Test | American Classic Wide Lightning: een brede velg, maar met welk doel?

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | American Classic Wide Lightning: een brede velg, maar met welk doel?

De American Classic Wide Lightning-wielen behoren bij de brede velgen tot de trendsetters. Hun doel: 30 millimeter aanbieden tussen de velgranden zonder dat het gewicht de hoogte inschiet en met behoud van voldoende stijfheid. Dit alles met 32 spaken en symmetrische naven van het huis om een homogene spanning te bekomen. Rest natuurlijk om even te kijken wat dit alles op het terrein waard is. En dat hebben we onderzocht door de 27,5″-versie, voorzien van de Boost-standaard, aan een test te onderwerpen in een gebruik all-mountain/enduro. Dit is ons verdict na ze meer dan zes maanden op de proef te hebben gesteld.

american_classic_wide_lightning_details_copyright_obeart_vojomag-10Het product dat we hier in de hand hebben, is een niche waarin American Classic zwaar heeft geïnvesteerd en waarin het merk de laatste tijd baanbrekend was: de brede velgen. Er wordt tegenwoordig veel over gepraat, maar American Classic was één van de eersten om zijn velgen te verbreden, en niet eender hoe. Bill Shook gebruikte zijn jarenlange ervaring om de Wide Lightning-wielen te ontwerpen, steeds trouw blijvend aan aluminium voor dit type profielen. De velgen hebben een externe breedte van 32 millimeter en we meten 29,3 millimeter tussen de velgranden. In één moeite werden ook de Smokin’Gun-wielen met een breedte van 43/40 millimeter ontworpen.

american_classic_wide_lightning_details_copyright_obeart_vojomag-13De American Classic Wide Lightning-wielen die we hier hebben getest, zijn niet bestemd voor Plus-banden. Je zou ze kunnen monteren, maar met een velgbreedte van 30 millimeter zitten we in de onderste vork van de velgbreedtes waarvoor de 2.8 of 3.0″-banden bedoeld zijn. Als je met Plus-banden wilt rijden, wend je je beter tot de Smokin’Gun-wielen. Vooralsnog presenteert American Classic zijn twee modellen als een mogelijkheid om een bredere ronding en meer volume te bieden aan iets ‘fijnere’ banden, te weten banden tussen 2.2 en 2.4″. Het spreekt vanzelf dat ze ook tubeless ready zijn, een domein waarin American Classic ook een pionier was.

We hebben hier te maken met ronde velgen die iets breder zijn dan dat ze hoog zijn (slechts 22 millimeter hoog) en die voorzien zijn van dunne wanden, zoals vaak het geval is bij American Classic. Hierdoor kon het gewicht competitief blijven met de concurrentie zonder noodzakelijkerwijs hun toevlucht te moeten nemen tot carbon, wat de factuur onvermijdelijk zou doen stijgen. Merk op dat ze zowel beschikbaar zijn in 27,5″ als in 29″.

Laten we het eerst even over het gewicht hebben: het gewicht van enkel de velg kennen we niet (er zijn enkel complete wielen beschikbaar), maar de wielen in zijn geheel zijn bijzonder licht. Met 698 gram (15×100 millimeter) vooraan en 824 gram (148×12 millimeter) achteraan, ofwel 1522 gram voor een set in 27,5″, bevinden we ons tussen de zeer lage scores. Dit is bijna 200 gram minder dan de laatste NoTubes Arch MK3-wielen en 70 gram minder dan de carbon Bravo-exemplaren!

american_classic_wide_lightning_details_copyright_obeart_vojomag-19Deze score danken we niet enkel aan de velgen. Ook de naven dragen daar toe bij met een volgens het merk meegedeeld gewicht van 116 gram vooraan en 225 gram achteraan! Hun globale look is de laatste jaren niet meer gewijzigd; met perfect symmetrische hoge flenzen die dicht bij elkaar staan waardoor je aan weerszijden spaken van dezelfde lengte kan gebruiken om een homogene spanning te bekomen.

Het is interessant om zien dat American Classic geen gebruikgemaakt heeft van de overstap naar de Boost-standaard om de flenzen van de achternaaf verder uit elkaar te plaatsen en de voorkeur heeft gegeven om trouw te blijven aan het principe van dicht bij elkaar staande flenzen.

