Rockrider presenteert nieuwe XC-fietsen voor 2022!
Door Léo Kervran -
Bij Rockrider houden ze vast aan tradities. Tot hiertoe was het vrij windstil bij het merk, maar tijdens de Roc d’Azur trok Rockrider naar goede gewoonte weer het doek van de nieuwigheden voor het komende jaar. In 2019 kregen we aan de Azurenkust voor het eerst de limited editions te zien, dit jaar pakte Rockrider nog forser uit met een nieuwe lijn voor crosscountry met de toepasselijke naam Race. Die fietsen worden pas volgende lente in de winkels verwacht, maar wij mochten al een eerste blik werpen op de verleidelijke nieuwkomers.
Deze lancering is een belangrijke stap voor Rockrider, want het treedt er een tweede fase mee in. Nadat het merk vier jaar geleden de eerste stappen zette naar een compleet aanbod, is nu eindelijk de tijd rijp om het topsegment te presenteren. Rockrider doet dat met een nieuwe generatie producten die gericht zijn op competitie en nog steeds een aantrekkelijk prijskaartje.
Deze wedstrijdbolides worden ondergebracht onder de familienaam Race en worden onderverdeeld in twee subcategorieën:
- De Race 700 richt zich naar de sportievelingen die graag hun limieten eens verleggen tijdens de een of twee mtb-ritten die ze wekelijks maken of die jaarlijks één wedstrijdje aanstippen op de kalender.
- De Race 900 is wel ontworpen voor renners die regelmatig een rugnummer opspelden en die voor die wedstrijden geen enkel compromis willen maken.
De nieuwigheden worden bij Rockrider vergezeld door een nieuwe visuele identiteit. Dit is het resultaat van zowel de wens van Decathlon om de gebruikte lettertypen tussen haar merken te harmoniseren als de wens van Rockrider om een dynamischer imago te creëren, in lijn met de sportieve en high-end ambities.
Laat ons nu elk model in detail bekijken:
Rockrider Race 700
Op dit moment telt de Race 700-familie slechts één model, de 740. Dit model moet de XC500 ‘vervangen’ en betekent de toegangspoort tot de carbon frames. Dit is een eenvoudig model dat desgewenst mee kan evolueren – door upgrades uit te voeren – met zijn eigenaar wanneer deze laatste steeds meer bedreven wordt in onze sport. Wie zich de oude Rockrider-nomenclatuur herinnert, kan de naam verwarrend vinden, maar het gaat hier wel degelijk om een 29″-model (zoals overigens alle modellen van het Race-assortiment).
De leidingen lopen allen intern door de schuine buis. Op de weegschaal klokt het carbon frame van een small af op ongeveer 1250 gram – inclusief de laklaag – terwijl de complete fiets 11,4 kilogram zou wegen.
Rockrider koos voor een vrij klassieke geometrie opdat de fiets voor een groot publiek geschikt zou zijn. De belangrijkste afmetingen zijn – op een medium – een balhoofdhoek van 69 graden, een zitbuishoek van 74 graden, een liggende achtervork van 435 millimeter en een reach van 434 millimeter. We merken op dat de stuurpen niet naar beneden duikt, dit voor meer stuurplezier bergaf en voor meer comfort tijdens lange ritten.
De fiets is uitgerust met een RockShox Recon RL-vork, een Sram GX Eagle (derailleur, shifter) / NX Eagle (cassette) aandrijving, Sram Level TL-remmen en Sun Ringlé-wielen waarrond een veelzijdige band ligt: de Vittoria Barzo (vooraan) en Mezcal (achteraan). Andere onderdelen dragen veelal de handtekening van Rockrider.
We zien ook een Sram UDH (Universal Derailleur Hanger) die de dag van vandaag een universele derailleur hanger het dichtst benadert. Deze werd ontworpen door Sram en dus niet specifiek voor een frame, waardoor hij minder duur is en makkelijker te vinden zal zijn. We zien ook een kettingblad van 32 tanden in de plaats van een exemplaar met 34 tanden zoals voorheen op de XC-modellen van Rockrider het geval was.
De eerste exemplaren worden aan het einde van de lente van 2022 in de winkels van Decathlon verwacht. Officiële prijzen werden ons nog niet meegedeeld omdat men verwacht dat sommige toeleveranciers met prijsverhogingen zullen komen, maar de verwachting is dat de prijs van de Rockrider Race 740 onder de 1800 euro duikt.
Rockrider Race 900 en 900 S
In de 900-familie onthult Rockrider twee frames en vijf modellen, te beginnen met de Race 900. De constructie, geometrie, vormen en het frame verschillen met die van de Race 740.
Volgens Rockrider is deze fiets ontworpen voor de snelle marathons of nerveuze XC-wedstrijden. Het frame werd bewerkt in drie verschillende delen. Op die manier kon men meer stabiliteit toevoegen aan het balhoofd, een uitstekende zijdelingse stijfheid aan de voordriehoek en wat meer flexibiliteit aan de achterkant opdat de fiets niet over de obstakels zou hotsen en botsen. De lijnen van het frame zijn agressiever waarbij vooral de aansluiting van de staande achtervork aan de zitbuis opvalt. Op onze redactie is niet iedereen het er unaniem eens over dat dit design geslaagd is, maar over smaken en kleuren valt nu eenmaal niet te twisten …
Gelukkig is het frame ook uitgerust met enkele interessante details. Zo zien we vlak boven het bottom bracket een inkeping voor een riem om een multitool of binnenband op zijn plaats te houden. Op diezelfde plaats vind je op het frame meteen ook enkele tips hoe je de binnenband best opplooit. Verder zien we dat er een bescherming werd aangebracht op de bovenbuis en de liggende achtervork. Deze werden ontwikkeld in samenwerking met Effetto Mariposa en herstellen zichzelf, of toch zolang de kras of impact niet te groot is.
