Test | BH Ultimate RC: stijve Spaanse furie
Door Jurgen Groenwals -
Het Spaanse BH mag dan niet meteen het grote bekende merk in Vlaanderen en Nederland zijn, toch is hun gamma groot en uitgebreid en hebben ze met name in Spanje en Frankrijk een erg goede reputatie en trouwe fanbase. Vojo nam uitgebreid de tijd om de BH Ultimate RC-hardtail aan een grondige test te onderwerpen.
Wie reeds langer Vojo volgt, weet dat wij regelmatig aandacht besteden aan BH. Niet enkel presteren hun bikes steeds behoorlijk tot prima in onze tests, daarnaast was BH de afgelopen jaren ook succesvol actief in het crosscountry-wereldbekercircuit met onder meer Jordan Sarrou en Victor Koretzky in de rangen. Voor 2019 werd de samenwerking met het KMC-Ekoï Team stopgezet en heeft BH zijn naam verbonden aan een nieuw team met Carlos Coloma, de nummer drie van de Olympische Spelen in Rio, als uithangbord.
BH is reeds meer dan honderd jaar actief in de wielerbranche. De broers Beistegui – in het Spaans wordt dat Beistegui Hermanos, wat meteen de naam BH verklaart – maakten na de Eerste Wereldoorlog een bocht van 180 graden. Ze stopten met de fabricatie van wapens en richtten zich op het maken van een snel, comfortabel en goedkoop transportmiddel, de fiets. Wist je trouwens dat de eerste edities van de Vuelta a Espana door de Belg Gustaaf Deloor op een BH werden gewonnen? Dit alles om je maar even te kaderen dat BH meer dan zomaar een steentje heeft bijgedragen aan de wereld van de fiets.
BH Ultimate RC: presentatie
De Ultimate RC-modellen binnen het BH-gamma maken gebruik van dezelfde mal als de Ultimate-modellen maar de gebruikte carbonvezels (Toray T800 en T700) zijn goedkoper, wat maakt dat het gewicht toeneemt. Reken 300 gram extra gewicht voor een Ultimate RC-frame ten opzichte van het Ultimate-topmodel. Laat dat je echter niet afschrikken, het Ultimate RC-frame is nog steeds helemaal geoptimaliseerd met stijfheid in het achterhoofd. In de verschillende onderdelen van het frame wordt gewerkt met verschillende wanddiktes om stijfheid en rendement voorop te stellen.
Los van wanddiktes en carbon-eigenschappen vinden we het frame er behoorlijk druk uitzien. Er staat naar onze mening wat te veel info en tekst en wat te veel streepjes en lettertjes op het frame om ons helemaal te kunnen bekoren.
Een tapered balhoofd is ondertussen gemeengoed op moderne mountainbikes. De kabelgeleiding is heel erg netjes intern weggewerkt. Zowel de derailleur als de achterrem gaan intern. Overigens is het frame ook voorzien op gebruik met de elektronische Di2-schakelgroep.
De remklauw van de achterrem is ingebouwd in de achterdriehoek, tussen de staande en liggende achtervork. Dit is alweer met het oog op verhoogde stijfheid.
Uiteraard, zouden we bijna zeggen, wordt de BH Ultimate RC met de Boost-standaard op pad gestuurd. De 12 millimeter steekas verhoogt de zijdelingse stijfheid.
Press Fit Bottom Bracket in het full carbon frame is eveneens gemeengoed geworden op hedendaagse frames, alhoewel almaar meer merken ook teruggrijpen naar een bottom-bracket met externe schroefdraad.
Geometrie
Met een balhoofdhoek van 69 graden en een zitbuishoek van 71,5 graden zien we geen afwijkende waarden in de geometrie. De chainstays zijn met 436 millimeter lekker kort en ook stack en reach tonen niets dat ons achterover doet vallen van verbazing.
Onderdelen
De BH Ultimate RC is nog steeds voorzien voor gebruik van een voorderailleur en dus een dubbel kettingblad. De verwijderbare pat heeft zijn plaats gevonden op de zitbuis. De door ons geteste versie doet het met een Sram GX Eagle.De Fox Rhytm 32-vork volstaat prima in een fiets van deze prijsklasse.
Nee, wij bleken algauw geen grote fans te zijn van de hier gemonteerde Shimano M500-remmen. Overigens had voor een fiets van net geen 2500 euro een setje XT-remmen zeker niet misstaan.
En ook over de eigen BH-wielen waren we niet echt opgetogen. Die zijn niet voldoende stijf en behoorlijk zwaar. De gebruikte aluminium velg is daarenboven niet stevig genoeg om te weerstaan aan echt zware klappen. Tijdens een van onze testritten sprongen we domweg niet ver genoeg over een greppel. De impact daarvan op de achtervelg leidde meteen tot een flinke deuk in de velg. De latex vloeistof liep er gewoon uit en de band opnieuw tubeless op de velg krijgen, lukte niet meer.
De Michelin Wild Race’R-banden zijn niet nieuw, maar kunnen ons toch nog steeds aangenaam verrassen. De lage rolweerstand zorgt voor een snel en heerlijk stuurgedrag op droog en goedbollend terrein. Door de plaatsing van de noppen aan de zijkant bieden ze bovendien ook nog behoorlijk veel grip.
