Roc d’Azur 2024: de verrassing van de chef!

Door Christophe Bortels -

• Staff pick

• Sport

Roc d’Azur 2024: de verrassing van de chef!

Deze zondag werd de Roc 2024 in stijl afgesloten met een explosieve Roc d’Azur waarbij de Fransen hun tegenstanders een lesje leerden met een 100% blauw-wit-rood podium. Bij de vrouwen was het België boven, met een fraaie zege voor Emeline Detilleux!

Zondagochtend iets voor 8 uur namen de junioren plaats aan de start voor hun Roc d’Azur. Ze werden begroet door een prachtige zonsopgang. Over ruim een ​​half uur is het de beurt aan de 2.500 deelnemers aan de ‘echte’ Roc d’Azur om in verschillende golven op pad te gaan, met een start die door niemand minder dan Pauline Ferrand-Prévot zal worden gegeven.

Zoals gewoonlijk gaat het ondanks de nog 55 kilometer die te gaan zijn, vanaf de start heel snel. Voor ons is het onmogelijk om bij de start aanwezig te zijn en dan op tijd op het parcours aan te komen. Ons programma gaat dus zoals altijd naar de essentie: de afdaling van de Fournel, de beklimming van de Col du Bougnon … en de finish!

Onze eerste stop is dus de legendarische afdaling van de Fournel. Deze afdaling is altijd erg spectaculair en het Mekka van het evenement; het publiek is er dan ook elk jaar zeer talrijk aanwezig.

Na enkele edities waarbij het linkerspoor werd gevolgd (in de richting van de afdaling, maar uiterst rechts op de afbeelding), koos men dit jaar opnieuw voor het rechterspoor (links op de afbeelding, volg je nog?).

Parallel aan de brede en zeer technische hoofdpiste is er rechts, achter de struiken, een smallere maar veel gemakkelijkere lijn aangelegd. We verwachten dat de meerderheid van het peloton voor die lijn zal kiezen …

En inderdaad! Mathis Azzaro gaat voorop in de afdaling van de Fournel, maar enkele meters daarachter verschijnt de Franse kampioenstrui van Jordan Sarrou, de recordhouder qua overwinningen in de Roc d’Azur die wat graag een vijfde succes aan zijn palmares zou willen toevoegen.

Sarrou zal zich echter moeten ontdoen van de renners van Decathlon-Ford die in deze fase van de race drie van de vier plaatsen in de kopgroep bezetten! In zijn kielzog neemt Sarrou Joshua Dubau en de toekomstige gepensioneerde Maxime Marotte mee. Het kwartet heeft na 12,5 kilometer een voorsprong van zo’n dertig seconden.

Naast de armada aan Franse XC-renners zijn er ook heel wat marathonrenners die na de Roc Marathon op vrijdag ook de Roc d’Azur op hun programma hebben gezet. Onder hen Fabian Rabensteiner, Hector Leonardo Paez en Daniel Geismayr (hier op de foto) die noodgedwongen de marathon moest staken.

Verderop in de race zien we ook ex-renner Stéphane Tempier zich vermaken op de Roc …

… net zoals Dylan van Baarle, lid van Visma-Lease a Bike en levensgezel van Pauline Ferrand-Prévot.

Drievoudig winnaar Miguel Martinez mikte dit jaar op een plaats in de top 50. Missie volbracht voor de 48-jarige olympische kampioen van Sydney!

Bij de vrouwen, die 5 minuten na de eerste golf van de mannen vertrokken, zitten de favorietes op de dagzege op de Fournel nog op een zakdoek bij elkaar. Het is de Belgische Emeline Detilleux die de leiding in handen heeft, op de voet gevolgd door de winnares van vorig jaar, Noémie Garnier, maar ook Constance Valentin en Sandra Mairhofer, die vrijdag 2de werd in de Roc Marathon achter Loana Lecomte.

Voordat we richting de Bougnon gaan, genieten we van de prachtige passage van Tatiana Tournut die voor de meest technische lijn van de Fournel kiest!

We bevinden ons op de Col du Bougnon, die elk jaar ter gelegenheid van de Roc d’Azur de allures aanneemt van een col in de Tour de France.

De sfeer is zoals altijd gemoedelijk, en aangezien de weg die naar de pas leidt afgesloten is voor het verkeer, is het voor degenen die met de fiets kwamen, een kans om zichzelf eens te testen.

Wegprof Axel Zingle van Cofidis laat zich – op zijn racefiets! – alvast niet afschrikken door de steile percentages. Vorig jaar werd Zingle nog 4de in de Roc d’Azur, dit jaar is hij er als toeschouwer.

