Test | Canyon Lux Trail CF 8: de lokroep van het avontuur
By Adrien Protano -
Niemand die zal ontkennen dat de eerste Canyon Lux Trail een schot in de roos was, maar met zijn releasedatum van 2021 begon hij langzaam te lijden onder de tand des tijds. Het merk besloot daarom zijn downcountry/trail frame een facelift te geven … Spoiler: wederom is de Lux Trail een schot in de roos. Dit is ons verdict na een test van enkele weken:
De Canyon Lux dankt zijn faam deels aan de renners van het Duitse merk (met name Mathieu van der Poel en Puck Pieterse, maar in het verleden ook door Pauline Ferrand-Prévot) die aan het stuur van de WC-versie het internationale circuit bestormden. De meer toegankelijke Trail-versie is dan weer meer gericht op gewone stervelingen. Ter herinnering: toen deze Canyon Lux Trail in 2021 op de markt werd gebracht, onderscheidde hij zich van de WC-versie door een veerweg voor/achter van 120/110 mm (vergeleken met 100 mm voor de WC) en een modernere geometrie met een geheel nieuwe voorste driehoek.
Iets meer dan twee jaar later besloot Canyon zijn exemplaar van de Lux Trail opnieuw tegen het licht te houden om een bijgewerkte versie aan te bieden, met behoud van zijn DNA: dat van een comfortabele fiets die is ontworpen om de grenzen te doen vervagen. Vergeet niet dat Olivier zijn test van de vorige versie afsloot met de woorden dat: “de Lux Trail kan worden aanbevolen aan een breed publiek, Van de liefhebber van technische raids die op zoek is naar een lichte fiets om vele uren in het zadel door te brengen tot de sportieve tochtrijder die niet veel veerweg nodig heeft maar graag een veelzijdige fiets heeft om nieuwe horizonten te verkennen met zijn trouwe ros.”
Frame
Hoewel het uiterlijk vergelijkbaar is met dat van de vorige generatie, legt Canyon toch uit dat ze helemaal opnieuw zijn begonnen en deze Lux Trail van onderaf opnieuw hebben ontworpen. Het merk profiteerde hiervan door met name de veerweg achteraan te vergroten tot 115 mm, waar deze bij de vorige generatie 110 mm bedroeg. Voor de rest zien we geen veranderingen, met 29″ wielen en een voorvork van 120 mm.
Het frame van deze nieuwe Lux Trail was voorheen alleen verkrijgbaar in één type koolstofvezel, maar wordt nu te koop aangeboden in de twee gebruikelijke koolstofniveaus van het merk (namelijk CF en CFR). De eerste lay-out is beter van prijs, terwijl de tweede duurder is, maar aanzienlijk lichter: een CFR-frame in maat M weegt 1996 gram, terwijl een CF-frame 2164 gram op de weegschaal legt.
Waar de Lux WC zijn inspiratie haalt uit XCO-races, is de Lux Trail meer gericht op raids, marathons en lange avonturen. “Hij deelt het DNA van de Lux World Cup, die zichzelf heeft bewezen op het internationale circuit, maar terwijl deze fiets dient om overwinningen na te jagen, is de Lux Trail gemaakt voor het najagen van records naast het wedstrijdcircuit”, citeert het merk.
Canyon schonk aandacht aan de details en in het bijzonder aan deze ingenieuze opbergruimtes in 3 verschillende zones. Aan de uiteinden van het stuur vinden we een Sahmurai Sword Tubeless Repair Kit, onder de bovenbuis zit een multitool en in de onderbuis is plaats voor een reparatietas met daarin een CO2-patroon, een reservebinnenband en bandenlichters. Deze tas, LOAD genaamd, en de hele inhoud zijn optioneel verkrijgbaar voor iets minder dan 60 euro (elk element kan afzonderlijk worden gekocht).
