Test | BMC URS Two: de nieuwe benchmark voor gravelbikes?
Door Jurgen Groenwals -
Nu, iets meer dan een jaar geleden stortte BMC zich met de Unrestricted (kortweg: URS) vol in de gravelwereld. En dat deed BMC meteen met een fiets die het beste van beide werelden – mountainbike en roadrace – in een innovatieve geometrie en een opvallend frame goten. De afgelopen maanden stuurden wij de BMC URS over een grote verscheidenheid aan terrein. Hoog tijd om onze bevindingen neer te pennen.
Het lijkt wel alsof BMC voor zijn gravelbike de expertise die het merk heeft opgebouwd in het roadsegment en dat van de mountainbike netjes in elkaar heeft laten smelten, met als resultaat deze URS. Eveneens zoals je van BMC verwacht, werd er geen half werk geleverd. De BMC URS is innovatief en haalt zijn ingrediënten bij zowel crosscountry-hardtail Teamelite als racefiets Roadmachine. Van de Teamelite krijgt de URS de MTT-technologie en de geometrie, de Roadmachine levert de geïntegreerde cockpit en de opvallende vorm van de zadelpen. Dat levert offroad een erg capabele gravelbike op die tevens op de weg snel en stijf uit de startblokken schiet.
Frame
Hoekig! Als je ons zou vragen het frame in een woord te beschrijven, komt dat meteen in ons op. Krijgen we meerdere woorden ter beschikking, dan voegen we daar graag oversized, aerodynamisch en geïntegreerd aan toe.
BMC gebruikt liever de term Tuned Compliance Concept (TCC) om haar premium carbon frames te omschrijven. Onder TCC draait alles om een frame dat zo goed mogelijk geschikt is voor het inzetbereik. Sterk, duurzaam, comfortabel en een hoge zijdelingse stijfheid zijn primordiaal. De juiste balans tussen verticale en zijdelingse stijfheid leidt zo tot een ideale mix van comfort en prestaties. Het onderste deel van het frame legt de nadruk op stijfheid en dynamiek, terwijl het bovenste deel instaat voor het wegwerken van trillingen en het toevoegen van comfort. Op de URS behelst die TCC een verzamelnaam voor de gebruikte carbon lay-up, de TCC Speed vork, een geïntegreerde cockpit (ICS), een D-vormige zadelpen en de Micro Travel Technology.
Ons testmodel is voorzien van een elektronisch schakelsysteem. Ook dat moet regelmatig opgeladen worden. Het oplaadpunt daartoe is heel mooi verzorgd weggewerkt in de onderbuis.
De benen van de carbon vork zijn bijzonder smal uitgevoerd, ook hier om de aerodynamica te bevorderen. Onderaan de vorkbenen beschermen rubber sokjes tegen stenen. Ben je geen grote fan van vaste vorken, weet dan dat je ook een Fox SC32 Adventure Cross met veertig millimeter veerweg kan monteren.
De D-vormige zadelpen komt uit het roadrace-segment van BMC en moet mee instaan voor het nodige comfort. BMC voorziet echter ook in de mogelijkheid om – door middel van een shim – een normale zadelpen van 27,2 millimeter te monteren. En dus ook een seatdropper.
Ruimte voor tassen op de bovenbuis, drie bidonhouders, rubber bescherming op de chainstays en aan de onderbuis … de BMC is voorzien op alles en bestand tegen een portie beulwerk. We rijden met een enkelvoudig kettingblad (het URS-frame is immers niet voorzien op een voorderailleur) met veertig tanden.
De kleurstelling van onze oranje/rode fiets met geel accent op de vork viel niet in ieders smaak. Daar gaan we niet over discussiëren. Wel een gewaagde vorm van branding is dat – met uitzondering van de naam op de balhoofdbuis – nergens het merk BMC wordt vernoemd. De gloss paint is dan wel weer makkelijk te onderhouden.
