Scott Spark RC & Scale: de wapens van Schurter vrij te koop
Door Olivier Béart -
In Albstadt en La Bresse kon Nino Schurter voor het eerst gebruikmaken van de nieuwe Scott Spark RC en Scale. Deze werden ontwikkeld met het oog op de Olympische Spelen in Rio om de wereldkampioen in staat te stellen om zijn trofeeënkast verder aan te vullen … net zoals de jouwe, want de twee racemachines werden onlangs in hun definitieve versie onthuld. Scott heeft nog maar eens hard gewerkt aan het gewicht dat nu 1750 gram bedraagt voor de Spark en 850 gram voor de Scale. Maar dat is niet alles … Vojo was aanwezig bij de presentatie van het nieuwe gamma in Zwitserland, in Lenzerheide om precies te zijn, in het gezelschap van Nino Schurter himself en de ingenieurs van Scott.
Scott Scale: een frame van 850 gram!
Om erin te slagen om ruim onder de grens van 900 gram te eindigen, heeft Scott vooral gewerkt met een combinatie van nieuwe vezels voor zijn HMX-SL-model, die fijntjes gerangschikt werden volgens hun eigenschappen. De goedkoopste frames gebruiken de gekende HMX en HMF-vezels (950 en 1050 gram).
Dan Roberts legt uit: “Vezels zoals de YS60 zijn zeer licht en stijf, maar broos. We kunnen ze dus niet plooien en gebruiken op plaatsen als het balhoofd. De HR40-vezels zijn een goed compromis en de MR70-vezels zijn het sterkst. Het is door ze te mengen naargelang de zone van het frame waar ze voor bestemd zijn, dat we een goed resultaat verkrijgen en dat we de wanden van het frame kunnen verfijnen. We hebben met analysesoftware ook veel simulaties gemaakt van de rangschikking per afgewerkt element, om zo de beste assemblage te vinden alvorens een mal te maken en de eerste frames te fabriceren. Dit liet ons ook toe om het gewicht van de nieuwe frames met HMX en HMF-vezels te doen dalen.” Het eindresultaat: 849 gram in Medium en rijklaar. We hebben tijdens de presentatie het frame gewogen zonder lak of bouten, met als resultaat: 782 gram!
Het comfort was een andere grote prioriteit tijdens de ontwikkeling. Volgens een steeds meer gangbaar principe in de ontwikkeling van nieuwe frames, werd het onderste deel van het frame geoptimaliseerd voor stijfheid, terwijl het bovenste deel de kaart speelt van het comfort en het temperen van de trillingen. Dit levert voor de nieuwe Scott Scale alleen maar voordelen op, met een gebogen zitbuis die zich na veel studies nauwkeurig kan vervormen. Het is dus het frame dat zich vervormt en niet de zadelpen van nog steeds 31,6 millimeter (voor het compromis gewicht/sterkte en om een dropper post te kunnen monteren).
Ook de achterarm heeft een rol om de trillingen te filteren. Ze is bestudeerd om zich te vervormen bij impacts, zelfs als de renner recht op de pedalen staat. Deze vervorming gebeurt zijdelings met een staande achtervork die lichtjes uitrekt, terwijl de vervorming van boven naar beneden verloopt als de rijder op het zadel zit.
Interessant detail dat zowel op het gewicht van het frame speelt als op zijn capaciteit om de trillingen te filteren: de bevestigingspat voor de remklauw telt voortaan nog maar één bevestigingspunt op het frame. De andere is gelegen op een aluminium pat die bevestigd wordt aan de as van het achterwiel. De achterdriehoek is dus ontlast en kan lichter gemaakt worden, alsook de beste doorbuiging geven. Hetzelfde systeem is ook aanwezig voor de derailleurpat. Op deze foto’s zie je de vergelijking tussen de oude en de nieuwe patten.
Merk ook op dat de nieuwe Scott Scale, net zoals de Spark, achteraan de Boost 148-standaard adopteert en van origine is uitgerust met vorken met de Boost-standaard. Het RC-model is enkel compatibel met een enkelvoudig kettingblad wat toeliet om de zone van de trapas te optimaliseren. Er staat wel een model in de catalogus dat compatibel is met 2X. Een kleine kettinggeleider kan op de twee frames met een 1X-montage een plaats vinden. Ten slotte werd ook de doorvoer van de kabels en de leidingen geoptimaliseerd met twee grote openingen vlak bij het balhoofd en niet minder dan 15 kapjes die beschikbaar zijn om zich aan te passen aan de verschillende configuraties (1X, 2X, kabel of elektrisch, met of zonder dropper post, enz). Deze verschillende karakteristieken vinden we ook terug op de nieuwe Spark die we nu aan je zullen voorstellen.
