Scott Spark RC 900 SL: een eerste test in Lenzerheide
Door Olivier Béart -
Onlangs werd in Lenzerheide, de Zwitserse tussenstop van de wereldbeker, de Scott Spark RC voorgesteld. Dit is de nieuwe bike van wereldkampioen Nino Schurter en in zijn gezelschap maakten we een eerste testrit op het parkoers van de wereldbekerwedstrijd, alsook op een langere lus die zo uit een alpenmarathon kon komen, met het 900SL-topmodel. Benieuwd naar onze eerste indruk? Lees dan zeker verder.
Dit is precies hetzelfde frame als waarmee Nino Schurter in de volgende wereldbekers zal aantreden, enkel de onderdelen zijn verschillend. De Sram XX1 Eagle-transmissie is identiek, maar op onze versie zien we een Fox-vering, terwijl de wereldkampioen met DT Swiss rijdt. Vooraan vinden we een Fox F32 Step Cast-vork waarvan de zeer opvallende oranje kleur als inspiratie diende voor de rest van de fiets.
De wielen zijn carbon Syncros-exemplaren waarrond Schwalbe Rocket Ron-banden liggen … maar tijdens onze test helaas niet in de tubeless versie; de mecaniciens van Scott hadden niet de tijd om de bijna 100 fietsen die gemobiliseerd werden voor deze test op punt te zetten. Dat verklaart meteen het iets hogere gewicht dan wat we verwacht hadden, want onze testfiets noteerde bij het nawegen 10,340 kilogram (inclusief pomp en drinkbushouder) en 10,160 kilogram zonder deze laatsten. Als we de binnenbanden zouden wegnemen, mogen we gerust veronderstellen dat we onder de grens van 10 kilogram zouden duiken, wat niet slecht is voor een 29″-seriemodel in een grote maat.
We hebben niet de kans gehad om ook de Scale te testen die, het moet gezegd, niet de optimale keuze was op een hobbelig parkoers als dat van Lenzerheide. We zullen later zeker nog eens de kans krijgen om er grondig mee te rijden op onze eigen trails en dus hebben we ons tijdens deze proefrit geconcentreerd op de nieuwe Scott Spark RC 900 SL.
Scott Spark RC 900 SL: op het terrein
Na enige aarzeling keerden we ons naar de grote maat L en we verwisselden de originele stuurpen van 80 millimeter met één van 60 millimeter. Op papier is dit verbazend, want met een reach van 429 millimeter en een bovenbuis van 600 millimeter zou de Medium uitermate geschikt moeten zijn voor onze meter achtenzeventig. We zullen deze afmetingen in een later stadium nogmaals verifiëren tijdens een test op de trails in onze achtertuin, maar het was hier al wel duidelijk dat we na deze test met dezelfde conclusies teruggekeerd zijn als na de tests met de 120 millimeter-versie en de Plus-versie.
Het lichte gewicht en de fut van de fiets bij het versnellen, zijn de eerste dingen die opvallen als je met de nieuwe Scott Spark RC rijdt. De vorige versie was al een lichtgewicht, maar hier gaan we nog een stap verder wat de nervositeit van de fiets betreft bij het versnellen en het op gang trekken. Men begint zich af te vragen wat er nog overblijft voor de hardtails!
Op technische beklimmingen zijn we verheugd dat Scott de tussenmodus van de Twinloc heeft behouden, wat de achterkant stabieler maakt zonder tractie te verliezen
Als je de Twinloc in de blokkeerstand zet dan is deze volledig geblokkeerd, wat helpt om het gevoel te krijgen dat je op een hardtail rijdt … of zelfs op een koersfiets. Op technische beklimmingen zijn we verheugd dat Scott de tussenmodus van de Twinloc heeft behouden, wat de achterkant stabieler maakt zonder de tractiewinst, die door de full suspension wordt geleverd, te verliezen. Op dit punt neemt hij een kleine voorsprong op de nieuwe Cannondale Scalpel, een ander recent XC-beest dat we bij onze eerste proefrit tijdens de presentatie aan het Gardameer enorm apprecieerden.
