Test | BH Ultimate RC 7.5: het kleine broertje met de uitstraling van de grotere broer

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test | BH Ultimate RC 7.5: het kleine broertje met de uitstraling van de grotere broer

Full suspensions mogen dan wel steeds vaker te zien zijn in crosscountry, toch zijn hardtails niet helemaal achterhaald. Ze zijn vaak het onderwerp van stereotypen, maar sommige hardtails slagen erin om deze een hak te zetten. Met zijn radicale geometrie, zijn achterkant die trillingen moet absorberen en zijn lichte gewicht (ook al haalt hij het record van zijn grote broer niet) heeft de BH Ultimate RC op papier alles om een ​​interessant resultaat te bieden! En bovenal wordt hij aangeboden tegen een zeer aantrekkelijke prijs rond de 2500 euro. We namen hem mee op onze reguliere routes en dit is wat we ervan vonden:

De BH Ultimate, die vanaf 2016 op de markt verscheen, heeft door de jaren heen al verschillende generaties gekend die ons steeds wisten te bekoren. Het modeljaar 2023 heeft de fundamenten behouden, maar op meerdere punten zien we een verfijnde versie.

Nadat we in februari vlak voor de release al de Ultimate Evo 9.5 – de high-end montage – konden uitproberen (hier op de foto, lees: Test nieuw | BH Ultimate Evo 2022: nog verder geïntegreerd), mochten we nu voor een lange periode op een goedkopere versie rondrijden, de 7.5. Naast de afmontage is op deze goedkopere versie ook het frame iets anders, juist om een ​​betere prijs te kunnen aanbieden.

Frame

De eerste blik bedriegt niet, we hebben inderdaad te maken met een BH Ultimate, gekenmerkt door zijn vrij dunne buizen en afgeplatte profiel. In werkelijkheid is het frame zelf weinig veranderd vergeleken met zijn voorganger die in 2020 werd uitgebracht, maar het Spaanse merk wilde graag specifiek de belangrijkste punten van het frame doen evolueren. We komen hier verderop op terug.

BH biedt al enkele jaren verschillende versies van zijn frames aan, die qua vezels verschillen tussen de topmodellen en de vezels die op de goedkopere modellen worden gebruikt. Het productieproces blijft wel hetzelfde, namelijk met een mal met een holle kern die het mogelijk maakt om de verdichtingssnelheid van de vezels te verhogen en met de nodige finesse de diktes in elke zone te controleren. Het frame van de Ultimate RC, waarmee ons hier geteste 7.5-model is uitgerust, is zwaarder dan de Ultimate EVO, waarmee de zeer luxueuze 9.5 is uitgerust die eerder dit jaar werd getest (we hebben het over 100 tot 150 gram), maar BH wilde wel hetzelfde rijgedrag behouden. Of dit inderdaad het gelukt is, zullen we tijdens de terreintest zien!

Ook aan de staande achtervork is niets veranderd. Deze behoudt zijn ranke vormen terwijl ze naar buiten gebogen is. Hierdoor kan ze niet alleen verticaal, maar ook zijdelings vervormen, wat het vermogen van het frame om te vervormen bij impacts bijna verdubbelt in vergelijking met meer conventionele modellen, aldus BH.

De punten waarop BH zijn frame wilde laten evolueren, is op het gebied van stijfheid en integratie.

De punten waarop het merk zijn frame wilde laten evolueren, is op het gebied van stijfheid en integratie. Tijdens deze missie maakte BH er een punt van om belangrijke onderdelen zoals het bottom bracket en de balhoofdbuis te versterken.

Net als wat al is gedaan bij de nieuwste generatie van de BH Lynx Race (de XC full suspension van BH), worden de doorgangen van de kabels geïntegreerd in de headset. Hierdoor wordt het boren in het frame van de fiets vermeden en krijgt het geheel een veel netter uiterlijk.