Scott Spark RC: 100% XC … en meer dan dat
Hoewel Nino Schurter nog regelmatig met een hardtail rijdt, is hij een groot liefhebber van full suspensions die onmisbaar zijn op veel wereldbekercircuits. Misschien zal hij in Rio ook een full suspension gebruiken. Maar in de huidige configuratie reed hij met een iet of wat ‘wankele’ fiets (we gebruiken haakjes gezien de resultaten die hij ermee gehaald heeft) met 120 millimeter veerweg achteraan en 100 millimeter vooraan, en 27,5″-wielen omdat zijn lichaamsbouw niet toeliet om met de vorige 29″-fietsen te rijden. Behalve dit alles gaat het hier ook om één van de bestsellers van Scott en een update was nodig om actueel te blijven.
De eerste, meest zichtbare, wijziging betreft natuurlijk de verplaatsing van de demper en de wijziging van de kinematica van de vering.
Het eerste voordeel van het nieuwe design is dat men kostbare grammen kon winnen. We weten hoe belangrijk gewicht is voor Scott, maar ook hoe moeilijk het is om in dit hoofdstuk nog wat te winnen als je weet dat de vorige Spark en Scale de dag van vandaag nog altijd bij de lichtste frames op de MTB-markt horen!
Benoît Grelier, verantwoordelijke R&D bij Scott, legt ons uit: “Door de demper ter hoogte van het bracket te plaatsen, kunnen we het bovenste deel van het frame lichter maken en gebruikmaken van de nodige versterkingen om de bevestiging van de demper mogelijk te maken en om de stijfheid ter hoogte van het bracket te verhogen. Twee vliegen in één klap!”
Op de nieuwe Scott Spark RC (rechts) is de zone ter hoogte van het bracket geoptimaliseerd voor enkelvoudige transmissies. Hierdoor konden nog enkele grammen gewonnen worden en ook een beetje aan stijfheid. De Spark met 120 millimeter veerweg blijft dan weer compatibel voor dubbele kettingbladen (links op de foto).
Door deze kinematica is de link veel lichter en compacter. Deze was vroeger enkel uit aluminium, maar voortaan is hij uit carbon op de topmodellen. Het gewicht zakt daardoor van 145 naar 77 gram! Ook de aluminium modellen zakken in gewicht; naar 114 gram om precies te zijn.
Veel werk werd besteed aan de vereenvoudiging van de achterarm. Dit vroeg veel onderzoeksuren en het gebruik van technieken die nog niet op punt stonden of beschikbaar waren tijdens het op punt zetten van het vorige model. Exit het draaipunt ter hoogte van de achteras, vanaf nu werkt men met de buiging van het carbon. Het aantal benodigde stukken daalde daardoor van twintig naar … slechts drie!
Net zoals bij de Scale rust de schijfrempat deels op de achteras waardoor er weer wat grammen werden gewonnen, zodat het carbon voluit zijn rol zou kunnen spelen bij het doorbuigen. Resultaat: 130 gram winst!
Nog steeds in dezelfde geest als bij de Scale, werd ook de constructie van de voordriehoek herzien en werden er nieuwe vezels gebruikt bij het topmodel, de HMX SL. Finaal weegt het frame in de maat M (met demper en alle hardware, zoals gepresenteerd door ontwerper Joe Higgins) 1750 gram (27,5″-model, het 29″-model weegt 1779 gram). Bij het wegen van het demomodel zonder lak kwamen we uit op 1702 gram! Dit alles zonder een echte gewichtslimiet voor het gebruik ervan (110 kilogram, om maar te zeggen). Volgens de versies en de gebruikte vezels klimt het gewicht een beetje, maar het blijft zeer laag: 1885 gram voor de Spark RC met HMX-vezels, 2010 gram voor de Spark met 120 millimeter veerweg en 2429 gram voor het model met 120 millimeter veerweg en HMF-vezels (alle in 29″).
