Presentatie | Daar is de nieuwe Specialized Epic!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Presentatie | Daar is de nieuwe Specialized Epic!

De Specialized Epic is ongetwijfeld één van de populairste crosscountry full suspensions en deze legendarische fiets werd voor het modeljaar 2018 compleet onder handen genomen. Zo ging hij drastisch op dieet, kreeg hij een nieuw Brain-systeem, werd de FSR overboord gekieperd en wijzigde de geometrie.

1. Een drastische vermageringskuur

Het frame van de Specialized Epic was nooit echt zwaar, maar ook niet licht. Met een gewicht van iets meer dan 2,2 kilogram (S-Works-versie, maat M) zat hij dan ook niet in de kopgroep.

Het frame werd dan ook drastisch onder handen genomen, waardoor men er in geslaagd is om 345 gram te winnen op de nieuwe Specialized Epic S-Works (die met een gewicht van 1870 gram onder de symbolische grens van 2 kilogram duikt). Op de ‘klassieke’ carbon versies werd zelfs tot 525 gram gewonnen. Om je een idee te geven: 525 gram is … het gewicht van een compleet Brain-systeem en nog wat kleinigheden als spacers, …!

Specialized bespaarde vooral gewicht door de vormen en de dikte van elke carbonlaag onder handen te nemen. Het merk noemt deze technologie ‘Rider First Engineered’, een technologie die het merk voor het eerst toepaste op de Tarmac-racefiets. Bedoeling van deze technologie is om de vorm van de buizen en de montage ervan specifiek aan te passen aan elke framemaat. Hierdoor kan het gewicht telkens zo optimaal mogelijk gehouden worden en zijn de frames van een S of XL even stijf als de andere maten.

Behalve op de voordriehoek, die de mosterd haalde bij de nieuwe Epic HT die vorig jaar verscheen (ziehier onze test), is het vooral op de achterarm dat Specialized grammen heeft gewonnen, zoals Brian Gordon, de ‘papa’ van het frame van deze nieuwe Specialized Epic, ons uitlegt: “Enkel en alleen op dit onderdeel zijn we er al in geslaagd om maar liefst 240 gram te winnen, ofwel 39% van de gehele gewichtswinst, wat enorm is. Dit hebben we te danken aan een nauwe samenwerking met het ontwikkelingsteam van de vering. Als je goed kijkt, zie je dat de fameuze Horst Link van de FSR-vering verdwenen is, waardoor we konden besparen op het gewicht van de lagers. Daarnaast hebben we in de liggende en staande achtervork gewerkt met continue vezels zodat het geheel nog lichter en stijver werd.” 

Jawel, je hebt het goed gezien: de nieuwe Specialized Epic is de eerste full suspension van het merk (naast een dirtframe) dat niet langer gebruikmaakt van het fameuze FSR-systeem en zijn Horst Link-scharnierpunt waarvan het merk lange tijd het patent in handen had.

2. Een nieuwe Brain 2.0 die ontwikkeld werd met RockShox

Ook hier een kleine revolutie: voor de nieuwe Specialized Epic werd samengewerkt met RockShox en niet langer met Fox, waarmee het merk uit Morgan Hill sinds mensenheugenis samenwerkte.

Behalve een (weinig succesvolle) zijstap met Future Shock, werkte Specialized altijd nauw samen met Fox voor zijn automatische lockout.

Zoals we op de foto’s kunnen zien, bevindt de Brain zich niet meer aan de binnenkant van de linker staande achtervork, maar wel net achter de achteras. De Brain is ook compacter, maar we kunnen je meteen geruststellen dat hij zijdelings niet uitsteekt zodat hij niet blootgesteld wordt aan impacts (of slechts een klein beetje). Het grote voordeel van deze verhuis is dat de Brain nog actiever zal reageren. Als de achteras zich vroeger 1 millimeter verplaatste, verplaatste het reservoir slechts 0,81 millimeter. Nu is de verhouding 1:1, wat betekent dat de Brain 20% beter reageert.

