Test | BH Gravel X 4.0: een beetje van alles

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test | BH Gravel X 4.0: een beetje van alles

Er beweegt veel bij BH! Amper een paar weken na de onthulling van een nieuwe Lynx Race pakt het Baskische merk nu het gravelsegment aan met een nieuwe versie van de Gravel X. Visueel contrasteert de nieuwe fiets met zijn voorganger, maar de vraag is of zijn karakter wezenlijk verandert of dat het gewoon om een restyling gaat? Om erachter te komen, hebben we hem uitgeprobeerd:

Onze laatste test van de Gravel X dateert van nog niet zo lang geleden: na een paar maanden testen eind 2021, werd het artikel aan het begin van 2022 gepubliceerd. Destijds hadden we een eenvoudige maar zeer goede duizendpootfiets gevonden. “Een uitstekende keuze voor diegenen die een beetje van alle smaken van gravel willen proeven, vooraleer eventueel over te stappen op een meer geavanceerde machine eens je erin geslaagd bent om jouw verwachtingen bij het beoefenen van gravel beter te begrijpen“, schreven we destijds (lees Test | BH Gravel X Evo 4.0: soms is het leuk om rationeel te zijn!).

Het valt echter niet te ontkennen dat de fiets een minder uitgesproken karakter had dan de mountainbikes van het merk. Is dit de reden dat er nu al een vervanger wordt voorgesteld? Op papier heeft de nieuwe Gravel X in ieder geval een veel uitgesprokener identiteit met de dank aan de SRS-microvering. Het is afwachten wat dit op het terrein geeft …

Frame

Laten we het eerst over het SRS-systeem hebben, want het is de meest opvallende nieuwigheid op deze tweede generatie van de Gravel X. Zoals de volledige naam (Smooth Riding System) aangeeft, is het doel ervan om een ​​beetje comfort te bieden door kleine onvolkomenheden in het terrein weg te filteren.

BH ontwierp de achterdriehoek zodanig dat deze iets kan buigen om de golvingen van het terrein beter te volgen. Een principe dat doet denken aan dat van sommige XC full suspensions (we denken in het bijzonder aan de Cannondale Scalpel van 2008 tot 2011) met het verschil dat er hier geen schokdemper is. De geadverteerde “travel”, 3 tot 5 millimeter afhankelijk van het gewicht van de berijder, is laag genoeg om zonder demper te kunnen. In plaats daarvan installeerde BH simpelweg een scharnierpunt op de verbinding tussen de staande achtervork en de zitbuis om ze de nodige bewegingsvrijheid te geven.

In de liggende achtervork zien we een originele en spectaculaire uitsparing.

In dit stadium kunnen we ons moeilijk voorstellen in welke mate 3 tot 5 millimeter veerweg echt gevoeld wordt op het terrein, maar we herinneren ons dat op de Trek Checkpoint (lees Gear Check | De Trek Checkpoint voor onze (epische) Elfstedentocht) de bijdrage van het IsoSpeed-systeem reëel aanwezig was. In tegenstelling tot de Amerikaan werkt het Spaanse SRS ook als je niet op het zadel zit, wat in onze ogen veel logischer is. De vork neemt een gebogen vorm aan, wat zou moeten helpen om een deel van de trillingen te verdrijven.Comfortabeler dus … maar ook praktischer? Hoewel BH spreekt van “light gravel” en dat woorden als “performance” of “aerodynamisch” regelmatig voorkomen in de communicatie van het merk rond deze Gravel X, lijken de meeste wijzigingen die aan de fiets zijn aangebracht erop te wijzen dat het merk zich vooral heeft gericht op het avontuurlijker maken van zijn machine.

Zo neemt de speling voor de banden toe en kan je nu banden van 45 millimeter monteren op de Gravel X, tegenover maximaal 42 millimeter voorheen. De fiets heeft aan de onderkant van de onderbuis ook een klein opbergvak waarin je een CO2-patroon, een binnenband of een kleine pomp kunt opbergen.

Met de komst van de SRS verliezen we de nokken voor een bagagerek en ook de (praktische) nokken op de bovenbuis zijn verdwenen. In de plaats komen er extra nokken op de onderbuis en op de voorvork, waar het bij de vorige generatie onmogelijk was om daar iets op te monteren.

