Test | Canyon Lux World Cup CFR: presteren of presteren?

Door Adrien Protano -

  • Techniek

Test | Canyon Lux World Cup CFR: presteren of presteren?

Als er één fiets is die weet wat het is om te zegevieren in de wereldbeker MTB, dan wel de Canyon Lux World Cup. Onder meer Loana Lecomte en Sam Gaze wisten er het voorbije jaar mee naar de overwinning te rijden. Maar wat is dit vernieuwde model met 100 millimeter veerweg waard voor gewone stervelingen? Antwoord in onze test!

De vorige generatie van de Canyon Lux was een volbloed met een goedgevulde prijzenkast, zeker destijds in de handen van Mathieu van der Poel en Pauline Ferrand-Prévot. Maar doordat hij sinds 2018 niet meer was geëvolueerd, begon hij op het wereldtoneel toch wat gedateerd te raken, ook al omdat de XC-circuits steeds spectaculairder werden en de geometrie van de fiets nogal ‘old school’ was.

De vernieuwing van de Lux werd ingezet met een nieuw downcountry-model, de Lux Trail, die in de zomer van 2021 werd onthuld door Canyon (lees: Canyon Lux Trail CF 9: het spel der bonificaties). Dat model vormt een ‘valse tweeling’ met de klassieke Lux, vermits de voordriehoek anders is en ook de filosofie achter de fiets.

Terug naar de waardige opvolger van de vorige Lux en de ster van de dag, de Lux World Cup. Eén ding is zeker, hij is niet bescheiden en maakt met zijn naam meteen duidelijk waar hij wil schitteren!

Frame

Hoewel het algemene silhouet van deze Canyon Lux World Cup identiek lijkt aan dat van de vorige Lux, is dit nieuwe platform niettemin het resultaat van enkele belangrijke veranderingen, te beginnen met het gewicht. Het topmodel van de Lux World Cup krijgt een CFR-frame, wat het meest hoogwaardige carbon is van Canyon. Het resultaat is een winst van 127 gram ten opzichte van de oude SLX-versie, wat een gewicht van 1.535 gram oplevert voor het kale frame. Dat is een heel, heel goede score voor een full suspension, waarmee hij tot de lichtste frames in het segment behoort.

Andere evoluties zijn meer van esthetische aard. Zo is er de nieuwe IPU (Impact Protect Unit 2.0) die moet voorkomen dat het stuur tegen het frame botst bij een val. Eerder stond dit systeem op de bovenbuis, maar voortaan zit de IPU 2.0 verborgen in het frame. We hadden dit overigens al verwacht op de Canyon Lux Trail, maar toen was de tweede versie nog niet klaar.

Ook de kabels die door de headset in het frame worden geleid, zijn visueel een pareltje. In het frame zelf werden geleidebuizen aangebracht om de interne doorvoer van de kabels en leidingen te vergemakkelijken. Toch is het bij gebruik – om een leiding te verwisselen of een kabel voor een dropper post toe te voegen – niet het meest praktische systeem dat we kennen.

Deze CFR-versie profiteert van CeramicSpeed ​​​​SLT-lagers in het frame en balhoofd, die volgens de fabrikant het voordeel hebben dat ze zelfsmerend zijn en er een levenslange garantie op rust. De minimalistische kettinggeleider weegt amper 4,6 gram en ook hier zien we de Quixle-achterwielas – met zijn kleine, discrete en zeer praktische induwbare hendel – terug. Ten slotte passen er twee bidonhouders in het frame, zelfs in maatje XS.

Veringen

Achteraan zien we net zoals bij de vorige Lux een single pivot-design met een link gekoppeld aan een carbon achterdriehoek uit één stuk (liggende achtervork + staande achtervork). Dit is bijna de norm geworden in XC. Canyon doet het hier zonder een scharnierpunt op de staande achtervork door in te zetten op de flex van het materiaal, ook wel ‘flex-stay’ genoemd.

