijk. Tijdens de stroomversnellingen gaan we mee met de flow en dat geeft een kick.
Kim: “Voor mij draait het om de outdoor ervaring door de combinatie van twee verschillende sporten tot één mooi geheel.”
Na 2u30 fietsen en een kleine 2u varen, zit het avontuur erop. Het voordeel van twee disciplines te combineren, is de variatie aan indrukken die je opdoet. Enerzijds de omgeving rond Dilsen-Stokkem met het Nationaal Park, de slingerende singletracks en de statige bosdreven. Anderzijds de brede Maas, met de kleine stroomversnellingen, de grazende paarden op de oever en de eilandjes hier en daar.
VeloKim
Veloraft Adventures is een concept bedacht door voormalig marathon mountainbike kampioene Kim Saenen. Ze is de gids tijdens de avonturen en geeft je tips en tricks tijdens het raften. De combinatie van twee vormen van outdoor beleving, die geheel verschillend zijn, geven de charme aan het concept.
Enerzijds het fietsen waarbij je in een sneller tempo de bossen doorkruist en door de regio op ontdekking gaat. Anderzijds het raften waarbij je vanuit het langzame, het rustige en de stilte indrukken opdoet. Wij zijn op pad gegaan op de Maas, maar er zijn vele concepten mogelijk. Van Gent tot in de Ardennen, van de Maas over de Demer tot de Dijle. Aangepast aan eenieder zijn sportieve niveau en doelstelling. Wij kijken alvast terug op een pittige maar geslaagde dag boordevol bike- en raft-ervaringen …
Meer info, routes en prijzen kan je terugvinden op de website van Veloraft Adventures.
Meer over de Canyon Grizl: www.canyon.com