Roc d’Azur 2019: in de wandelgangen van het salon
Door Léo Kervran -
De Roc d’Azur mag zijn naamsbekendheid dan wel danken aan de vele wedstrijden en toertochten, ook het salon met bijna 300 exposanten weet jaarlijks tienduizenden bezoekers aan te trekken. Het merendeel van de nieuwigheden op het salon zagen we al eerder, maar toch weten we altijd nog enkele leuke dingen te spotten. Een overzicht.
Origine
De ophanging werd ontworpen in samenwerking met Antidote Solutions en beschikt achteraan over een veerweg van 120 millimeter. Vooraan heb je de keuze uit een vork met 120 millimeter veerweg (montage XC/marathon) of 130 millimeter (montage trail). In tegenstelling tot het op het salon getoonde prototype, zullen alle toekomstige modellen uitgerust worden met een demper van Fox, met wie Origine nauw heeft samengewerkt aan de specifieke interne instellingen van de demper.
De nieuwe full suspension zal enkel in aluminium (7005) verkrijgbaar zijn en zou vanaf februari 2020 leverbaar moeten zijn. Op dit moment staat er nog geen carbon model op de planning, maar afhankelijk van het succes van de fiets wil Origine daar in de toekomst wel over nadenken. Het hier getoonde prototype zal tegen begin volgend jaar nog enkele wijzigingen ondergaan, maar het geeft toch al een eerste beeld weer van hoe de fiets er zal uitzien.
Origine presenteerde ook een nieuwe gravelbike, de Trail. Met zijn aluminium frame is hij wat goedkoper dan de carbon Graxx, met prijzen die net onder de 1500 euro beginnen voor een complete fiets.
De geometrie is minder agressief en zodanig bedacht dat ze voor het nodige comfort moet zorgen tijdens urenlange ritten. En hij is perfect geschikt voor bikepacking.
Niner
De Niner MCR 9 RDO is ongetwijfeld een van de meest atypische fietsen die we op het salon hebben gezien. Jawel, je ziet het goed, dit is een full suspension gravelbike! Hij is daarmee uniek in zijn genre. Niner toonde tijdens de voorbije Sea Otter Classic een prototype op basis van de RKT maar had in eerste instantie helemaal niet de bedoeling om deze fiets te commercialiseren. De fiets trok echter zoveel aandacht dat Niner alsnog besliste om hem in productie te nemen. Zijn Europese première kreeg hij op de Roc.
Een full suspension gravelbike mag dan wel wat vreemd lijken, maar wanneer je er wat beter over nadenkt is dit nog niet zo’n gek idee. De vering zorgt voor extra comfort tijdens lange ritten in het zadel en een bijkomend voordeel is dat je voor smallere banden met een lagere rolweerstand kunt opteren.
De Niner MCR 9 RDO heeft wat weg van de RKT, de crosscountry full suspension van het merk, maar het frame is wel degelijk uniek met een CVA-vering (de kinematica van het huis) met 50 millimeter veerweg. Vooraan vinden we een Fox AX terug, de graveluitvoering van de F32 SC. Deze Fox AX heeft een veerweg van 40 millimeter.
Het kromme stuur laat duidelijk zien dat dit geen mountainbike is, net zoals de geometrie die eerder bedoeld is om over brede pistes te cruisen dan de remmen los te laten op steile afdalingen. Maar hij is wel uitgerust met een dropper post. Je weet maar nooit wat je tegenkomt …
Hij is compatibel met 700c-wielen en banden tot 50 millimeter en met 27,5×2.0″. De eerste modellen zouden op dit eigenste moment in Europa verkrijgbaar moeten zijn. De prijzen in onze contreien gaan van 5670 tot 6195 euro, met naar keuze een enkelvoudig of dubbel kettingblad.
ninerbikes.com/pages/the-mcr-9-rdo
Vittoria
Vittoria onthulde tijdens de Roc d’Azur een nieuwe band, de Agarro. Vittoria is nog maar 18 maanden aanwezig op de MTB-markt, want voorheen vonden we dit gamma terug onder de naam Geax. Het Italiaans-Thaise merk breidt nu zijn gamma uit en richt zich dit keer tot een groot panel gebruikers.
