Test | BH Ultimate Evo 9.8: de hardtail heruitgevonden

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | BH Ultimate Evo 9.8: de hardtail heruitgevonden

Het valt niet te ontkennen dat full suspensions de laatste jaren in XC-middens enorm populair zijn geworden, toch liggen de hardtails nog niet in de vergeethoek. Sommigen geven er nog steeds de voorkeur aan en onder impuls van enkele merken die nog steeds in dit segment geloven, blijven ze verder evolueren. Zo ook bij BH dat fameus uitpakt met de nieuwe Ultimate Evo. Op papier ziet hij er alvast veelbelovend uit en we stonden te popelen om hem het veld in te sturen voor een terreintest.

Toen BH vier jaar geleden de Ultimate op ons losliet, viel hij al op door zijn vooruitstrevende geometrie. Het frame was echter vrij stijf en daardoor zeer vermoeiend om te besturen. Het Spaanse merk heeft rekening gehouden met die opmerking en komt nu met een antwoord, ook al omdat ze bij moesten blijven met de concurrentie.

De filosofie van deze competitieve XC-hardtail is niet veranderd, maar hij kreeg wel een grondige update. Geometrie, frame, onderdelen, … niets ontsnapte aan het oog van de ingenieurs opdat de BH Ultimate Evo in het gamma zijn plaats zou kunnen behouden naast de Lynx Race full suspension.

In een eerder verschenen artikel presenteerden we gedetailleerd de nieuwe BH Ultimate Evo en nadien schonken we ook de nodige aandacht aan een custom project op basis van een gepersonaliseerd frame. Hier herhalen we het belangrijkste alvorens tot de terreintest over te gaan van het topmodel, de BH Ultimate Evo 9.8. Later volgt nog een vergelijking tussen dit seriemodel en ons custom model; gewoon uit nieuwsgierigheid welke voordelen en beperkingen een custom montage met zich meebrengt.

Frame

Wat valt er eigenlijk te vertellen over een frame zonder achtervering? Veel, omdat deze BH Ultimate technisch heel verfijnd is!

Wat meteen opvalt, is de zeer fijne bovenbuis. Althans langs de zijkant bekeken. Het geeft een idee van het resultaat dat BH wenste te bereiken: verticale tolerantie en een grote laterale/torsiestijfheid.

Bottom bracket (Pressfit BB92) en balhoofd werden massiever, waardoor hun stijfheid met 10% toenam in vergelijking met het vorige model van de Ultimate. In het frame is plaats voor twee bidonhouders (zie foto links).

Achteraan werd de fiets ranker. De zitbuis gaat van een diameter van 31,6 millimeter naar 27,2 millimeter. Dat verkleint de keuze voor een mogelijke dropper post wel, maar zitbuis en zadelpen kunnen daardoor beter vervormen om trillingen te absorberen.

Hetzelfde verhaal bij de liggende en staande achtervork. Bergaf en staand op de pedalen moest de fiets nog steeds vergevingsgezind zijn en voldoende grip bieden, een belangrijke factor die vaak vergeten werd op wedstrijdfietsen.

De staande achtervork buigt niet alleen verticaal, ook naar buiten is er een opvallende kromming. Daardoor kan ze in twee richtingen vervormen, wat het vermogen om trillingen te filteren vergroot.

BH koos voor Toray T1100G-vezels die tot de crème de la crème behoren van wat er vandaag op de markt voorhanden is. Het HCIM-productiesysteem (Hollow Core Internal Molding), waarmee allerlei imperfecties aan de binnenkant van het frame worden verwijderd en de diktes van elk deel uiterst nauwkeurig gecontroleerd kunnen worden, liet BH toe om een frame te ontwikkelen met een gewicht van 840 gram (medium). Inclusief de laklaag, de achteras en het deel van het balhoofd dat in het frame wordt geperst, komt onze large uit op 980 gram. Dit is nog steeds heel licht. Compleet gemonteerd klokte ons testmodel af op 9,3 kilogram. Met lichtere wielen en hier en daar nog wat kleine aanpassingen, duik je makkelijk onder de 9 kilogram!