Niet enkel de aandrijfzijde van de liggende achtervork kreeg een bescherming, ook de andere kant is beschermd tegen de wrijvingen van de schoenhiel. Ook de plaats waar de kabels in het balhoofd verdwijnen, kreeg extra bescherming. Het gewicht van een medium frame zou volgens Rockrider 1030 gram bedragen.
De geometrie is meer gericht op competitie. De balhoofdhoek is steiler (68 graden), de reach korter (429 millimeter op de medium), het bottom bracket ligt 10 millimeter lager en de stuurpen duikt meer naar beneden voor een sportievere zitpositie.
Dit frame is verkrijgbaar met twee verschillende afmontages, maar beide luisteren naar dezelfde naam Race 900. De RockShox Reba RL-vork, de banden (Hutchinson Kraken/Skeleton 2.30) en de remmen (Sram Level TL) zijn identiek, maar het ene model is uitgerust met een mechanische Sram GX Eagle-aandrijving en aluminium Mavic Crossmax-wielen, het andere model met een Sram GX Eagle AXS-groep en carbon Reynolds-wielen.
Wat de prijzen en beschikbaarheid betreft, herhalen we de opmerking van bij de 740: Rockrider stelt de lente van 2022 voorop en wil nog niet te ver vooruitlopen op de tarieven. Een Race 900 met mechanische GX en aluminium wielen zou in principe rond de 2300 euro kosten en de Race 900 met GX AXS en carbon wielen rond de 3300 euro.
Rockrider Race 900 TE
Er komt ook nog een beperkte oplage van hetzelfde frame met een andere afmontage, de Race 900 Team Edition. In dat geval krijg je een Sram XX1 AXS-aandrijving, Hayes Dominion T2-remmen, carbon ProTaper-stuur en carbon Reynolds TR 309/289-wielen. De prijs van deze fiets zou ongeveer 4000 euro bedragen.
Rockrider Race 900S
Het laatste frame uit de Race-familie is een full suspension, de Race 900S FC. FC staat voor full carbon, want deze fiets neemt de basis over van de XC 920S die we begin dit jaar getest hebben (zie www.vojomag.nl/test-nieuw-rockrider-xc-920s-ltd-een-gx-axs-bij-decathlon). De achterkant werd volledig vernieuwd en is voortaan uit één stuk carbon gemaakt en dus niet meer uit een aluminium liggende en staande achtervork.
De winst op de weegschaal mag er zijn: maar liefst 450 gram werd er bespaard! Een naakt frame zonder demper (maar met alle bouten) duikt nu onder de grens van 2 kilogram en tikt af op 1930 gram.
Deze evolutie wordt vergezeld door een link die lichtjes werd aangepast, wat de veringscurve ook licht wijzigt. Volgens Joseph de Poortere, productingenieur van de XC-fietsen, heeft dit echter op het terrein geen grote invloed. De veerweg bedraagt nog steeds 120 millimeter en wordt verzorgd door een intern instelbare RockShox Sid Luxe-demper die speciaal voor dit frame werd ontworpen.
Net zoals de Race 900-hardtail is hij verkrijgbaar met een GX Eagle-aandrijving en aluminium Mavic Crossmax-wielen of met een GX Eagle AXS-aandrijving en carbon Reynolds TR 309/289-wielen. De rest van de onderdelen lijkt sterk op die van de Race 900, enkel de banden (in dit geval een veelzijdigere Hutchinson Kraken 2.30) en de vork (Rockshox Sid 120 millimeter) verschillen. De prijs zou onder de 3000 euro moeten liggen voor de mechanische versie met aluminium wielen en onder de 4000 euro voor de versie met AXS en carbon wielen.
We willen ook nog meegeven dat Rockrider op alle hierboven vermelde modellen – 700 of 900 – een versterkte achterband monteerde om de kans op lekrijden zo minimaal mogelijk te maken. Vooraan koos het merk wel voor een lichter exemplaar omdat men bij Rockrider oordeelt dat het risico op lekrijden vooraan iets kleiner is. Op alle modellen kan ook een dropper seatpost gemonteerd worden met een diameter van 31,6 millimeter.
Textiel
Omdat er een complete vernieuwing van het textielassortiment in de pijplijn zit, legt Rockrider voorlopig niet al te veel de nadruk op dit deel van het XC-aanbod. Toch presenteerde het merk tijdens de Roc d’Azur twee nieuwe producten.
De eerste nieuwigheid betreft een make-over van de XC Race-tas. Op het oude model vonden de gebruikers het opbergvak voor de schoenen te klein of stoorden ze zich aan de afwezigheid van een vak voor een zonnebril. Daar werd nu rekening mee gehouden bij het ontwerp van de nieuwe tas. De tas kost 45 euro.
De tweede nieuwigheid is een goedkope fietsbroek van slechts 35 euro. Goedkoop wil bij Rockrider niet zeggen miskoop. Dus is deze broek aan de zijkanten voorzien van een slijtvast materiaal, wat de levensduur moet verhogen en de drager iets meer moet beschermen bij een val.
Rockrider kon er niet aan weerstaan om ons tot slot nog even te teasen door langs hun neus weg te zeggen dat er binnenkort een compleet gamma zal komen van XC Performance-producten (zowel fietsen als textiel) voor vrouwen. Maar meer daarover in 2022!
Meer info via www.decathlon.be