Stuur- en stuurpen zijn van eigen makelij en passen verder mooi in het totaalplaatje van de bike (ware het niet dat ook hier de zadelpen behoorlijk druk is volgepropt).
2019-gamma
Voor 2019 staan er vijf BH Ultimate RC-modellen in het gamma. De frames krijgen andere kleurtjes mee, zien er een tikje soberder uit en worden uiteraard voorzien van een aantal nieuwe componenten.
Het 2019-model dat je best kan vergelijken met onze testfiets – de Ultimate RC 7.5 – doet het met bijna dezelfde onderdelen als ons testmodel. Enkel de remmen worden door Shimano M6000 exemplaren vervangen. De prijs wordt daarbovenop 100 euro goedkoper.
Model RC 7.2 is de jouwe voor 1999 euro. De voornaamste verschillen zijn de mix aan Sram Eagle GX en NX en Shimano MT400-remmen.
Met de RC 7.0, RC6.5 en RC 6.0 merken we voornamelijk verschillen op vlak van voorvorken (RockShox Recon en RockShox Silver Air) en de Sram Eagle NX-groep. Instapper RC 6.0 wordt met een mix van Shimano XT en SLX voorzien.
BH Ultimate RC: de terreintest
De BH Ultimate RC is voornamelijk op typisch Vlaams terrein getest. Dat betekent slecht bollende veldwegels en korte maar vaak pittige beklimmingen in glooiende landschappen. Tijdens een paar Ardennen-uitstappen konden we eveneens afdaalcapaciteiten en klimeigenschappen verder op de proef stellen. En we gingen natuurlijk ook gewoon lekker in het bos spelen.
Smijt je been over de BH Ultimate RC en je voelt je meteen thuis. De geometrie voelt vertrouwd aan en je kan eigenlijk van bij de start flink tempo maken. Accelereren gaat uitstekend. Je voelt dat elke pedaalslag je voorwaarts stuwt en dat heeft natuurlijk ook een positieve invloed op het klimgedrag. 11,32 kilogram is noch bijzonder zwaar noch bijzonder licht, maar het stijve geheel in het samenspel van frame en vork zorgen toch voor een hardtail die eigenlijk enkel maar het standje ‘volgas’ kent.
De banden rollen licht over droog terrein en door de schuine plaatsing van de zijnoppen geven ze toch nog dat tikje extra grip wanneer het terrein onverhoopt nat of modderachtig ligt. De Sram GX Eagle-groep laat je lekker overal naar boven peddelen en dankzij de goede geometrie slaag je er behoorlijk makkelijk in het voorwiel aan de grond gedrukt te houden.
Het stuurgedrag is vinnig, zonder nerveus te worden, een typisch hardtail-bochtenmachientje. Knipper even met je ogen en je ligt alweer een bocht verder. Echter, op de vele hobbelige veldweggetjes kwam onze rug na een paar uur doorrammen toch wel pijnlijk vragen ermee op te houden. Op papier zouden de RC-frames meer comfort aan boord moeten hebben dan de Ultimate-frames. Niets van gemerkt, de BH Ultimate RC is een behoorlijk harde fiets waarop oneffenheden amper tot niet worden weggefilterd. Dat gevoel wordt nog extra versterkt door de harde aluminium velgen. Ga je op de pedalen staan, dan lijkt de BH nog harder te worden. Het rijgedrag is vaak een beetje nukkig en bokkig te noemen. Zolang het terrein vlot berijdbaar is en de snelheid hoog genoeg ligt, krijg je een fijn sturend fietsje aan de BH Ultimate RC. Gaat het tempo echter naar beneden, wordt het terrein wat minder ‘flow’ en prettig om te rijden, dan wordt er toch wel flink wat inspanning van zijn berijder verwacht.
Verbazend is het gedrag op technische afdalingen. Daar doet de BH Ultimate RC het meer dan behoorlijk. De stabiliteit is uitstekend en de fijne en bekende geometrie zorgen voor veel vertrouwen. En toegegeven, we hebben reeds met fijngevoeligere vorken dan deze Fox Rhythm gereden, maar het is wel een vork die haar werk zonder al te veel bekommernissen netjes uitvoert. De Shimano M500-remmen daarentegen kunnen ons maar matig bekoren. De dosering is niet fijnzinnig genoeg, het gevoel is wat vaag en ondanks de 180 millimeter schijven ontbreken ze toch wat pure remkracht. Hier zou een upgrade zeker niet misstaan.
Verdict
We hinken een beetje op twee gedachten met deze BH Ultimate RC. Enerzijds lost BH haar belofte van stijfheid meer dan in. De fiets is stijf, erg stijf, in die mate zelfs dat er nogal wat comfort bij inschiet. Op lange ritten wordt de BH Ultimate RC zelfs gewoon vermoeiend en dat kan niet de bedoeling zijn van een wedstrijdgeoriënteerde fiets. Langs de andere kant is de BH Ultimate Race – ondanks zijn zwaarder frame – toch licht genoeg om snel te accelereren en houdt hij wel van een vinnig stuurgedrag. Als BH het pijnpunt van gebrek aan comfort onder handen kan nemen, zou deze BH Ultimate RC wel eens een heel fijne fiets kunnen worden.
Meer info op www.bhbikes.com