Test | Bontrager XR2 en XR3 Team Issue TLR: verrassend veelzijdige banden

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Test | Bontrager XR2 en XR3 Team Issue TLR: verrassend veelzijdige banden

Bontrager pakte een paar maanden geleden uit met een geheel nieuwe versie van haar meest populaire band, de XR3 Team Issue. Wij kregen een setje XR2 en XR3-banden toegestuurd en maken nu – iets meer dan vier maanden later – de eindbalans op.

 

Voor de jonge lezers even een paar zinnetjes duiding. Keith Bontrager is een voormalig motorracer die eind jaren zeventig fietsen begon te bouwen. De daaropvolgende decennia was Keith Bontrager verantwoordelijk voor verschillende innovatieve fietsontwerpen. In 1995 kocht Trek een aandelenpakket van Bontrager en begon Keith onderdelen te ontwerpen en produceren voor Trek. Tot vandaag is Bontrager hun onderdelen- en componentenleverancier. Bij Bontrager kan je ondertussen terecht voor zowat alles aan je fiets, maar ook voor de benodigde uitrusting voor de fietser zelf: wielen, zadels, helmen, schoenen, sturen en stuurpennen … en dus ook banden. 

Bontrager ontwikkelt al meer dan tien jaar banden en heeft ondertussen een erg compleet gamma voor zowat alle gebruik. De mountainbikebanden zijn verkrijgbaar met zes verschillende profielen, genummerd van 0 tot 5. De lagere getallen zijn de lichtere banden met weinig profiel. De hogere getallen duiden op grovere noppen en meer grip, maar dus ook een hogere rolweerstand en een hoger gewicht. Een XR1 is dus een erg lichte band, geschikt voor droge crosscountry-races, terwijl de XR5 zich richt op grip op de meest agressieve trails. In die optiek zijn de XR2 en XR3-banden behoorlijk veelzijdig: snel en licht genoeg voor XC-rijders met toch voldoende profiel om trails te rijden. Naast een cijfer voor het profiel, heb je bij Bontrager de keuze tussen een XR en een SE-versie. De SE-banden zijn steviger met extra lekbescherming en robuuste zijwanden. De XR-banden richten zich dan weer eerder op XC- en trailgebruik, zijn wat lichter en veelzijdiger. De TLR in de benaming had je misschien zelf reeds geraden, maar slaat inderdaad op Tubeless Ready.

De XR Team Issue-banden zijn Tubeless Ready en hebben een karkas met Inner Strength Casing in de vorm van geweven nylon inzetstukken in de zijwand. Die inzetstukken zorgen voor extra duurzaamheid terwijl ze toch soepel genoeg blijven. 

Unconditional Bontrager Guarantee

Banden zijn en blijven persoonlijk. Niet helemaal zeker van je beslissing? Dan kan je dankzij het Unconditional Bontrager Guarantee-programma de banden binnen de dertig dagen omruilen voor een andere set, mochten ze je toch niet bevallen.

Bontrager XR2 Team Issue TLR 2.35″

De Bontrager XR2-banden zijn ouwe getrouwe in het Bontrager aanbod. Het is een veelzijdige en populaire band die op veel Trek-mountainbikes standaard wordt gemonteerd. De Team Issue-versie is erg vaak ‘the weapon of choice’ voor de Trek-teamrijders. Het is een veelzijdige en lichte band met een lage rolweerstand en een voorkeur voor droge, snelle en harde ondergrond.

Het patroon van de XR2 werd mee ontwikkeld door de vermaarde bandenontwerper Frank Stacey. Frank Stacey heeft meer dan dertig jaar ervaring in het ontwerpen en testen van banden en is een van de meest gerenommeerde ontwerpers en testers van banden ter wereld, zowel voor motoren als voor fietsen.

Zes rijen van kleine noppen zijn mooi verspreid over het hele loopvlak en de zijkanten van de band. Veel kleine noppen tekenen voor een lage rolweerstand, de rij noppen langs de zijkanten van de band zijn zo ontworpen en geplaatst dat ze voor net voldoende grip in bochten moeten zorgen. Nu, de XR2 Team Issue is meer een XC-gerichte wedstrijdband dan een allround trailband. Een lage rolweerstand en dito gewicht zijn hier prioritair boven tonnen grip. Daarentegen kunnen de banden met weinig druk gereden worden, wat uiteraard zijn duit in het zakje van de grip doet.

De XR2 doet het met een karkas van 120 tpi vezels. Die hogere tpi zorgt voor een soepelere en lichtere band. Op onze weegschaal klokt de XR2 in 29×2.35″ af op 706 gram. Dat is nu niet meteen een lichtgewicht te noemen en bijna dertig gram zwaarder dan het door Bontrager opgegeven gewicht. Ter vergelijking: de S-Works Fast Trak-banden waar wij vorig jaar de test mee deden, wogen een nette 614 gram. 

Prijzen en specificaties

De Bontrager XR2 komt in een veelvoud aan maten en breedtes.

Afhankelijk van de gekozen versie kost een XR2 Team Issue TLR tussen 29,99 en 69,99 euro.

Bontrager XR2 Team Issue TLR 2.35″: de terreintest

We monteerden de banden op een setje Bontrager Kovee Pro 30-wielen die we onder een Niner Air 9 RDO hardtail schoven. Die montage ging vlekkeloos en vlot. Meestal proberen wij in een eerste fase de banden te monteren en op druk te zetten met een gewone voetpomp. Lukt dat niet, dan pas komt de compressor eraan te pas. Met de Bontrager-banden op deze Kovee-wielen was het geen enkel probleem om enkel met de voetpomp de band op de velg te laten ‘poppen’ en op de juiste druk te zetten. Een dag later staat de band nog steeds prima op druk, de rest van onze testperiode hebben we de XR2 nooit meer moeten bijpompen. 

