Rockrider 2024: het gamma wordt groter
Door Adrien Protano -
Naar goede gewoonte is Rockrider ook dit jaar weer met een aantal leuke nieuwigheden aanwezig op de Roc d’Azur! Naast de nieuwe e-bike binnen de Feel-familie en de nieuwe kleuren voor de reeds bekende Race 740 en 900, bracht het Franse merk ook de eerste seriemodellen van de Race 940 S mee in zijn koffers … We hielden dan ook even halt aan de stand van het merk om er wat rond te snuffelen:
Tijdens de vorige editie van de Roc d’Azur vierde Rockrider op een grootse manier het 30-jarig jubileum van het merk en het merk wilde dit jaar met een minstens even grote stand uitpakken. Maar is dat niet een Rockrider Race 940 S in een vreemde kleur die ik daar zie? En hey, deze e-bike is vreemd, hij lijkt niet op de E-Expl die we tot nu toe kenden … Als een verrassingstas staat de stand vol met nieuwe producten, de een nog interessanter dan de ander!
Ter herinnering: het Rockrider-aanbod is sinds vorig jaar verdeeld over drie hoofdfamilies:
- Race, gelanceerd tijdens de Roc d’Azur 2021 en ontworpen voor XC en competitie. Het model wordt dit jaar gekenmerkt door de komst van de Race 940 S, die nu al de aandacht trekt.
- Feel, richt zich op veelzijdigheid en rijplezier, met het idee bikers met heel verschillende profielen te plezieren. Spoiler: het assortiment krijgt dit jaar een elektrische versie.
- Expl (voor Explore), is gericht op meer occasionele rijders en beginners, met fietsen die vooral betrouwbaar, gemakkelijk en comfortabel zijn. Een segment dat voorheen onder meer door het ST-aanbod werd bezet.
Rockrider Race 940 S: na het prototype tijd voor het productiemodel!
We hebben de afgelopen maanden al meerdere malen gesproken over deze Rockrider 940 S, met name na de presentatie aan het publiek afgelopen februari en in onze Bike Check van de World Cup in Nove Mesto, maar hij was nog steeds niet beschikbaar voor het grote publiek. Het model was tot nu toe voorbehouden aan de atleten van het Rockrider Ford Racing Team. Het doel daarvan was om de fiets te testen op de WB-circuits voordat het model aan het grote publiek zou worden aangeboden.
Nu het wereldbekerseizoen net als de ontwikkelingsperiode ten einde loopt, is het tijd voor het Franse merk om de productieversie van de WB-teamfiets te onthullen, in de standaardkleur.
Ziehier de Rockrider Race 940 S! En laten we meteen een einde maken aan de spanning, de eerste modellen worden begin maart 2024 verwacht voor een prijs van € 4.500 …
Het frame is identiek aan het frame dat gebruikt wordt door het Rockrider Ford Racing Team en waarmee Samara Maxwell afgelopen weekend in Snowshoe won bij de U23. Hij is volledig gebouwd in carbon en heeft een veerweg van 120 mm voor en achter.
Qua gewicht wordt het frame van deze Rockrider 940 S aangekondigd op 1930 g inclusief schokdemper. “Het doel was om een efficiënte fiets te ontwikkelen die in staat moet zijn om op het hoogste niveau te presteren, waarbij we al denken aan de komende Olympische Spelen. Daarom wilden we er een punt van maken om een lichte fiets te ontwikkelen”, legt Rockrider uit. Bij deze missie kwam soberheid ten dienste van de efficiëntie: het frame van deze Race 940 S is eerder sober met lijnen zonder bijzondere randen of knikken.
De afwerking is netjes. Let op de kleine beschermkap aan de onderkant van de zitbuis, maar ook op de beschermkap op de liggende achtervork aan de kant van de ketting die gedrukt werd in 3D. Het getoonde exemplaar is er niet mee uitgerust, maar het productiemodel wordt geleverd met een bescherming van het bottom bracket en het frame met een plastic filmlaag.
De geometrie is modern en wedstrijdgericht, met een balhoofdhoek van 66,5°, een zitbuishoek van 75,4°, een reach van 449,2 mm en een liggende achtervork van 435 mm in maat M. “We wilden ook een heel kort en relatief laag balhoofd (85 mm) hebben om een racy maar toch comfortabele positie te bieden”, legt het merk uit.
Het chassis werkt op basis van een klassieke single pivot + link. Deze structuur, die we al goed kennen, heeft zichzelf al bewezen met zeges op het internationale crosscountry-toneel.
