Roc d’Azur 2024: deel 1 van wat er op de beursvloer te zien was
Door Léo Kervran -
De Roc d’Azur, dat is een massa evenementen en tochten (meer dan 50!) maar ook het beroemde salon. Volg ons zoals elk jaar door de wandelpaden van deze bijna niet te missen afsluiter van het seizoen, langs gerenommeerde merken of originelere producten:
De Roc d’Azur van dit jaar kwam ook al aan bod in deze twee uiteenlopende artikels:
In dit artikel zetten we onze ronde op de beursvloer verder:
Officine Mattio
In 2013 begon Giovanni Monge Roffarello aan een eenvoudig maar ambitieus project: het creëren van unieke fietsen voor liefhebbers, volledig gemaakt in Italië.
Het verhaal van het merk begon op de weg met onder meer de Lemma (de naam van een beklimming waarop Giovanni de eerste prototypes testte), maar de dag van vandaag telt Officine Mattio ook vier gravelmodellen in de catalogus, in vier verschillende materialen: carbon, aluminium, staal en roestvrij staal.
Hier spreken de vezels van de Santiago C (voor carbon) RT voor zich! Het werk aan de carbon buizen, gekoppeld aan de eveneens in carbon uitgevoerde fittingen, zorgt voor een schitterende afwerking.
Het Italiaanse merk biedt op zijn website een configurator aan waarmee je jouw fiets volledig kunt personaliseren. Lak, groep, onderdelen, wielen, alles is aanpasbaar.
Hij is verkrijgbaar in vijf maten (van XS tot XL) en het merk vertelde ons ook dat het mogelijk was om de fiets volledig op maat te maken. Uiteraard heeft dit een prijs: reken op ruim 9.000 euro voor deze versie uitgerust met de Campagnolo Ekar-groep en eigen carbon wielen.
Mahle
Mahle is minder bekend dan sommige van zijn concurrenten op de markt voor elektrische ondersteuning en valt vooral op met zijn X20- en X30-motoren die in de naaf zijn geïntegreerd. Het concept is compleet anders dan een motor in het crankstel, maar voor gravel kan het interessant zijn, zoals we al zagen op de Mondraker Dusty.
In het mountainbiken is het merk beter bekend vanwege de samenwerking met Specialized voor de SL-motoren (Levo SL, Kenevo SL). Op dit moment beperken de activiteiten van Mahle zich tot motoren voor het crankstel, maar de e-bike markt is momenteel enorm in beweging met de komst van nieuwe spelers. Brengt dit Mahle op andere gedachten?
Cyclik
Donderdagmiddag onthulde het kleine Franse merk Cyclik op de stand van Mahle zijn nieuwe elektrisch ondersteunde gravelbike. Deze wordt aangedreven door een Mahle X20 en is ontworpen uit bamboebuizen en verbindingen uit linnenvezels (zoals de foto rechts, op een stadsfiets van het merk), ook al gebruikte het op de stand getoonde prototype op deze plaatsen plastic onderdelen (alleen voor de presentatie, dit prototype is niet berijdbaar).
Fietsen van bamboe, hout of linnen worden vaak door ambachtslieden gemaakt en tegen zeer hoge prijzen aangeboden, maar hier slaagt Cyclik erin een volledig correcte prijs aan te bieden, aangezien de fiets, die begin volgende lente beschikbaar zal zijn, een prijskaartje krijgt van 4700 euro (natuurlijke kleur of zwart geverfd). Dat maakt de materiaalkeuze ten opzichte van carbon of aluminium al heel wat interessanter …
Cannondale
Een moderne gravelbike en een mountainbike uit een ander tijdperk, met meer dan 20 jaar verschil tussen de twee.
Zoals veel merken presenteerde Cannondale een speciale kleurstelling voor de Olympische Spelen die we nu terugvinden op het hele gamma. Achter de Scalpel van Simon Andreassen en deze fantastische SuperSix Evo zagen we ook het prototype van de Jekyll van Josh Bryceland.
