Scott Spark Experience Tour: de Vojo lezers op de nieuwe Spark
Door Olivier Béart -
Naar aanleiding van een door ons georganiseerde wedstrijd, heeft een handvol gelukkige lezers de kans gekregen om de gloednieuwe Scott Spark een halve dag uit te proberen. De verborgen vering en de nieuwe geometrie zorgt voor zowel vragen als een verlangen om er mee te rijden. Waren onze lezers even enthousiast als wij na onze eerste test? Het antwoord volgt hieronder!
Is er een betere manier om je te overtuigen van de uitzonderlijke kwaliteiten van een fiets dan door die zelf te kunnen beleven en zo te zien wat de nieuwe Scott Spark werkelijk waard is. Daarom kwam het Zwitserse merk met het initiatief om de “Spark Experience Tour” op poten te zetten, het is een tour van een enorme vloot testfietsen door heel Europa om de dealers en (nieuwe) klanten van het merk te ontmoeten.
Vijf lezers van Vojo, drie Franstaligen en twee Nederlandstaligen (hier op de foto met de verantwoordelijke van Scott Benelux), hadden een uitnodiging gewonnen voor een exclusief evenement in de aangename omgeving van het Wild Trails centrum, een outdoor vakantieoord in de buurt van La Roche-en-Ardenne.
Alvorens op de fiets te stappen, was het nodig om enkele ogenblikken studiewerk te verrichten. Want Scott wilde vanzelfsprekend op zijn minst de grote lijnen van deze nieuwe Spark, die een nieuwe stap zet op gebied van integratie zowel bij het frame als bij de onderdelen, presenteren. En dit was ook de gelegenheid om vragen te stellen en uitgesneden of doorzichtige stukken van het frame in handen te hebben om beter te begrijpen hoe deze nieuwe fiets werd ontworpen en gebouwd.
Ook Johan Huygens, eigenaar van Scott Benelux, vertelde in alle openheid een woordje over de complexiteit van de huidige situatie: “Het moeilijk leveren is voor niemand leuk. Wij zouden graag aan de vraag kunnen voldoen, zoals je zich kunt voorstellen. De situatie is aan het verbeteren, maar de vraag naar fietsen is van die mate dat het nog verscheidene maanden zal duren voordat wij echt een evenwicht kunnen bereiken. En ja, er zijn nog steeds leveringsproblemen van een aantal belangrijke onderdelen, wat de zaken nog complexer maakt. Ik moet eerlijk zijn, hoewel het natuurlijk niet prettig is, maar er zullen niet voor iedereen fietsen zijn in 2022. Er zal frustratie zijn. Dat spijt ons heel erg. Maar er zullen wel meer fietsen kunnen geleverd worden dan Scott ooit heeft gedaan. En we zetten alles op alles voor een terugkeer naar meer stabiliteit en voorspelbaarheid in 2023.”
Na de theorie, volgt de praktijk! Meer dan honderd fietsen van alle maten staan klaar in de rij, wachtend om getest te worden.
Lengte, gewicht, voorkeuren qua afstelling, praktische uitleg: de technische staff is druk in de weer om voor elke persoon tot in het kleinste detail de fiets klaar te zetten. Het is ook een gelegenheid om vast te stellen dat, ook al kan het in het begin beangstigend lijken, de integratie van de schokdemper de afstelling van de achtervering niet bemoeilijkt. Het deksel is gemakkelijk te openen, het ventiel is rechtstreeks toegankelijk, evenals de afstelling van de rebound en de SAG-indicator op het zichtbare deel van het bovenste draaipunt maakt het allemaal eenvoudig.
