Rockrider 2023: vernieuwing in alle lagen!

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Rockrider 2023: vernieuwing in alle lagen!

Het is onmogelijk om Rockrider tijdens de Roc d’Azur te negeren!Zoals gewoonlijk zag het Franse merk het groots, maar toch was de editie van 2022 nog net iets specialer dan de andere jaren omdat Rockrider er dit jaar zijn 30-jarige jubileum vierde.Dat  jubileum was meteen de ideale gelegenheid om verschillende nieuwe modellen te onthullen en vooral het begin van een volledige reorganisatie van het assortiment.

30 jaar, dat moet gevierd worden! Rockrider zag het levenslicht in 1992 en is een van de drie oudste merken van de sportwinkelketen Decathlon. Aan de ingang van de stand worden we eraan herinnerd dat het begin best nogal tumultueus was.Aanvankelijk was Rockrider simpelweg de naam die geassocieerd werd met de mountainbikes van Decathlon en nadien de mountainbikes van B’Twin. Pas in 2017 werd Rockrider een alleenstaand merk dat zich nog steeds focust op het mountainbiken.

Mogen we spreken van een kantelmoment? Sinds die datum is Rockrider begonnen aan een van de mooiste transformaties in de branche om van een goedkoop, maar niet echt aantrekkelijk en hoogwaardig merk, om te schakelen naar een echt fietsenmerk met een gevarieerd, compleet en steeds aantrekkelijker assortiment.

Trouwens, over aantrekkelijk gesproken … Deze Rockrider Race 900 “Cap Nord II” trok de nodige aandacht op de beursvloer van de Roc d’Azur! Het is een unieke replica van de Decathlon “Cap Nord II” uit 1992, om hulde te brengen aan de roots van het merk.Samen met zijn voorouder stal hij de show, maar helaas voor ons (en jou!) is er geen speciale serie van gepland.

Maar het merk had ook een flink deel van zijn 2023-assortiment bij, met modellen die tussen de lente en het einde van volgende zomer zullen arriveren.Deze zijn onderverdeeld in drie families, waaronder twee nieuwe:

  • Race, dat vorig jaar werd gelanceerd, is bedoeld voor prestatiegerichte XC-modellen
  • Feel richt zich op veelzijdigheid en stuurplezier, met het idee zich te amuseren en bikers met verschillende achtergronden te plezieren. Tegen eind 2023 moet deze familie het huidige AM-gamma vervangen.
  • Expl (voor Explore) richt zich eerder op beginners of gelegenheidsbikers en dat met betrouwbare, comfortabele en toegankelijke fietsen. Dit segment wordt momenteel onder meer ingevuld door het ST-aanbod.

Rockrider Feel 900 S en Feel Team Edition S

In de Feel-familie staat momenteel slechts één model op het programma, maar niet de minste.Dit model is verkrijgbaar in een 900-versie of in de Team Edition-versie. De S staat voor full suspension bij Rockrider. De volledig geveerde Feel S is een 29″-trailfiets met een 100% carbon frame en een veerweg van 130 millimeter achter en 140 millimeter voor.

Als je kijkt naar de geometrie zie je geen conservatieve afmetingen, want de Feel S is zo trendy als maar kan zijn met een balhoofdhoek van 65 graden, een reach van 450 millimeter (M) of 475 millimeter (L), een liggende achtervork van 435 millimeter en een zitbuishoek van 76 graden.

De ophanging is van hetzelfde type, met zeer consistente kinematische waarden zoals een ratio die begint bij 3,1 en eindigt bij 2,5.Met andere woorden, een ratio dat hoog genoeg is in het begin voor de nodige dosis comfort en vervolgens niet te progressief wijzigt om zo veel mogelijk bikers te behagen, wat belangrijk is voor de identiteit van het merk. De anti-squat evolueert tussen 115% en 60%, met een zeer neutrale waarde van 103% voor de sag, om een ​​goede grip te bieden tijdens het trappen zonder in te boeten aan dynamiek.

Verder werd ons verteld dat men veel aandacht heeft besteed aan de framebeschermingen om hoogwaardige en stille elementen aan te bieden die indien nodig gemakkelijk kunnen worden vervangen.De kabels worden intern door de voorste driehoek van het frame geleid.

Op de prijzen is het nog wachten. De Feel S wordt pas aan het eind van de zomer van 2023 verwacht en Rockrider wil zich momenteel nog niet vastpinnen aan een bedrag, wat begrijpelijk is met de hevige prijsschommelingen van de laatste tijd. Er zijn twee versies voorzien: de goedkopere 900 (Sram NX Eagle-aandrijving, RockShox Revelation / Deluxe Select+-veringen, Sram G2 R-remmen) en een duurdere Team Edition (RockShox Pike en Deluxe Ultimate-veringen, Sram G2 RSC-remmen, Sram GX Eagle-aandrijving en Mavic Crossmax XLR-wielen).

Rockrider Race 720

De Rockrider Race-familie, die vooral gericht is op de competitierenners, groeit en verwelkomt de Race 720. Het kleine broertje van het Race 740-model dat we onlangs hebben getest, is nog toegankelijker – zowel qua prijs als qua rijgedrag.

