Test | Bulls Black Adder Team: niet enkel voor marathons …
Door Olivier Béart -
Het Duitse merk Bulls zet al geruime tijd in op de marathondiscipline om bekendheid te verwerven. En het team heeft daarin serieuze argumenten met potige kerels als Karl Platt en Urs Huber, in 2016 winnaars van de Cape Epic, of nog de Fransman Thomas Dietsch die ondertussen wel de fiets aan de wilgen heeft gehangen, maar nog altijd ambassadeur is van het merk. Bulls beschikt dus over een goede basis om solide fietsen te maken voor dit segment, en dit alles tegen scherpe prijzen. Wij hebben de laatste telg van de hardtailfamilie getest, de Bulls Black Adder Team (4799 euro), om te zien hoe het trio carbon frame, XTR-groep en RS-1-vork het er vanaf brengt. Het verdict:
Bulls is afkomstig uit Duitsland, een land waar de prijzenoorlog hevig woedt en waar de internetverkoop erg ontwikkeld is. Het verwondert ons dan ook niet dat de Bulls Black Adder, net zoals de rest van het assortiment, een bijzonder aantrekkelijke verhouding kwaliteit/onderdelen/prijs aanbiedt. Het Team-model dat je hier onder ogen hebt is er een voorbeeld van, want het is het topmodel met een prijs van 4799 euro. Akkoord, dit is nog geen tarief dat binnen ieders budget valt, maar dit is wel duidelijk onder dat van de concurrentie (uitgezonderd enkele andere Duitse merken als Stevens) en vergelijkbaar met de tarieven van de kampioen van het onlineverkopen Canyon (terwijl je bij Bulls de fiets in de fietsenwinkel kan kopen).
De Black Adder begint vanaf 3599 euro met een model dat reeds is uitgerust met een RS-1-vork
Het carbon hardtailassortiment van Bulls is volledig gewijd aan 29″-wielen en begint vanaf 1999 euro met de Copperhead. Deze heeft een ander frame als de Black Adder die je hier ziet. Vervolgens komen de Bushmaster en de Black Adder die hetzelfde frame delen, maar het eerstgenoemde model gebruikt andere vezels en is een beetje zwaarder maar ook minder duur. De Bushmaster wordt in twee versies aangeboden van 2599 en 3099 euro, terwijl de Black Adder begint vanaf 3599 euro met een model dat is uitgerust met een RS-1-vork en de Shimano XT-groep. Verderop zullen we meer in detail ingaan op de verschillende versies en onderdelen, maar eerst buigen we ons over het nieuwe frame van de Bulls Black Adder.
De naam Black Adder bestaat reeds meerdere jaren en het frame werd voor de collectie 2016 hertekend. Het doel was om hem lichter te maken, de geometrie te moderniseren en meer comfort te bieden aan de renners van het team die, wanneer ze, zoals in de Cape Epic, geen gebruikmaken van hun full suspension, toch appreciëren dat de fiets een minimum van de schokken filtert als ze uren in het zadel doorbrengen. Het moet gezegd dat het vorige model, dat we enkele jaren geleden konden testen, hier geen schoolvoorbeeld in was.
Met deze nieuwe versie van de Black Adder verandert Bulls het geweer van schouder. Zo daalt het gewicht van het frame naar stipt één kilogram. Er werd veel werk verricht aan de achterkant van de fiets om een kleine verticale vervorming toe te laten. De liggende achtervork is vlak bij het bracket aan de grote kant, maar deze wordt fijner naargelang je dichter bij de as van het achterwiel komt. De platte staande achtervork omsluit de zitbuis om de trillingen meteen in de bovenbuis te verspreiden. De zitbuis meet daarentegen geen 27,2 millimeter om de montage van een dropper post makkelijker te maken. Alle modellen zijn gemonteerd met carbon zadelpennen die geacht worden een minimum aan buigzaamheid te bieden.