Geen vermomming als bisschop, Obelix of Marsupilami dit jaar, Flo en zijn bende kozen dit keer voor een groot spandoek op de Bougnon om Maxime Marotte tijdens zijn laatste race te begroeten.

Kort voor 10 uur duikt eindelijk de leider van de race op! Hij is alleen, hij draagt ​​een trui van Decathlon-Ford …

Het is Mathis Azzaro! De Fransman toonde de voorbije weken zijn goede vorm al in de wereldbekermanches aan de overkant van de Atlantische Oceaan (met een tweede plaats in Mont-Sainte-Anne) en heeft na 35 km bijna een minuut voorsprong. Azzaro lijkt goed op weg om zijn eerste Roc d’Azur te winnen.

Jordan Sarrou volgt alleen achter de leider, niet makkelijk als je een flink gat moet dichten.

Ook Joshua Dubau zit alleen, op anderhalve minuut van zijn ploegmakker Mathis Azzaro en 30 seconden achter Jordan Sarrou.

Zoals verwacht ontplofte het publiek toen Maxime Marotte verscheen! Kippenvelmoment …

Marotte leidt een klein groepje met daarin ook Samuele Porro, Hector Leonardo Paez en Andrea Candeago.

Even verderop strijdt een kwartet om de laatste plaatsen in de top 10. Daarmee gaan we richting de finish!

Fotografen en leden van de tv-productie (dit jaar werd de race live uitgezonden op Youtube) zijn bezig met het verfijnen van de definitieve instellingen in afwachting van de aankomst en de eerste overwinning van Mathis Azzaro in de Roc d’Azur …

… maar tot ieders verbazing is het de blauw-wit-rode trui van Jordan Sarrou die als eerste tevoorschijn komt.

Meneer Roc d’Azur heeft zelfs alle tijd om te genieten van zijn vijfde overwinning. Maar wat is er met Mathis Azzaro gebeurd?!

We zullen het snel weten, want daar is hij al, en hij ziet er verslagen uit.

Eindelijk hebben we de verklaring. Overmand door krampen kon Mathis Azzaro niet meer op de pedalen duwen … “Ik kan niet echt uitleggen waarom, maar na 1u30 kreeg ik krampen, en op het einde op het vlakke kon ik zelfs niet meer dan 200 watt duwen. Mijn voorsprong smolt als sneeuw voor de zon. Jordan had wel nog wat overschot en ik stond stil. Het laatste half uur op de fiets was een echte marteling. Ondanks alles ben ik blij dat ik de wedstrijd in handen heb genomen en als tweede ben geëindigd. Het is een geweldige manier om het seizoen af ​​te sluiten na mijn 2de plaats vorige week in Mont-Sainte-Anne.”

2014, 2016, 2019, 2022 en 2024: het verbeteren van je eigen record is reden genoeg om een bidon in de menigte te gooien!

“Het begon slecht omdat Mathis halverwege de lange afdaling een kloof sloeg. Ik van mijn kant ging niet vol door omdat er veel stenen lagen en een lekke band snel gebeurd is. Ik dacht dat het voorbij was omdat Mathis meer dan een minuut voorsprong had, maar ik gaf niet op en op het vlakke was ik genaderd tot dertig seconden. Toen riepen ze me 20, 15 seconden. Plots zag ik hem voor me en ik pepte me op om alles te geven. Het is ongelooflijk, ik ben superblij! Ik denk dat het absoluut mijn moeilijkste overwinning was in de Roc, omdat ik halverwege de race krampen begon te krijgen”, aldus Jordan Sarrou.

Joshua Dubau zorgde voor een volledig Frans podium!

Op de vierde en vijfde plaats eindigden marathonrenners Hector Leonardo Paez en Samuele Porro.

Maxime Marotte werd zesde in de laatste wedstrijd van zijn profcarrière.

Een supporter als geen ander: zijn zoon Louis!

Een mooie 7de plaats was er voor de jonge Italiaan Andrea Candeago.

Lorenzo Trincheri (8ste), Nathan Cornillon (9de) en Lucas Serrières (10de) maakten de top tien compleet.

Achter Julian Burnet, die 11de werd, won de jonge Belg Théo Demarcin de sprint om de 12de plaats tegen drie tegenstanders.

Bij de vrouwen weerstond Emeline Detilleux de aanvallen van haar concurrentes, de Belgische boekte haar eerste succes in de Roc d’Azur!

Ze haalde het met meer dan een minuut voorsprong op Sandra Mairhofer (op de foto) en meer dan vijf minuten op Greta Seiwald.

We eindigen dit verhaal met een illustratie die het succes van de Roc d’Azur laat zien: de laatste golf van het evenement begon om 11 uur aan hun wedstrijd, dat wil zeggen bijna 20 minuten na de aankomst van de winnaar!