Wie vertrouwd is met de racefietsen van BMC, herkent ongetwijfeld deze cockpit van onder meer Roadmachine en Timemachine. De kabels verdwijnen door een dekseltje onder de stuurpen rechtstreeks in het balhoofd om pas een paar centimeter boven de remklauw opnieuw uit het frame te verschijnen. De vorm van de stuurpen draagt haar steentje bij tot een betere aerodynamica. BMC monteert een korte stuurpen van 55 millimeter op de S en M-modellen van de URS (de L en XL krijgen een 70 millimeter stuurpen).
De URS is voorzien van de Micro Travel Technology, een elastomeer die de staande achtervork en de zadelpenbuis verbindt. Het concept is bekend van de Teamelite-hardtail (of softtail, zo je wilt). Om de laterale stijfheid te behouden, worden er twee aluminium geleidingspennen geplaatst in het verlengde van de staande achtervork. Deze pennen zorgen ervoor dat de achterkant mooi recht beweegt en op deze plaats buigingen vermijdt.
Flex in de chainstays levert eveneens een bijdrage aan het wegwerken van trillingen. Onderhoud aan het systeem is minimaal, regelmatig eens reinigen en een beetje nieuw smeermiddel moet volstaan. In tegenstelling tot de vijftien millimeter op de Teamelite-hardtail, heeft de MTT op de URS slechts tien millimeter veerweg en één compound (tegenover drie compounds verschillend in hardheid op de Teamelite).
Geometrie
55 millimeter stuurpen, dropper post, eventueel een vork met veerweg, Micro Travel Technology … het lijkt wel een mountainbike. En die indruk wordt nog verder aangescherpt wanneer we naar de geometrie gaan kijken. Langer en vlakker … het zijn niet meteen vreemde onbekenden wanneer we bij Vojo stilstaan bij de geometrie.
De mosterd voor de geometrie werd dan ook bij de mountainbike vandaan gehaald. BMC plaatst de URS in de categorie Gravel+ wat erop duidt dat de URS in staat moet zijn wat ruiger terrein te verorberen.
Met een vlakke balhoofdhoek van 70 graden en een – vergeleken met andere gravelbikes – lange reach en korte stuurpen (55 millimeter op de kleinste framematen, 70 millimeter op de grotere) tekent de URS voor een snel en tegelijk toch stabiel stuurgedrag. Een vork met offset van 45 millimeter zorgt op haar beurt voor een naloop (horizontale lengte gemeten op de grond tussen de as en het contactoppervlak van de voorband) van 77 millimeter. Dat is behoorlijk lang voor een gravelbike. Dat snel en strak stuurgedrag wordt dus verder gecombineerd met een prima stabiliteit.
De toptube is met 403 millimeter eerder aan de lange kant, maar gecombineerd met de korte stuurpen wordt goede controle gegarandeerd. De korte chainstays (425 millimeter) tekenen dan weer voor vlot doorheen de bocht. De zitbuishoek van 74 graden is dan weer behoorlijk steil, iets wat we eerder op een full-suspension mountainbike verwachten dan op een gravelbike. Maar door het gewicht zo meer naar voor te brengen, wordt klimmen natuurlijk wel vereenvoudigd.
Onderdelen
Onze testfiets is uitgerust met Shimano’s specifieke groep voor gravel, meer bepaald de GRX RX800 met de elektronische Di2-aandrijving.
De RX800-remklauwen zijn gemonteerd volgens het flatmount-concept en dat geeft de fiets een toch wel heel erg gelikt uiterlijk. En net als op de meeste crosscountry-hardtails remmen we vooraan met een schijf van 180 millimeter, achteraan met eentje van 160 millimeter.
DT Swiss levert met de GR1600 Spline-wielen met 25 millimeter hoge velgen, een setje specifiek gericht op gebruik op gravelbikes. Dat is niet meteen de lichtste wielset op de markt maar het is een mooi compromis tussen duurzaamheid, stevigheid en comfort.
De WTB Resolute is een all-weather, all conditions gravelband. De afgelopen maanden waren behoorlijk droog, de natweerkwaliteiten kunnen we dus moeilijk beoordelen maar op het gevarieerd terrein waarop we met de BMC URS aan de slag gingen, brachten de banden ons nergens in de problemen. Het frame is voorzien voor banden tot 700x45c of zelfs 650x47mm, maar de geometrie is wel geoptimaliseerd voor 700x40c banden.