Het verrichte werk aan het geheel van het frame is fantastisch, net zoals de afwerking. Onder de kleine bijzonderheden waarderen we vooral de realisatie rond de trapas (PressFit BB92) die streeft naar een grote stijfheid op dit niveau. Ook de steekas van het achterwiel is de moeite waard. Het gaat om een RockShox Maxle 142×12 die aan de achterderailleurpat is gekoppeld met een grote ronde bout die fel contrasteert met de, op deze plaats, fijne liggende en staande achtervork.
Tot slot merken we ook een kleine opening op in de zitbuis die het mogelijk maakt om te zien wanneer je de limiet hebt bereikt bij het uitschuiven van de zadelpen. Een goed idee dat eerder al te zien was bij Open en dit als eerste toepaste op zijn O-1.0. De doorvoer van de kabels en leidingen is goed doordacht en er is geen hinderlijk lawaai hoorbaar. Het is wel jammer dat er niets voorzien is voor de doorvoer van een bediening van de dropper post vermits met een dubbel kettingblad alle openingen al benomen zijn.
Geometrie
Wat de cijfers betreft, is de Bulls Black Adder niet zo experimenteel als de BH Ultimate misschien wel is. Met een balhoofdhoek van 70,5 graden is hij eerder conservatief, en ook de reach wordt niet zoveel verlengd als bij de modellen van de concurrentie die op dit domein het meest op het punt staan.
Wat wel zeer interessant is, is het werk dat Bulls in de verschillende framematen heeft gestoken. Zo gaat de lengte van de liggende achtervork van 430 millimeter in S naar 435 millimeter in M en L tot 440 millimeter in XL. Dit om hetzelfde rijgedrag van de fiets te garanderen. Idem voor de zithoek: deze gaat van 74 graden op de kleinste maat, naar 73 graden op de grootste maat om de langere liggende achtervork te accentueren.
Onderdelen
De verhouding prijs/onderdelen is één van de stokpaardjes van Bulls (zoals bij veel Duitse merken trouwens). Dit is zowel het geval bij de instapmodellen (we vinden in de catalogus een aluminium hardtail met full XT voor 1399 euro) als bij de topmodellen van de familie.
Eén van de grootste kenmerken van de fietsen van Bulls is, dat ze allen zijn uitgerust met Shimano. Zoek niet naar Sram in het gamma, want je zal het niet (of bijna niet) vinden! En als we op een bepaald model een groep vernoemen, dan is deze er van kop tot teen mee uitgerust. Hier is er geen sprake van om te dollen met de voorderailleur of cassette om nog enkele euro’s te winnen. Onze Bulls Black Adder Team is dus uitgerust met een mechanische XTR-groep; van de achterderailleur tot de cassette en van de ketting tot de voorderailleur.
De voorderailleur is trouwens een uitstekende Shimano Side Swing. Door dit nieuwe type met zijdelingse trekkracht is een directere doorvoer van de bedieningskabel mogelijk en werkt het geheel soepeler. Bulls maakte de keuze voor een 2×11-aandrijving (36/26 vooraan en 11/40 achteraan), wat gerechtvaardigd is gezien de oriëntatie naar lange afstanden die het merk wenst te behouden.
De remmen komen ook uit de Shimano XTR-groep en na een eerste moeilijke kennismaking tijdens onze duurtest met de XTR Di2-groep, lijkt het dat Shimano het geheel verbeterd heeft, want dit keer waren we uitermate tevreden.
Als voorsteven heeft Bulls geopteerd voor de spectaculaire RockShox RS-1, wat nog maar eens in de verf zet dat deze fiets een ‘goed zaakje’ is gezien de prijs van deze vork, zelfs bij de eerste montage. Ze wordt gecombineerd met uitstekende DT Swiss XR1501-wielen met een speciale voornaaf voor de RS-1. De Schwalbe Rocket Ron-band vooraan is een zekere waarde, maar de Thunder Burt achteraan daarentegen mist in onze ogen veelzijdigheid. We hebben deze dan ook snel verwisseld door een andere Rocket Ron.
