Presentatie & test | Scott Spark 2022: de genialiteit van integratie - Scott Spark 2022: de eerste test

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Presentatie & test | Scott Spark 2022: de genialiteit van integratie - Scott Spark 2022: de eerste test

Scott Spark 2022: de eerste test

Je kent het wel, als je kookprogramma’s als Top Chef bekijkt: het visuele is belangrijk, maar essentieel is de smaak! Bij mountainbiken is dat net hetzelfde! Een mooie fiets maken is makkelijk, maar die is niet vanzelf goed genoeg om wedstrijden te winnen. Nino Schurter is ervan overtuigd dat deze nieuwe Scott Spark 2022 hem zal helpen om nog een olympische titel te winnen, wij van onze kant wilden nagaan hoe het zit met het rijplezier en de prestaties voor een doorsnee-rijder. Dit is onze eerste indruk na een uitgebreide testrit op en rond het wereldbekercircuit van Leogang.

Deze eerste test is geen echte doorgedreven test zoals je bij Vojo gewoon bent, maar we kunnen je wel een aantal duidelijke indrukken meegeven. Vooral omdat we de vorige Scott Spark RC heel goed kennen; we rijden er al mee sinds zijn release in 2017. Toen viel de fiets op door zijn progressieve geometrie die zijn tijd ver vooruit was en zijn heel efficiënt veerconcept. De “oude” Spark is op een goeie manier oud geworden, want hij kan nog steeds mee op het hoogste niveau, zowel qua gewicht als geometrie. Het is voor een merk als Scott echter bijna een verplichting om in een olympisch jaar een nieuwe generatie van de Spark te presenteren. Uiterlijk is het overduidelijk dat dit een nieuwe fiets is, met de zeer geavanceerde integratie van de schokdemper en de cockpit, maar wat betekent deze creatie op het terrein?

We reden onze eerste kilometers voornamelijk met de Scott Spark RC World Cup AXS, het derde model uit het topgamma. Die is uitgerust met een volledig carbon HMX frame en we kunnen daarmee perfect een beeld vormen over de andere type frames. Bij Scott zijn in principe de rij-eigenschappen hetzelfde, of het nu HMX-SL, HMX of HMF vezels zijn, alleen het gewicht van het frame verschilt.

Qua afmontage hebben we de RockShox SID vork van 120 millimeter, de nieuwe Fraser IC SL stuur en stuurpen combo, de nieuwe Transfer SL-versie van de verstelbare zadelpen van Fox, een Sram XO1 Eagle AXS-aandrijving en Syncros Silverton 1.0 carbon wielen met velgen die een binnenbreedte hebben van 30 millimeter.

Ondanks de grondige vernieuwing van de fiets en de geometrie, vinden we onmiddellijk onze gading in de maat Large die goed overeenkomt met onze 1m79 en een eerder lang bovenlichaam. De bediening van de TwinLoc is een beetje anders in termen van ergonomie en we moeten wennen aan de aanwezigheid van de derde hendel, maar zodra we een paar minuten onderweg zijn op de meer technische paden, wordt het snel een automatisme. Een bewijs van een goed design.

Als je ooit in Leogang bent geweest, of als je er ooit de World Cup XC of zelfs de DH hebt bijgewoond, zal je weten dat het een wortelparadijs is. Het weer is er ook zeer wisselvallig en dus liggen die wortels er vaak nat bij. Het zijn niet echt de ideale condities om een volledig nieuwe fiets te testen, maar de Spark geeft ons meteen een ongelooflijk vertrouwen. Dit dankzij een grip die we ons niet kunnen herinneren ooit eerder op een XC-fiets te hebben gevoeld. Je voelt en beleeft het terrein, maar met een minimum aan skills kun je met de Spark makkelijk los laten en snel gaan.

Je kiest na verloop lijnen waarvan je denkt dat je ze niet gaat kunnen houden … maar je houdt ze wel. Je probeert dezelfde lijnen sneller of een andere lijn die moeilijker is en het gaat nog steeds. We moeten toegeven dat wij de grenzen van de fiets (nog) niet hebben kunnen bereiken en dat is een goed teken! We werden in Leogang echt overweldigd door de Spark 2022 en we kunnen niet wachten om hem uitvoeriger te gaan testen op onze gekende trails in Nederland, België.

Op het wereldbekerparcours vonden we dezelfde mix van vertrouwen en gemak terug. We gingen er nog nooit zo snel bergaf. De fiets voelde zo natuurlijk en efficiënt aan dat hij ons ertoe aanzette alle afdalingen zonder enige schrik te nemen. Inclusief de steile afdalingen, waar je na enkele drops in een hoop schuin liggende wortels terechtkomt. Telkens we beneden kwamen, waren we volgepompt met adrenaline. Maar wel zonder over onze grens te gaan, dankzij de fiets. Op de kunstmatige sprongen en op de pumptrack betrapten we er ons opnieuw op dat we met hogere snelheden (en hoogtes) gingen dan ooit tevoren. We hebben ons mentaal echt moeten aanpassen aan dit ander niveau.

