Riva Bike Festival 2023: in de wandelgangen van het salon
Door Christophe Bortels -
Het Riva Bike Festival is niet enkel vier dagen vol wedstrijden (marathon, enduro, enz), maar ook de mogelijkheid om fietsen te testen EN het eerste grote Europese fietssalon van het jaar. Vojo was erbij aan de boorden van het Gardameer en ging er op zoek naar de laatste snufjes.
De Italiaanse zon, zachte temperaturen en eeew locatie die ingeklemd ligt tussen het Gardameer en de bergen … er zijn slechtere plaatsen voor een fietssalon.
Tijdens de wedstrijden van het Riva Bike Festival maak je ook kans om enkele bekende gezichten tegen het lijf te lopen, zoals deze Greta Seiwald. De Italiaanse XC-renster van het Rockrider Racing Team had voor de gelegenheid uiteraard haar Rockrider 940s meegenomen die we onlangs aan jullie hebben voorgesteld.
Bij Julbo kruisten we het pad van een ander bekend renner: endurorijder Jérôme Clementz. Op zijn hoofd zien we een Julbo Forest Evo-helm voor trail en enduro, in zijn handen een Fastlane-helm (in de kleuren van Groupama-FDJ) voor de weg, XC en gravel en op zijn neus en vervolgens in zijn handen ook nog de Edge-bril met verwisselbare glazen. De twee helmen zouden in de toekomst nog gezelschap moeten krijgen om het gamma bij Jumbo verder uit te breiden.
De fietsen van Zerode zien we niet vaak in onze contreien. Maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen, want het Nieuw-Zeelandse merk opende afgelopen herfst een Europese vestiging om de bekendheid van zijn fietsen op het continent te vergroten. Het het ontbreekt Zerode alvast niet aan charme en interessante elementen, met name hun Pinion-versnellingsbak en hun riemoverbrenging. De Katipo op onze foto’s is een 29″ all-carbon enduro met 160 millimeter veerweg.
Waarvoor dienen die kleine puistjes toch die we zowel op deze grepen als op het Prologo-zadel vinden? Het merk noemt dit CPC (Connect – Power – Control), dat prestaties en comfort moet garanderen dankzij de absorptie van de trillingen, maar ook meer grip en ventilatie.
Dainese, dat goed bekend is in de motorwereld, investeert steeds meer in het mountainbiken en heeft een fijne reeks beschermingen en textiel ontwikkeld. Het Italiaanse merk biedt onder meer een uitrusting aan voor kinderen, gaande van textiel tot beschermingen. Maar de blikvanger op de show was de Linea 01 Mips-helm, aangekondigd als de lichtste DH-gecertificeerde integraalhelm ter wereld met een gewicht van … 570 gram. In de hand voelt hij inderdaad indrukwekkend licht aan. De beschermingen (rugbeschermers, kniebeschermers, enz.) zijn er in twee reeksen, Rival en Trail. De eerste reeks biedt de meeste bescherming met in het bijzonder een stalen plaat die geïnspireerd is op de MotoGP-kniekussens. Ten slotte teasde Dainese ook met mountainbikeschoenen (in een nog steeds niet definitieve versie) voor platte of klikpedalen waarbij de nadruk ligt op bescherming. Ze zouden in 2024 in de catalogus moeten verschijnen.
Bij Formula werden twee nieuwigheden getoond: nieuwe remhendels voor de Cura-remmen waarbij de reach en het contactpunt zonder gereedschap kunnen worden ingesteld en de MOD-veerdemper die verkrijgbaar is in maten voor downhill-fietsen. De hydraulica is identiek aan het model voor enduro, alleen de lockout verdwijnt, wat logisch is gezien het gebruik.
We blijven nog even hangen bij Formula dat ook deze Alutech Fanes 6.1 “Riva del Garda Edition 2023” tentoonstelde. Die fiets plaatst componenten van het Italiaanse merk op de voorgrond zoals een Selva S-vork met 170 millimeter veerweg, een MOD-demper van eveneens 170 millimeter veerweg en Cura-remmen met 4 zuigers. De fiets zou iets meer dan 15 kilogram wegen, wat redelijk lijkt voor een grote aluminium enduro.
De Wolftooth Remote-bediening voor een dropper post was al een van onze favoriete modellen dankzij zijn zachte werking en ergonomie, nu is hij verder verbeterd met meer mogelijke instellingen en een licht herziene hendel.
Marginale winst is je ding? Je wilt wat kleur aan je fiets toevoegen en geld is geen probleem voor jou? Dan zijn hier de limited edition Ceramicspeed OSPW-derailleurkooi en -wieltjes voor jou. Blauw of oranje, voor XTR 12 of AXS, je moet enkel maar je keuze maken en 739 euro betalen. In Riva pakte het merk, dat ruim twintig jaar geleden werd opgericht, ook uit met nieuwe onderhoudsproducten zonder verdere details te geven in dit stadium.
Zien we hier een elektrische gravelbike bij 3T? Nee, gewoon een “extreme” gravelbike met een zeer massieve onderbuis! De Ultra is hier te zien in een gelimiteerde Crankbrothers-editie met in het bijzonder de carbon gravelwielen van het merk en richt zich in de eerste plaats op mountainbikers die een veelzijdigere fiets willen dan een pure mountainbike.