Voor de rest van de onderdelen vertrouwt men op FSA met de luxueuze K-Force Carbon-serie. Niet iedereen is unaniem over de look van het geplooid carbon, maar de afwerking behoeft geen kritiek. We apprecieerden ook de zeer comfortabele siliconen grips op het stuur, ook al bereiken ze niet het niveau van de ESI-grips, toch de referentie als het op de grip van de handschoenen en de handgreep aankomt.
In de rest van het assortiment vinden we ook een originele Black Adder SL terug die minder dan 8 kilogram weegt en een prijskaartje heeft van 4199 euro, inclusief XTR-groep, Lauf-vork en Schwalbe Thunder Burt semi-slickbanden. Ook al is deze vooral gericht op snelle wedstrijden, toch verdient deze originaliteit te bestaan. De goedkope modellen zijn verzekerd door een model met Shimano XT en uitgerust met wielen die zich een tikkeltje lager in het assortiment situeren dan de DT 1501-exemplaren die op deze Team staan. Maar het model behoudt wel de RockShox RS-1-vork. Prijs: 3599 euro. In het assortiment van 2017 worden meer modellen aangeboden, steeds met RS-1, maar met XT Di2 en XTR Di2, alsook, een kleine revolutie, een Sram Eagle! Zoals je ziet, zijn de tarieven zeer scherp. Om even goed te vinden moet je gaan kijken bij Canyon, Radon, Stevens en vrienden. Bij de referentiemerken vind je vaak onderdelen die één of twee stapjes lager liggen wat de prijs betreft dan datgene waarmee deze fiets is uitgerust. Laten we nu eens kijken wat dit alles in de praktijk oplevert, een Bulls Black Adder Team van 9 kilogram!
Bulls Black Adder Team: de terreintest
De eerste kennismaking met de Bulls Black Adder gebeurt heel natuurlijk. De zitpositie heeft niets extreem, ook al is deze gericht op racen. Kortom, aangenaam. Wat meteen in het oog springt, of eerder in de benen, is het rendement en de reactiviteit van de fiets. Het is een geboren puncher, een spruit die vraagt om meer en die zin geeft om constant op te trekken en een nerveuze rijstijl aan te nemen.
Dit kan verrassend lijken voor een fiets die ontwikkeld werd voor en door marathonrijders, maar het is een duidelijk gegeven: hij behoort tot de vlotste en explosiefste fietsen waarvan we de kans hadden om ze te testen. Beter nog: je hoeft niet meteen He-man te zijn om er van te profiteren (dit in tegenstelling tot de vorige generatie), want de fiets is heel stijf maar niet te. Hierdoor lijkt de fiets levendig eens je ermee rijdt, met een mooie veerkracht die de energie als je op de pedalen trapt terugstuurt om je beter vooruit te stuwen. En dat, dat is het kenmerk van fietsen met grote wielen. We moeten ook het werk van de wielen onderlijnen, die uit hetzelfde hout gesneden zijn als het frame.
Gezien deze karaktertrek van de fiets, moet je jezelf bijna dwingen om in het zadel te blijven zitten om meer te weten te komen over het comfort … en ook om te vermijden dat je te snel al je kruid verschiet door je te amuseren om bommetjes te gooien als je met vrienden op pad bent. In het zadel ontdekken we een fiets die zijn levendige temperament niet helemaal verloochent, maar zich toch zachter en braver toont. Op landwegen die we snel kunnen afhaspelen, is de filtering van de trillingen duidelijk en we kunnen gedurende lange tijd op een licht omgewoelde ondergrond rijden zonder de nefaste effecten te voelen.
Bergaf moeten we echter waakzamer zijn. De RockShox RS-1-vork van onze testfiets werkte bijzonder goed (nog beter dan het exemplaar dat diende voor onze grote test van XC-vorken), en eens ze goed is afgesteld, presteert ze zo goed bij het verslinden van de schokken in afdalingen, dat de achterkant ineens veel minder tolerant lijkt.