Voor de terreintest is er een rondje van ongeveer 4 kilometer uitgetekend, met een vrij snelle start langs de rivier, daarna een opeenvolging van twee vrij vlakke en snelle singletracks met wat wortels om het geheel wat pittiger te maken en om een eerste test van de stabiliteit en grip uit te voeren. Dan volgt er een lange klim over een grote weg naar een prachtig uitzichtpunt en vervolgens een snelle en losse afdaling. De tweede klim is wat technischer en de laatste afdaling wat steiler met mooie kleine bochten. Het rondje is niet extreem technisch, en zeker minder veeleisend dan het terrein dat we tegenkwamen tijdens de perspresentatie in Leogang (Oostenrijk), maar is zeker genoeg om een goeie eerste mening te vormen.
Laten we kennismaken met onze lezers en eens horen wat zij van de nieuwe Scott Spark vonden!
Jean-François: 51 jaar, Scott Spark RC Team Issue
Jean-François is al bijna drie jaar in het bezit van een Orbea Oiz TR, aangepast met een goede set handgemaakte wielen op basis van Duke carbon velgen. Hij definieert zijn gebruik als een sportieve toertocht rijder en hij wendde zich tot de RC versie van de Spark. Het model dat hij kon testen is de Team Issue AXS, die zich in het midden van het gamma bevindt met een Sram GX AXS afmontage en aluminium wielen voor 4999 euro.
“Met mijn Oiz TR weet ik dat je een snelle MTB kunt hebben met 120mm veerweg. Hier heb ik dat gevoel duidelijk teruggevonden op de Spark RC, met een zeer uitgebalanceerde positie. Het is een pure XC fiets met meer veerweg. In de eerste ronde was mijn voorvork te hard opgeblazen en was het zoeken. Het voelde alsof de achterkant aan het pompen was en doorzakte. Maar in feite was de instelling van de demper goed en het was door de druk in de vork te verminderen dat ik de perfecte afstelling vond. Ik was ook een beetje in de war door de brede velgen en banden. Er zijn voordelen: in comfort, bij grip op wortels en op moeilijke ondergrond, maar het is soms ook een beetje onzeker.”
Het frame ziet er wat massief uit, maar bij het klimmen en accelereren voelt het heel licht aan.
“Tijdens de tweede ronde, met de vering perfect afgesteld, kon ik meer doorduwen en kon ik echt de nervositeit van de fiets voelen telkens ik me weer op gang trok Het frame ziet er wat massief uit, maar bij het klimmen en accelereren voelt het erg licht aan. De TwinLoc is echt fijn en gemakkelijk te hanteren (ik had maar twee hendels vanwege het ontbreken van een verstelbare zadelpen, en ik hoorde dat mijn collega’s van de dag meer moeite hadden met de versie met drie hendels). De tussenstand is echt geweldig. Ik hield ook erg van de speelsheid en het rijgedrag van de fiets.”
“Het model dat ik probeerde had geen verstelbare zadelpen, en dat is voor mij een groot gemis, vooral op dit soort fiets. Ik ben gewend aan een dropper en hier had ik een geweldige fiets, die me erg comfortabel liet voelen … maar dan was er in de afdaling het hoge zadel dat me tot de orde riep of me kleine schrikmomentjes bezorgde. Voor mij zou het standaard voorzien moeten zijn op alle Sparken. Ik weet dat het duurder is, maar dat maakt niet uit, zonder dat voel je dat de kwaliteiten van fiets niet volledig tot uiting kunnen komen.”
Olivier: 54 jaar, Scott Spark 900 Tuned
Olivier is al sinds 2012 een grote fan van de Scott Spark. Hij bezat de eerste Spark 29″ in Pro uitvoering, vervolgens de Spark 910 uit 2016 waarop hij de voordelen van de verstelbare zadelpen ontdekte, en vervolgens een Spark 900 uit 2018 waarop hij vertrouwd raakte met 120mm veerweg … terwijl die wel iets van de legendarische Spark prestaties had verloren. Hij wilde oorspronkelijk de RC versie testen, maar omdat die niet in zijn maat beschikbaar was, bracht hij het grootste deel van zijn tijd door op een Spark 900 Tuned (8999 euro voor een fiets met Fox 34 voorvork, Sram XO AXS aandrijving en carbon wielen).
