Roc d’Azur 2021: wij waren op het salon
Door Léo Kervran -
De Roc d’Azur, is niet alleen een enorme reeks (meer dan 30!) wedstrijden en tochten van allerlei aard, maar ook samen met Eurobike en Velofollies een van de grootste beurzen van de wereld. Was een trip naar het uiterste zuiden van Frankrijk niet mogelijk of heb je ter plekke geen tijd gehad om ook op het “salon” rond te lopen … geen nood! Wij hebben voor jou een overzicht van wat er allemaal interessant was.
Ook dit jaar was de beurs van de Roc d’Azur weer druk bezocht. Het moet gezegd worden dat het weer zeer aangenaam was om doorheen de stands in openlucht heen te slenteren en ondanks de afwezigheid van verschillende grote namen (Specialized, Trek, Orbea en Commencal), was er vanalles te zien!
Santa Cruz
We beginnen bij Santa Cruz, waar er geen grote nieuwigheden te zien waren … maar het Californische merk kwam niet met lege handen, verre van dat. Op de stand konden we de V10 van wereldkampioen Greg Minnaar terugvinden (uitzonderlijk als je bedenkt dat de grote Sea Otter Classic show gelijktijdig met deze Roc in de VS plaatsvond), de nieuwe Chameleon, in een van de vijf mogelijke versies, en de Blur van Maxime Marotte.
In een knipoog naar Greg Minnaars bijnaam, de GOAT, prijkte er een kleine steenbok op het stuur van de V10. Inderdaad, hoewel het acroniem G.O.A.T staat voor Greatest Of All Time, denkt iedereen eerst spontaan aan … een geit!
De Chameleon van Sven Buss was ook een blikvanger met zijn uniek design.
BH
Op de stand ernaast, bij BH, waren ook een paar succesvolle fietsen te zien. Allereerst de Lynx Race Evo van David Valero, 3de in de XCO op de Olympische Spelen in Tokio.
Op enkele meters afstand kon je de bolides bewonderen van Melanie Pugin en Karim Amour, de recente winnaars van het algemeen klassement van de EWS in respectievelijk de dames- en de masterscategorie.
Canyon
Canyon, hoofdsponsor van de Roc, bracht natuurlijk de fietsen van Mathieu van der Poel onder de aandacht. Zijn mountainbike van op de Olympische Spelen, zijn racefiets vanuit de Tour de France of zijn crosser waar hij wereldkampioen werd, maak je keuze! De Tokio versie van de Canyon Lux mag er dan wel heel goed uitzien met zijn manga-achtige design, maar hij heeft het deze zomer niet erg naar zijn zin gehad in Japan. Helemaal tegenovergesteld is de volgende fiets, die op de SR Suntour stand stond …
SR Suntour
Zonder enige decals is de fiets (zeer) discreet, maar het is wel degelijk de BMC Fourstroke van Tom Pidcock, uitgerust met Syncros Fraser cockpit en Silverton SL wielen en een complete Shimano XTR groepset.
Wat opviel was een systeem die volgens ons gelijkt op een elektronisch veringsysteem. RockShox heeft net het Flight Attendant systeem gelanceerd, maar de richting die SR Suntour is ingeslagen lijkt ietwat anders.
De centrale eenheid zou zich in de vork bevinden en de integratie is uiterst grondig (waarschijnlijk zit er een batterij verborgen in het frame). Er zitten geen sensoren in het crankstel en de berijder lijkt het systeem tijdens het rijden niet te kunnen bedienen.
Op dit moment is er geen verdere informatie beschikbaar, maar we hebben vernomen dat een officiële release kan worden verwacht in de loop van 2022 …
Lapierre
Vervolgens gingen we naar de stand van Lapierre, die enkele van de interessantste fietsen van het salon tentoonstelden. Hier kon je voor het eerst officieel hun nieuwe XC full-suspension, die de XR vervangt en begin volgend jaar wordt verwacht, bezichtigen.
Naast de fiets van Alexis Chenevier, die deze zomer te zien was op de Transmaurienne, toonde het merk een model dat in 2022 waarschijnlijk in de catalogus te vinden zal zijn.
We kregen de kans om gedetailleerde foto’s te maken. Zo zien we dat de fiets een klassieke single-pivot architectuur heeft met flexibele seatstays en een schokdemper onder de bovenbuis. Waarschijnlijk komt de fiets in twee versies, aangezien dit model was uitgerust met een Fox 34 voorvork. Perfect voor plezier op de trails, maar misschien wat te zwaar voor puur XC-wedstrijdgebruik.
Een andere rijder, een andere fiets en dus ook een andere discipline met de pittige “Panthère” van Isabeau Courdurier, net terug van de EWS-finale in Tweed Valley in Schotland.
De creativiteit van merken en atleten bij custom paint jobs is altijd leuk om te zien, maar deze Spicy had nog iets extra! Kijk goed, de compressie-instelknoppen van de vork zijn totaal verschillend van die op de Zeb Ultimate die nu in de catalogus staat. Is dit gewoon een evolutie voor een betere ergonomie of een volledig nieuw ontwerp? RockShox kennende, zouden we zeggen het laatste en deze Zeb zou een voorloper kunnen zijn van een 2022 of 2023 model … !