De Agarro is enkel verkrijgbaar met een Trail TNT-karkas met versterkte flanken. Hij voegt aan dat TNT-karkas ook nog een beveiliging voor snakebites toe. Dit laatste moet er ook voor zorgen dat de hieldraad beter op zijn plaats blijft zitten en het risico dat de band bij een lage bandendruk van de velg schiet, kleiner wordt. Deze constructie maakt de band wel wat zwaarder en hij legt dan ook een gewicht van 940 gram op de weegschaal (29×2.35″). De Agarro is verkrijgbaar in volgende maten: 27.5×2.35, 27.5×2.6, 29×2.35 en 29×2.6. Vittoria beweert dat het erin geslaagd is om de rolweerstand te verkleinen zodat de Agarro een aangename en veelzijdige band is om mee te rijden.
Het loopvlak is rijkelijk voorzien van noppen die dicht bij elkaar staan voor een zo groot mogelijk rendement. Ze staan echter net voldoende uit elkaar om goed te kunnen vervormen voor de nodige grip. Om de overgang tussen de noppen op het loopvlak en op de flanken te verzachten, plaatste Vittoria er enkele diamantvormige noppen tussen. Nadeel is wel dat modder iets minder goed wordt afgevoerd. De band kan zowel op het voorwiel als op het achterwiel gemonteerd worden en is eerder bedoeld voor een droge en stenige ondergrond. De Vittoria Agarro zal vanaf november verkrijgbaar zijn.
Velcan
Het kleine Franse merk Velcan, gespecialiseerd in carbon fietsen, was voor het eerst aanwezig op de beursvloer van de Roc d’Azur. Velcan begon als onderaannemer van carbon onderdelen alvorens de twee oprichters zes maanden geleden beslisten om een eigen fietsenmerk op de markt te gooien.
Het accent ligt daarbij op de lokale productie (de frames worden in Frankrijk geproduceerd) al komt het gebruikte materiaal soms wel uit Azië. Voor de onderdelen werkt het samen met gerenommeerde namen als Duke (voor de wielen) en Hutchinson (voor de banden). De Panache SR met een frame van 990 gram en 29er-wielen is voorlopig het enige model van het merk. Dit model is verkrijgbaar in 5 uitvoeringen en heeft een instapprijs van 2590 euro.
Hij zal binnenkort gezelschap krijgen van de Panache TS, een full suspension met twee gezichten. Deze kan namelijk zowel geconfigureerd worden als een xc-fiets met 100 millimeter veerweg als een trail-fiets met een voorvork van 120 millimeter, een categorie die tegenwoordig de wind in de zeilen heeft. De geometrie ligt in lijn met wat we heden ten dage zien: een balhoofdhoek van 69,5 graden op de SR en 68 graden op de TS en een reach die gaat van 424 tot 444 millimeter.
Een hoekje voor de vrouwen
ASO had het goede idee opgevat om een hoek van het salon aan de vrouwelijke bikesters te wijden waar de merken hun specifieke producten voor het vrouwelijke geslacht konden presenteren. Jammer genoeg kreeg deze stand met een weinig zichtbare plek op de beursvloer – ver weg van de grootste gangen – niet de aandacht die het verdiende.
Daarnaast hebben met Specialized en Rockrider slechts twee merken zichzelf de moeite getroost om aanwezig te zijn in deze stand. Het Amerikaanse merk zette er zijn systeem dat moet helpen bij het kiezen van een zadel in de kijker. Dit systeem is ontworpen in samenwerking met Retül, een bedrijf dat gespecialiseerd is in bikefittings en in 2007 werd opgericht. Ondertussen maakt Retül integraal deel uit van Specialized. Het systeem combineert de antwoorden op een reeks vragen met een aantal anatomische maten om zo het meest geschikte zadel uit het Specialized-gamma aan te duiden.
Daar waar de meeste merken beslisten om hulpmiddelen te ontwikkelen waarmee de klant vanuit zijn of haar zetel het beste zadel kan kiezen, gaf Specialized de voorkeur om de winkel centraal te zetten in dit gebeuren. Deze keuze heeft zijn voor- en nadelen, maar het stelt het Amerikaanse merk wel in staat om een gigantische berg anatomische gegevens te verzamelen, welke het merk nadien kan gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe producten. En de methode werkt, kijk maar naar het succes dat het begin dit jaar gelanceerde Power Mimic-zadel heeft.
Peugeot
Peugeot presenteerde tijdens de Roc d’Azur zijn nieuwste e-mountainbike, de eM01 FS. Deze full suspension met 160 millimeter veerweg is opgebouwd rond een Bosch Performance CX-motor en een batterij van 625 Wh. Bijzonder is dat deze laatste langs de bovenkant van de onderbuis uit het frame moet gehaald worden. Deze technische keuze brengt de nodige beperkingen op het vlak van het design met zich mee, maar volgens Peugeot wordt het hierdoor makkelijker om de onderbuis voldoende stijf te maken. En de batterij wordt op die manier beter beschermd tegen allerhande projectielen die door het voorwiel kunnen opgeworpen worden.