“Ik reed dus op de Spark 900, met 130mm veerweg vooraan en 120mm achteraan, omdat er geen RC meer beschikbaar was in mijn maat. Ik was bang dat hij een beetje “log” zou zijn, maar in feite rijdt en klimt de fiets heel gemakkelijk. Ik heb het gevoel dat het verschil vooral in de banden zit, die meer rolweerstand hebben, en niet zozeer in het frame en de andere geometrie. In de afdaling is de 900 natuurlijk uitstekend, maar ik heb niet het gevoel dat we hier het terrein hebben om zijn capaciteiten volledig te benutten. Daarna had ik de gelegenheid om toch kort een stukje met een (iets te kleine) RC te rijden en ik heb de indruk dat die de perfecte combinatie is van alle voordelen van de oude Spark RC en de oude 120mm versie. Nu moet je niet meer aarzelen of te kiezen tussen het een of het ander: voor XC- en marathonritten kun je met de nieuwe RC overal je slag slaan.”
“Ik vond de Spark erg comfortabel. Ik doe niet aan wedstrijden, ik heb gewoon graag plezier met een goeie fiets en ik had niet het gevoel dat ik op een elitaire machine zat, integendeel. De fiets is makkelijk te besturen, leuk, superstabiel en vergevingsgezind als je als rijder fouten maakt. Ik was een beetje bang dat ik niet zou wennen aan de nieuwe geometrie met de zeer rechte zitbuis en de vlakke hoek van het balhoofd, maar in de praktijk voelde het allemaal heel natuurlijk aan. Het bestelformulier is al getekend!”
Simon: 25 jaar, Scott Spark RC SL EVO
Simon bezit een 2020 Trek Top Fuel. Hij is dus al bekend met de nieuwere generatie XC fietsen, want sinds het verschijnen van de Supercaliber, voor puur XC gebruik, in de Trek-catalogus, is de Top Fuel overgegaan op 120 mm veerweg voor en 110 mm achter, en dat alles met een geometrie die meer gericht is op veelzijdigheid en plezier. De fortuinlijke Simon kon de nieuwe Spark testen in zijn “ultieme” afmontage, de RC SL Evo van 12999 euro, uitgerust met het allerbeste (Sram XO1/XX1 AXS, Fox Kashima vering, en bovenal de Syncros Silverton SL wielen).
De “tractie” positie van de vering is interessant. Op mijn gewone fiets, is het aan of uit. Maar er zijn genoeg situaties waarin je een tussenstand nodig hebt. Hier is die aanwezig, en dat is een groot pluspunt!”
“Ik ben erg blij met mijn Top Fuel, maar ik moet toegeven dat de Spark een evolutie betekent. Ik vond hem speelser en gemakkelijker te hanteren. De breedte van het stuur kan een rol spelen, maar de geometrie van de fiets is waarschijnlijk de grootste oorzaak. De “tractie” positie van de vering is interessant. Op mijn gewone fiets, is het aan of uit. Maar er zijn genoeg situaties waarin je een tussenstand nodig hebt. Hier is die aanwezig, en dat is een groot pluspunt!”
“Qua reactievermogen, prestaties en acceleratie is de nieuwe Spark vergelijkbaar met mijn huidige fiets, maar de Silverton SL wielen op de topversie die ik heb uitgeprobeerd, voegen naar mijn mening zeker iets extra toe. Ze accentueren de sterke punten van de fiets, zoals zijn reactievermogen en stabiliteit. Ik weet niet of ik snel zal overstappen, maar deze Spark is duidelijk een zeer geslaagde fiets!”
Bert: 41 jaar, Scott Spark RC Team Issue AXS
Bert rijdt op een Niner RKT9 RDO, een zeer marathon georiënteerde fiets, die hij veranderde van een 100 naar 120mm voorvork. Hij was geïnteresseerd om te zien hoe een echte hedendaagse full-suspension met 120mm veerweg zich vergeleek met zijn huidige fiets. Hij reed met de nieuwe Spark in zijn Team Issue versie voor 4999 euro, zoals Jean-François.