De onderbuis van de Gravel X kan nu worden uitgerust met een gereedschapstas die ruim genoeg is voor bandenlichters, binnenbanden en CO2-patronen, evenals een aerodynamisch gevormde 450 ml bidon en bidonhouder. “Alles is zo ontwikkeld dat het de algehele aerodynamica van het frame niet aantast.” We hadden de geschikte elementen niet meteen bij de hand, dus kunnen we het nut ervan niet beoordelen, maar op papier is het idee om een ​​gemakkelijk toegankelijke en verwijderbare toolbox aan te bieden – zoals Specialized met de Swat doet – best interessant.

De kabels vooraan lopen via het balhoofd in het frame en de zadelpenklem is geïntegreerd in het frame. We zien ook scherpe hoeken en een mooie rib op de stuurbuis die overgaat in de bovenbuis. De Gravel X heeft nu een echte identiteit en als je hem zo in de werkplaats ziet, krijg je meteen zin om te gaan rijden.

Ondanks de SRS die het frame zwaarder zou moeten maken, blijft het gewicht redelijk stabiel: het merk vermeldde “ongeveer 1 kilogram” voor het frame van het oude model en het nieuwe model wordt aangekondigd op 1050 gram in maat M zonder de vork. We zijn verre van het record voor deze categorie (de lichtste frames wegen minder dan 800 gram), maar het is nog steeds correct voor een veelzijdige gravelbike die op verschillende terreinen wil spelen.

Geometrie

Aan de geometrie verandert er weinig. Afgezien van een 10 tot 20 millimeter hogere balhoofdbuis op de maten S, M en L en dus een herziene stack in maat S (+ 33 millimeter) en M (-10 millimeter), zijn de belangrijke afmetingen van de Gravel X – zoals de hoeken, de reach, de horizontale buis of de lengte van de liggende achtervork – vergelijkbaar met die van het vorige model. Het is dan ook vooral aan de constructie van het frame, waarover we het in de vorige paragraaf hebben gehad, dat BH voor deze nieuwe generatie heeft gewerkt.

Onderdelen

Voor onze test kregen we het 4.0-model ter beschikking, toevallig net hetzelfde model als tijdens onze vorige test. We wogen hem op 9,26 kilogram zonder pedalen, in maat M.

We zien dezelfde Shimano GRX Di2-groep, met FSA Omega Mono 40t-crankstel en 11-42 cassette. In tegenstelling tot de AXS van Sram hebben we hier een grote centrale batterij en kabels om de verschillende componenten met elkaar te verbinden. Iets minder praktisch om te monteren, maar de levensduur van de batterij tussen twee oplaadbeurten is veel langer (we hebben het over enkele maanden bij “gemiddeld” gebruik).

In gebruik vallen de twee knoppen goed onder de vingers en zijn ze zeer aangenaam. Dit is een van de belangrijkste voordelen ten opzichte van mechanische groepen: een kwaliteitsvolle bediening onder alle omstandigheden.

Het onderstel is nog steeds samengesteld uit Vision Team TC30-wielen met carbon velgen (30 millimeter hoog, 19 millimeter interne breedte) geschoeid met Hutchinson Touareg-banden van 40 millimeter. Op papier maken de 1550 gram van de wielset en de veelzijdigheid van de Touareg deze montage tot een evenwichtige en interessante keuze.

De andere onderdelen dragen doorgaans de merknaam BH, met uitzondering van het zadel (een Prologo AGX). Over de carbon zadelpen hebben we geen commentaar, maar de cockpit stelde ons al voor de eerste meters teleur. De keuze voor een stuur met zeer weinig flare valt in onze ogen te betreuren, al valt dat nog onder onze persoonlijke voorkeuren, maar het is vooral het stuurlint dat een machine die voor meer dan 4000 euro wordt verkocht onwaardig is.

Het stuurlint is ruw, onaangenaam om aan te raken en wordt glibberig van transpiratie. Een keuze die je misschien zou begrijpen op een fiets onder de 1000 euro, maar hier zeker niet. Het stuurlint hebben we de hele tijd in handen, dus een kwaliteitsproduct is uiterst belangrijk omdat het het verschil maakt, niet alleen voor het comfort, maar ook voor de waargenomen kwaliteit van de fiets.

Versies en prijzen

Deze nieuwe BH Gravel X is verkrijgbaar in vier versies, allemaal in carbon om over de SRS te beschikken. Het gamma begint met de Gravel X 3.0 van 3299,90 euro (Shimano GRX 1×12), gaat verder met de Gravel X 3.5 voor 3399,90 euro (uitrusting vergelijkbaar met de 3.0 behalve de Shimano GRX 2×11 aandrijving) en met ‘onze’ 4.0 voor 4399,90 euro en eindigt op 6299,90 euro met de Gravel X 4.5, uitgerust met een Fox 32 Taper-Cast vork naast Shimano GRX Di2 1×11 aandrijving en carbon wielen.