Speciale vermelding voor de link, waarvan de vorm door de computer werd geoptimaliseerd om zo sober mogelijk te zijn. Hij herbergt de lagers in aluminium behuizingen, terwijl de bouten deels uit 7075 aluminium en titanium zijn gemaakt.
RockShox levert de veringen, met een SID aan de voorkant en een SIDLuxe-demper aan de achterkant. De vork is volledig origineel, maar Rockrider heeft met RockShox samengewerkt om de instellingen van de demper aan te passen aan de kinematica van de fiets. Dat om het maximale uit het platform en de demper te halen!
Het gaat trouwens om de nieuwste veringen van de Amerikaanse gigant, waarop we de 3 posities vinden (open, pedal en lock). Het is niet nodig om alle goede dingen te herhalen omdat we ze al in detail hebben uitgelegd in dit artikel: Test nieuw | RockShox SID 2024: wanneer iets goeds toch nog beter wordt.
Het doel van het merk met deze Race 940 S was om een pragmatische montage aan te bieden: “We wilden een fiets aanbieden die de rijder op elke race of crosscountry-wedstrijd kan inzetten, en dat alles tegen een aantrekkelijke prijs”, legt Rockrider uit. Dit is de reden die het Franse merk ertoe heeft aangezet om bijvoorbeeld voor een GX T-Type groep te kiezen in plaats van voor zijn duurdere broer.
Verrassing daarentegen wat betreft de keuze van de remmen! Ze vallen nauwelijks op door hun compleet zwarte kleur, maar de Race 940 S is uitgerust met TRP Slate X2-remmen die ontwikkeld werden door het Rockrider Ford Racing Team. Ze zijn gekoppeld aan zwevende remschijven van 180 mm voor en 160 mm achter.
Voor de Team-editie (namelijk de replica van de fiets waarop het team van het merk rijdt, zowel qua kleur als qua onderdelen) zullen we helaas nog even geduld moeten hebben … “We zijn nog niet helemaal tevreden op het niveau van de veringen. We werken hier hard aan en kunnen niet wachten om deze versie aan het grote publiek aan te kunnen bieden”, antwoordt Rockrider op de vraag naar deze gelimiteerde oplage van een paar honderd exemplaren.
Rockrider E-Feel: rijplezier
Rockrider voegde vorig jaar tijdens de Roc d’Azur zijn eerste e-bikes toe aan de Expl-reeks, met de E-Expl modellen (zie Eerste test | Rockrider E-Expl 520 S & 700 S: groot succes in het vooruitzicht), en dit jaar komt daar een E-Feel model bij!
Sleutelwoorden van de E-Expl waren makkelijk in de hand liggend en tolerant, bij de E-Feel is dat fun en wendbaar. Met dit model wil men de veeleisende rijders die snel bergop en bergaf rijden, voornamelijk op natuurlijk terrein, aanspreken.
Rockrider gaf zichzelf carte blanche op het gebied van design om een fiets met een sterke identiteit te creëren. “Het is een echte Rockrider, het resultaat van een enorme samenwerking tussen de ontwerpteams en de productieteams. De vormen van het frame zijn eenvoudig maar suggestief. Wij zijn erg trots op het resultaat!”
De algemene inspiratie is soberheid: “We wilden het ontwerp maximaliseren en tegelijkertijd de economische kosten minimaliseren, ook ecologisch. Het idee is om minder, maar beter te doen”, zegt Rockrider. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de afwerking van de fiets, die vrij discreet is, met uitzondering van enkele iriserende banden op de balhoofdbuis en aan de binnenkant van de liggende achtervork. “Met de verkoopprijs in het achterhoofd gaven we de voorkeur aan een paar stickers van superieure kwaliteit, in plaats van vele stickers van gemiddelde kwaliteit … We hebben ook veel gewerkt aan de onderdelen die uit de mallen komen, zoals dit spatbord met de naam Rockrider.” Dat spatbord werd ontwikkeld in samenwerking met Shimano en rechtstreeks op de batterij bevestigd.
Deze Rockrider E-Feel markeert ook de wens van het merk om te breken met het gebruikelijke productiepatroon. Exit Azië, deze fiets wordt gelast en geassembleerd in Noord-Amerika. Een klein esdoornblad op de zitbuis symboliseert discreet de samenwerking tussen Decathlon en Noord-Amerika.
"Het was een geweldige ervaring. We hebben nieuwe partners ontmoet die ons veel te leren hebben. Dit is nog maar het begin, maar we hebben de eerste stap gezet en het ziet er veelbelovend uit voor de toekomst.”