Geometrie

BH staat er de laatste jaren om bekend dat ze qua geometrie heel vooruitstrevend zijn. Het vorige model kon ons op dat vlak al enorm bekoren. En het is dus logisch dat de nieuwe BH Ultimate Evo deze weg vervolgt. De reach werd naargelang de maat 10 tot 20 millimeter langer en de balhoofdhoek (68 graden) een graadje vlakker. Dit om bergaf nog wat meer vertrouwen te schenken en de efficiëntie te vergroten. De liggende achtervork is bijzonder kort en meet slechts 420 millimeter.

Onderdelen

De BH Ultimate EVO 9.8 moet zich als topmodel niets ontzeggen. Hier heb je recht op het beste van het beste, te beginnen met een draadloze Sram Eagle XX1 AXS-aandrijving.

Voor de remmen ging BH aankloppen bij Shimano. De laatste nieuwe generatie van de XTR met 2 zuigers is krachtig en progressief. Vooraan ging de voorkeur naar een schijf van 180 millimeter voor nog meer stopkracht, ook al betekende dit enkele grammen extra. Omdat de naven voorzien zijn op schijven met zes gaten, moeten we het jammer genoeg stellen zonder de prachtige XTR-remschijven die enkel met een Centerlock verkrijgbaar zijn. Achteraan zien we een Flat Mount-bevestiging die het frame minder belast en lichter is. Enige nadeel is dat Shimano niet over een aangepaste remklauw beschikt en dat je dus je toevlucht moet zoeken tot een lompe adapter.

Vooraan vangt een Fox F32 Step-Cast de schokken op. Dit is de lichtste vork die er momenteel te vinden is, al zou de nieuwe SID SL aardig in de buurt komen. Op het stuur zit een remote lockout.

De carbon Evo-wielen zijn een eigen fabrikaat van BH. Laat u niet misleiden door het uiterlijk. Ze zijn enorm geëvolueerd sinds hun eerste versie, waar we veel kritiek op hadden tijdens onze test van de BH Lynx Race. Ze hebben nog steeds een hoog profiel en missen nog wat verfijning, maar ze zijn heel wat lichter geworden. BH kondigt een gewicht aan van 1450 gram per paar. Met een interne breedte van 25 millimeter kun je het beste halen uit je banden, een Maxxis Ikon achteraan en een Ardent Race vooraan. Beiden hebben een breedte van 2.25.

Die banden blijken een goede keuze. Vooraan heeft een Maxxis Ikon naar ons gevoel weinig te zoeken, maar achteraan biedt deze veelzijdige band een goed compromis tussen rendement en tractie. De Ardent Race mag dan wel lage noppen hebben, toch biedt hij vooraan een goede zijdelingse grip. Op droge en losse ondergrond is dit een uitstekende keuze en ook al voelt hij zich minder in zijn sas in de modder, toch slaat hij er ook geen mal figuur.

Stuur, stuurpen en zadelpen dragen allen de handtekening van Evo, het merk uit eigen huis dus. Ze zijn mooi, goed en licht. Enkel de harde grips konden ons niet bekoren. Het Prologo-zadel daarentegen des te meer. Het brede en relatief korte zadel doet ons denken aan het Specialized Power-zadel, een van onze geliefkoosde zadels voor lange tochten.