In tegenstelling tot duurdere modellen die zijn uitgerust met het FIT-systeem (voor “Fast Intervention Tool”) dat een stuurpen en vooral een multitool bevat in de stuurbuis, hebben we hier recht op een traditionele stuurpen en een eenvoudige en klassieke kap. Wel is het mogelijk om deze 7.5-versie uit te rusten met het FIT-systeem. Ook valt op te merken dat de Ultimate is voorzien van een stuurstopsysteem om te voorkomen dat het stuur bij een val het frame beschadigt.

Op deze nieuwe versie van de BH Ultimate heeft het Spaanse merk een dubbel exploot gerealiseerd door functionaliteit en esthetiek te harmoniseren. De zadelpen, voorheen van 27,2 mm, heeft nu een diameter van 31,6 mm, waardoor de mogelijkheden voor het selecteren van een telescopische zadelpen zijn uitgebreid. Onze wensen lijken te zijn gehoord! Telescopische zadelpennen met een diameter van 27,2 mm zijn inderdaad zeldzaam, maar dit soort accessoire is een heuse plus op een hardtail-model waarbij de achterkant geen millimeter zakt als je je gewicht naar achteren verplaatst.

De zadelpenklem zit in het frame geïntegreerd, waardoor elk zichtbaar uitsteeksel wordt geëlimineerd en het frame nog strakkere lijnen krijgt, een systeem dat eerder werd toegepast op verschillende wegmodellen en bepaalde e-bikes van het merk.

Tot slot zien we nog een universele derailleurhanger en een flatmount achterrem.

Geometrie 

De geometrie blijft quasi identiek aan die van de vorige Ultimate, maar toch is ze perfect actueel. Zo vinden we een balhoofdhoek van 68°, een reach van 435 mm in maat M, een superkorte liggende achtervork van 420 mm en een zitbuishoek van 75°.

Onderdelen 

Zoals we hierboven al schreven, stelde BH ons na onze test van de Ultimate 9.5 nu een goedkopere Ultimate 7.5 in RC-carbon ter beschikking. Met een prijs van 2549 euro (of zelfs 2299 euro in de aanbieding op het moment dat dit artikel werd gepubliceerd) is hij bijna drie keer goedkoper dan het eerder geteste topmodel! Dit brengt uiteraard enkele concessies met zich mee op het gebied van uitrusting, ook al zullen we zien dat BH het behoorlijk goed heeft gedaan!

In deze versie verzorgt Fox de vork met een 32 Rhythm met 100 mm veerweg. Deze is voorzien van een lockout op het stuur. Dit is het instapmodel van Fox en je moet niet dezelfde prestaties verwachten als bij een Factory-versie, maar hij trekt goed zijn streng. Het chassis heeft een meer dan correcte stijfheid en is in fase met een montage op een XC-hardtail, en de demping is overtuigend met een goede gevoeligheid bij kleine schokken en correcte ondersteuning bij de grootste schokken.

De aandrijving bestaat uit een Shimano XT-derailleur met 12 versnellingen gekoppeld aan een Deore-cassette, -ketting en -shifter. Het Shimano MT510-crankstel heeft 175 mm lange cranks. Deze laatste is een beetje zwaarder, maar doet wat hij moet doen.

De Race Face Aeffect TLR-velgen hebben een interne breedte van 27 mm en zijn gemonteerd op Shimano MT400-naven en 2.0 roestvrijstalen spaken. De wielen zijn geschoeid met Maxxis Ardent EXO-banden van 2.25 inch breed. We zullen het er verderop nog over hebben, maar we waren aangenaam verrast door dit onderstel dat, hoewel basic, de prestaties van de fiets niet te veel benadeelt.

Het stuur van 780 mm en de stuurpen van 60 mm komen uit eigen huis, het Scratch M5-zadel is van Prologo. De zadelpen is gemaakt van aluminium en je hebt er baat bij deze te vervangen door een carbon model dat meer kan vervormen om comfort te bieden, of door een telescopische zadelpen die technische passages gemakkelijker maakt.

