Test | Bontrager Kovee Pro 30 TLR Boost 29: betaalbare meerwaarde
Door Jurgen Groenwals -
Licht, stijf en betaalbaar, dat lijken ons nu eens goede eigenschappen waaraan een carbon wielset zou moeten voldoen. De Bontrager Kovee Pro 30 zet een paar stappen in de goede richting. Wij gingen testen.
Trek profileert deze Bontrager Kovee Pro 30 wielset als een ‘crosscountry mountainbikewiel van professioneel niveau met een breed profiel voor optimale ondersteuning van de band en de daarbij behorende topprestaties’. De Kovee-lijn bij Trek’s onderdelen- en accessoirefabrikant Bontrager, zijn carbon wielen geschikt voor mountainbikegebruik. Binnen het Kovee-gamma wordt onderscheid gemaakt in een aantal kwaliteitscategorieën. XXX is – zoals gebruikelijk bij Bontrager – het topproduct, daaronder volgen in aflopende volgorde Pro, Elite en Comp.
Ontleden we de naam van deze wielset verder, dan slaat de 30 op de interne velgdiameter. TLR staat voor Tubeless Ready. Boost en 29 lijken ons overduidelijk: de naven zijn voorzien van de Boost-standaard en deze wielen zijn 29”-exemplaren.
De Kovee Pro 30 TLR Boost 29 wielset is vervaardigd van het door Trek gepatenteerde en kwalitatief hoogstaande OCLV-carbon. Trek werkt ondertussen meer dan 25 jaar met het Optimum Compaction Low Void carbon en heeft dus een pak ervaring op de teller staan, zowel voor de bouw van carbon frames als wielen. Licht, stijf en sterk zijn de kernwoorden voor het OCLV-carbon.
Met een interne velgbreedte van 29 millimeter (voldoende genoeg om er in de benaming 30 van te maken) is de Kovee Pro 30 een behoorlijk brede wielset. Helemaal de trend van bredere interne velgdiameters volgend gaat 29 millimeter toch wel aan de grote kant van het spectrum, zeker voor een wiel dat zich op XC-gebruikt richt. Extern meet het wiel 36 millimeter breed, een flinke kanjer. De 30-lijn van Bontrager richt zich op gebruik voor banden van 2.2” tot 2.6” breedte.
28 platte spaken in een stacked lacing patroon dragen hun steentje bij aan de stijfheid van deze wielset. Aluminium nippels houden de spaken in de velg op hun plaats.
Het Kovee-achterwiel draait rond een Rapid Drive 108-naaf. 108 aangrijppunten leiden tot een wel erg directe aangrijping. Een mechanisme met zes palletjes in de naaf houdt de body strak in de pas.
De body is bedoeld voor Shimano, maar je kan ook kiezen voor een XD-body die compatibel is met je Sram-cassettes. Van body wisselen betekent echter dat je de zes palletjes en veertjes uit de ene body moet pulken om in de andere body te bevestigen. Dat is geen onoverkomelijk werk, maar vraagt wel even je aandacht. Naven komen uiteraard in de Boost-standaard met 110 millimeter vooraan en 148 millimeter inbouwbreedte achteraan.
Schijven worden bevestigd door middel van het alom bekende zesbouts-systeem.
Uiteraard is het wiel helemaal tubeless ready. Mooi aan de Kovee-wielen is de manier waarop dit verwezenlijkt wordt. Strak in de velg ligt een erg sterke plastic strip. Het ventiel is speciaal voor deze strip en velgen ontworpen en staat op een soort van verhoging. Je banden luchtdicht maken is werkelijk een fluitje van een cent met dit ontwerp. Sterker nog, waar we normaal een compressor nodig hebben om onze banden van de nodige druk te voorzien, werkt het bij de Kovee-wielset met een gewone voetpomp. ’s Anderdaags moesten we enkel de achterband opnieuw op druk zetten. Voor de rest van onze testperiode bleven de banden steeds op dezelfde initiële druk.
Prijs en garantie
Visueel worden we echt wel verwend door deze wielset. De wielen zien er erg mooi en strak uit en zijn in optisch opzicht voor zowat elke bike een meerwaarde. Zijn ze betaalbaar? Een adviesverkoopprijs van 1199,99 euro is voor een dergelijke, prima carbon wielset niet overdreven duur. Daarmee zitten ze in het midden van het Kovee-gamma met aan de ene kant de duurdere Kovee XXX (2349,99 euro) en langs de andere kant de goedkopere Kovee Elite-exemplaren (799,99 euro).
Gaat je wielset toch stuk, dan kan je bij Trek terecht bij het Carbon Care Wheel Replace-programma. De richtlijnen voor dit programma zijn eenvoudig: raken je Bontrager carbon wielen binnen twee jaar na aankoop beschadigd, dan zal Bontrager ze gratis vervangen. Meer over het Carbon Care Wielprogramma lees je hier: www.trekbikes.com/be/nl_BE/carbon_care_wheels.
Bontrager Kovee Pro 30 TLR Boost 29: de terreintest
Eender welk onderdeel wij ooit op onze fiets vijzen, eerst komt de weegschaal eraan te pas. Het voorwiel tikt af op 746 gram, het achterwiel op 896 gram. Samen maakt dat 1642 gram, dat is niet vederlicht en meer dan de door Bontrager opgegeven waardes. Het is echter nog steeds een heel erg fatsoenlijke waarde voor een wielset van net geen 1200 euro.
We hebben de Kovee Pro 30 wielset gedurende een aantal maanden in verschillende bikes getest. Dat ging van pure crosscountry-hardtailracers over full suspensions tot trailbikes, zelfs een loodzware e-bike kreeg een upgrade door deze carbon wielset. Als banden gebruikten we steeds de Bontrager XR2 Team Issue in een 2.3” breedte.
In het terrein word je beloond met een erg stijve wielset die meteen reageert op elke pedaalslag. De krachtoverbrenging wordt door het systeem met de 108 aangrijppunten echt wel gegarandeerd. De wielen voelen niet vederlicht, maar wel sterk en robuust aan. Met name op vlak van zijdelingse stijfheid betekent de Kovee Pro 30 een absolute meerwaarde voor je bike.
Versnellen na de bocht, klimmen, over ‘vals plat’ vliegen, … de Bontrager Kovee Pro 30 is wel degelijk een erg geschikte crosscountry-wielset. Waar we aanvankelijk toch wat schroom hadden om deze wielset onder een zware e-bike te monteren, bleek algauw dat we ons zorgen maakten om niets.
Met de interne velgbreedte van 29 millimeter vallen de 2.3”-banden heel erg breed uit. Dat leidt tot bijzonder veel grip en een verhoogde mate van comfort. De wielen zijn stijf, maar voelen nergens oncomfortabel hard aan. Het mag duidelijk zijn dat de 30 millimeter brede velgen hier hun duit in het zakje doen om er vergevingsgezinde carbon wielen van te maken.
Verdict
Terug naar de intro: licht, stijf en betaalbaar, dat zijn onze criteria. De Bontrager Kovee Pro 30 voldoet daar bijna helemaal aan. De wielen zijn niet vederlicht maar leggen wel een erg mooie waarde op de weegschaal voor dergelijke brede, sterke en stijve wielset. Stijf? Ja, daar hoef je geen seconde aan te twijfelen. Ze maken elke bike vinniger, sneller en dynamischer, ze kunnen overweg met flink wat klappen en geven onder de zwaarste beproevingen geen krimp.
Meer info op www.trekbikes.com