In vergelijking met de vorige generatie zien we op deze nieuwe Lux Trail een universele Sram UDH-derailleurhanger die de montage van de nieuwste Sram-groepen mogelijk maakt. Bepaalde keuzes zijn echter betreurenswaardig, dit is met name het geval voor de doorvoer van de kabels via de headset. Jammer voor een fiets die zoveel nadruk legt op het praktische met de integratie van zijn accessoires. Ook de achterrem met een flatmount-standaard kon beter.
Veringen
Zie jij het ingenieuze van deze single pivot?
En nu? Om de demper zo dicht mogelijk bij de bovenbuis te brengen (zodat er twee bidonhouders in het frame passen), moest Canyon zich het hoofd breken. Het is uiteindelijk een single pivot-kinematica geworden die vergelijkbaar is met die van de Lux World Cup (tweede foto), maar waarop de ‘link/yoke’ compacter zijn gemaakt en waarvan de link nu aan de bovenbuis is bevestigd in plaats van aan de zitbuis. “Wat de gevoeligheid bij kleine schokken verbetert”, aldus het merk. “Dit is de sleutel van de kinematica van de Lux Trail en hij voelt aan als een fiets met veel meer veerweg achterin”, vervolgt Canyon. Een uitspraak die van goede marketing getuigt, maar die we na een paar ritten op de fiets wel delen.
In vergelijking met de vorige generatie zien we achteraan 5 mm meer veerweg, waardoor we uitkomen op 115 mm. Afgezien van dit beetje extra veerweg kondigt Canyon een veel progressievere vering aan dan die van de Lux WC. Te verifiëren in het terrein!
Deze Canyon Lux Trail is uitgerust met een bediening op het stuur waarmee je kunt schakelen tussen de drie posities van de vering: Open (voor de open modus), Pedal (voor de tussenliggende positie waarin de vering hoger in de veerweg blijft) en Locked (voor volledige vergrendeling).
Op ons testmodel maken een Fox Float 34 StepCast Performance-voorvork met 120 mm veerweg en een Fox Float SL Performance-demper met 115 mm veerweg de dienst uit.
Geometrie
Qua geometrie ziet de Canyon Lux Trail de hoek van de zitbuis 1,5° rechter worden tot 76°. De balhoofdhoek wordt op zijn beurt 0,5° vlakker (67°). De reach (460 mm in maat M) en de lengte van de liggende achtervork (435 mm) wijzigen niet. Kleine aanpassingen dus die deze Lux Trail iets dichter bij de geometrie van de hedendaagse Trail-modellen laat komen. De zitpositie zou nu weer wat comfortabeler moeten zijn tijdens het klimmen en veiliger als de helling omkeert.
Onderdelen
Voor de duur van deze test kregen we het tussenmodel toegestuurd door het merk, namelijk de Canyon CF8 (4799 euro).
In deze versie zijn de veringen zoals eerder gezegd afkomstig van Fox, met een Float 34 StepCast Performance-voorvork met 120 mm veerweg en een Fox Float SL Performance-demper met 115 mm veerweg. Op het stuur zien we een bediening met drie standen.
Een Shimano XT 12-speed groep staat in voor de aandrijving. Deze is eenvoudig en efficiënt, net zoals de Shimano XT M8100-remmen met een remschijf van 160 mm aan de voorkant en van 180 mm aan de achterkant.
Het onderstel bestaat uit DT Swiss XRC 1700 Spline-wielen, geschoeid met een Schwalbe Wicked Will (2.4″) aan de voorkant en een Racing Ralph (2.35″) aan de achterkant. Merk op dat dit paar wielen dezelfde velg heeft als de duurdere XRC1501-wielen, maar in dit geval zien we DT Swiss 370-naven in plaats van het 240-model. Hierdoor zakt de prijs, maar behoudt men wel een correcte wielset.
De cockpit van Race Face heeft een 760 mm breed stuur met een rise van 10 mm. Ergon levert de handvatten, evenals het SM10 Sport-zadel. De telescopische zadelpen is een Fox Transfer SL Performance.
Versies en prijzen
De Lux Trail is verkrijgbaar in zes versies. Twee CFR-modellen (Lux Trail CFR LTD en Lux Trail CFR) en vier CF-modellen: Lux Trail CF 9, 8, 7 en 6.
