Test | Boeshield T-9: smeermiddel made by Boeing

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Boeshield T-9: smeermiddel made by Boeing

Zo’n 40 jaar geleden ontwikkelde Boeing een nieuw type smeermiddel op basis van paraffine, omdat de producten op basis van Teflon of silicone niet voldeden aan de eisen van de beroemde vliegtuigbouwer. Zo ontstond Boeshield T-9 dat vandaag ook vele andere toepassingen kent in onder meer de watersport en … de fietswereld! We hebben dit bijzondere smeermiddel voor de ketting uitgebreid getest om te controleren of het zijn beloften kon houden.

boeshield_t9_test_copyright_obeart_vojomag-17De formule van dit smeermiddel is niet nieuw. Ze werd bijna 40 jaar geleden ontwikkeld door Boeing omdat deze laatste niet tevreden was over de smeermiddelen op basis van Teflon of silicone die toen op de markt beschikbaar waren. De R&D-afdeling van het merk heeft dus dit smeermiddel op punt gezet op basis van paraffine en afgeleide olieproducten. De licentie van het bekomen product werd in 1982 toegekend aan PMS Products, om zo de poort te openen voor andere toepassingen onder de naam Boeshield T-9: de watersport, de industrie … en de fietswereld! Zijn komst in onze sport dateert van nog niet zo lang geleden en het merk is volop bezig met de marketing van het product door de oprichting van een distributienetwerk in de Benelux.

boeshield_t9_test_copyright_obeart_vojomag-18Maar laten we eerst eens even concreter bekijken over welk product het hier gaat. Op de verpakking is de lijst met beloften lang: reinigt, smeert, beschermt, weert stof en vuil, waterproof, levensduur van ‘honderden mijlen’, zowel geschikt voor de ketting als voor de kabels, derailleurs en scharnierpunten, … Kortom, het product lijkt een alleskunner te zijn! Een beetje zoals WD-40, maar met een beetje extra. Om dit alles te controleren, hebben we gedurende bijna één jaar een volledige flacon opgebruikt (118 ml) op één van onze testfietsen, die we ter beschikking hadden voor een duurtest.

boeshield_t9_test_copyright_obeart_vojomag-12Alvorens het smeermiddel een eerste keer op de ketting aan te brengen, reinigden we de ketting zorgvuldig en verwijderden we alle sporen van andere producten. Dat is geen vereiste van het merk, maar dit geniet wel de voorkeur om met een goede basis te starten. Boeshield raadt wel aan om het T-9-smeermiddel minstens twee uur te laten intrekken alvorens te gebruiken. Geen sprake dus om nog snel je ketting te smeren net voor je op je fiets stapt!

boeshield_t9_test_copyright_obeart_vojomag-13De eerste flacon die we gebruikten had een andere opening die duidelijk te veel smeermiddel doorliet. De Boeshield T-9 is inderdaad zeer vloeibaar, bijna zo vloeibaar als water, en bij gebruik ging in het begin dan ook bijna de helft verloren. Jammer, gezien zijn prijs van 15 euro voor een flacon van 118 ml. En dan hebben we het nog niet over de vervuiling van het milieu. Blijkbaar waren we niet de enigen die hier opmerkingen over hadden, want het merk heeft dit probleem aangepakt bij de flacon die je hier onder ogen hebt. Nu is de kalibrering goed, waardoor je het gebruik onder controle hebt. Nog een voordeel: de dop kan niet worden verwijderd (deze gaat simpel naar boven om de opening vrij te maken) en er is dus geen risico meer dat je je dop zal kwijtspelen.

boeshield_t9_test_copyright_obeart_vojomag-3Op het terrein bewees de Boeshield T-9 dat het een uitstekend smeermiddel is voor de ketting, waarschijnlijk het meest veeleisende onderdeel op onze fietsen. Vooral in droge omstandigheden en bij zware modder werkte het smeermiddel zeer efficiënt en voorkwam het dat vuil zich op de ketting vastplakte.

boeshield_t9_test_copyright_obeart_vojomag-9In wisselvallige omstandigheden (natte ondergrond en plassen, maar warm) en op lange afstanden, zijn de resultaten ook zeer goed, al hebben we de indruk dat andere smeermiddelen dan nog iets beter presteren, zoals de Finish Line Ceramic Wet Conditions. In deze omstandigheden vormde zich een mengelmoes van modder/stof op de ketting, net zoals bij klassiekere smeermiddelen. Bij het schoonmaken kent de Boeshield T-9 echter zijn gelijke niet. Een enkele waterstraal volstaat om de ketting proper te maken, ongeacht de omstandigheden, zonder dat er resten achterblijven.

boeshield_t9_test_copyright_obeart_vojomag-11Een ander punt waarin de Boeshield T-9 uitblinkt, is zijn antiroesteigenschap. Als je je fiets na het schoonmaken enkele dagen opzij zet (of als je hem na een tocht in de regen zelfs niet zou schoonmaken) en er roestplekken op de ketting verschijnen, volstaat een beetje T-9 en de roestplekken verdwijnen. Idem als je enkele verroeste bouten hebt. We zijn geen grote voorstanders van het smeren van binnen- en buitenkabels, want in het algemeen doe je daar meer slecht dan goed mee door vuil aan te trekken met het smeermiddel. Maar hier vormt dit geen probleem, en de vloeiende werking verbetert inderdaad lichtjes op kabels van gemiddelde kwaliteit (op kwaliteitsvolle binnen- en buitenkabels is het effect onmerkbaar). De Boeshield T-9 is ten slotte ook effectief om knarsende geluiden te elimineren, zoals bij het crankstel bijvoorbeeld.

Verdict:

boeshield_t9_test_copyright_obeart_vojomag-7Zeer effectief tegen roest, trekt geen stof aan, ongevoelig voor modder: de Boeshield T-9 is een smeermiddel dat vooral bedoeld is voor de ketting, maar waarvan het gote inzetbereik interessant is. Sommige smeermiddelen van de nieuwste generatie werken net iets beter in sommige omstandigheden (we noemden eerder al de Finish Line Ceramic Wet), maar de veelzijdigheid van de T-9 geeft hem aan de meet toch een licht voordeel. Zijn prijs is hoog, maar situeert zich in het gemiddelde. Je moet enkel voorzichtig zijn bij gebruik en het product spaarzaam toepassen, want zelfs met de nieuwe dop op de flacon gebruik je al snel meer dan de voorgeschreven dosis. Het enige echte nadeel is dat het product alles behalve ecologisch is, en zelfs zeer giftig bij inname (buiten bereik van kinderen houden). De T-9 is daarin geen alleenstaand geval, maar er komen stilaan kwaliteitsvolle natuurlijke smeermiddelen op de markt.

Meer info op http://boeshield.com – http://www.boeshield-t9.be

DoorOlivier Béart