Test | Cannondale Moterra SL: de kikker die zo groot wil zijn als een os

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Test | Cannondale Moterra SL: de kikker die zo groot wil zijn als een os

Met de Moterra SL koos Cannondale een heel bijzondere manier om het lichte e-bike segment te betreden. Het merk combineerde een motor en batterij die een krachtige e-bike waardig zijn met een zeer licht frame, dit in de hoop in gewicht en wendbaarheid te kunnen concurreren met de zogenaamde ‘lichte’ e-mountainbikes. Maar is dat in de praktijk ook gelukt? We hebben hem een aantal weken op de proef gesteld en dit is ons verdict:

Eerder dit jaar, na de presentatie, spraken we al uitvoerig over deze Cannondale Moterra SL. We hadden het toen al uitgebreid over de ontstaansgeschiedenis van deze fiets en de verwachtingen van het merk over dit nieuwe frame, aangevuld met de technische details en onze eerste indruk aan zijn stuur op de prachtige paden van het Portugese Braga. Maar we keken er toen ook naar uit om de fiets gedurende een langere periode te kunnen testen op de paden in onze achtertuin, en dat is wat we dit voorjaar gedaan hebben.

Net als bij onze kennismaking in Portugal in februari jongstleden, stelde Cannondale ons de Moterra SL 1 – goed voor een prijs van € 9.999 – ter beschikking voor deze duurtest. De kenmerken van het frame, de onderdelen en de geometrie gaan we hier dan ook niet herhalen, daarvoor kan je terecht in dit artikel: Test nieuw | Cannondale Moterra SL: het beste van twee werelden?

Hier gaan we meteen over tot de orde van de dag en de resultaten van onze duurtest.

Cannondale Moterra SL: de terreintest

Van zodra je op de Moterra SL zit, merk je meteen dat de reach vrij kort is. Dit geeft een compacte zitpositie, maar voor onze testers die tussen de 1m75 en 1m80 groot zijn, was de medium perfect. De Cannondale Moterra SL profiteert van een Acros-headset waardoor de stuurhoek met 1,2° kan worden gevarieerd met behulp van cups. In de meest open positie (62,5°) geniet de stabiliteit bij hoge snelheden de voorkeur, terwijl de tegenovergestelde instelling (64°) zal bijdragen aan de manoeuvreerbaarheid van de fiets. De verandering wordt uitgevoerd door de cups van de headset om te draaien. Wij kozen voor de positie van 64° die we meer geschikt vonden voor ons oefenterrein in de Belgische Ardennen dat, hoewel heuvelachtig, niet rechtvaardigt om te opteren voor de meest radicale positie van 62,5°.

Wat ons als eerste opviel was de leuke en wendbare kant van de Moterra SL. Het is natuurlijk nog steeds een e-bike en soms moet je hem een ​​beetje bruskeren, maar hij geeft een lichte en gemakkelijke indruk die de beste lichte e-mountainbikes op de markt waardig is. Hij lijkt in niets op zijn grote broer, de Moterra, die onder dezelfde omstandigheden veel rustiger, om niet te zeggen onhandiger, is. Bikers met minder technische bagage stelden de Moterra SL wel op prijs, maar het waren toch vooral onze testers met de beste stuurmanskunsten die het meeste lof gaven.

Het 27,5″-achterwiel is een troef om de levendige indruk te versterken en het goede nieuws is dat we het niet hinderlijk vonden over de meer rollende of ruwere paden, terwijl dit momenten zijn waarin een 29″-achterwiel over het algemeen comfortabeler is.

Door de goede zitpositie, en omdat de vering niet erg gevoelig is voor het trappen (zelfs zonder deze te blokkeren, wat je dankzij de gemakkelijk bereikbare hendel enkel op de rollende gedeelten doet), kan je aan zijn stuur lang en snel rijden. Als je de ondersteuning uitschakelt, heb je niet het gevoel dat je 38 ton moet voorttrekken, maar zonder ondersteuning rijdt hij niet als een Orbea Rise of een Scott Lumen. Hierdoor rijden we vrijwel altijd met ondersteuning, vaak ook in de Eco-modus. Maar zoals we verderop zullen zien, is dat niet echt een probleem.

