Spyshot | Een nieuwe Sram Eagle AXS?!
Door Olivier Béart -
Het is een geheim dat tot nu toe goed bewaard was gebleven, ook al vermoedden we dat de huidige Sram Eagle AXS elektronische aandrijving (van begin 2019) vroeg of laat een update zou krijgen. Nu hebben we bevestiging hiervan gezien tijdens de MTB-wereldkampioenschappen in Les Gets. Het testen van de prototypes met enkele profrenners in het kader van het Blackbox-programma is begonnen! Hier zijn onze eerste exclusieve foto’s en wat we er uit kunnen afleiden:
Het was tijdens het eerste evenement van de 2022 wereldkampioenschappen, namelijk de Team Relay (lees hier ons verslag: WK MTB Les Gets 2022: Zwitsers feest en Franse tranen in de Team Relay) dat we met argusogen keken naar de fiets van de Nieuw-Zeelandse renner Anton Cooper. Zie je niets speciaal? Kijk dan maar eens beter naar de achterderailleur en de cassette!
Laten we je helpen door een beetje in te zoomen! Allereerst kun je zien dat Sram enkele patenten heeft toegepast, die als doel hebben de derailleurpat zoals we die nu kennen te doen verdwijnen en die in de derailleur te integreren. Met als uiteindelijk resultaat meer schakelprecisie te verkrijgen (en we weten dat 12V transmissies daar gevoelig voor zijn), zonder de derailleur en het frame meer in gevaar te brengen dan met het huidige systeem.
Naast de bevestiging van de derailleur, lijkt ook het elektronische schakelapparaat van Sram volledig opnieuw ontworpen te zijn. Het lichaam (motorgedeelte en parallellogram) van de derailleur zelf lijkt vrij dicht bij het huidige te blijven, maar het lijkt erop dat de kooi en de derailleurwieltjes wel grondig veranderen.
Er is ook duidelijk een nieuwe cassette, waar de drie bovenste tandwielen nu van aluminium lijken te zijn, in tegenstelling tot de huidige. De onderste kransjes daarentegen zou van staal blijven, met dezelfde constructie als de huidige cassette.
Tot slot zien we dat de ketting is voorzien van de “flat top“-technologie, net als de weg/gravel-modellen van het Amerikaanse merk. Zoals de naam al zegt, is het een ketting met een platte bovenkant. De bovenkant van de schakels is relatief vlak, wat de verhouding gewicht/sterkte en ook de duurzaamheid ten goede komt.
In dit stadium weigert Sram commentaar te geven en het gaat duidelijk nog om prototypes, maar om ze te zien rijden in een zo belangrijk evenement als het wereldkampioenschap suggereert dat de ontwikkeling al ver gevorderd is! Vojo zal alles van kortbij volgen en je op de hoogte houden van alle nieuwe ontwikkelingen!