Ontmoeting | Dangerholm: een bike-star op Eurobike!
Door Olivier Béart -
We konden hem moeilijk negeren op de stand van Scott tijdens de voorbije editie van Eurobike, zo alom aanwezig was Gustav Gullholm, alias “Dangerholm”, de nieuwe goeroe van ultralichte mountainbikes die er zijn nieuwste realisaties exposeerde. En het minste wat we kunnen zeggen is dat de man populair is, te oordelen aan de menigte die zich vergaapte aan zijn extreem lichte bolides die er al net zo flamboyant uitzien als hun schepper. Gullholm poseerde gewillig met zijn fans, deelde handtekeningen uit, gaf advies hoe je je fiets lichter kan maken en nam de tijd voor een kort interview.
Ook wij behoren tot zijn volgers en eerder hadden we al enkele projecten van hem getoond op Vojo (De Hyper Spark van Dangerholmen De Scott Addict Gravel van Dangerholm), maar het was voor het eerst dat we hem in levende lijve konden ontmoeten.
Gustav, je bent overduidelijk de rockster van deze Eurobike. Wat doet het met je om te zien hoe populair je bent?
“Ik had dit niet verwacht. Weet je, ik ben een gewone kerel en woon in een klein plattelandsdorpje in Zweden. Ik ben niet gewend aan drukte en ik breng veel tijd alleen door op mijn fietsen. Sociale netwerken zijn een soort venster op de rest van de wereld voor mij. Maar likes en volgers op Instagram zijn slechts cijfers. Het verraste en ontroerde me dan ook toen ik zag dat er zoveel mensen naar me kwamen kijken, me vroegen om foto’s te maken met hen, me advies vroegen om hun fietsen te verbeteren … Mijn bekendheid is nog vrij recent en met de gezondheidscrisis had ik nog niet de kans gehad om dat in real life te ervaren.”
Je staat op de stand van Scott, door wie je ondersteund wordt, maar toch doe je soms onorthodoxe dingen met hun fietsen!En duidelijk dingen die de garantie ongeldig maken!
“Ja, het is waar dat ik soms een beetje … extreme aanpassingen uitvoer, zoals het verwijderen van de lak. Maar in het begin was er van een ondersteuning van Scott geen sprake. Ik vond hun fietsen gewoon leuk omdat ze altijd erg licht zijn, met een goede geometrie en een ontwerp dat een goede basis vormt voor mijn projecten. Het is door mijn loyaliteit aan het merk, mijn unieke projecten en het feit dat mijn realisaties succes begonnen te krijgen, dat Scott bij me kwam aankloppen. Het is een geweldige relatie, ze ondersteunen me en bieden me de kans om te exposeren op hun stand op Eurobike, maar zonder mij te beperken. Ik ben een beetje een gastartiest.”
Het zijn niet enkel de technische details of het gewicht die tellen op jouw fietsen. Het zijn ook projecten met een esthetische dimensie …
“Voor mij telt alles. Ik neem elk project als een geheel. Ik denk na over een globaal concept, dat techniek en esthetiek combineert. Vaak komen die twee samen omdat ik soms geen nieuwe laklaag aanbreng op mijn fietsen of, als ik ze opnieuw lak, ik ervoor zorg dat dit resulteert in zo min mogelijk overgewicht. Scott gebruikt al een lichte laklaag die ongeveer 90 gram extra weegt in vergelijking met een kaal frame. Maar ik heb al gemerkt dat dit bij sommige merken tot meer dan 200 gram gaat. Waarom veel geld uitgeven voor een derailleur die 50 gram lichter is, terwijl de laklaag – die op mechanisch vlak niets toevoegt – veel te zwaar is.”
We zagen je hier op de beursvloer de laklaag afkrabben om het publiek je techniek te laten zien.Is dat echt iets waarvan je denkt dat je het mag tonen?
“Natuurlijk, want het is beter dat de mensen weten hoe ze het goed moeten doen, dan in het onbekende te stappen. Degenen die het willen doen, doen het toch. En het zal altijd over een kleine minderheid gaan. Dus geef ik zo veel mogelijk mijn ervaring door zodat ze niet dezelfde fouten maken. Diegenen die nooit van plan zijn om hun laklaag te verwijderen, hebben wel iets geleerd en iets origineels gezien. Trouwens, als ik een kale carbon afwerking wil behouden, gebruik ik een mes waarmee ik al mijn bewegingen en krachten goed kan controleren zodat ik alleen de lak verwijder. Als ik de fiets opnieuw lak, gebruik ik op het einde schuurpapier zodat de nieuwe laklaag beter hecht. Met schuurpapier loop je wel meer risico om te diep te gaan dan met een mes. Maar gebruik nooit een schuurmachine, doe alles met de hand! Het enige delicate punt is de veroudering van het kale carbon wanneer het wordt blootgesteld aan UV-stralen. Vooral bij het stallen van de fiets moet je voorzichtig zijn. Of breng een dunne vernislaag aan.”