Northwave
Bij Northwave, te midden van de zomer- en winterkledij en schoenen heeft het merk discreet twee nieuwe topmodellen gelanceerd: de nieuwe versie van de Ghost XC voor wedstrijden en de Overland, een typische enduro schoen die er veel moderner uitziet dan de vorige Northwave modellen.
We rijden, sinds het begin van de zomer, met beiden en een volledige test zal binnenkort verschijnen!
Duke
Bij Duke was het grote nieuws de lancering van een reeks naven die in maart beschikbaar zullen zijn. De eerste twee modellen heten MadMax en zijn bedoeld als topmodel. Het doel is lichter, sneller en goedkoper te zijn dan de DT Swiss 240, de referentie in het segment.
De body is een ratchet-systeem met 70 aangrijpingspunten en het gewicht wordt aangekondigd op 104g (voor) en 219g (achter) in de Microspline versie, die een paar gram zwaarder is dan de Sram XD versie. Er zullen 3 kleuren beschikbaar zijn, raw black en oil slick. Niet zonder gevoel voor humor toonde het merk ook een “mislukt” oil slick paar dat er uiteindelijk geweldig uitzag!
Er waren ook een paar nieuwigheden verborgen in het oerwoud van wielen ernaast: een 30mm interne breedte versie (29,5mm om precies te zijn) van de top-of-the-range LuckyStar HD 6Ters aluminium XC/Trail velgen, 28mm voor de zeer lichte en exclusieve LuckyJack SLS3 Ultra en een nieuw aluminium DH-model (verkrijgbaar in 29″ en 27.5″), de FuryStar HD 6Ters.
Classified
Classified was ook aanwezig, met hun naaf die het equivalent van een dubbel kettingblad biedt. Een mountainbike versie is in ontwikkeling en ondertussen was het mogelijk om het weg/gravel model uit te proberen.
Fizik
Fizik toonde zijn geweldige Antares Versus Evo zadels met Adaptive technologie, die we ontdekten op Eurobike in 2019. Ze zijn nu te koop, met prijzen die variëren van 249 tot 390 euro, afhankelijk van de gebruikte materialen voor de rails en de zadelbrug.
Haibike
Op de Haibike stand werden we verwelkomd door de nieuwe Nduro met 180mm veerweg, uitgerust met de nieuwste Yamaha PW-X3 motor.
Hij is lichter en compacter dan de PW-X2 en biedt ook de mogelijkheid voor het aansluiten van een kleine extra accu (360Wh, naast de 750Wh die in het frame is geïntegreerd), zoals al het geval was bij de motoren van Bosch.
Raymon
Een andere nieuwe fiets met de Yamaha PW-X3 motor vonden we bij Raymon met de AirRay die 150mm veerweg heeft en meer gericht is op klassieke trails rijden dan enduro.
Er zij twee kleuren om uit te kiezen en de fiets heeft dezelfde architectuur als de aluminium TrailRay, zij het nu met veel betere vormen op deze carbon versies.
Scott
Het Zwitserse merk was er, zoals altijd, met een van de grootste stands van de show. Naast de vele fietsen die werden tentoongesteld, kon ook met de nieuwe Spark worden getest en die kans werd uitgebreid genomen door de bezoekers.
Giant
Maar dit jaar was er geen enkele stand indrukwekkender dan die van Giant en Liv, die letterlijk een volledige showroom bouwden op het beton van de natuurbasis van Fréjus.
Cannondale
Geen nieuwigheden maar wel enkele mooie racefietsen van het EF Pro Cycling team bij Cannondale.
Mavic
Bij de gele brigade, nam de nieuwe serie MTB-wielen die eind vorig jaar werd gelanceerd, het grootste deel van de stand in beslag.
XC, enduro, e-bike, aluminium, carbon … Er is voor elk wat wils en het merk heeft ernaar gestreefd zijn aanbod te vereenvoudigen, om het overzichtelijker en simpeler te maken en zo ook het zoeken naar reserveonderdelen in geval van een probleem te vergemakkelijken.
De nieuwe Crossmax Ultimate XC schoenen stonden er ook. Die zijn verkrijgbaar in geel of zwart en er waren niet minder dan 10 prototypes nodig om tot de definitieve versie te komen.
De schoenen onderscheiden zich door het gebruik van Matryx, een uiterst lichte en resistente stof die polyamide en Kevlar combineert en is ontworpen door Chamatex in de Ardèche, een van de wereldleiders op het gebied van performant textiel. Gewicht van de schoen in maat 42: 310 g.
Ten slotte zou de Roc d’Azur show zichzelf niet zijn zonder de animaties en feesten die door de verschillende exposanten werden georganiseerd. Bij ProbikeShop was het elke avond muziek en DJ tot sluitingstijd (of zelfs daarna, vraag het de veiligheidsdiensten) en ook de verschillende alpenressorts wisten zich te doen opvallen.
Bij Sram werd op vrijdag een rembleed-wedstrijd gehouden. Een kleine subtiliteit was dat je een blikje bier moest consumeren tijdens het ontluchten! Iemand van ons eigen team was alleszins heel erg bedreven in het ontluchten (en het vullen met lucht van het blikje bier).
De Roc komt vanzelfsprekend terug en de 2022 editie heeft plaats van 5 tot 9 oktober. Als je meer wilt lezen over deze Roc d’Azur, kun je al onze artikelen vinden op deze pagina.