De afwerking van de naven is zeer mooi en we merken een interessant detail op: de Shimano-body is voorzien van stalen versterkingen op de randen van de groeven zodat de cassette de aluminium delen in de loop der tijd niet aantast. Ook de lagers zijn heel wat beter beschermd dan in het verleden (dit was één van de zwakke punten op de eerste versies) en ze bestaan in bijna alle mogelijke uitvoeringen.

american_classic_wide_lightning_details_copyright_obeart_vojomag-20Wat de bespaking betreft, is American Classic … zeer klassiek, met 32 ronde spaken gekruist per drie. Een keuze die we relevant vinden, vooral gezien de lichte velgen waarop de spanningen aldus beter verdeeld kunnen worden.

american_classic_wide_lightning_copyright_obeart_vojomag-1Ten slotte is ook het prijskaartje niet zo pijnlijk, want een American Classic Wide Lightning-wielset gaat voor 799 euro over de toonbank. Wat redelijk is, gezien het gewicht van de wielen en de afwerking van het geheel. Behalve de details die we al eerder aanhaalden, moeten we, bij het afsluiten van deze statistische presentatie, nog preciseren dat de wielen geleverd worden met mooie aluminium tubeless-ventielen die in het rood geanodiseerd zijn.

Onze bezorgdheid met betrekking tot het monteren van banden op brede velgen werd al snel weggenomen

Alvorens aan onze testrit te beginnen, blijft er nog een laatste stap over: de montage van de banden. Toen we de Wide Lightning-wielen ontvingen, hadden we nooit eerder banden gemonteerd op zo’n brede velgen. Maar onze bezorgdheid met betrekking tot het monteren van banden op brede velgen werd al snel weggenomen, en of onze banden nu van Hutchinson, Michelin of Schwalbe kwamen, het monteren verliep steeds even vlot. Wel moeten we meegeven dat we gebruik hebben gemaakt van een kleine compressor met een continu luchtdebiet, maar we hebben de obus van het ventiel niet moeten verwijderen om in één keer een maximum aan lucht in de band te stuwen om zo de bandhiel krachtig tegen de velgrand te drukken.

american_classic_wide_lightning_copyright_obeart_vojomag-5De banden die we normaal gebruiken, lijken op deze velgen iets groter, maar niet echt opvallend veel. Als we onze schuifmaat bovenhalen, stellen we vast dat onze trouwe Hutchinson Taipan ter hoogte van de buitenste noppen nu drie millimeter breder is dan op de NoTubes Bravo, terwijl de Michelin Rock’R2 die we vooraan hebben gemonteerd twee millimeter breder is, ongetwijfeld door zijn van origine reeds ‘vierkantigere’ profiel. Dus ja, er is een verschil, maar niet extravagant groot.

American Classic Wide Lightning: de terreintest

american_classic_wide_lightning_action_copyright_obeart_vojomag-6Op de paden merken we de extra weerstand bij het rijden. Moeten we ons nu voortslepen? Gelukkig niet. We hebben zeer lange tochten gemaakt aan het stuur van de Devinci Troy die als basis diende voor deze test, met inbegrip van deelname aan de Epic Enduro en zelfs lange tochten waarin grote stukken asfalt voorkwamen. De gebruikte banden zijn luidruchtig, maar doen niet ter zake bij de notie van het rendement. Het gewicht van de wielen is daar niet vreemd aan en daardoor krijg je een aangenaam gevoel.

american_classic_wide_lightning_action_copyright_obeart_vojomag-1Dit is met name het geval bij het versnellen, waar de American Classic Wide Lightning-wielen uitblinken. Ze zijn net stijf genoeg zodat ze niet bij elke pedaalslag krom plooien, en ze behouden genoeg elasticiteit waardoor de energie wordt teruggestuurd. En met de grotere ronding van de band is het moeilijk om de grip van de achterband op een foutje te betrappen. Hier hadden we de indruk over een extraatje te beschikken, wat aangenaam was. Dus ja, je verliest een beetje rendement in vergelijking met meer klassieke velgen, maar niet dramatisch veel, en daar staat tegenover dat je duidelijk aan grip wint. American Classic bestempelt deze velgen ook als geschikt voor crosscountry, maar dat gaat volgens ons toch niet op. Beter is om in dat geval niet breder te gaan dan een velgbreedte van 25/26 millimeter. De hier voorgestelde velgbreedte lijkt ons relevanter voor een gebruik all-mountain/enduro, vooral omdat we hier niet te maken hebben met extreem brede velgen waarvoor de actuele banden (nog) niet echt voorzien zijn. Wel willen we met deze wielen aan de start verschijnen van een beachrace, een discipline waar ze volgens ons wel geschikt voor zijn.

american_classic_wide_lightning_action_copyright_obeart_vojomag-8Deze diagnose wordt bevestigd wanneer we een downhill aanvatten en er de grenzen van de American Classic Wide Lightning-wielen aftasten. Eerste les: de wielen zelf doorstaan de test zeer goed! Met hun pluimgewicht zou men verwachten dat ze gemakkelijk in de fout zullen gaan als er veel druk wordt op uitgeoefend, maar dat is niet het geval.