De Canyon Lux Trail CF 6 is het instapmodel van de Lux Trail-familie. Hij heeft een prijs van 3349 euro en is, zoals de naam al doet vermoeden, opgebouwd rond een CF-frame. Hij is verkrijgbaar in twee kleuren (Chrome Level 1 of Mirage Blue) en als volgt uitgerust: Shimano Deore-aandrijving, Fox 34 SC Performance-voorvork, Fox Float SL Performance-demper en DT Swiss LN AM-wielen.
Net daarboven is er de Lux Trail CF 7 van 3749 euro. Hij deelt hetzelfde frame en dezelfde veringen met de CF 6, maar ziet zowel zijn aandrijving (Shimano SLX) als zijn wielen (DT Swiss X1900) evolueren.
De Lux Trail CF 8, met een prijs van 4799 euro, vormt het middensegment van deze familie. Let op de duurdere aandrijving en remmen (Shimano XT), voor de wielen viel de keuze op een set DT Swiss XRC1700.
Het meest hoogwaardige model in de CF lay-out is de Lux Trail CF 9 met een prijs van 5799 euro. Hier opteerde Canyon voor een samenwerking met Sram, met een RockShox SID Select+ voorvork en een RockShox SIDLuxe Select+ demper met 3 standen, maar ook een GX AXS T-Type aandrijving, Level Silver Stealth-remmen en een RockShox Reverb AXS-zadelpen. In deze uitvoering weegt de Lux Trail 12,45 kilogram.
Aan de top van het gamma delen twee modellen het CFR-carbon frame. Links kost de Canyon Lux Trail CFR 7099 euro. Deze is als volgt uitgerust: Fox 34 SC Factory-voorvork, Fox Float SL Factory-demper met 3 standen, Shimano XTR-aandrijving en -remmen, Fox Transfer SL-telescopische zadelpen en DT Swiss XRC1200-wielen.
De Canyon Lux Trail CFR LTD is met een prijskaartje van 8699 euro het absolute topmodel. Hij weegt 11,66 kilogram in maat M. In deze versie is de Lux Trail uitgerust met een RockShox SID Ultimate-voorvork en SIDLuxe Ultimate-demper met 3 standen, een Sram XX AXS-aandrijving, Sram Level Ultimate Stealth-remmen, een RockShox Reverb AXS-zadelpen en DT Swiss XRC1200-wielen. Net als zijn naamgenoot CFR is hij uitgerust met de uit één stuk vervaardigde carbon cockpit van het merk.
Canyon Lux Trail CF 8: de terreintest
Vanaf het begin is een verduidelijking nodig. Canyon mag dan wel de marketingkaart ‘Trail’ spelen, toch blijft de Lux Trail een echt crosscountrymodel, met zijn sterke en zwakke punten. Aan de andere kant zijn we hier geïnstalleerd op een XC-machine met een comfortabelere positie dan de meest performance georiënteerde modellen op de markt.
Een filosofie die de vorige generatie al kenmerkte, waarbij we een comfortabel frame aantroffen dat zich overal op zijn gemak voelde en zichzelf positioneerde als een meer toegankelijke versie van de zeer specifieke World Cup-versie. Met deze nieuwe generatie vaart de Lux Trail nu zijn eigen koers!
De Canyon Lux Trail heeft echter diepgewortelde XC-genen en dat merken we snel. Op weg naar boven presenteert hij zich als een goede metgezel, ondanks zijn extra kilo’s vergeleken met de leiders in de categorie (of vergeleken met de duurdere versies aangeboden door Canyon).
De Lux Trail is een fiets die goed en efficiënt reageert bij het trappen. Hij is minder nerveus dan de WC-versie, maar wel in lijn met de efficiëntie van de vorige versie, of zelfs een beetje beter.