Het is niet alleen omdat je comfortabel zit op de Moterra SL dat je vele uren op de fiets kunt doorbrengen, maar vooral ook omdat de (relatief) lichte fietscombo + 600 Wh batterij en Shimano EP801-motor een behoorlijk verbazingwekkende autonomie bieden! Ritten van 60 kilometer en bijna 2000 meter hoogteverschil zijn geen probleem. Het verbruik van deze nieuwste versie van de Shimano-motor is werkelijk zeer laag en dat is een enorm voordeel.

Aan kracht ontbreekt het deze EP801 echter niet! We voelen het koppel van 85 Nm als we het nodig hebben voor beklimmingen met hoge percentages of wanneer we bergop een versnelling willen plaatsen. Maar zelfs onder deze omstandigheden stijgt de consumptie niet. We hebben van de gelegenheid gebruikgemaakt om de eerste twee door Cannondale geprogrammeerde modi (Eco en Trail1) een beetje te boosten, omdat ze ons aanvankelijk wat zwak leken, zelfs voor rijders van rond de 70 kg. En we kunnen het ons veroorloven zonder de autonomie aan te tasten. Een minpuntje is dat het ‘ouderwetse’ display de reële snelheid te groot afficheert, maar niet genoeg de assistentiemodus. Wij hadden liever de nieuwste generatie van het scherm, dat completer en duidelijker is.

Wat de vering betreft is de Moterra SL echt een pure, superveelzijdige trailfiets. We hadden het over de neutraliteit van de achterkant tijdens het trappen, maar de vering is ook soepel en comfortabel bij kleine en middelgrote schokken. We waren wat bang voor de FlexStays die overgewaaid zijn van de XC-fietsen, maar die angsten werden snel weggenomen en het is een zeer aangename machine om in een coole toermodus te rijden. Bij zeer technische beklimmingen wordt de kracht van de motor goed ondersteund door de vering die uitstekende grip biedt op het achterwiel.

Als we het tempo verhogen en hem naar een trailcentrum brengen, volgt hij zonder te aarzelen. Zijn wendbaarheid doet wonderen en de vering volgt de contouren van het terrein goed. Gewoon een waarschuwing: verwar hem niet met een endurofiets! Hij kan zonder enig probleem moeilijke specials aan, maar door zijn kinematica is hij behoorlijk responsief. Voor een portie plezier is hij geweldig, maar om daadwerkelijk scherpe chrono’s op de tabellen te zetten is hij minder ideaal. Dat is geen fout, maar je mag je niet vergissen in zijn profiel en daarom vertellen we dat het een echte trailbike is. Een Specialized Levo zal bijvoorbeeld (afhankelijk van zijn montage) beter voor de dag komen in enduro, terwijl die fiets ook de kaart van leuke trailbike kan uitspelen.

Verdict

Cannondale – toch een iconisch merk dat gekend is voor zijn innovatieve keuzes – was enkele jaren geleden een beetje in slaap gevallen. Sinds de overname door de Pon-groep hebben we de indruk dat het merk weer is ontwaakt! De Moterra SL is een geslaagd model waarbij ze de weddenschap om bepaalde aspecten van een lichte e-bike te combineren met andere aspecten van de ‘full power’-modellen hebben gewonnen. Een goed ontworpen frame, een efficiënte en zuinige Shimano EP801-motor, een behoorlijk indrukwekkende autonomie, een gedrag dat zowel speels als efficiënt is … Hij voldoet in onze ogen aan bijna alle eisen. Zoals je in de titel kan lezen, is hij de kleine kikker die erin slaagt net zo groot en gespierd te worden als de os! We dromen van een goedkoper prijskaartje, maar het is lastig om zowel een ​​licht en volledig carbon frame, als een krachtige motor en een grote batterij te hebben zonder de rekening te verhogen.

CANNONDALE MOTERRA SL 1 2024

9999 €

19,7 kg zonder pedalen

  • Uitstekende autonomie
  • Zuinige Shimano EP801-motor met de kracht van een 'grote motor'
  • Licht, homogeen en goed afgewerkt frame
  • Het gewicht, met het gemak en het leuke rijgedrag dat daaruit voortvloeit
  • Bediening en display van de oude generatie
  • Hoge prijs, zelfs voor de goedkoopste versie
  • Dop oplaadpoort die niet op zijn plaats blijft zitten

Beoordeling van de testers

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.cannondale.com

DoorOlivier Béart