Met ‘potige’ banden is er geen vrees voor een buitensporige afvlakking van het loopvlak

Net zoals bij het versnellen, bieden ze ook nu een eerder aangenaam vleugje elasticiteit wanneer je met de fiets wilt spelen en de wielen van hier naar ginder gooit. Met ‘potige’ banden is er geen vrees voor een buitensporige afvlakking van het loopvlak. Met light banden zou dit een ander verhaal zijn, maar hier hebben we te doen met een leuk stel. De Michelin Rock’R2 trekt bijzonder zijn streng door de grote laterale grip, waardoor je je zonder nadenken kan platgooien in de bochten. En laten we daar nu net bijzonder gek op zijn!

american_classic_wide_lightning_action_copyright_obeart_vojomag-3Het probleem is dat alles zo goed werkt dat je steeds meer wilt. En het is dan dat je uiteindelijk de grenzen tegenkomt van de Wide Lightning. Om onszelf te bevredigen, namen we de wielen mee naar de ruigste terreinen, zoals de Epic Enduro en andere wedstrijden. Maar daarmee ondertekenden we hun doodsvonnis. Of het heeft de wielen toch minstens uitermate veel doen lijden. Al snel kregen de velgen stevige inslagen te verduren die sporen hebben achtergelaten.

American Classic gebruikt een zeer zacht aluminium en fijne wanden, waardoor de velgen gevoelig zijn voor rechtstreekse inslagen. Het resultaat spreekt voor zich, zoals je kan zien op de foto’s. Wel moeten we hier aan toevoegen dat we de schade pas later hebben vastgesteld; meer zelfs, pas als een metgezel ons er had op gewezen dat ons wiel rare snuiten aan het trekken was. Want de American Classic Wide Lightning-wielen lieten ons nooit in de steek en we reden zelfs in deze staat niet lek in de specials. De wielen bleven ook waterdicht en de band bleef goed op zijn plaats! In onze werkplaats zijn we er min of meer in geslaagd om de deuken uit de velg te krijgen en we hebben de test vervolgens nog gedurende enkele honderden kilometers verdergezet. Er kwamen vervolgens echter nieuwe deuken bij en aan dat ritme zouden ze geen heel seizoen meegegaan zijn.

american_classic_wide_lightning_action_copyright_obeart_vojomag-5Daartegenover staat dat we de kwaliteit van de American Classic-naven moeten onderstrepen. Als je net zoals wij de eerste versies hebt gekend, nu meer dan tien jaar geleden, en als je je nog steeds de lagers herinnert waar bij de minste bui water insijpelde, dan mag je dat alles nu meteen vergeten! Deze laatste versie toonde zich opmerkelijk betrouwbaar: de lagers waren nog intact; het freewheel spinde nog zoals op de eerste dag; er was geen speling; … Ook de kwaliteit van de bespaking en van de wielmontage moeten we onderstrepen, want ondanks de ellende met de velg stond het wiel niet paraplu en het rijgedrag bleef bevredigend tot het einde van de test. Met 24 of 28 spaken in de plaats van 32 was het scenario misschien niet hetzelfde geweest. Soms is klassiek zijn nog niet zo slecht …

Verdict

american_classic_wide_lightning_copyright_obeart_vojomag-3De American Classic-wielen zijn licht, maar met hun brede velgen en het goede rijgedrag in zware stroken, hebben we de neiging om dat te vergeten. Maar de afrekening komt echter snel en de velg houdt het niet lang vol. Jammer, want naar ons gevoel zijn de Wide Lightning-wielen net bestemd voor een zeer gevarieerd all-mountain en zelfs endurogebruik. Maar ze zijn niet bestemd voor crosscountry, want volgens ons bieden brede velgen daar geen echte meerwaarde, met uitzondering van de eerder aangehaalde beachraces dan. Het lijkt ons dan ook dat American Classic de positionering van het product moet herbekijken door de velg te versterken, wat het merk dan toelaat om wielen aan te bieden bedoeld voor enduro. Want hoe verrassend dat ook mag lijken, en ondanks het feit dat het merk sponsor is van Cécile Ravanel (die tijdens de Enduro World Series prototypes ontwikkelt), beschikt American Classic niet over een specifiek product voor dit segment. Dit zou wat extra gewicht toevoegen, maar zelfs boven de 1600 gram blijven ze bij de lichtste van de markt. Hierdoor zou je kunnen profiteren van de andere grote kwaliteiten, zonder mogelijke nevengedachten, en dan zouden ze zonder moeite een score behalen van vijf sterren in onze test. Vooral ook omdat de prijs zeer redelijk is.

Web

Meer info: https://amclassic.com

DoorOlivier Béart