In tegenstelling tot bij zijn grote broer is het frame volledig van aluminium.Hij neemt de visuele lijnen van de Race-familie over en staat zichzelf zelfs een kleine verwijzing toe naar het Race 900-topmodel met deze karakteristieke knik in de staande achtervork.Ook de kleine visuele details die we leuk vonden tijdens onze test van de Race 740, vinden we terug op deze versie.Op de weegschaal wordt de fiets aangekondigd op ongeveer 12,3 kilogram voor een medium.

Rockrider koos voor een gemoderniseerde en agressievere geometrie dan bij zijn voorganger, de XC 500, met vooral een kortere balhoofdbuis.Een evolutie die het Franse merk zich kan veroorloven aangezien het zijn aanbod uitbreidt, met name met het Expl-assortiment (zie hieronder) dat meer gericht is op de recreatieve tochtrijders.

De belangrijkste kenmerken van deze Race 720 zijn een balhoofdhoek van 67,5 graden, een zitbuishoek van 75 graden, een liggende achtervork van 435 millimerk en een reach van 429 millimeter op de medium. Merk op dat Rockrider heeft gekozen voor een grotere reach in combinatie met een kortere stuurpen om de sportieve / prestatiegerichte kant van deze fiets te versterken.

De fiets is gemonteerd met een Manitou Machete-vork met 100 millimeter veerweg, een Sram NX Eagle-aandrijving, Promax-remmen met remschijven van 160 millimeter en een set SUNringlé-wielen uitgerust met banden specifiek voor Rockrider: de Fast 500. Het assortiment Grip-banden bij Rockrider kenden we al, terwijl de Fasts bedoeld zijn voor XC en binnenkort beschikbaar zullen zijn in een meer luxe versie (Fast 900) met twee soorten karkassen: licht of versterkt.De cockpit is gesigneerd met Rockrider.

Het frame is standaard niet uitgerust met een dropper post, maar is er wel voor ontworpen. Onderaan de onderbuis kan je makkelijk bij de kabel.

De fiets wordt in de lente van 2023 in de winkels verwacht en zou 1149 euro moeten kosten.

Rockrider Expl 700

Zoals we in de inleiding vertelden, krijgt het Rockrider-gamma een nieuwe Explore-familie die, in tegenstelling tot de Race-categorie, is gericht op XC-/tochtrijders die slechts sporadisch de fiets van stal halen en op zoek zijn naar een comfortabele en betrouwbare fiets.De Expl 500, 520 en 540 (voorheen ST-500, 520 en 540) kenden we al, maar Rockrider stelt nu ook de Expl 700 voor.

Bikepacking is de laatste jaren bijzonder populair geworden en trekt steeds meer beoefenaars aan.Rockrider wil een toegangspoort tot deze praktijk bieden aan een nog breder publiek.Het Franse merk heeft dus een mountainbike ontworpen die gericht is op comfort en veiligheid (zelfs met een beladen fiets) voor lange afstanden.

Rockrider heeft verschillende oplossingen geïmplementeerd om het algemene comfort van dit model te maximaliseren.Het belangrijkste punt waarop het inzet is een onderstel in 27,5+ (2,6″ banden).We merken ook ergonomische handgrepen op, met platte polssteunen, en een stuur met een grotere backsweep (12 graden).

Kabels lopen ‘gecamoufleerd’ langs de onderkant van de onderbuis, een plaats waar ook een spatbord werd geïntegreerd.Daarnaast heeft het merk gekozen voor een bijna ruwe afwerking, waarbij het aluminium simpelweg met een vernislaag werd afgewerkt.Het is mooi en laat vooral de krassen, die onvermijdelijk zijn bij een regelmatig gebruik van frametassen, minder gemakkelijk doorschijnen.

De geometrie is ontworpen om een ​​rechtopstaande en comfortabele zitpositie te bieden.De belangrijkste afmetingen van de Rockrider Expl 700 zijn een balhoofdhoek van 68 graden, een zitbuishoek van 73 graden en een reach van 425,5 millimeter op de medium.

De fiets is uitgerust met een RockShox Recon Gold-vork met 120 millimeter veerweg, een 11-speed Shimano Deore-aandrijving gekoppeld aan een 30T-kettingblad en een paar SUNringlé-wielen met Vittoria Agarro-banden.Zoals bij veel van de fietsen van het merk, zijn de randonderdelen van aluminium en eigen fabricaat.

Er is één punt waar Rockrider extra aandacht aan heeft besteed: de remmen!Bikepacking staat synoniem voor een fiets geladen met fietstassen en een ongewoon verdeeld gewicht. Het is met dit idee in het achterhoofd dat Rockrider zijn Expl 700 heeft uitgerust met krachtigere remmen dan de rest van zijn assortiment.Shimano werd gekozen om aan deze missie te voldoen, met zijn MT500’s geassocieerd met remschijven van 180/160 millimeter.

Dit model is gelimiteerd tot 500 stuks en alleen verkrijgbaar in de maten M en L. Een test alvorens dit segment verder uit te werken?Rockrider geeft nog geen definitieve prijs omdat het merk nog steeds onderhevig is aan prijsverhogingen van sommige van zijn leveranciers, maar het hoopt op een prijskaartje rond de 999 euro!