Meestal is het het tegenovergestelde, dat we het jammer vinden dat we geen vering met drie standen hebben … Hier zijn de drie standen wel voorhanden, maar hebben we ze maar amper gebruikt. In de ‘open’ positie pompt de fiets niet veel en biedt hij behoorlijk wat tractie aan het achterwiel, dus reden we meestal in deze positie. Pas als we echt aandacht wilden besteden aan de effectiviteit van elke pedaalslag, schakelden we over naar de tussenpositie, of naar de volledig geblokkeerde positie op asfaltwegen.
De Canyon Lux Trail is echter niet zomaar een crosscountryframe uitgerust met een ‘grotere’ schokdemper. Canyon heeft gewerkt aan de ontwikkeling van een echte kinematica die specifiek is voor dit frame, ook al merken we dat er enige inspiratie werd gehaald bij de Lux World Cup. Gecombineerd met zijn meer eigentijdse geometrie is de Lux Trail een echt speeltje om bergaf te razen. We hebben een wendbare en responsieve fiets tussen onze benen, die zich heel goed aanpast aan kronkelige paden. Het vrij lage slooping frame speelt ook in op dit gevoel.
De Canyon Lux Trail biedt ook bergaf veel comfort, en je hoeft niet snel te rijden om dat comfort te krijgen zoals bij sommige concurrenten wel het geval is. Waar de Lux Trail een beetje tekortschiet, is op echt technisch terrein en ruige passages, waar we ontdekten dat hij een beetje stabiliteit ontbeerde, een nadeel van zijn wendbaarheid, vooral in vergelijking met de meest moderne XC-modellen.
Dit maakt de Canyon Lux Trail tot een uitstekende ‘toerfiets’. Hoewel de term misschien pejoratief lijkt, is het integendeel een compliment. De Lux Trail is ontworpen om verschillende soorten terrein aan te kunnen, en dat op een comfortabele manier en met de nodige dosis rijplezier. Ook om zo nu en dan aan een wedstrijd deel te nemen, zou hij uitstekend geschikt kunnen zijn. De DT Swiss XRC 1700-wielen zijn overigens perfect gecast voor deze fiets.
Als we dan toch iets zouden vervangen, doe dan maar de voorband. De Schwalbe Wicked Will is nergens slecht … en nergens goed. Wij ruilden hem liever in voor een Racing Ray, in XC de referentie rond het voorwiel. De bediening op het stuur om de veringen te activeren vergde behoorlijk wat kracht om te bedienen, maar dit was een klein montagefoutje van Canyon dat we hebben kunnen oplossen.
Verdict
Met deze nieuwe generatie baant de Canyon Lux Trail zijn eigen weg door het gamma crosscountry-modellen van het merk. Het is niet langer simpelweg een toegankelijkere Lux World Cup, maar een echt platform dat van A tot Z ontworpen werd met een specifiek doel: een veelzijdige en comfortabele fiets aanbieden, gericht op goede prestaties bij het trappen op de pedalen en efficiëntie bij het klimmen. Het is onmogelijk om de XC-genen te ontkennen die blijven doorschemeren in deze Lux Trail, die een nerveus karakter vertoont tijdens het trappen. Aan de andere kant worden we hier geconfronteerd met een machine die zijn eigen kinematica heeft en dat is voelbaar tijdens de afdalingen waar de Lux Trail wendbaar en comfortabel is. Tot slot kunnen we ook niet om de sterke prijs-kwaliteitverhouding van dit model heen.
Meer info via www.canyon.com
Canyon Lux Trail CF 8 2024
4799 €
12,61 kg
- Efficiëntie bij het trappen
- Zeer comfortabel
- Speels en nerveus karakter
- Prijs-kwaliteitverhouding
- Verkeerd model voorband
Warning: Undefined array key "negative" in /var/www/vhosts/vojomag.com/httpdocs/app/themes/vojo/blocks/review.php on line 28
Warning: foreach() argument must be of type array|object, null given in /var/www/vhosts/vojomag.com/httpdocs/app/themes/vojo/blocks/review.php on line 28
Testers' evaluation
- Best getest
- Hartendief
- Prijs-kwaliteit