Presentatie & eerste test | Nieuw rubber voor de Specialized S-Works banden
Door Jurgen Groenwals -
Specialized heeft haar lijn van S-Works mountainbikebanden grondig onder handen genomen. Geen nieuwe namen – Renegade, Fast Trak en Ground Control blijven – maar voor het design en de samenstelling werd van scratch begonnen. Er steeds als de kippen bij, reed Vojo de afgelopen weken alvast met een setje S-Works Fast Trak-banden.
Eigen productie-eenheid
Om het hele productieproces zelf onder controle te houden, besliste Specialized een exclusiviteitscontract te maken met een Japanse bandenfabrikant. De enige fietsbanden die daar nu nog gemaakt worden, zijn deze van Specialized. Het recept en de ingrediënten zijn van Specialized, de fabriek mengt en kookt op bevel. Dat heeft – getuige de overwinningen op zowel de weg als offroad – Specialized geen windeieren gelegd. De Gripton-compound werd reeds langer gebruikt in de S-Works racebanden, nu heeft deze ook de weg naar de mountainbike gevonden. Het recept is een mix van synthetische rubbers versterkt met een poreus siliciumdioxyde en een actieve Silica. Wat er juist in de Gripton-compound zit, blijft een goed bewaard geheim. Alle nieuwe Specialized-banden zullen in de toekomst trouwens voorzien worden van deze Gripton-compound.
De nieuwe S-Works banden maken verder gebruik van een lager vezelgewicht en een grotere hoeveelheid vezels (120 tpi tegenover 60 tpi bij de gewone banden). Een hogere tpi maakt de band lichter en soepeler. Als extraatje neemt de gebruikte vezel minder rubbercompound op tijdens het proces. Nadeel is natuurlijk dat de band wat dunner en dus kwetsbaarder wordt. Maar dit zijn natuurlijk S-Works banden; die worden gebruikt door competitieve renners. Voor hen is een laag gewicht belangrijker dan eventueel lekrijden.
Het profiel van de nieuwe banden werd helemaal aangepast waarbij met name de afstand tussen de noppen vergroot werd. De noppen zelf werden meer uitgetrokken om zo met minder noppen toch dezelfde omtrek te bekomen. Ook dat scheelt weer in gewicht natuurlijk. Door minder noppen te gebruiken, komt er op elke nop meer druk te staan, wat dan weer resulteert in meer grip.
Dat de interne velgdiameter voor mountainbikewielen steeds breder wordt, is ondertussen genoegzaam bekend. Dankzij die bredere velgen kunnen rijders met steeds minder druk op pad zonder al te veel aan grip en rolweerstand in te boeten. Het haakloze design van de Specialized Roval-wielen doet daar nog een schepje bovenop. De S-Works banden zijn volledig aangepast aan velgen met een breedte van 25 millimeter.
Rolweerstand
Specialized nam een aantal snelle XC-banden en testte die op hun rolweerstand. De Renegade (de snelste band uit het gamma) ging de strijd aan met Schwalbe en Maxxis. Alle banden werden getest met een binnenband (Specialized 150g. Turbo Tube) en op 2 bar.
Samengevat zijn er verschillende factoren die de prestaties van de band bepalen. Het gaat om de juiste rubbersamenstelling, het loopvlak, een noppenpatroon, … De nieuwe S-Works banden zijn helemaal gemaakt om licht en snel te zijn en tegelijkertijd massa’s grip te bieden.
Specificaties Specialized S-Works banden
Specialized S-Works Fast Trak: de eerste test
Vooraleer we monteren, nemen we de weegschaal erbij. We wegen twee banden en komen uit op een gemiddeld gewicht van 614 gram. Dat is meer dan Specialized opgeeft, maar het is wel een aanvaardbaar gewicht voor een setje 2.3”-banden.
Wij monteerden de S-Works Fast Trak-banden op een setje Roval Control SL-wielen en gingen ermee aan de slag. De montage gaat vlekkeloos. De band gaat soepel rond de velg, we gebruiken No Tubes tubeless sealant. De band staat meteen op druk en ‘plopt’ netjes om de velg. Waar we meestal ’s anderendaags de band opnieuw moeten oppompen, is dat hier niet nodig. Sterker zelfs, we moeten er het teveel aan lucht uitlaten.
De eerste kennismaking met de Fast Trak is op de natte en gladde trails van Houffalize. Dat loopt zelfs op een hardtail prima af.
Al de hocus-pocus over ingrediënten en geheime keukenrecepten blijkt in de praktijk meer dan bewaarheid te worden. De Fast Trak is een erg snelle band met een lage rolweerstand die daarbovenop ook nog eens veel grip biedt. Toegegeven, de afgelopen weken waren redelijk droog. En op die ondergrond doet de Fast Trak het uitstekend. Je kan bochten echt agressief aansnijden, de band gaat pas op het laatste moment schuiven en wanneer hij dat doet, word je netjes verwittigd. Boomwortels, rotsen, losliggende stenen, …. op geen enkel moment hebben we ons onveilig gevoeld. Het volume van de band op de bredere velgen volgt steeds mooi de contouren van het terrein, zowel bergop- als bergaf. We hebben wel wat ervaring met de vorige versie Fast Trak-banden. Die waren, om het voorzichtig uit te drukken, niet steeds de meest betrouwbare partners. Zeker niet wanneer het nat lag.
Toch is het niet dat wat ons het meest verbaasd heeft aan de nieuwe S-Works banden. Het is de nieuwe Gripton-compound die ons van de sokken blaast. Specialized heeft talloze experimenten gedaan, zowel met professionele racers als met weekendrijders, om verschillende soorten rubbersamenstellingen te testen in verschillende omstandigheden. En wat bleek? Zowel hun professionele racers als de toertochtrijder kozen in blinde tests bijna steeds voor dezelfde combinatie van demping en stabiliteit. Gripton zorgt daadwerkelijk voor meer grip, brengt een extra laagje comfort aan en biedt bijzonder veel tractie. Net als een goede chef-kok onthult Specialized ook haar geheim recept niet. Maar zodra je gaat rijden, kan me dat eerlijk gezegd ook geen bal meer schelen. Als ik maar grip en controle heb. En dat heb je. In overvloed.
Specialized S-Works Ground Control
Zelf houden we eerder van mooi weer en droge parkoersen, toch hopen we de komende weken op wat nattigheid. Dan kunnen we met de nieuwe Specialized Ground Control aan de slag. Ook daar hebben we hoge verwachtingen bij.
Je mag binnenkort dan ook een uitgebreidere test verwachten van zowel de Specialized S-Works Fast Trak als de Ground Control.
Wat het nog mooier maakt, met 46,90 euro zijn de S-Works banden niet overdreven duur. Verwacht ze in de winkel vanaf eind mei.