Je hebt verschillende fietsen meegenomen naar Eurobike: je Gambler DH 29 van 13,42 kilogram (op de foto hierboven), en twee Sparks, een RC en een 900. Vertel ons eens wat je eraan gedaan hebt …
“Ik ontving twee Spark-frames en ik moest deze twee projecten in een zeer korte tijd van iets meer dan een maand realiseren. De eerste is een 900 Tuned waarvan de decoratie is geïnspireerd op Ironman en die bedoeld is om de producten van de Duitse remmenfabrikant Trickstuff te tonen(zie de foto’s hieronder).”
“Het doel was om een fiets te maken waarvan we waar mogelijk grammen zouden schrapen, terwijl we de brede en stevige banden en de Intend-vork met een veerweg van 130 millimeter zouden behouden. Je zult ook de cranks opmerken, die een 3D-geprint titanium prototype zijn.”
En op de Spark RC?
“Daarop heb ik vooraan gekozen voor een heel lichte lak terwijl de achterkant kaal werd gelaten. Ik heb ook veel onderdelen gepolijst en/of sterk aangepast. Ik heb de geest van een moderne XC wel willen behouden, met zowel vooraan als achteraan een veerweg van 120 millimeter. Daarnaast heeft hij ook brede velgen, 2.4″-banden en een dropper post (het nieuwe model van het Zwitserse Yep).”
“Ik heb superlichte wielen gemonteerd, met Müller Radsporttechniek-velgen en Extralite-naven, waardoor ik voor een wielset met 30 millimeter brede velgen uitkom op een gewicht van 1035 gram.”
“Ik ben ook zeer vereerd dat ik een van de eerste Intend Samuraï-vorken heb gekregen, die ontwikkeld werden door mijn vriend Cornelius. De vork weegt minder dan 1400 gram en heeft dus een veerweg van 120 millimeter en is erg stijf.”
“Ik had wat gewicht van de cockpit kunnen schrapen, maar voor mij is het Syncros-pakket een integraal onderdeel van de Scott Spark en dat wilde ik niet veranderen. Ik denk dat Syncros het echt goed doet, perfect in de filosofie van Scott. Ik heb ook de Twinloc-bediening behouden, wat voor mij ook echt een onderdeel van de fiets is.”
“Op de Spark RC koos ik voor aluminium Garbaruk-cranks, ook een prototype. De aandrijving is overigens mechanisch, ook al houd ik wel van de werking van een Sram AXS die ik graag combineer met de zeer discrete Zirbel-bediening, maar de AXS-derailleur is erg massief en moeilijk lichter te maken. En ik houd ook nog steeds van de meer verfijnde kant van de mechanica ter hoogte van de derailleur. Die derailleur is trouwens aangepast met carbon onderdelen en een aangepaste aluminium kooi. Uiteindelijk kom ik uit op 9,19 kilogram!”
En het zijn geen fietsen die in je salon tegen de muur blijven hangen, want wie je Instagram-pagina volgt, weet dat je echt op je creaties rijdt …
“Ik heb nog niet echt tijd gehad om op de twee Sparks te rijden voordat ik naar Eurobike kwam, maar ja, ik maak fietsen om op te rijden. Ik downhill graag (ik heb al veel met de Gambler van 13,4 kilogram gereden) en omdat ik vroeger aan BMX deed, houd ik ook wel van jumps. Voor mij is een fiets niet alleen een mooi object of een sculptuur. Dus ja, ik maak altijd fietsen die zowel mooi, licht als efficiënt zijn.”
Om te eindigen, welk goed advies zou je geven aan iemand die zijn fiets lichter wil maken?
“Maak eerst een diagnose van je fiets, om erachter te komen welke onderdelen eerder licht of juist zwaar zijn. Zo kun je prioriteiten stellen. En het is klassiek maar waar: begin met de wielen, want daar zal elke gram die je bespaart het meest gevoeld worden. En als ik wielen zeg, heb ik het ook over de banden. Neem niet per se de lichtste banden op de markt, ze moeten bruikbaar blijven in de discipline die je uitoefent. Probeer dus het lichtste model te vinden dat bij je past. Weeg vervolgens de banden van hetzelfde model en hetzelfde merk voordat je ze koopt. Je zal zien dat er tot 50 gram verschil kan opzitten, alleen al met de productietoleranties. Het is een eenvoudige en goedkope manier om gewicht te besparen. Een ander punt waar we niet veel over nadenken, is het zadel en de zadelpen. Deze zitten erg hoog op de fiets en zorgen ervoor – door hun gewicht – dat het zwaartepunt hoger komt te liggen. Ik heb altijd de indruk dat ik de wendbaarheid van de fiets vergroot met een lichter zadel en lichtere zadelpen. Zelfs wanneer je een telescopische zadelpen gebruikt, wat een must is geworden, mag deze je er niet van weerhouden om te proberen deze post lichter te maken.”
Wil je meer ontdekken over de nieuwe fietsen/projecten van Dangerholm, waaronder de twee Sparks die in dit artikel aan bod kwamen, dan kan je hem volgen via zijn Instagram-pagina.
Eerder verschenen artikels over de creaties van Dangerholm vind je hier:
Bike check | De Hyper Spark van Dangerholm: is dit de MTB van de toekomst?