Presentatie | Santa Cruz Blur CC: de comeback kid
Door Olivier Béart -
De afgelopen jaren heeft Santa Cruz het XC-segment wat verwaarloosd door zelfs zijn mountainbikes met een korte veerweg, zoals de Tallboy, te oriënteren naar andere horizonten. Niet dat we dat zo erg vonden, maar toch zeiden we bij onszelf dat het leuk zou zijn moest het merk uit Californië nog eens uitpakken met een heuse racebolide. En kijk, Santa Cruz heeft onze gebeden aanhoord, want het merk brengt nu een iconisch model weer tot leven: de Santa Cruz Blur CC. Wij trokken naar de andere kant van de Atlantische Oceaan voor een eerste kennismaking.
Herinner je je de Santa Cruz Blur nog? En dat de VPP-ophanging van Santa Cruz van in den beginne de bedoeling had de pompende beweging van de fiets te verminderen en het rendement te verbeteren? Crosscountry zit dus echt wel in de genen van Santa Cruz, ook al sloeg het merk de afgelopen jaren een andere weg in. Het merk uit Californië verkoos om zelfs op zijn full suspensions met een korte veerweg, zoals de Tallboy, het fun aspect te laten primeren (bijvoorbeeld door ze compatibel te maken voor 27,5+- en 29″-wielen) en het competitie aspect de rug toe te keren. Maar Santa Cruz keert nu in galop terug met de Blur 2018!
Het beeld van een zonnig Californië mochten we al meteen bij aankomst opbergen, want het was er nat en mistig. Dat weerhield Santa Cruz Bicycles echter niet om ons toch de plassen en de modder in te sturen om dit nieuwe model te dopen (PS: let op het woord ‘Bicycles’ achter Santa Cruz want er bestaan ook Santa Cruz skateboards en Santa Cruz is natuurlijk ook een stad). De lange Powerpoint-presentatie werd ons gespaard en ook wij sommen in deze presentatie enkel het essentiële op alvorens later deze week dieper in te gaan op onze eerste test.
Het eerste waarin de nieuwe Santa Cruz Blur verschilt van een Tallboy 3 is de veerweg en de wielmaat. De laatste versie van de Tallboy heeft achteraan een veerweg van 110 millimeter en is voorzien voor vorken van 120 millimeter of een tikkeltje meer. De Blur heeft zowel vooraan als achteraan een veerweg van 100 millimeter, niet meer of niet minder! Op het duurste model kun je met de lockout zowel de voorvork als de demper bedienen. Hier geen mogelijkheid om zelf je wielmaat te kiezen, het is 29″ of niets. Hierdoor kon men de achterdriehoek verkleinen en verkreeg men een betere verhouding tussen gewicht en stijfheid.
Nog een goed zichtbare verandering is de bovenste link die grondig onder handen werd genomen. Deze werd aan alle kanten uitgehold en ook de flip chip – waarmee je de geometrie kan aanpassen naargelang je met 27,5+- of 29″-wielen rondrijdt en die wel aanwezig was op de Tallboy – werd overboord gegooid. Santa Cruz maakt nog steeds gebruik van lagers die aan de binnenzijde open zijn zodat je met een vetspuit al het vuil in de lagers van binnen naar buiten kunt doorspoelen. Deze hebben een levenslange garantie en Santa Cruz biedt daarnaast ook een levenslange garantie op de vervangingslagers van alle fietsen, de Blur inbegrepen.
De Blur is prachtig afgewerkt en ondanks het feit dat men geprobeerd heeft hier en daar wat gewicht te winnen, is de laklaag nog steeds vrij dik. Standaard is de fiets onder de schuine buis en rond de liggende achtervork uitgerust met een bescherming. De leiding van de achterrem loopt extern langs het frame terwijl de andere kabels enkel door de voordriehoek van het frame lopen. Voor het gebruiksgemak en omdat het betrouwbaarder is, opteerde Santa Cruz voor een bracket met schroefdraad en externe lagers. De Blur is niet voorzien voor de montage van een voorderailleur.
Santa Cruz heeft niet beknibbeld op de betrouwbaarheid van de fiets of op de nodige beschermingen. Toch werd door enkele details en de lay-up van het carbon aan te pakken wat gewichtswinst geboekt. Volgens Santa Cruz weegt het frame inclusief de demper 2060 gram (Medium), waarmee de Blur meteen het lichtste VPP-frame is dat ze ooit ontwikkeld hebben. Een volledige fiets, met een hoogwaardige afmontage zoals op onze foto’s, zou 9,9 kilogram wegen (Medium). We waren in staat om een Large op de weegschaal te plaatsen en inclusief een bidonhouder kwamen we uit op 10,12 kilogram.
De geometrie van de nieuwe Santa Cruz Blur kunnen we niet meteen radicaal of origineel noemen, wel zitten we in de actuele standaarden met een reach van 440 millimeter (Medium) en een stuurpen van 60 millimeter. De liggende achtervork is met 432 millimeter (net zoals op de Tallboy) vrij kort voor een 29″. Op de Blur zitten we, met een zithoek van 74 graden en een balhoofdhoek van 69 graden, exact één graad rechter dan op de Tallboy. De balhoofdhoek mogen we gerust als vrij braaf bestempelen, maar dit houdt wel steek gezien de langere reach.
Er is geen aluminium versie voorzien van de nieuwe Blur, maar er staan wel twee carbon frames op het programma: de Blur CC, het lichtste model, en de ongeveer 10% zwaardere Blur C. De Blur CC is ook verkrijgbaar als los frame (2999 euro).
In de catalogus vinden we volgende drie versies van de Blur C: Sram NX, GX Eagle en Shimano XT. De eerste twee versies gaan voor respectievelijk 4299 en 4999 euro over de toonbank, van de XT-versie werd geen prijs meegedeeld.
De Santa Cruz Blur CC is dan weer in twee versies te verkrijgen: XO1 Eagle of XX1 met carbon Reserve-wielen (optioneel ook verkrijgbaar op het XO1-model). Van origine is de nieuwe Blur niet uitgerust met een dropper post en deze is optioneel ook niet te verkrijgen (jammer), maar het is wel mogelijk om er een te monteren. We hebben de fiets trouwens getest met een dropper post. De volledige lijst van onderdelen kan je hier raadplegen.
Tot slot kunnen we ook zeggen dat de Santa Cruz Blur CC niet de enige nieuwigheid was in het gamma van Santa Cruz. Ook de Highball-hardtail werd vernieuwd, maar daar komen we later nog op terug. Nu is het tijd om onze fietskleren aan te trekken voor een eerste testrit met de nieuwe Santa Cruz Blur CC.
Meer over die eerste test lees je hier: www.vojomag.nl/eerste-test-santa-cruz-blur-cc-een-xc-fully-met-een-rasinstinct
Meer info op www.santacruzbicycles.com