Het Duitse merk legt uit dat het van de komst van deze nieuwe Lux World Cup heeft geprofiteerd om de kinematica te verfijnen, met name op het niveau van de anti-squat die volgens het merk enigszins is herzien voor betere prestaties bergop. Aan de andere kant heeft Canyon ervoor gekozen om de huidige trend van meer veerweg niet te volgen. Zo heeft de Lux World Cup zowel vooraan als achteraan 100 millimeter veerweg, waar zijn directe concurrenten over 110 of zelfs 120 millimeter beschikken. En ook al is het nog steeds mogelijk om een ​​vork te monteren met meer veerweg op deze Lux World Cup, toch raadt Canyon aan om in dat geval direct naar de Lux Trail te kijken en deze uit te rusten met meer XC-gerichte onderdelen.

De vorm van het frame, en meer precies de plaatsing van de demper dicht bij de bovenbuis, mag dan wel ten dienste staan van de prestaties, handig is het niet. Het aanpassen van de rebound zorgt voor het nodige tandengeknars, aangezien de toegang tot de instelknop op de SIDLuxe erg krap is. Gelukkig is dit een instelling die je niet vaak verandert, maar toch …

Canyon levert echter een kleine inbussleutel mee – die op de kabel van de voorrem zit – om deze moeizame operatie (een beetje) te vergemakkelijken.

Geometrie

Zoals we je in de inleiding vertelden, is het de bedoeling dat deze Lux World Cup beter is aangepast aan de groeiende technische aspecten van de circuits en XC-discipline. Dit komt tot uiting in de geometrie, waar we een balhoofdhoek zien van 68,5 graden, een reach van 450 millimeter (op de medium), een liggende achtervork van 430 millimeter en een zitbuishoek van 75 graden. De Lux World Cup past daarmee in de trend van ‘longer, slacker’ om met name meer stabiliteit te bieden.

Onderdelen

We ontvingen op onze redactie het topmodel, namelijk de Canyon Lux World Cup CFR LTD. Dit model kost 7999 euro, wat niet goedkoop is, maar wel goedkoper dan wat we elders moeten betalen voor een luxueus topmodel.

RockShox zorgt voor de veringen met vooraan een SID SL Ultimate-vork (dus met vorkpoten van 32 ​​millimeter) en achteraan een SIDLuxe Ultimate-demper, beide met een veerweg van 100 millimeter. Een lockout op het stuur hoort er ook bij.

Tot stilstand komen doe je met Sram Level Ultimate-remmen met schijven van 160 millimeter. Voor de achterrem werd gekozen voor een flatmount-montage om de remkrachten in de liggende achtervork te concentreren. De prestaties van de Sram-remmen worden wel eens bekritiseerd, maar hier hadden we absoluut geen klachten, toch niet in het programma waar de fiets voor bedoeld is.

En we blijven bij Sram voor de aandrijving. De keuze viel op een XX1 AXS Eagle-groep gekoppeld aan een 10-52 cassette en een 34t-kettingblad. De trapas is afkomstig van CeramicSpeed, ​​maar de lagers verschillen met de lagers die in het balhoofd en het frame worden gebruikt. Dit zijn geen SLT-lagers maar wel high-end lagers met vet met een lange levensduur, aldus Canyon.

De carbon DT Swiss XRC1200-wielen hebben een interne velgbreedte van 30 millimeter. Rond de wielen – in 29″ uiteraard – liggen Maxxis Ikon Exo-banden van 2.35″. Achteraan in het frame van de Lux World Cup passen banden tot 2.5″.

De carbon cockpit werd ontwikkeld door Canyon en reageert op de naam CP0008. Stuur en stuurpen zijn uit één stuk en het 740 millimeter brede stuur is uitgerust met GA20-handvatten van Ergon. De cockpit is ergonomisch en comfortabel in gebruik en met zijn vlakke profiel en de door Canyon gebruikte vezels, is de cockpit stijf genoeg om een ​​uitstekende stuurprecisie te bieden en trillingen te filteren. Kortom, een uitstekende combo en een lust voor het oog.