Rockrider E-Expl

De Expl-familie is de enige die recht heeft op ondersteuning, met de E-Expl modellen.Met een “toerfiets-DNA”, zoals ons wordt verteld, zijn deze 5 fietsen vooral gemakkelijk en comfortabel.Twee hardtails en drie full-suspensions, allemaal in 29″, vormen het assortiment met prijzen die zouden moeten variëren (tenzij er een lastminute verrassing is) tussen de 2000 en 3500 euro.

Het goedkoopste model in de familie, de E-Expl 520, is een hardtail met 130 millimeter veerweg op basis van een Yamaha PW-CE motor (50 Nm koppel).“Gebaseerd op” en niet “uitgerust met”, omdat Rockrider zijn eigen elektronica heeft ontwikkeld voor in de motor om dezelfde rijsensaties te bieden in zijn hele assortiment, ondanks het gebruik van drie verschillende motoren.

De batterij, uit eigen huis, heeft een capaciteit van 500 Wh en is verwijderbaar langs de linkerkant van de onderbuis in plaats van van onderaf, om de bediening zo veel mogelijk te vereenvoudigen.Ze wordt ontgrendeld met een eenvoudige inbussleutel (montage van een sleutelslot is nog steeds mogelijk).

Een stapje hoger hebben we de E-Expl 700 die is uitgerust met een Brose T-motor (70 Nm koppel) en een 630 Wh-batterij, nog steeds uit eigen huis. Voor de rest zien we een X-Fusion RC32-vork in plaats van de SR Suntour XCM en een Shimano Deore LinkGlide-aandrijving (de sterkere, e-bike vriendelijke versie) in plaats van een MicroShift.

Ondanks dat ze tot het goedkopere segment behoren, genieten deze twee frames van een zeer degelijke geometrie met een balhoofdhoek van 66,5 graden, een reach van 439 millimeter op de medium (464 millimeter op de large) en een liggende achtervork van 460 millimeter.

Bij de full-suspensions begint het aanbod met de E-Expl 500 S. Deze leunt zeer dicht aan bij de E-Expl 500 hardtail, zowel qua veerweg (130 millimeter) als de uitrusting of elektronica (500 Wh-batterij). Maar hij ruilt de Yamaha PW-CE motor wel in voor een Brose C (ook 50 Nm koppel).Merk op dat op dit model de rebound van de veringen (SR Suntour XCM en X-Fusion O2) niet kan aangepast worden. Rockrider heeft gekozen voor eenvoud en heeft intern twee instellingen gedefinieerd, een voor de maten S en M (rijder van 50 tot 80 kilogram) en de andere voor de maten L en XL (rijder van 70 tot 120 kilogram).

De E-Expl 520 S en 700 S zijn dan weer gericht op de meer avontuurlijke bikers die zich ook op bergpaden willen wagen in plaats van op heuvels.Hier gaan we naar 140 millimeter veerweg vooraan, met als effect dat de geometrie een beetje rechter wordt, en naar een krachtigere Brose T-motor.

Net zoals de E-Expl 700 hardtail hebben ze een batterij van 630 Wh.Nuttige informatie: de twee batterijen (500 en 630 Wh) zijn bestand tegen een langdurige opslagperiode (meer dan 6 maanden volgens Rockrider) zonder dat hun prestaties achteruitgaan.

Het is onmogelijk om de verzegeling die de batterijen beschermt niet op te merken.Deze is niet erg discreet maar wel erg handig om de binnenkant van de diagonale buis het beste te beschermen tegen infiltratie van water en modder, vooral tijdens het kuisen.

Al deze modellen zijn compatibel met de Rockrider Range Extender, een extra batterij van 370 Wh die op de onderbuis moet worden gemonteerd.Na installatie ontlaadt het systeem afwisselend de hoofdaccu en deze Range Extender om de spanning in beide batterijen zo lang mogelijk hoog te houden en een betere werking van de motor te garanderen.

De vijf fietsen krijgen een Ergo 900-kleurenscherm met afstandsbediening, iets dat zeldzaam is op dit prijsniveau.De bediening heeft ook een knop waarmee je, ongeacht de modus waarin je je bevindt, naar de Boost-modus kunt schakelen door te blijven drukken, zodat je gemakkelijker kunt reageren in het geval van een onverwacht technisch gedeelte.Wanneer je de knop loslaat, keer je terug naar de oorspronkelijke modus.

Ook aan de connectiviteit met smartphones werd gedacht, met aan de ene kant een kleine USB-C poort om het laadniveau van je telefoon op peil te houden als deze voor navigatie wordt gebruikt, en aan de andere kant een applicatie waarmee (minstens) de status van het systeem kan bijgewerkt worden.

Tot slot zijn er nog de accessoires zoals fietsstandaards en bagagerekken. De full-suspensions zijn enkel goedgekeurd voor het dragen van fietstassen, maar de hardtails mogen zelfs een kinderzitje dragen.

DoorLéo Kervran