De oude generatie van de Gravel X blijft in de catalogus staan als aluminium instapmodel, met drie versies die respectievelijk 1799,90, 2149,90 en 2599,90 euro kosten.

BH Gravel X 4.0: de terreintest

Als je op de nieuwe generatie van de Gravel X rijdt, is het moeilijk om geen parallellen te trekken met zijn voorganger, zo erg lijkt hij erop. Om de woorden van Olivier in onze vorige test te gebruiken: “Aan het stuur hebben we het gevoel dat we op een racefiets rijden en dat hij dichter bij de weg dan bij het mountainbiken aanleunt.”

Het frame en het onderstel maken relanceren gemakkelijk, of je nu op het zadel zit of staand op de pedalen. Bovendien maken de stijfheid en geometrie het staan ​​op de pedalen zeer aangenaam. Achter deze goede punch loopt het echter een beetje mank als we het tempo proberen vast te houden, dan hebben we de indruk dat we onze inspanningen “voor niets” leveren.

Het is goed voelbaar dat we hier niet op een ultrasportieve gravelbike zitten zoals de BMC Kaius of Scott Addict Gravel, die gemakkelijk een hoog tempo kunnen aanhouden zoals echte racefietsen. Dit is echter geen verrassing aangezien de Gravel X al snel 0,5 tot 1,5 kilogram zwaarder is dan deze modellen.

Zijn domein zijn pistes met een ruwe ondergrond. Is dit het effect van de SRS? Het comfort van de BH Gravel X is in ieder geval zeer reëel en gaat vooral niet ten koste van het dynamische karakter en de goede wegligging. Het is geen “zacht” comfort alsof we grote banden met weinig druk of een zachte vering hebben, het is eerder een “stevig” comfort waarbij de fiets op subtiele wijze de meest onaangename gewaarwordingen verzacht zodat we kunnen blijven trappen zonder al te veel door elkaar geschud te worden.

Sommige testers vonden de voorkant stijver geworden, maar niet allemaal. Op dit niveau is het moeilijk te zeggen of het echt afkomstig is van een zeer stijve voorkant zoals bij de Trek Checkpoint, die ons op dit gebied onevenwichtig leek, of dat het eerder de onderdelen zijn die de schuld hebben. Met het smalle aluminium stuur en het catastrofale stuurlint vergeeft de cockpit een foutieve bandendruk niet en laat hij ons heel snel weten wanneer de band te hard is opgepompt.

We konden het niet laten om ons op kleine paden te wagen met passages die veel meer op mountainbiken lijken dan op gravelbiken. Hier wist de Gravel X te verrassen. Hij reageert goed, heeft grip en je neemt de obstakels zonder nadenken, ook al zou een stuur met wat meer flare welkom zijn. Natuurlijk valt dit niet te vergelijken met een full suspension, zelfs niet met een fiets met banden van 45 of 50 millimeter. We voelen ons dan ook het best bij lage snelheden, maar over het algemeen doet de Gravel X het goed.

Verdict

Dit alles voor dit resultaat? Ondanks al zijn evoluties en de nieuwe look lijkt deze nieuwe BH Gravel X veel op zijn voorganger. We hebben de indruk dat het merk de fiets iets assertiever wilde maken, maar het resultaat zien we niet meteen, behalve dat hij er geweldig uitziet. Soms geeft hij een sportieve indruk, soms een avontuurlijke, waardoor het een fiets is die noch het een noch het ander is. Deze vernieuwing, die niet veel verandert, maakt ons een beetje sceptisch, maar dat belet niet dat de BH Gravel X een zeer goede duizendpoot is. Hij is geschikt voor lange ritten en technisch terrein, hij reageert ook wanneer je wat meer op de pedalen wilt trappen en is dus een interessante keuze voor wie graag een beetje van alle smaken van gravelen proeft.

Meer info via bhbikes.com

BH Gravel X 4.0

€ 4399,90

9,26 kg

  • Voelt zich thuis op vele terreinen
  • Mooi uiterlijk
  • Correcte onderdelen
  • Te smal stuur met te weinig flare
  • Geen nokken op bovenbuis
  • Stuurlint dit tarief onwaardig

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorLéo Kervran