De veringscurve van de nieuwe Scott Spark zorgt voor een betere gevoeligheid voor kleine schokken terwijl het te snel induiken wordt vermeden. “Er is enige discussie geweest over de vraag of we de Twinloc gingen behouden (remote lockout in drie standen) want deze was niet meer zo onmisbaar als in het verleden, maar we hebben beslist om hem te behouden omdat hij deel uitmaakt van de identiteit van de fiets en een extra biedt“, vertelt Benoît Grelier.
De Fox Float Nude-demper is volledig nieuw. Dankzij het gebruik van de Trunion-bevestiging, rechtstreeks op het lichaam van de demper, is deze laatste veel compacter. Hij is licht naar links verplaatst om continue vezels te kunnen behouden over de gehele lengte van de schuine buis tot aan het bracket, wat een lichtere en stijvere constructie mogelijk maakt. Het Nude-principe werd behouden met een stevigere compressie in de tractiemodus en een verkleining van de luchtkamer in de specifieke Fox-demper voor de Spark, die de veerweg kan reduceren van 100 naar 70 millimeter. Een zeer gesloten blokkeerstand vervolledigt de beschikbare opties.
De geometrie
Om zich aan de steeds technischere circuits aan te passen en te beantwoorden aan de vraag van het team, Nino Schurter op kop, heeft Scott aan de nieuwe Spark RC en Scale zijn interpretatie gegeven van de ‘langere en grotere hoek’-trend.
De reach bedraagt 429 millimeter in maat M en de balhoofdhoek bedraagt nu 68,5 graden op de 27,5”, evenveel als op de 29”, waardoor deze het flauwst is in de XC-categorie. Er werden korte stuurpennen geïnstalleerd (van 60 tot 90 millimeter bij de RC naargelang de maat). De balhoofdhoek werd een graad aangepast en de liggende achtervork verkort naar 435 millimeter. Het frame is ook lager (de stack wordt 17 millimeter korter) en ook het balhoofd ligt lager … wat Nino Schurter toelaat om ook met een 29″ te rijden en toch een belangrijk verschil in hoogte tussen zadel en stuur te behouden. De Spark 700 (in 27,5”) zal beschikbaar zijn in S, M en L, en de 900 in S, M, L en XL.
De Scale kent een identieke filosofie en een zeer vergelijkbare geometrie met een reach die een ietsje korter is dan op de Spark (422 millimeter) en een balhoofdhoek van 69,5 graden om de belangrijkste afmetingen te noemen. De liggende achtervork meet 425 millimeter.
Assortiment en prijzen
Met de verschillende versies in 29 en 27,5”, RC met 100 millimeter veerweg voor XC, 120 millimeter voor trail en Plus met grote banden, is de Spark dus beschikbaar in een ruim assortiment, wat een indrukwekkend aantal modellen oplevert. Onmogelijk om hier alle prijzen op te noemen, maar onthoud gewoon dat het instapmodel van de Spark 1999 euro kost (760/960). De aluminium frames gaan tot 3599 euro (740/940). Het carbon model begint bij 3699 euro (730/930) en het model met de HMF-vezels gaat tot 4699 euro (900/700). HMX-carbon is beschikbaar in de Pro-versie (4799 euro) en het lichtste frame met HMX SL-vezels is enkel beschikbaar op de Spark RC 700/900 SL aan … 9499 euro. De Scale volgt dezelfde logica met prijzen die ongeveer 500 à 1000 euro lager liggen. De frames zijn ook afzonderlijk beschikbaar inclusief de voorvork; tussen 4999 en 5999 euro voor de Spark en 2499 en 3999 euro voor de Scale. Het oude carbon Scale-frame blijft beschikbaar op de instapmodellen. De modellen die dit artikel illustreren zijn de Spark RC 900 World Cup van 6299 euro (geel) en de Scale 900 SL van 8499 euro (oranje).
We hadden de kans om gedurende een dag de nieuwe Scott Spark RC 900 SL te testen op een gevarieerd terrein waaronder het parcours van de wereldbeker in Lenzerheide. Ontdek hier onze eerste indruk: www.vojomag.nl/scott-spark-rc-900-sl-een-eerste-test-in-lenzerheide
Meer info: http://scott-sports.com