Maar dat is niet alles. Ook binnenin werd er aan de hydraulica belangrijk werk verricht aan de nieuwe Brain, legt Mike Andrew, de veringgoeroe bij Specialized ons uit: “We hebben vooral gewerkt aan de dynamische eigenschappen van de vloeistoffen in het veersysteem en aan de manier van communiceren tussen de Brain en de demper.”

In vergelijking met het oude Brain-systeem, werd het traject dat de olie moest afleggen tussen de twee delen van het systeem maximaal vereenvoudigd om het risico op turbulentie te beperken. Hierdoor verkleint de hysteresis (of anders gezegd de vertraging) en verbetert dus ook de gevoeligheid van het systeem doordat het minder met horten en stoten zal werken.

Het traject tussen de Brain en de demper is nu dus directer en de olie stroomt door een “yoke” die de verbinding vormt tussen de demper en de link. Met de kleine blauwe hendel die we op de Brain opmerken kan je de Brain in vijf posities instellen.

Je hebt ongetwijfeld al opgemerkt dat de Brain voortaan uit twee delen bestaat. Naast het klepsysteem (grijze deel onderaan) dient voortaan een membraansysteem (zwarte deel in het reservoir bovenaan), in plaats van een zuiger, om de stikstoflading van het hydraulische systeem van de demper te scheiden. “Een zuiger heeft meer de neiging om zich met horten en stoten te verplaatsen terwijl de demper zijn veerweg opgebruikt, terwijl de blaas veel zachter beweegt. Daardoor verloopt de overgang van compressie naar rebound veel sneller wat dan weer het gedrag van de demper bij hoge snelheid verbetert.”

Ook de demper werd samen met RockShox onder handen genomen. Zo is deze nu voorzien van een ‘Spike Valve’. Daarmee wordt een regressieve dempingscurve bereikt en verbetert het comfort bij hoge snelheid. De olie stroomt voortaan door een ‘Fade Circuit’ waardoor de demper altijd identiek reageert, ongeacht de gekozen instelling van de Brain (tussen de vijf posities, van zeer gevoelig tot meest gesloten).

Ook de RockShox SID Brain-vork maakt gebruik van dezelfde technologie voor een perfecte samenwerking tussen de twee veringen.

3. Weg met de FSR

Specialized maakt al sinds de lancering van zijn eerste full suspension, in het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw, gebruik van het FSR-systeem. Een icoon dus. Het merk neemt er trouwens nog geen definitief afscheid van, want op de rest van het gamma en op de ruigere fietsen blijft het systeem wel aanwezig.

Dankzij het werk dat op de rest van de kinematica werd verricht, en ook dankzij de korte veerweg van dit model (100 millimeter, zoals op zijn voorganger), kan de nieuwe Specialized Epic het Horst Link-scharnierpunt, dat zo eigen is aan een Four Bar Linkage, laten voor wat het is.

De nieuwe Specialized Epic heeft dus nog maar één scharnierpunt, wat een grote wijziging heeft teweeggebracht in het concept, ook al blijft de look vrijwel hetzelfde. Voortaan is het de (afgeplatte) carbon staande achtervork die voor de nodige flex zorgt bij het inveren, een principe dat we eerder ook al zagen bij andere merken.

4. Een aangepaste geometrie

De huidige XC-parkoersen en de verwachtingen van de mountainbikers zijn verandert en daarom werd de geometrie van de nieuwe Epic aangepast, ook al beschikte de vorige Specialized Epic over een aangename geometrie die gericht was op racen.

Al werd het geen radicale aanpassing, want Specialized bleef trouw aan zijn overtuiging door niet te opteren voor een hyper lange reach en/of zeer vlakke balhoofdhoek. Toch wilde het merk dat de nieuwe Epic meer op zijn gemak zou zijn op de technische stroken van de moderne circuits. Met een kort frame, een lange stuurpen en een zeer rechtop staande voorvork werd het zelfs voor de beste renners soms wat delicaat.