De URS Two krijgt een Easton EA70 AX-stuur in aluminium. Topmodel URS One doet het met de carbon versie van dit gravelstuur.
Modeljaar 2021
De test die we hier voorstellen, is met een BMC URS Two, modeljaar 2020. Deze versie veranderde toen van eigenaar voor 5999 euro. Ondertussen heeft BMC modeljaar 2021 reeds bekendgemaakt. Daarin merken we opnieuw vier modellen, allen met een carbon frame, MTT-technologie en de D-vormige zadelpen. Modeljaar 2021 richt zich tot de liefhebbers van kekke kleurtjes.
URS 01 One
Met 8999 euro is de URS 01 One de duurste van het pak, maar je wordt dan ook wel tot de puntjes verwend op vlak van technologieën en onderdelen. De aandrijving wordt verzorgd door de draadloze Sram Eagle AXS-groep met een 38-tands Sram Red-kettingblad en een Sram XX1 Eagle-achterderailleur. Een setje carbon Enve G23-wielen maken het plaatje meer dan zomaar een beetje compleet.
URS 01 Two
De URS 01 Two is vergelijkbaar met de fiets die we hier testen en moet 6499 euro kosten. Grote verschil met ons testmodel is dat de nieuwe URS 01 Two van een Sram AXS-aandrijving wordt voorzien en carbon wielen krijgt.
URS 01 Three
De URS 01 Three wordt op pad gestuurd met een Sram Rival-aandrijving en -remmen en een setje DT Swiss G1800-wielen. Voor de URS 01 Three leg je 3999 euro neer.
URS One
Het meest eenvoudige model kost je 2799 euro en daarvoor krijg je een Sram Apex-aandrijving en een setje DT Swiss C1850 Spline-wielen. In tegenstelling tot de andere modellen is de URS One niet voorzien van de ICS-stuurpen en wordt er een andere soort carbon gebruikt.
BMC URS TWO: de terreintest
URS is in deze niet enkel een acroniem voor UnReStricted; met een beetje fantasie maak je in het Frans van URS ook ‘beer’. In dit geval een beer die staat te trappelen om uitgelaten te worden. “Op alle mogelijke trails”, brult de beer er nog achteraan. En dat deden we.
De BMC URS reageert op elke pedaalslag als een door een wesp gestoken beer. Sprintjes bergop, op snelheid komen, nogmaals versnellen … het stijve frame zorgt ogenblikkelijk voor het omzetten van jouw kracht in een voorwaartse beweging. Elke trap is raak. Dat negen kilo nu ook weer niet zo’n enorme hindernis is om vlot te klimmen, is niet meteen een verrassing.
Maar het is niet enkel dat laag gewicht en stijf frame dat voor de nodige sensaties zorgt. De korte chainstays en dito stuurpen en de lange reach benaderen het gevoel van rijden met een mountainbike, maar dan met een krom stuur. Het is een fiets die een speels rijgedrag stimuleert, en laat ons als mountainbikers daar natuurlijk wel weg mee weten.
Die korte stuurpen mag dan wel voor veel controle zorgen, ondanks de lange reach is de BMC URS toch een fiets die aan de korte kant van het spectrum valt. Dat maakt dat je wat meer rechtop zit dan je eigenlijk op een wegfiets of andere gravelbike zou doen. Maar … dit is dan ook geen gewone gravelbike, dit is er eentje die richting mountainbike neigt en daar is een rechtop zitpositie uiteraard geen enkel bezwaar. Die korte stuurpen en de vorksprong kennen echter nog een nadeel: op steile beklimmingen gaat je voorwiel nogal eens zweven en zijn eigen weg zoeken. Langs de andere kant is een voorkant die je makkelijk kan optillen best wel handig wanneer je je voorwiel over een of ander obstakel moet tillen. Niets onoverkomelijk en wij zouden echt niet willen ruilen voor een langer exemplaar: de controle en de pret in de afdaling komt nu eenmaal met een compromis, eentje waarmee wij perfect kunnen leven. Met name op trails waar je je niet helemaal op je gemak voelt met de doorsnee gravelbike, komt de BMC URS helemaal tot zijn recht.