Bergaf is de Scott Spark RC uitmuntend. De 100 millimeter veerweg en de radicalere geometrie dan op het model met 120 millimeter veerweg, doet hem op technisch terrein niet veel verliezen, ook al voel je dat hij een beetje meer oplettendheid vraagt. Klevend in het wiel van Nino Schurter, die zeer relaxed rondrijdt maar doet lijken dat hij moeite moet doen om ons niet te doen blozen, amuseren we ons door zijn bewegingen te imiteren … en de fiets is er gek van. De Spark RC heeft een zeer uitgesproken speels karakter en zijn wendbaarheid is buitengewoon, zelfs in de maat L waarvoor we gekozen hebben.
In vergelijking met de vorige generatie, die er trouwens nog steeds mag zijn, verheugt het ons dat de fiets aan karakter en gemak heeft gewonnen in de hypertechnische stroken zoals we die vinden op de hedendaagse xc-circuits. Hij heeft niets verloren van de veelzijdigheid en het comfort die de Spark altijd heeft gehad, een bike die gekneed was voor competitie en erg populair was bij een breed scala bikers. De nieuwe Scott Spark, zelfs in de RC-versie, blijft een toegankelijke fiets die we zowel voor een pure crosscountry als voor een marathon kunnen bovenhalen.
De nieuwe kinematica van de vering heeft minder de neiging om te snel de veerweg op te gebruiken zoals op de oude versie, waarop het één van de meest opvallende gebreken was, en die we steeds moesten corrigeren met de Twinloc. Hier is de blokkeerhendel met drie standen een meerwaarde, maar we zijn niet steeds verplicht om er mee te spelen opdat de Spark het beste van zichzelf kan geven. En dat is een goede evolutie. Maar het lijkt erop dat Scott het probleem dat zich voordeed met de Twinloc niet helemaal heeft opgelost omdat we hem meerdere keren te lui vonden of bleef steken bij het deblokkeren. Hij ging wel altijd terug open, maar de wrijvingen van de binnenkabel in de buitenkabel die naar de demper gaat en ter hoogte van de bovenkant van de Fox-vork, hebben een lichte onaangename vertraging tot gevolg. Hopelijk wordt dit opgelost tegen de start van de productie …
Verdict
De nieuwe Scott Spark is gebouwd voor Nino Schurter en moet het Scott-Odlo-team helpen om te schitteren in de wereldbekers en op de Olympische Spelen in Rio, maar het is geen fiets die enkel bestemd is voor de elite. Hij behoudt een makkelijk, zacht en comfortabel karakter wat zeer verrassend en aangenaam is. Hij doet herinneren aan de Trek Top Fuel, maar is iets nerveuzer. Ook de nieuwe Cannondale Scalpel ligt in dezelfde lijn, met wederom een licht voordeel voor de Scott dankzij de drie posities van zijn blokkeersysteem op het stuur die hem iets veelzijdiger maakt. Je hebt het al begrepen, de nieuwe Spark heeft ons verbluft. Natuurlijk zal je denken, want we hebben enkel het topmodel getest met een prijs op het randje van het fatsoen (9499 euro, wat toch nog iets minder is dan de topmodellen bij de rechtstreekse concurrentie), maar enkele elementen doen ons geloven dat de goedkopere modellen er in moeten slagen om de grote karaktertrekken over te nemen die van deze nieuwe Spark een succes maken. We kijken er al naar uit om hem in een gezamenlijke test te kunnen confronteren met zijn rechtstreekse rivalen, die de laatste nieuwigheden bij xc-full suspensions verzamelen, maar dan in de goedkopere versies.
De Scott Spark is eveneens beschikbaar in een versie met 120 millimeter veerweg en Plus-banden, iets minder extreem en iets meer gericht op veelzijdigheid dus. We hebben deze ook getest en komen hier later op terug met onze eerste impressies.
De gedetailleerde presentatie van de nieuwe Scott Spark en Scale vind je hier: www.vojomag.nl/scott-spark-rc-scale-de-wapens-van-schurter-vrij-te-koop