“Wat me het meest verraste was het rendement en de versnelling van de fiets. Op een klim wil hij sneller gaan dan het tempo dat ik met mijn benen aankan! Ik bereikte mijn eigen grenzen voor die van de fiets. Ik vond de drie dempingsstanden voor de vering erg prettig, met de indruk dat er altijd een stand is die aan elke situatie is aangepast. Gesloten, is het een stijf geheel voor asfalt, de tractiemodus heb ik het meest gebruikt op vlakke off-roadstukken en technische of glooiende hellingen en dan volledig open bergaf … voelt het aan als een vliegend tapijt.”
Ik vond de algemene balans van de fiets echt goed. Hij komt vooraan nooit omhoog tijdens een klim.
“Wat de geometrie betreft, vond ik de algemene balans van de fiets erg goed. Ik heb een 120mm voorvork op mijn Niner RKT9 gezet, dat gaat prima en is fijn bij het afdalen, maar bij het klimmen voel je dat de fiets wat van zijn evenwicht verliest. Dit is niet het geval bij de Spark, die vanaf het ontwerpstadium rekening heeft gehouden met meer vorkhoogte en daardoor een perfecte balans biedt.”
“Ik vond de fiets ook erg stijf. Maar let op, dit is duidelijk een positief punt in mijn ogen, want als ik dat zeg, bedoel ik niet dat het ongemakkelijk is. Integendeel, deze stijfheid geeft de indruk dat de achterwielophanging altijd perfect werkt, zonder beperkingen. Het betekent ook dat de fiets nauwkeurig en voorspelbaar is, en dat hij geen rare reacties vertoont zoals een fiets die gaat “wegdraaien” wanneer je zijn limieten nadert.”
“Ik heb meer bedenkingen bij de banden. Ik weet niet of het aan het profiel van de Maxxis Rekon Race ligt en/of aan de 2.4 diameter die echt breed is, maar ik vond de grip moeilijk vast te pinnen op sommige stukken, vooral met grind en stof. Dit resulteerde in een kleine crash voor mij. Ik voelde me zo op mijn gemak met de fiets dat ik in de afdaling de remmen echt losliet, maar ik maakte een klein foutje en toen ik probeerde te corrigeren, kreeg ik geen grip meer terug. Voor mijn gebruik zou ik de banden direct vervangen door voorspelbaarder en veelzijdiger rubber. Ik heb ook een stukje op de 900 gereden, die banden met een steviger profiel heeft, en die was in dat opzicht veel beter. Voor de rest is de Spark een heel consistente fiets en het ontwerp straalt kwaliteit uit. Je kunt zien dat er tot in het kleinste detail over is nagedacht, ook voor onderhoud en service met goed ontworpen interne kabelgeleiding. Eerlijk gezegd had ik de Spark al voor deze test besteld, op basis van wat ik in de pers had gelezen en ook op basis van de eerste indruk die ik had toen ik hem zag, en ik ben niet teleurgesteld! Ik kan niet wachten om de mijne te krijgen!”
Benjamin: 34 jaar, Spark RC SL Evo & 900 Tuned
Benjamin is een liefhebber van marathons (hij had net de voor deze test de TransMaurienne uitgereden) en is een gekende figuur bij lange afstandswedstrijden in België. Hij houdt ervan zich te amuseren en regelmatig van fiets te veranderen, wat hem een zekere ervaring en finesse in zijn gevoel geeft. Na een BMC Fourstroke van de laatste generatie stapte hij voor het seizoen 2021 over op de nieuwe Specialized Epic S-Works. Hij reed nu vooral met de Spark RC SL Evo van 12999 euro … maar ook de Spark 900 Tuned, zodat hij de twee versies kon vergelijken.