Enkele details: Formula-veringen, een balhoofd waarop de reach kan ingesteld worden en een iets andere afdekking voor de opening in de onderbuis.
Rondo
Voor de tent die NS Bikes en Rondo delen, ontdekten we deze knappe Ruut met een custom paintjob. De Ruut is een iconisch model uit de catalogus van Rondo en valt altijd op door zijn vreemde lijnen, maar met deze kleuren is het effect zeer geslaagd.
Lapierre
Bij Lapierre hebben we, tussen de fietsen die worden gebruikt door de renners van het merk en de nieuwe producten van het jaar (Zesty, Spicy en de nieuwste Crosshill-gravelbike), deze mooie XRM gespot, in een kleur die volgend jaar voor het publiek beschikbaar zal zijn.
SR Suntour
Zoals al enkele jaren het geval is, exposeerde SR Suntour een fiets van Tom Pidcock. Dit keer werd de volledig geveerde Pinarello die hij gebruikte tijdens de wereldkampioenschappen in Vallnord tentoongesteld. Met de gouden kleur als weerspiegeling van zijn olympische titel die hij deze zomer in Parijs behaalde.
Hij is uitgerust met de elektronische SR Suntour Tact-veringen en P1 / Non Plus-wielen (lees hier onze test) met Berd-spaken en nieuwe Continental Race King-banden, met een enigszins herzien ontwerp en een ander karkas dan de serieproductie.
R Raymon
R Raymon, voorheen lid van de Pierer-groep (Husqvarna, KTM Bikes), heeft onlangs zijn onafhankelijkheid herwonnen, en dat is te zien aan de fietsen! Tot nu toe beperkte het merk zich tot de goedkopere modellen, maar op de Roc d’Azur was het aanwezig met modellen die veel flatterender zijn voor het oog dan in het verleden, evenals verschillende nieuwe producten zoals deze Airox uitgerust met een Bosch Performance SX-ondersteuning.
Nog interessanter is de Taroc-familie die is uitgerust met de gloednieuwe ZF-motor, waarvan R Raymon de exclusiviteit heeft in het mountainbiken.
Achterin de stand zagen we onder meer deze sprankelende gravelbike.
Scott
Onze favoriete fiets op de Roc d’Azur? Dat moet deze fantastische Scott Scale GR geweest zijn in de nieuwe kleuren van de Tuned-familie.
De fiets is verrassend voor een merk als Scott, maar er werd ons verteld dat het een weloverwogen keuze is: het merk is niet geïnteresseerd in eender welke vorm van vering op een gravelbike, maar er was nog ruimte voor een fiets tussen de Addict Gravel en de Scale RC. De Scale GR is het resultaat van deze reflectie, een poging om offroad meer comfort te bieden met behoud van een zeer efficiënte machine op de weg.
Scott presenteerde ook een overall die speciaal voor het mountainbiken werd ontwikkeld om de koude en natte maanden die ons te wachten staan te trotseren!
Erase
Erase, de Belgische naafspecialist, presenteerde een nieuwe paarse kleur op deze Roc d’Azur. We konden ook enkele onderwerpen spotten waar het merk momenteel aan werkt: een carbon spaakwiel, een Lefty naaf, …
Het merk is in Europa de exclusieve fabrikant van naven voor Berd, de beroemde flexibele polyethyleen spaken waarover zoveel wordt gesproken sinds ze de Olympische Spelen wonnen met Tom Pidcock.
Berd-spaken kunnen aan veel naven worden aangepast, maar als ze speciaal voor hun gebruik zijn ontworpen, is de montage veel eenvoudiger en comfortabeler.
Fast
Fast Suspension presenteerde zijn Fenix V2, een vernieuwde versie van de Fenix. Op het programma staan weinig veranderingen in de werking, behalve de komst van een hydraulische stop (met een stapel kleppen in plaats van een naald zoals elders, en een effect op de laatste 25% van de slag).