Versies en prijzen

De BH Ultimate Evo wordt aangeboden in vijf versies, telkens met hetzelfde frame als basis. Wij gingen voor onze test op pad met het topmodel, de Ultimate Evo 9.8 met een prijskaartje van 6999 euro. Voor 5999 euro heb je recht op exact hetzelfde, behalve dat de Sram XX1 Eagle-aandrijving in dat geval mechanisch is. Vervolgens krijg je de 9.0 met een Shimano XTR, aluminium BH Evo-wielen en een Fox Performance-vork. Dit laatste model kost 4999 euro. De 8.5 (3699 euro) is identiek maar rekent op een XT-aandrijving. De 8.0 maakt gebruik van een mix tussen XT en SLX om onder de grens van 3000 euro te duiken. Op papier springt de 8.5 er wat ons betreft uit wat de prijs-kwaliteitverhouding betreft.

Om het My BH Unique-programma kracht bij te zetten, bezorgde BH een uniek frame aan de verschillende media. Dat is meteen de reden waarom je de kleur van ons testmodel niet op de seriemodellen in de catalogus zult terugvinden. Voor 300 euro extra kan je zelf de afwerking en kleur van de fiets kiezen. Wij ontvingen een prachtige Ultimate Evo met zwarte en blauwe metaaltinten. Maar wees niet bevreesd, de lakafwerking op de seriemodellen is van hetzelfde hoge niveau.

BH Ultimate Evo 9.8: de terreintest

Nu we de fiets van alle kanten bewonderd hebben, is het tijd voor de terreintest. De technische fiche doet alvast het beste vermoeden en onze verwachtingen liggen dan ook zeer hoog voor deze nieuwkomer.

Wie hardtail zegt, zegt uiteraard ook rendement. Aan dit criterium hebben we dan ook extra aandacht besteed tijdens onze test. Bij de minste tik op de pedalen, schiet hij vooruit. Het lijkt wel een kruisboog wiens pees bij elke pedaalslag krachtig ontspant en opspant om je vooruit te stuwen.

Bij het optrekken voel je geen dood moment of geen verlies aan grip. Wanneer je alles geeft wat je in je lijf hebt, dan blijft hij strak in de pas. Qua overbrengen van energie kan dit tellen.

Wanneer we ons in het zadel over wortels, stenen of andere kleine obstakels moeten werken, is dit duidelijk een van de comfortabelste en vergevingsgezinde hardtails die we reeds getest hebben. Uiteraard haalt hij daarbij het niveau van een full suspension niet, maar hij weet de schokken zodanig op te vangen dat je steeds op voldoende grip kunt rekenen. Idem bergop en aan een lage snelheid.

Deze aangename eigenschap heeft hij bijna volledig te danken aan het frame, want de carbon wielen zijn nog steeds een tikkeltje te stijf naar onze smaak, ook al is dit verbeterd ten opzichte van de vorige generatie. In het algemeen vinden we ze wat achterop hinken ten opzichte van het uitmuntende frame. We hebben ook onze eigen Asterion E-XCR-wielen gemonteerd onder de BH Ultimate Evo en dat gaf een nog beter resultaat. Jammer dat vooral de grips en het stuur vrij hard zijn, waardoor de armen toch niet volledig gespaard blijven. De carbon zadelpen krijgt wat ons betreft wel een tien op tien. Ze zorgt samen met het frame voor de nodige flex. Ook over het korte en brede Prologo-zadel waren we het unaniem eens dat het zeer comfortabel aanvoelde.

Ondanks zijn gewaagde geometrie heeft de zitpositie op de BH Ultimate Evo niets extreems. Wij reden rond met een large die we zouden aanraden aan bikers vanaf 1m80. Wanneer je rond deze limiet schommelt, kun je desgewenst opteren voor een kortere stuurpen dan het originele exemplaar van 80 millimeter. Het is geen straf om uren door te brengen aan het stuur van de BH Ultimate Evo, al ga je er wel ongemerkt steeds sneller mee rijden. In die mate zelfs dat je moet opletten om niet heel de rit in het rood te gaan. Hij is niet exclusief bestemd voor crosscountry, want dit is een fiets die zelfs ervaren marathonbikers die weten wat ze in huis halen met een hardtail, moet kunnen bekoren.