Versies en prijzen 

Het BH Ultimate RC-assortiment begint bij de 6.5 voor 2099 euro (verlaagd tot 1899 euro op het moment van schrijven) met een zeer eenvoudige afmontage die het risico loopt uit de pas te lopen met de capaciteiten van het frame (in het bijzonder de RockShox Judy-vork). De 7.0 kost 2299 euro (1999 euro in de huidige promotie) met een iets geavanceerdere montage (met name een RockShox Recon RL-vork). De hier geteste 7.5 vertegenwoordigt naar onze mening het eerste echte instapmodel met een afmontage in fase met het frame. Het RC-assortiment gaat tot 3399 euro (3099 euro in de huidige promotie) met een mooie SLX/XT-montage en een Fox F32 StepCast-vork die veel lichter en efficiënter is dan de vorken waarmee de andere RC-modellen zijn uitgerust.

Dan gaan we naar het Ultimate Evo-frame – dat lichter is dan het RC-frame – van de 8.0 die 3599 euro kost met een montage die dicht bij het hier geteste 7.5-model ligt, behalve de F34SC Performance-vork die duidelijk luxueuzer is dan de F32 Rhythm van zijn kleine broertje.

BH Ultimate RC 7.5: de terreintest 

De BH Ultimate Evo kennen we goed op de redactie, met dank aan de Dream Build die werd uitgevoerd door Olivier, een van de oprichters van Vojo, met een Ultimate EVO 2020 als basis (lees: Bike Check | De BH Ultimate Evo Unique van Vojo). Deze fiets wordt binnen de redactie veelvuldig gebruikt om diverse onderdelen te testen en daarom hebben wij met grote nieuwsgierigheid gewacht op deze nieuwe versie van de hardtail van BH.

Uiteraard kan ons testmodel van de dag qua gewicht of de luxe van de componenten niet met onze droomfiets rivaliseren, maar we hebben zo wel een ​​vergelijkingspunt met een (zeer) high-end model van de vorige generatie. En ook met de nieuwe 9.5 die eerder dit jaar werd getest en waar we hele goede herinneringen aan overhouden.

En het moet gezegd dat dit goedkopere model het DNA van de Ultimate EVO vanaf de eerste meters wist uit te stralen, dat ondanks de prijs die amper een derde bedraagt. We vinden dezelfde filosofie en ondanks kleine verschillen hebben we niet de indruk terug te vallen op een goedkoper model.

Een hardtail is vooral een kwestie van efficiëntie en dit is een van de criteria waar we bijzonder aandacht aan hebben besteed. Zodra je gas geeft, reageert de fiets onmiddellijk en merk je meteen dat hij de energie die je erin investeert, efficiënt kan omzetten. De acceleraties zijn levendig en scherp en het verbaast ons dat we er plezier in hebben om hard op de pedalen te trappen, gezien de eerlijke feedback die het frame ons geeft.

Ondanks dit levendige en responsieve karakter kan de BH Ultimate RC de boel kalmeren wanneer dat nodig is, vooral tijdens afdalingen. Hoewel er uiteraard geen sprake is van een comfort dat vergelijkbaar is met dat van een full suspension, verkrijgen we door het vervormen van de liggende achtervork een ​​fiets die niet al te veeleisend is en die comfortabel is om mee te rijden.

In de meer technische gedeelten vinden we de uitstekende geometrie terug die we al kenden van eerdere modellen. De BH Ultimate RC staat goed op de grond en we worden niet verrast door stompen in de rug veroorzaakt door de ‘harde’ achterkant. Gecombineerd met het comfort van het frame zorgt deze geometrie voor een hardtail die leuk is om mee te rijden, die nauwkeurig is en die meer vertrouwen schenkt dan het tegenovergestelde.