Op deze versie van de Lux World Cup gaf Canyon de voorkeur aan een laag gewicht boven veelzijdigheid, en dus koos men voor een stijve carbon zadelpen, terwijl de trend tegenwoordig toch eerder neigt naar een telescopisch exemplaar. Deze telescopische zadelpen hebben we duidelijk gemist tijdens deze test, niet altijd maar toch wel vaak. Eindigen doen we met het Selle Italia SLR Boost-zadel met carbon rails, dat minder dan 200 gram weegt.

Versies en prijzen

Naast het door ons geteste model, bestaat het World Cup-assortiment uit nog drie andere modellen, allemaal van carbon. De World Cup CF 6 is het instapmodel en kost 3499 euro, daarna volgt de CF 7 voor 4299 euro. Deze twee modellen gebruiken een zwaarder carbon voor het frame (ongeveer 200 gram zwaarder), maar Canyon verzekert dat het alles heeft gedaan om het gedrag van de fiets te behouden.

In het CFR-assortiment is er ook nog een CFR Team (6999 euro) met een Fox/Shimano XTR-montage naast de CFR LTD die we in het kader van dit artikel getest hebben. Deze laatste weegt 9,80 kilogram en gaat voor 7999 euro over de virtuele toonbank.

Canyon Lux World Cup: de terreintest

Na afloop van onze test van de vorige Canyon Lux, nu toch al enkele jaren geleden, kwamen we tot de conclusie dat de Lux best temperamentvol was en niet zo makkelijk te besturen viel. Vorig jaar concludeerden we dan weer, na afloop van onze test, dat de Lux Trail erg uitgebalanceerd was. We waren dan ook reuzebenieuwd om deze nieuwe World Cup-versie van de Lux aan de tand te voelen.

Laten we beginnen met wat voor velen het belangrijkst is in XC/marathon: het rendement. We waren al verrast over het rendement dat Canyon op de Lux Trail wist neer te zetten, en toch was dit slechts een voorproefje van wat ons te wachten stond met de Lux World Cup. Staand op de pedalen in ‘full watt’-modus, is de stijfheid van het frame perfect uitgebalanceerd. Het frame blijft perfect uitgelijnd wanneer je fors op de pedalen duwt, en zelfs zonder de vering te vergrendelen voel je de fiets achteraan amper een pompende beweging maken. Hij schiet al na een kwartslag van de pedalen vooruit, en dat is bijzonder plezierig!

Dit is des te opmerkelijker als je bedenkt dat hij is uitgerust met, weliswaar goede, carbon DT Swiss 1200-wielen die toch niet meteen als de lichtste of meest explosieve wielen op de markt geboekstaafd staan. Stel je in de plaats daarvan een lichte set Duke SLS-wielen voor, waar ook de toppers in de wereldbeker mee rijden, of een set lichte handgemaakte wielen, dan krijg je spontaan kippenvel. Op de ietwat effen stukken lijkt de fiets vanzelf vooruit te gaan. Lange beklimmingen gaan bijna vanzelf en we hebben het gevoel dat we op een van de meest efficiënte fietsen op de markt zitten. Hij pompt niet of nauwelijks, zodat de on/off-blokkering voorbehouden blijft voor op de weg. Ook de zeer technische beklimmingen worden met gemak geslikt omdat de vering echt efficiënt is als het gaat om het bieden van voldoende grip. Zelfs in de steilste percentages blijft het voorwiel netjes aan de grond kleven.