De reach verlengt met 1 centimeter in de maat M (van 423 naar 433 millimeter), waardoor de voorkant langer en stabieler wordt. De stuurpen is voortaan 75 millimeter lang, tegenover 90 in het verleden (nog steeds in de maat M), om een levendige stuurpost te behouden. De balhoofdhoek wordt 1,5 graden vlakker, wat veel kan lijken, maar we komen wel van 71 graden. Met de 69,5 graden van vandaag bevindt Specialized zich in het gemiddelde van de meest recentste fietsen, maar dit is toch nog een eindje verwijderd van de 68,5 graden van een Scott Spark of een Trek Top Fuel. De lengte van de liggende achtervork blijft zo goed als onveranderd met een lengte van 438 millimeter tegenover 439 millimeter voorheen. De zithoek wordt dan weer 0,75 graden groter.

De geometrie mag dan wel aangepast zijn, toch opteerde Specialized om de steunpunten te behouden op dezelfde plaatsen als voorheen. Zo gebruikt de nieuwe Epic een RockShox SID-vork met een specifieke vorksprong van 42 millimeter, een waarde die we normaal eerder terugvinden op fietsen met kleinere wielen en meer veerweg. In combinatie met de vlakkere balhoofdhoek geeft dit de Epic stabiliteit en behoudt hij ook de nodige levendigheid en wendbaarheid, vooral als je bergop korte bochten moet nemen.

5. Het zit hem in de details

Het frame van de nieuwe Specialized Epic full suspension is dus geïnspireerd op de Epic HT en dat zien we aan meerdere details, zoals de plaats waar de kabels in het frame verdwijnen.

Die kabels lopen dus intern door het frame, maar niet door een volledige binnenbuis (om gewicht te besparen).

De kabels verlaten het frame niet langer aan de onderkant van het bracket, maar wel aan de bovenkant. Verder merken we dat de Epic voortaan enkel nog maar geschikt is voor een enkelvoudig kettingblad; er is dus niets voorzien voor de montage van een voorderailleur!

Interessant om zien is dat Specialized geen PressFit bottom bracket meer gebruikt, maar wel dat het bracket voorzien is van schroefdraad, ‘zoals in de goede oude tijd’. De diameter van de zitbuis bedraagt voortaan 30,9 millimeter zodat je om het even welke dropper post kan monteren. En ten slotte zien we dat de achteras nu gebruikmaakt van de Boost-standaard.

Versies en prijzen

De nieuwe Specialized Epic zal in 9 versies op de markt verschijnen: 5 in carbon, 1 in aluminium en 3 voor de dames. Ziehier de details van het nieuwe gamma:

Specialized Epic S-Works

Het S-Works-model is nog steeds het topmodel bij Specialized. Dit model is uitgerust met het lichtste frame (1870 gram) en Fact 12M-vezels.

Verder is hij uitgerust met een Sram XX1 Eagle-groep, Sram Level-remmen, een RockShox SID Brain World Cup-vork, nieuwe Roval Control SL-wielen met velgen met een breedte van 25 millimeter, Fast Track Gripton Grid-banden van 2.3 vooraan en 2.1 achteraan en een carbon zadelpen en stuur.

Prijs van dit alles: 8999 euro (tegenover 8499 euro voor de vorige versie). De S-Works is ook nog beschikbaar in een andere, soberdere kleur, alsook met een Shimano Di2 (maar wel nog met een enkelvoudig kettingblad dat gekoppeld is aan een Sram XX1 11-speed met een 10/42-cassette), Shimano XTR Race-remmen en Race Face Next-crankstel. Dat model kost 9999 euro (ongewijzigd). Verder is er ook een framekit beschikbaar.

Specialized Epic Pro

De Specialized Epic Pro kan je omschrijven als een kleine S-Works. Zijn frame is een tikkeltje zwaarder (net boven de 2 kilogram, wat wel nog steeds minder is dan de vorige S-Works) want voor dit frame maakt Specialized gebruik van Fact 11M-vezels.

Ook de Epic Pro wordt met topmateriaal afgemonteerd.