De Fenix 2.0 is compacter dan de eerste versie en kreeg een nieuwe, duurzamere behandeling, om de levensduur van het geheel te verlengen. De paarse kop wordt geproduceerd door Erase in een gelimiteerde oplage van 20 exemplaren. De ‘serie’-modellen (het is moeilijk om dit woord te gebruiken voor een ambachtsman als Fast) hebben een discretere zwarte kop die eveneens door Erase wordt geproduceerd.
Factor
Akkoord, dit is geen fiets om offroad mee te gaan rijden, verre van. Maar geef toe dat deze pistefiets van Factor de aandacht weet te trekken!
Genesis
De Britse gravelspecialist had een aantal interessante nieuwigheden meegebracht naar deze Roc d’Azur. Ten eerste een gloednieuw model genaamd Vagabond. Hij is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus en is gericht op monster gravel met betere terreincapaciteiten dan de beroemde Croix de Fer.
Die Croix de Fer kreeg een update met onder meer een beter afgewerkt frame en nieuwe interne doorgangen.
Hij is voortaan verkrijgbaar in vier versies: in staal met stalen voorvork, in staal met carbon voorvork, in titanium met carbon voorvork en nu ook in roestvrij staal met carbon voorvork, die je hierboven ziet op de afbeelding!
Genesis lanceert ook een eigen merk componenten onder de noemer Amplitude: tubeless wielen, een stuurpost voor de racefiets of mountainbike, … De nieuwe Croix de Fer is er al mee uitgerust en de producten zullen later verkrijgbaar zijn als reserveonderdelen.
Fulcrum
Fulcrum is zeer goed ingeburgerd op de weg en blijft langzaam maar zeker zijn MTB-assortiment ontwikkelen. Na de Red Zone Carbon voor XC is hier de Metal Carbon voor trail: 32 mm interne breedte, 26,2 mm hoog en een vergelijkbaar asymmetrisch velgprofiel voor een aangekondigd gewicht van 1550 g.
Net als bepaalde modellen van Mavic zijn deze wielen tubeless zodra ze uit de mal komen, het is niet nodig om velglint te gebruiken om ze luchtdicht te maken. Het is prachtig en vooral heel praktisch.
Daarnaast konden we de ‘snelle’ gravelwielen Sharq en hun spectaculaire profiel bewonderen die deze zomer werden gepresenteerd (25 mm interne breedte, 42 tot 47 mm hoog, 1440 g) en ontworpen zijn om meer stabiliteit te bieden bij zijwind dan een velg van vergelijkbare hoogte met een klassieke vorm. Net als de Metal Carbon en alle hoogwaardige wielen van het merk worden ze vervaardigd in Europa en meer bepaald in Roemenië. Fulcrum heeft nog steeds een fabriek in Azië, maar deze is gewijd aan de goedkopere modellen.
SuperTooth
In de grote tent, niet ver van de finish van de races, ontdekten we SuperTooth, een koptelefoon om aan de helm te bevestigen (basis van dubbelzijdig plakband + magnetisch oorstuk) die als intercomfunctie kan dienen als je met twee onderweg bent. Het product is nieuw, maar het merk is opgericht door een Filipijnse specialist in handsfree kits en opladers.
Trickstuff
Sinds de overname door DT Swiss beschikt Trickstuff over nieuwe middelen en dat is te zien! Het Duitse merk, dat gespecialiseerd is in zeer hoogwaardige remmen, was voor het eerst aanwezig op de Roc d’Azur met zijn hele gamma: Maxima en Diretissima voor gravity, Piccola Carbon met een remklauw met 2 zuigers voor XC en Piccola HD (voor Heavy Duty) met 4 zuigers voor daar tussenin.
Door de komst van DT Swiss werd het ook mogelijk de productiecapaciteiten te verbeteren en wij werden ervan verzekerd dat de langere levertijden (dit kon soms wel twee jaar duren) tot het verleden behoren. Goed nieuws voor de fans …
Over enkele dagen zijn we er weer met het vervolg!