We blijven bij de gravelbikes, maar met een iets meer wedstrijdgericht model. Deze prachtige Edelsten GX1 24K Gold (met bladgouden letters) komt uit Duitsland.
Italiaanser dan Alé en zijn zeer kleurrijke textiel voor op de weg en XC kun je bijna niet krijgen. Maar de Italiaanse fabrikant biedt ook enkele all mountain-producten aan, zoals deze best geslaagde Corner-trui.
Sinds 2 jaar ontwikkelt het Duitse merk VPace een breed assortiment kinderfietsen voor bijna alle leeftijden en niveaus. Daaronder deze Moritz 20. Prijs: toch 1800 euro!
Het Italiaanse merk Switch Components gaat de strijd aan met Sram en Magura op het gebied van draadloze telescopische zadelpennen. De WRLS is verkrijgbaar in twee diameters (30,9 en 31,6 millimeter) en drie drops (125, 150 en 170 millimeter). De geadverteerde gewichten variëren van 616 tot 702 gram terwijl de prijs nog niet bekend is.
Het is onvermijdelijk: er is altijd wel een of andere eigenaardigheid te zien op een salon. Deze keer was het deze Vent Frontier – aangekondigd als ‘s werelds eerste volledig geveerde elektrische gravelbike – die onze aandacht trok op de stand van FSA. Naast de motor in de achternaaf en de verende voorvork is het vooral de achtervering die ons opviel. Dit ontwerp – TST genaamd – waarbij de demper “in” de bovenbuis steekt, is ook te vinden op de mountainbikes van het merk, maar hier is het hele systeem veel beter zichtbaar. Het kan heel goed werken, maar esthetisch staan we onszelf toe om wat voorbehoud te maken …
En dan was er ook nog deze Moto Parilla Carbon, een e-bike die eigenlijk meer op een motorfiets lijkt dan op een fiets.
Van de banden tot de voorste remschijf, en van het frame tot de vork of de motor die tot 1000 W kan gaan, alles is overdreven op deze e-bike die door het Italiaanse merk wordt aangekondigd als “de meest exclusieve ter wereld”. Het is bijna niet te geloven dat je nog steeds moet trappen op zo’n machine!
Gelukkig vinden we ook meer normale dingen op het salon van Riva. Zo kon het grote publiek eindelijk kennismaken met de nieuwe Sram T-Type aandrijving zonder derailleurpat.
Het is moeilijk om de bling-bling op de EVO12-aandrijving van TRP te missen.
De nieuwe Epic World Cup en zijn zeer bijzondere schokdemper veroorzaakten een toestroom van nieuwsgierigen op de stand van Specialized. De presentatie en de volledige test lees je hier.
Classified blijft verder aan de weg timmeren en onthulde niet alleen zijn innovatieve naaf die de voorderailleur moet vervangen, het bood ook testritten aan.
Zeer stijlvolle montage en decoratie op maat voor deze Bold Linkin 150, gemaakt door de Sync-werkplaats van Rob Heran in München. We zien Trickstuff-remmen en de bekende Cane Creek eeWings titanium cranks.
Orbea was voor het eerst aanwezig in Riva met een grote stand waar het merendeel van de modellen werd voorgesteld.
Bij 3T dachten we een elektrische gravelbike te zien, dit keer vergisten we ons niet op de stand van Bianchi. Op de e-Arcadex was het natuurlijk niet de bedoeling om de ondersteuning zo discreet mogelijk te tonen. De fiets is dan ook massief te noemen, zeg maar buiten proporties. Deze e-bike die je overal mee naartoe kunt nemen, moet zich zowel in de natuur als tijdens je ritten woon-werk in zijn nopjes voelen en biedt ruimte voor banden tot 45 millimeter.
Zelfs onder een laagje Italiaans stof liet de zeer gewaagde lak van deze Nox niemand onverschillig.
Hebben we het beste voor het laatst bewaard? Dit is in ieder geval onze favoriete fiets van het Riva Bike Festival 2023: de Last Celos, het vorig jaar gepresenteerde downcountry-model van de Duitse fabrikant.
Zoals altijd bij Last is aan elk detail gedacht en is het een feest om op de fiets te rijden. De Celos heeft achteraan een veerweg van 120 millimeter en accepteert vorken tot 140 millimeter. Er worden twee carbon lay-ups aangeboden: Featherweight en Superduty. Met de eerste kun je 300 gram wegschrapen op de weegschaal (het kale frame weegt 1,79 kilogram), maar dit is gereserveerd voor rijders onder de 100 kilogram. De tweede accepteert rijders tot 120 kilogram en je kan er een vork van 150 millimeter onder monteren. Deze laatste is ook uitgerust met een opbergvak in de onderbuis. De productie van dit model is beperkt tot 100 stuks per jaar.
Wil je zelf ook eens graag rondstruinen op het salon van Riva del Garda? De data voor volgend jaar zijn al bekend: van 2 tot 5 mei 2024.