We trekken naar de speelsere, nog technischere singletrails van Leogang die de meesten met een enduro rijden. We voelen ons er zo zeker alsof we met een “big bike” onderweg zijn, maar wel met het gewicht van een pure XC-fiets. Het was een explosie en we schreeuwden van plezier, helemaal alleen in het midden van het bos! We waren ook enigszins verrast door de grip en de snelheid in de haarspeldbochten. Geen hoekige bochten, maar wel precies en vlot. Het frame, hoewel zeer stijf, is ook zeer vergevingsgezind. Laten we het erop houden dat de stijfheid voelbaar is als je precisie nodig hebt, maar dat de trillingen zeer goed worden verwerkt en dat de nieuwe Spark helemaal niet veeleisend of moeilijk is als het er ruig aan toegaat.

Tijdens het klimmen is het verschil met de vorige Spark minder uitgesproken. De nieuwe doet het minstens even goed, wat al niet slecht is, want de vorige Spark kon een paar weken geleden zijn concurrenten nog steeds stevig pijn doen. Het gevoel van lichtheid is er nog steeds en de TwinLoc is en blijft een groot pluspunt in technische beklimmingen.

De meer rechtopstaande zadelbuis zorgt voor een perfecte positie bij steile hellingen, maar het is vooral de grip die de tractiemodus van de achtervering biedt, die nog steeds uitzonderlijk veel rust brengt als het terrein bruut is.

We hadden ook de kans om de nieuwe Syncros Silverton SL-wielen met een binnenbreedte van 30 millimeter te testen. De wielen met een binnenbreedte van 26 millimeter, die ons in een vorige test erg bevielen, blijven trouwens ook in de catalogus staan. Net als toen we bij onze oude Spark de wielen monteerden, was het verschil meteen merkbaar. Ook al zijn de originele gemonteerde 1.0-wielen echt goed en wegen ze minder dan 1500 gram, met deze SL’s bevinden we ons opnieuw op een andere planeet. De fiets lijkt nog lichter te zijn bij het klimmen en vooral het afdalen voelt nog beter aan dankzij een goed uitgebalanceerde precisie en controle.

Gezien de beperkte tijd die we hadden om te testen, concentreerden we ons voornamelijk op de RC-versie. Maar we hebben ook even gereden op de meer trailgerichte Spark 900 Tuned. Je voelt de gemeenschappelijke ziel tussen de twee fietsen, maar je wordt minder gepusht en de zachtere vering en extra veerweg vooraan doen je met meer rust en comfort de (lange) afdalingen rijden.

We zien deze Spark 900 echt uitblinken op een evenement als de Transvésubienne of in de moderne, technische meerdaagse marathons. Hier hadden we graag meer tijd gehad om de Fox-veringen te finetunen en de juiste druk te vinden voor de nieuwe Schwalbe Wicked Will-banden, waarvan het stijvere karkas niet zo veel vervormde op de wortels als de Maxxis Rekon Race-banden op de Spark RC.

Conclusie

De nieuwe Scott Spark RC 2022 blies ons helemaal weg met zijn afdalingscapaciteiten terwijl hij bergop nog steeds extreem goed presteert. Tot nu toe hadden veel van de concurrenten een 100 millimeter XC Race-versie en een 120 millimeter Trail/DownCountry-versie in de catalogus staan. Vaak hadden we het gevoel dat we moesten kiezen en dat de ene versie beter geslaagd was dan de andere. Tot nu toe waren de beste 120 millimeter fietsen die we getest hebben nog steeds erg prestatiegericht (Orbea Oiz TR, Specialized Epic Evo, Cannondale Scalpel SE bijvoorbeeld), en de prettigste DownCountry modellen zaten daar qua klimprestaties een stapje onder (Kona Hei Hei, Transition Spur bijvoorbeeld). Nu bewijst de Spark dat je beide werelden kunt verenigen in één fiets. Dit alles zal verder worden onderzocht tijdens een langere test. De Spark 900 zal door ons Frans team in de Alpen, rond Annecy, worden getest en de Spark RC zal voornamelijk in de Belgische Ardennen rondrijden. Op dit moment moeten we ons inhouden om niet meteen wat familiejuwelen te verkopen en onmiddellijk een nieuwe Spark te bestellen. Om hem definitief in huis te halen is het echter nog even wachten, de fiets zal pas in november worden geleverd. Je zal hem vanaf juli/augustus wel al kunnen zien en testen bij de Scott-dealers.

Meer info via www.scott-sports.com/be/en/spark-rc

[summary

DoorOlivier Béart

Presentatie & test | Scott Spark 2022: de genialiteit van integratie - Scott Spark 2022: de eerste test