“Visueel was ik een beetje afwachtend toen ik de foto’s zag. Ik was bang dat het er te lomp zou uitzien, maar in het echt is dat totaal niet zo. Ik was ook een beetje bang voor de 120mm veerweg voor XC gebruik, maar toen ik erop reed was die angst snel verdwenen. Na een gebroken ketting op “mijn” RC, ben ik tijdelijk op de 900 overgestapt. Die biedt niet echt mijn stijl van fietsen, maar ik moet toegeven dat hij ook goed trapt. Ja, het is een beetje comfortabeler en in de bergen of in zeer ruige gebieden moet het echt wel ideaal zijn. Maar terug naar de RC: voor mijn rijgedrag gaf ik hier de voorkeur aan, de race geometrie werkt zo goed dat hij pittig is maar niet te veeleisend.”
De Spark heeft 120mm ook voor de competitiegerichte RC versie. Ik vond dit echt een pluspunt en nooit een minpunt.
“De geometrie van de Spark RC deed me sterk denken aan die van de BMC, net als het veergedrag. Er zijn ook drie posities op de BMC en het zijn zeer vergelijkbare fietsen. Behalve dat de BMC 100mm heeft en de Spark 120mm ook voor de competitiegerichte RC versie. Ik vond dit echt een pluspunt en nooit een minpunt. De prestaties van de Spark zijn uitstekend, daar is geen twijfel over mogelijk. Net als bij mijn vorige fiets vond ik de drie standen geweldig en was ik er snel weer mee vertrouwd, ook al hoef ik met mijn huidige Epic niets te doen omdat de vering automatisch wordt geblokkeerd. Anderzijds raakte ik verschillende keren verstrikt tussen de hendels voor de lock-out en die voor de dropper post, die heel dicht bij elkaar zitten.”
“Op beklimmingen is mijn Epic nog steeds een stapje beter, denk ik. Hij is dynamischer in de herlancering omdat hij de automatische blokkering heeft, die tegenwoordig goed ontwikkeld is, maar het is nog steeds een hardere en minder toegankelijke fiets. Minder comfortabel en minder gemakkelijk dan de Spark ook. Het verschil is duidelijk merkbaar in de afdaling, vooral in de lange afdalingen en de meer technische stukken. Ik ken het gebied goed. Ik heb een paar stukken buiten het testparcours opgezocht en ik heb ze met de Spark met een onthutsend gemak aangepakt. Het veerconcept is geweldig en de 120mm is een echte aanwinst. Voor mijn rijstijl, marathon XC-wedstrijden, hou ik mijn Epic, maar ik heb echt genoten van de Spark RC, die een succesvolle en veelzijdigere fiets is. Fast is fun is een goede slogan, want het klopt.”
Conclusie
Gemakkelijk, leuk, efficiënt, de Spark overtuigde duidelijk onze lezers. Zonder dat wij het wisten, hadden sommigen van hen al nieuwe Spark besteld alvorens die uit te proberen en zij werden niet teleurgesteld. Er zijn een paar punten die onze testers “niet bevielen”, zoals de brede (2.4) en van weinig profiel voorziene banden bij de RC versie, de ergonomie van de TwinLoc met 3 hendels (twee om de vering te openen/sluiten en één voor de verstelbare zadelpen) waar sommigen letterlijk door de vele hendels hun functie niet meer vonden en het ontbreken van een verstelbare zadelpen op de Team Issue AXS. Uiteindelijk zijn de prestaties van de vering, de relevantie van de 3 vergrendelposities op het stuur, de homogeniteit van de fiets, de aandacht voor detail in zijn ontwerp en zijn leuke en snelle afdalingscapaciteiten die als zijn belangrijkste kwaliteiten naar voren komen. Als je geïnteresseerd bent in de fiets en je graag je eigen mening wilt vormen, moet je weten dat de belangrijkste Scott dealers zeer binnenkort een testfiets bij hen in de winkel ter beschikking zullen hebben!
Meer informatie en de volledige voorstelling van de fiets:
https://www.vojomag.nl/presentatie-scott-spark-2022-de-genialiteit-van-integratie/