Bergaf is de BH Ultimate Evo zeer stabiel en voor je het weet zit je op kruissnelheid. Toch mag je niet uit het oog verliezen dat dit geen full suspension is, al zal hij dit op tijd en stond zeer tactvol doorgeven aan zijn berijder wanneer het terrein te ruw wordt. Ook hier werkt de cocktail van een tolerant frame met een moderne geometrie perfect. We vallen in herhaling, maar dit is een van de efficiëntste, stabielste en aangenaamste hardtails waar we de laatste jaren mee gereden hebben. Wanneer je overstapt van een 29″-hardtail van 5 à 6 jaar oud zal je verstomd staan van het verschil!

De Fox F32 SC met 100 millimeter veerweg werkt zeer doeltreffend samen met het frame. Zwaardere en agressievere bikers kunnen misschien wat last hebben met de stijfheid van het chassis van de vork wanneer het snel bergaf gaat. Op onze custom BH testen we momenteel een Suntour Axon 34 Werx met 120 millimeter veerweg waar we zeer tevreden over zijn. Het enige dat we echt gemist hebben op deze BH Ultimate Evo, is een dropper post om niet met de billen dichtgeknepen de steilste passages te lijf te moeten gaan. Jammer genoeg is er nog niet veel keuze voor een diameter van 27,2 millimeter (KS heeft wel iets interessants in de catalogus staan), maar BH verzekerde ons dat enkele grote merken binnenkort hun catalogus zouden aanvullen met dergelijke producten.

Het is een plezier om hem door de bochten te loodsen, door de snelheid die hij toelaat. Daar komt zijn competitieve aard naar boven.

We haalden al enkele onderdelen aan, maar we kregen nog niet de kans om de werking van de draadloze Sram Eagle XX1 AXS-aandrijving te bewieroken. Die aandrijving komt met een stevige prijs – 1000 euro meer dan een mechanische XX1 Eagle – maar wie het zich kan veroorloven zouden we hem ten stelligste aanraden. Ook al omdat de autonomie ruimschoots boven de door Sram aangekondigde tien uur gaat (wij haalden tijdens onze test van de BH zelfs 20 uur zonder dat we de batterij moesten opladen). De Shimano XTR-remmen tot slot werkten uitstekend.

Verdict

De nieuwe BH Ultimate Evo heeft zijn beloftes waargemaakt. Het werk van de Spanjaarden heeft zijn vruchten afgeworpen met als resultaat een frame dat tot de top behoort. De fijne staande achtervork zorgt voor een onverwachte grip op een hardtail, het rijcomfort is op de afspraak, het rendement van zeer hoog niveau en de geometrie gemaakt om te knallen. Ja, we misten een dropper post en nee, we zijn nog steeds geen fans van de carbon Evo-wielen. Moest je niet over het nodige budget beschikken, wend je dan naar de 8.0, 8.5 of zelfs 9.0, ook al heeft de Sram AXS-groep zijn kwaliteiten. Zij worden op pad gestuurd met hetzelfde frame, maar laten misschien nog wat financiële ademruimte over om bepaalde onderdelen een upgrade te geven. 

BH Ultimate Evo 9.8

€ 6999,00

9,32 kg(zonder pedalen)

  • Heel comfortabel en vergevingsgezind frame
  • Moderne en efficiënte geometrie
  • Rendement
  • Kwaliteit van afwerking
  • Het is moeilijk om een bijpassende dropper post met een diameter van 27,2 millimeter te vinden
  • Evo Carbon-wielen hinken achterop ten opzichte van het uitmuntende frame
  • Niets te melden

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.bhbikes.com

Onze presentatie van de BH Ultimate Evo: www.vojomag.nl/news/nieuw-2020-bh-ultimate-evo/

Onze custom montage met een BH Ultimate Evo-frame als basis: www.vojomag.nl/bike-check-de-bh-ultimate-evo-unique-van-vojo/

DoorOlivier Béart