De versie die we op de Roc d’Azur te zien kregen was nog een prototype en sommige zaken zullen de komende tijd dan ook nog evolueren. Zo is men van plan om de Purion-display te vervangen door een Kiox-exemplaar die op de bovenbuis zal gemonteerd worden (zoals we ook al zagen op de Trek Rail).
Peugeot heeft hard zijn best gedaan om zo veel mogelijk elementen in het frame te integreren. De motor kreeg een plaats in het verlengde van de onderbuis, de kabels lopen intern door het frame en de zeer platte stuurpen (uit eigen huis) duikt vooraan naar beneden om de hoogte van het balhoofd te compenseren. Over de look zijn de meningen verdeeld, maar de fiets is wel mooi afgewerkt.
Voorlopig staat enkel dit topmodel met een Sram XO1 Eagle-aandrijving, een RockShox Lyrik Select+-vork en DT Swiss M1700-wielen in de catalogus. Prijskaartje: 6300 euro. De eerste modellen zullen vanaf maart of april 2020 verkrijgbaar zijn.
Pedemonte
Pedemonte is een klein Italiaans merk dat ergens aan de rand van het salon deze Mouhoti exposeerde.
Opvallend is de carbon upside-down vork die ook in Italië wordt geproduceerd.
Bulls
Bulls heeft zijn gamma full suspensions volledig vernieuwd en de klant heeft daarbij de keuze uit modellen met 100, 140 en 160 millimeter veerweg. Het design van die nieuwe modellen ligt nauw bij elkaar. Op de foto zie je de Bulls Wild Edge voor XC/marathon.
Zoals altijd bij Bulls, kan ook de nieuwe Wild Edge buigen op een sterke prijs-kwaliteitverhouding met een prijskaartje van 2999 euro voor de basisuitvoering. Die basisuitvoering krijgt net zoals de topmodellen een 100% carbon frame. De duurste modellen met Shimano XTR en carbon wielen zijn niet duurder dan 5500 euro.
Leon
Ook Leon, bekend voor zijn titanium fietsen, was aanwezig op de Roc. Niet met zijn ‘klassieke’ mountainbikes (de hardtails en de fameuze softail Semita hebben nog mooie dagen voor zich), maar wel met een tandem die op maat werd gebouwd voor een koppel met een enorm verschil in lengte. En blijkbaar voelen de nieuwe eigenaars zich goed op de fiets, want ze schreven in hun categorie de Tandem Roc achter hun naam.
BMC
Bij BMC trekken de nieuwe kleuren van de Fourstroke 2020 onze aandacht. Dit is trouwens het winnende frame van de Roc d’Azur 2019 (www.vojomag.nl/roc-dazur-2019-de-derde-voor-jordan-sarrou).
Maar ook …
“Een mooie stand is een begin, maar je moet iets doen om op te vallen tussen al die merken naast je”, moeten ze bij Ion gedacht hebben. En het merk voegde de daad bij het woord door aan de uitgang van de aankomstzone wafels aan te bieden in de vorm van … schoenen met de beeltenis van het merk! Tien op tien voor creativiteit!
Shimano en Vojo hadden tijdens de Roc het genoegen om een grote wedstrijd te organiseren waarbij een complete Shimano XT 12-speed te winnen viel, inclusief de remmen en wielen! Frédéric Joly werd de gelukkige winnaar van het grote lot. Hij was niet de enige winnaar, want we deelden ook nog enkele troostprijzen uit.
Bedankt aan iedereen!
Dit artikel is voor ons de gelegenheid om de Roc d’Azur 2019 definitief achter ons te laten en allen hartelijk te bedanken. Bedankt aan zij die ons goeiedag zijn komen zeggen op de stand, zonder jullie was deze Roc nooit hetzelfde geweest. En dat geldt ook voor onze partners: het heerlijke bier MU-Z (meer dan 1000 glazen/200 liter werden er tijdens de Roc geserveerd!), Café Liégeois voor de espresso’s en Brunet Tentes/LGB Organisations voor de realisatie van onze stand. Tot slot bedanken we nog het voltallige Vojo-team dat ter plaatse was en onze naasten die ervoor gezorgd hebben dat dit fantastische momenten waren!
Tot volgend jaar!