Waar de high-end EVO-modellen voor 2023 worden uitgerust met een Fox F34 SC, blijft ons model op een “kleine” F32 met dunnere vorkpoten (32 mm tegenover 34 mm). Desalniettemin doet hij het, zoals hierboven uitgelegd, behoorlijk goed en doet dit niets af aan het zeer goede algehele gevoel van de fiets. In het hogere segment vind je efficiëntere vorken, maar in de tussentijd doet deze instapversie van de Rhythm zijn werk naar behoren.

Het comfort dat het frame op technische stroken kan bieden, vind je ook zittend op het zadel bij het overwinnen van wortels, stenen of andere kleine obstakels. De BH Ultimate RC filtert, net zoals het duurdere EVO-model, het terrein echt waardoor je een goede grip behoudt. Zo hebben we niet de indruk dat we struikelen over de obstakels die voor ons liggen ​​tijdens een beklimming.

Onze voornaamste klacht betreft de remmen, die limiet zijn voor het programma van de fiets, en meer in het bijzonder de remhendels. De Ultimate 7.5 is (helaas) voorzien van 2 of 3 vingerhendels, waar we graag een éénvingerhendel hadden gehad die veel meer in lijn ligt met de mogelijkheden van het frame.

Afgezien van deze misstap op het gebied van de remmen, is de rest van de montage coherent, en hoewel het waar is dat niet de meest hightech onderdelen gebruikt worden, is alles aanwezig wat je nodig hebt om rustig de paden te overwinnen.

Als de remmen zonder enige twijfel de eerste onderdelen zouden zijn die we een upgrade willen geven, dan lijken de wielen voor ons de tweede in de rij te zijn. Ze waren verre van problematisch, integendeel, ze verrasten ons zelfs. Een 30 mm breed model zou echter nog meer comfort of stabiliteit bieden, terwijl een (goed) paar carbon wielen het frame nog meer tot uitdrukking kan laten komen om aan pure efficiëntie te winnen. Let op, in tegenstelling tot de remhendels waarvan de verandering ons noodzakelijk lijkt, gaat het bij de wielen eerder over een mogelijke piste om de fiets te laten evolueren. Grammenjagers kunnen bij een verandering van het crankstel ook kostbare grammen besparen.

De overstap naar een zadelpen met een diameter van 31,6 mm wordt geapprecieerd!

De overstap naar een zadelpen met een diameter van 31,6 mm – en daarmee de grootste compatibiliteit met een dropper post op de markt – wordt geapprecieerd! Ons testmodel (7.5) is er niet standaard mee uitgerust, maar de montage van een telescopisch model is verre van betekenisloos. Iedereen heeft op dit gebied zijn persoonlijke voorkeuren. Houd er rekening mee dat we ondanks de standaard vaste zadelpen nauwelijks de indruk hadden veel last te hebben van de stijve achterkant zoals bij sommige hardtails zonder telescopische zadelpen wel het geval is.

Verdict

De BH Ultimate consolideert zijn referentiestatus onder de meest efficiënte hardtail mountainbikes op de markt, ook in deze goedkopere en iets zwaardere RC-versie die de essentie van de high-end versies weet te behouden. Deze nieuwe generatie voldoet aan alle eisen: topprestaties, verfijnde look, comfort en afdaalcapaciteiten van het frame, evenals een zadelpen van 31,6 mm voor betere compatibiliteit met telescopische zadelpennen. Het is echt een favoriet van ons en gebreken zijn moeilijk te vinden, op één detail na: de remhendels bedoeld voor 2 of 3 vingers, zijn helemaal niet in overeenstemming met het programma en de mogelijkheden van de fiets. Ook al zijn er kleine verschillen met de duurdere modellen, toch deelt de RC-versie van de BH Ultimate het DNA en de kwaliteiten van zijn grote broers, maar dan tegen een meer betaalbare prijs.

BH Ultimate EVO 7.5

€ 2299,00

  • Comfortabel en tolerant frame
  • Moderne en vertrouwenwekkende geometrie
  • Efficiënt en toprendement
  • Niets te melden
  • 2- of 3-vinger remhendels niet aangepast aan programma van de fiets

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.bhbikes.com

DoorAdrien Protano