Nochtans, als we er meer aandacht aan besteden en deze oefening tijdens een lange tocht enkele keren herhalen, voelen we goed dat de vork werkt. We kunnen dan ook totaal niet zeggen dat ze zich houterig gedraagt, want we stellen vast dat ze, zonder die indruk te hebben, zorg draagt voor de bestuurder. Kortom, we hebben al comfortabeler gekend (de BMC Team Elite 01 met zijn softail systeem is hier buiten mededinging, maar de Canyon Exceed leek ons een tikkeltje toleranter), maar er zijn er veeleisendere in dit segment (de BH Ultimate bijvoorbeeld).
In lange beklimmingen zijn de nervositeit en de indruk van met een lichte fiets onderweg te zijn, een echte meerwaarde
We kunnen de Bulls Black Adder zonder aarzelen voor lange afstanden aanraden aan een goed getrainde biker, vooral als er het nodige reliëf aanwezig is in het parkoers. Want het is in lange beklimmingen dat zijn nervositeit en de indruk van met een lichte fiets onderweg te zijn, een echte meerwaarde zijn. Het geheel toont zich hiervoor perfect, behalve de achterband dan, en er hoeft dan ook niets te veranderen. De XTR 2×11-aandrijving brengt ook een welgekomen dosis veelzijdigheid mee voor dit doeleind. En de omschakeling naar een 1×11 is niet te ingewikkeld als je graag wat grammen wil winnen en je je meer op pure crosscountry wil richten, een domein waarin de fiets zich ook op zijn gemak zal voelen.
Nog een woord over het rijgedrag bergaf en het rijplezier, maar dit keer vanuit de hoek van de geometrie. We waren uitermate gecharmeerd door de laatste 29″ XC-bikes die opgebouwd waren rond een ‘gedurfde’ geometrie en waarvan we de kans hadden om ze te testen. Er is de BH die we reeds aangehaald hebben, maar ook de Scott Spark bij de full suspensions. Deze hebben een balhoofdhoek van 69 graden en een uitgesproken reach. Maar ook al is de Bulls Black Adder Team opgebouwd rond meer traditionele waarden, toch blijft hij zeer aangenaam.
We hebben al gezegd dat we niet te plat op ons stuur liggen, een bewijs dat dit niet noodzakelijk is om een fiets te ontwerpen die zin geeft om snoeihard te rijden. Bergaf geeft hij de bestuurder niet de neiging om zich buitenissig te gedragen (ook al komt hij goed los zonder dat we hem moeten forceren), maar toont hij zich aangenaam en zeker om te besturen. Je zou kunnen vrezen dat hij constant aandacht vraagt, maar daar is niets van aan. Natuurlijk is dit geen makkelijke toerfiets, maar hij weet bij vermoeidheid de kleine foutjes te vergeven. We hadden enkel graag een breder stuur gezien om hem meer te kunnen besturen met de bewegingen van ons bovenlichaam. Maar het geheel blijft ondanks alles samenhangend.
Verdict:
De Bulls Black Adder Team biedt een aantrekkelijke verhouding prijs/onderdelen, dat is een feit. Maar de tijd dat men een biker kon verleiden door hem, op eender welk frame, enkel mooie onderdelen te verkopen is voorbij. Bulls heeft dit goed begrepen en zijn fietsen bieden heden ten dage meer dan enkel een mooie technische fiche. Bijzonder goed afgewerkt, licht, nerveus naar wens; de Bulls Black Adder Team is een aantrekkelijke XC-bike die je tochten zal kruiden. Als gevleugeld klimmer weet hij ook van gedaante te veranderen in een aangename compagnon bergaf, ook al is hij in dat domein niet de beste van de klas. Hoe dan ook, de Black Adder Team is een geslaagde bike die toont dat het nog mogelijk is om een topmodel af te leveren zonder de grens van 5000 euro of meer te passeren.
Meer info op de website van Bulls