In deze behoorlijk droge lente en zomer spreekt het voor zich dat het gros van onze testen in droge, vaak stoffige omstandigheden gebeurde. En daar voelt de XR2 Team Issue zich helemaal in zijn nopjes. De rolweerstand is inderdaad laag, het is een snelle band en je krijgt continu betrouwbare feedback over wat er zich onder je afspeelt.

Ga je naar een beetje ruiger terrein of rij je over losse, rotsachtige ondergrond dan merk je dat de band een beetje minder vertrouwenwekkend aanvoelt, maar dat ligt dan ook helemaal in de lijn van het inzetbereik van deze XR2. Nee, de XR2 is geen modderband en het gebrek aan grotere en agressievere zijnoppen is in slecht weer geen voordeel. Geen paniek echter, een regenbuitje of een dag slecht weer hoeft niet meteen te betekenen dat je banden moet gaan wisselen. 

Het uniform noppenpatroon dat netjes overheen de volledige band loopt, presteert prima in bochten. Ook daar geeft de XR2 veel vertrouwen en word je tijdig verwittigd wanneer je toch te hard en diep doorheen de bocht gaat.

Bontrager XR3 Team Issue TLR 2.4″

Ook de Bontrager XR3 is een ouwe getrouwe en populaire band in het Bontrager-gamma. Voor dit jaar heeft Bontrager deze XR3 echter grondig onder handen genomen. Het idee was de band lichter en sneller te maken voor gebruik in crosscountry- en marathonomstandigheden en tegelijkertijd grip en duurzaamheid toe te voegen voor het betere trailwerk. Zullen we meteen ons oordeel vellen? Missie geslaagd!

De XR3 valt – uiteraard zouden we bijna zeggen – netjes tussen de XR2 en de XR4. Van de XR2 krijgt deze het profiel en de kortere noppen van het snelle loopvlak, van de XR4 komen de agressieve zijnoppen. Afwisseling in het totale patroon zorgt voor meer tractie en een betere aanpassing aan de contouren van het terrein. In zowel de noppen op het loopvlak als aan de zijkanten zijn kleine inkepingen gemaakt om de soepelheid te bevorderen. 

Links de XR3 in 2.4″, rechts de XR2 in 2.6″.

Net als de XR2 gebruikt de XR3 een 120 tpi casing en nylon inzetstukken om een lichte en tegelijkertijd duurzame band te bekomen. In de 2.4″-versie die wij getest hebben, kwam het gewicht op 760 gram. Net als de XR2 is dat niet extreem licht, maar voor deze veelzijdige en behoorlijk brede band zien we dat iets makkelijker door de vingers.

Prijzen en specificaties

Het aanbod binnen het XR3-gamma is eerder beperkt met een maat in 27,5″ en twee maten voor 29″-wielen.

Prijzen variëren tussen 39,99 euro voor de 29×2.4″ tot 69,99 euro voor de versie in 27,5×2.8″.

Bontrager XR3 Team Issue TLR 2.4″: de terreintest

De Bontrager XR3 Team Issue TLR was standaard gemonteerd op de nieuwe Trek Top Fuel die wij in test hadden. Met die Top Fuel hebben wij ons zowat de hele zomer uitstekend geamuseerd op trails in de Spaanse Pyreneeën, Zuid-Frankrijk en dichter bij huis in de Ardennen en Waals-Brabant. De Top Fuel was – net als bij onze test van de XR2-banden – voorzien van Kovee Pro 30-wielen. Door de 29 millimeter interne velgbreedte kreeg je banden die heel erg mooi rond staan en volumineus zijn. 

Rotsen, brutale trails, boomwortels, losliggende stenen, snelle of trage trails … de Bontrager XR3 Team Issue maakt zijn papieren beloftes helemaal waar. Het is een snelle, veelzijdige band die in alle omstandigheden veel grip koppelt aan een voorspelbaar stuurgedrag. In de beklimming kreeg je veel grip en tractie, zelfs wanneer de klim en het terrein al te lastig worden. Ook op losse ondergrond word je beloond met uitstekende grip.  

In natte en modderachtige omstandigheden blijft de XR3 zich uitstekend uit de slag trekken. De grovere zijnoppen bijten zich in bochten snel vast op zoek naar grip. Anders dan gevreesd, blijft er weinig modder tussen de vele kleine noppenreeksen kleven. In de bochten ontpopt de XR3 zich tot een erg fijne en betrouwbare speelkameraad. Ook al ga je behoorlijk hard over ruige trails, de XR3 blijft op een soepele manier pakken grip afleveren.

Verdict

De Bontrager XR2 Team Issue TLR is ons aangenaam bevallen. Het is een snelle band met een lage rolweerstand die tijdig en veel feedback geeft. Voor crosscountry- en marathongebruik – met name op droge parkoersen – is de XR2 Team Issue een uitstekende keuze. De Bontrager XR3 Team Issue TLR is dan weer een verrassend veelzijdige band met een prima mix van lage rolweerstand en veel grip in alle omstandigheden. Crosscountry gerichte rijders kunnen er zeker van genieten op de almaar technischer wordende parkoersen, trailrijders worden getrakteerd op een betrouwbare band die op erg veelzijdig terrein uitstekend uit de hoek komt. Wordt het terrein wat ruiger of bij slecht weer, zou je de combinatie XR2 achteraan en XR3 vooraan kunnen overwegen.

Meer info op: www.trekbikes.com

DoorJurgen Groenwals