Want laat dat duidelijk wezen, de BMC URS is een erg veelzijdige fiets waarmee je de betere singletrack netjes afhaspelt. De voorkant is bijzonder stijf en vertoont geen enkele zijdelingse flex. De vlakke balhoofdhoek en de breed uit elkaar staande beugels zorgen voor veel controle. Sturen gaat bijzonder snel en vlot, controle blijft gegarandeerd.
Langs de achterkant zorgt de Micro Travel Technologie voor comfort en controle. De MTT en de D-vormige zadelpen doen hun ding zonder dat je het merkt maar kleine schokken en trillingen worden wel degelijk weggefilterd. Dat zorgt er dan weer voor dat je ook op lastiger terrein netjes in het zadel kan blijven en voldoende kracht kan blijven uitoefenen. Je achterwiel volgt beter de contouren van het terrein en dat is ook in de beklimming een onmiskenbaar voordeel. Nu hoef je je ook weer niet al te veel illusies te maken omtrent comfort. De URS is en blijft een gravelbike, behoorlijk hard en erg stijf. Onze langste rit was er eentje van vijf uur, geloof me, rug, schouders en nek waren blij dat we terug thuis kwamen.
Op de weg of snelle en goed berijdbare grindwegen gaat de BMC URS als een speer. Daar merk je duidelijk de invloeden van de Roadmachine. Op hoge snelheden houdt de BMC URS uitstekend de gekozen lijn. Op snelheid houden is een fluitje van een cent, paar keer wat meer extra kracht op die pedalen en dat stijve en lichte frame jaagt je gemiddelde snelheid zo de hoogte in.
Verdict
De richting mountainbike georiënteerde geometrie van de BMC URS maakt hier een erg veelzijdige gravelbike van die op ruiger terrein stuurt en rijdt als een hardtail, maar dan met een krom stuur. Zowel stuurgedrag als stijfheid zijn uitstekend. Het is een fiets die je al snel uitdaagt om je eigen grenzen te verleggen en harder over trails te rijden dan je eigenlijk zou mogen met een gravelbike. Met de korte stuurpen krijg je veel controle, de korte chainstays maken er een leuk stuurfietsje van zonder aan stabiliteit op hoge snelheid te moeten inboeten. De MTT en de D-vormige zadelpen dragen hun steentje bij tot comfort en controle. Ondanks dat comfort blijf het frame stijf en gaat er geen energie verloren. En zoals het BMC betaamt, genieten we van een hoge mate van integratie met als knap voorbeeld de ICS cockpit. Nee, het is geen gravelbike voor iedereen, maar wie met een mountainbike-achtergrond en ingesteldheid op de URS stapt, wordt beloond met een gravelbike voor trailrijders.
Met die integratie halen we misschien meteen ook wel een pijnpunt van de BMC URS aan. Balhoofd vervangen, een spacer meer of minder onder je stuur, kabels verleggen, zelfs je zadelhoogte aanpassen … het vraagt allemaal net dat tikje meer moeite dan op een meer traditionele fiets. Tel daar nog bij dat het MTT-systeem af en toe onderhoud vraagt en we kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn die hierdoor zullen afhaken. Dat is vooral jammer voor hen, want ze missen daarmee een uitstekende gravelbike. Gravel wordt een steeds belangrijker segment. Met de URS heeft BMC een enorm veelzijdige gravelbike gemaakt waarmee je zowel trails gaat rijden, over de baan scheurt (Parijs-Roubaix? Iemand?) of meerdaagse bikepacking avonturen tot een goed einde brengt. De innovatieve technologie en geometrie zouden wel eens toonaangevend in deze nieuwe categorie van bikes kunnen worden.
BMC URS Two
€ 5999,00
9,04 kg(Zonder pedalen)
- Erg geslaagde (gewaagde?) geometrie voor een gravelbike
- Micro Travel technologie en D-vormige zadelpen voor extra comfort
- Geïntegreerde cockpit
- Ondanks alles toch behoorlijk harde fiets
- Te veel integratie leidt tot moeilijker onderhoud
- Niet de gravelbike voor Jan-en-alleman
Évaluation des testeurs
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit
Meer info via www.bmc-switzerland.com