Zo zien we een Sram XO1 Eagle-aandrijving met een carbon Stylo-crankstel, Sram Level TLM-remmen, een Sid Brain-vork met een aluminium stuurbuis en nieuwe Roval Control Pro-wielen (enkel voorbehouden voor dit model en niet afzonderlijk verkrijgbaar) met velgen met een interne breedte van 22 millimeter. De prijs blijft onveranderd en bedraagt 6999 euro. Dit model is slechts in één kleur beschikbaar.

Specialized Epic Expert

Deze versie evolueert het meeste. Zo is de achterdriehoek voortaan uit carbon vervaardigd, net zoals de wielen, wat dan weer rechtvaardigt dat de prijs stijgt van 4699 naar 4999 euro.

De Expert is uitgerust met hetzelfde frame als de Pro (Fact 11M) en een Sram GX Eagle-groep, Sram Level TL-remmen, een SID Brain-vork en Roval Control Carbon-wielen waarvan enkel de naven wijzigen in vergelijking met de Pro-versie (de velgen zijn nog steeds 22 millimeter breed).

Behalve het geelrode model staat er ook een iets minder opvallende grijze uitvoering op het programma.

Specialized Epic Comp Carbon

De nieuwe Epic Comp Carbon wordt ook wat opgewaardeerd met een frame dat nu voor 100% uit carbon is vervaardigd (tot hiertoe was de achterarm nog steeds uit aluminium). Daardoor wordt het prijskaartje ook iets duurder, namelijk 3999 euro. Hij is uitgerust met een Sram GX 11-speed, een Race Face Aeffect-crankstel, Sram Level TL-remmen, een Reba RL-vork (zonder Brain) en aluminium Roval Control 29-wielen (interne velgbreedte van 22 millimeter). Er staan twee kleurcombinaties op het programma: rood/zwart of zwart/rood.

Specialized Epic Comp Aluminium

Er komt ook een aluminium versie van de Specialized Epic, nog steeds zonder een scharnierpunt op de liggende achtervork (op de foto zie je de damesversie, het enige model dat beschikbaar was tijdens de presentatie)! Deze techniek wordt meer toegepast op carbon, maar minder op aluminium omdat de flexibiliteit moeilijker te kalibreren is.

Ondanks dat aluminium iets stijver is, waardoor je de demper iets minder mag oppompen, laat de zeer platte staande achtervork toch toe dat het aluminium voldoende vervormt zodat men geen extra scharnierpunt moest voorzien.

Net zoals de Comp Carbon is hij uitgerust met een Sram GX 11-speed. Prijs van dit model: 2999 euro.

Specialized Epic Women

Het damesgamma van de nieuwe Specialized Epic telt drie modellen. Het chassis is hetzelfde als bij de herenmodellen, wat ook het geval is bij de Epic HT. Specialized slaat daarmee een andere weg in, want in het verleden bood het steeds een specifiek gamma aan. Studies met het Body Geometry Fit-programma toonden echter aan dat mannen en vrouwen bijna dezelfde verwachtingen hadden van een wedstrijdfiets. Toch zijn bepaalde onderdelen natuurlijk wel specifiek, denk maar aan de grips, het zadel, een smaller stuur, kortere cranks, …

Behalve de Epic S-Works Women telt het gamma ook een Epic Comp Carbon en een Comp Alu.

De eerste exemplaren van de nieuwe Specialized Epic zullen in de loop van de maand juli 2017 in de winkels liggen.

Hier kan je het vervolg lezen op deze presentatie, namelijk alles over onze eerste test aan het stuur van de nieuwe Specialized Epic. Een test die we hebben uitgevoerd op de paden van Mountain Creek, aan de oostkust van de Verenigde Staten:

www.vojomag.nl/eerste-test-op-pad-met-de-nieuwe-specialized-epic-in-mountain-creek

Nuttige links: de website van Specialized – Onze presentatie en eerste test van de nieuwe Roval Control SL-wielen waarmee de Epic S-Works is uitgerust

DoorOlivier Béart