Net als bij de E-Expl 520 S en 700 S profiteert de E-Feel van een single-pivot kinematica, waarbij de schokdemper horizontaal is geplaatst. En net als bij de Race 940 S heeft Rockrider in samenwerking met RockShox de instellingen van de demper aangepast aan de kinematica van de fiets. Qua veerweg ontwikkelt de E-Feel 160 mm aan de voorkant en 150 mm aan de achterkant.
“We wilden de bovenbuis zo veel mogelijk verlagen, om een fiets te hebben die gemakkelijk te hanteren is”, legt het merk uit. Voor de rest is de fiets vrij compact met een reach van 445 mm, een balhoofdhoek van 65°, een zitbuishoek van 76,5° en een liggende achtervork van 465 mm in maat M.
Een Shimano EP801-motor gekoppeld aan een uitneembare batterij van 630 Wh zorgt voor de nodige ondersteuning. Let op: bij het instapmodel vinden we het iets zwaardere broertje terug, de Shimano EP6.
Wie de Shimano-motor van de nieuwste generatie zegt, zegt de mogelijkheid tot automatisch schakelen die de Di2 biedt! Rockrider besloot het middenklasse-model uit te rusten met deze “autoshift”-functie, terwijl het zich bij de high-end versie liever beperkte tot freeshift (begrijp, schakelen zonder dat de pedalen hoeven de draaien): voor elk publiek een adequate functie … Dit is ook de conclusie die we hadden tijdens onze test van deze Di2-aandrijving afgelopen april: Test nieuw | Shimano Di2 Auto Shift en Free Shift: de automatische aandrijving voor de MTB.
Naast het high-end model (E-Feel 900 S Team) van € 6.000, dat dit deel van het artikel illustreert, biedt Rockrider nog twee andere versies aan van de E-Feel:
De E-Feel 900 S (€ 5.000): Shimano EP801-motor, RockShox Domain RC-vork, RockShox Deluxe Select-demper, Shimano Cues-aandrijving, TRP Trail Evo-remmen, Sun Ringlé Duroc-wielen en Rockrider-randapparatuur.
De E-Feel 700 S (€ 4.300): Shimano EP600-motor, RockShox 35 Gold-vork, RockShox Deluxe Select-demper, Shimano Cues-aandrijving, TRP Slate Evo-remmen, Sun Ringlé Duroc-wielen en Rockrider-randapparatuur.
Rockrider Feel LT :
Ook de naamgenoot zonder ondersteuning van de E-Feel, beschikbaar in Feel en Feel LT, was aanwezig op de stand van Rockrider. Waar we de Feel 900 S al aan je hadden voorgesteld tijdens de vorige editie van de Roc d’Azur, is de LT-versie daarentegen gloednieuw!
Deze LT-versie van de Feel 900 herhaalt grotendeels de constructie van de E-Feel waardoor de veerweg werd vergroot tot 160/150 mm voor/achter, vergeleken met 140/130 mm veerweg voor de Feel 900.
Het idee was om een E-Feel te reproduceren, maar dan in een versie zonder ondersteuning, met behoud van dezelfde veerweg. We wilden dezelfde filosofie in de lijnen behouden, met een gevoel van robuustheid.
Rockrider wilde de toegankelijkheidskaart agressief spelen en concentreerde zich op de essentiële punten van dit chassis, zonder al te veel belang te hechten aan details zoals de bescherming van het bottom bracket of van de achtervork. Het resultaat: een topmodel (900 LT) uitgerust met RockShox Lyrik Ultimate- en Super Deluxe Ultimate-veringen voor een prijs van € 3.000! Het instapmodel (700 LT) kost € 2.300.
Wat we (deels) al kenden:
Voor de rest maakt de stand van het merk plaats voor de Rockrider Race 740 die ons zo aansprak (zie Test | Rockrider 740 Race: een carbon MTB met veel potentieel) … in een gloednieuwe kleur als knipoog naar de kleuren van het Rockrider Ford Racing Team. Dit eerste carbon model in de catalogus van het merk heeft zijn RockShox Recon GOLD RL-vork ingeruild voor een Reba.
Verandering van kleur ook voor de Race 900, met een prachtig parelachtig blauwgroen dat zich volledig openbaart onder de reflecties van het licht. Het model zelf heeft geen wijzigingen ondergaan en blijft het model dat we de afgelopen weken hebben kunnen testen en waarmee we van de gelegenheid hebben gebruikgemaakt om een ‘oog in oog’ met de Race 740 voor te bereiden. Nog even geduld voor dat resultaat!