De zitpositie is er duidelijk op gericht om te racen met de fiets. Het verschil in hoogte tussen zadel en stuur is aanzienlijk en je hebt een zeer flexibele rug en nek nodig om er optimaal van te profiteren. Als deze extreme kant je afschrikt, weet dan dat de Lux Trail op dit niveau veel toegankelijker is, en waar je zeker en vast veel meer plezier aan zal beleven zonder dat dit laatste model volledig afwijkt van de Lux-ervaring qua prestaties. Let ook op de keuze van de maat: met de evolutie van de geometrie is het niet langer nodig om een maatje te groot te kiezen. De medium van deze test is perfect tot 1m80, en probeer vooral geen large onder de 1m76/1m77. Maar zelfs als we wat tijd nodig hadden om onszelf aan te passen aan deze radicale positie, merkten we dat we zeer lange ritten maakten met de Lux zonder enige pijn of overmatige vermoeidheid te voelen. Dit doet ons zeggen dat voor bikers met een minimum aan training de Lux World Cup ook zeer geschikt kan zijn voor marathongebruik.

Is de Canyon Lux World Cup comfortabel? Duidelijk niet zo comfortabel als de Trail-versie. Vooraan ondervinden we geen problemen dat er ‘maar’ 100 millimeter veerweg voorhanden is op de SID SL die erg gevoelig werkt bij kleine schokken. De Rockshox SIDLuxe is duidelijk stugger en je moet echt heel snel rijden om deze optimaal te doen werken. Wanneer we de SIDLuxe-demper vergelijken met zijn rivaal Fox Float, dan mogen we kritisch zijn, maar we moeten erkennen dat de SIDLuxe wel heel goed samengaat met de kinematica van de Lux. Het is zonneklaar dat deze Lux World Cup gemaakt is voor mountainbikers die in vorm en flexibel zijn, en die een stevige technische achtergrond hebben. Dit is geen fiets om rustig mee te gaan toeren, want dan bestaat het risico dat je hem oncomfortabel zal vinden en je zal dan snel ondervinden dat hij daar absoluut niet voor is gemaakt. Nogmaals, als je absoluut een Lux wilt, maar dan minder racegericht, dan is er de toegankelijkere Lux Trail.

Bergaf heeft de Lux World Cup ons zeer aangenaam verrast. Het blijft natuurlijk een fiets die enkel diegenen die hem in het gelid weten te houden, veel plezier zal verschaffen. Toch is hij minder extreem dan zijn voorganger. Sterker nog, hoe meer je durft en hoe sneller je gaat, hoe meer het goed gaat en hoe meer vertrouwen je opbouwt. De verklaring is te vinden in de aanpassingen van de geometrie die, door de langere reach en vlakkere balhoofdhoek, veel geruststellender is. We reden zelfs een enduro-toertocht met deze fiets door er simpelweg een telescopische zadelpen op te monteren. De uitdaging was geweldig (voor één keer) omdat het spannend was, maar ook hiervoor heb je voldoende technische bagage nodig. Een goede geometrie is dus de basis die nodig is en dit is dan ook een fiets die zich op zijn gemak zal voelen op de hedendaagse, technische XC-omlopen.

We haalden het al eerder aan: de afwezigheid van een telescopische zadelpen verbaasde ons. Oké, daardoor duikt hij onder de grens van 10 kilogram en onder de prijs van 8000 euro, maar het is een accessoire dat we steeds moeilijker kunnen missen op dit soort machines. Voor marathongebruik is het misschien minder essentieel, maar als je bergaf echt het volledige potentieel van deze Lux wilt benutten en je jezelf op je gemak wilt voelen in de meer technische stroken, dan is het echt een must. Met een draadloze RockShox Reverb AXS kun je er binnen enkele seconden een mouw aanpassen. Naast een betere positie op de steilste hellingen en meer vertrouwen, zorgt het feit dat het gewicht van het lichaam gemakkelijker naar achteren kan worden verplaatst er ook voor dat de vering beter werkt, wat niet te verwaarlozen is op een fiets die in principe vrij stug is zoals de Lux WC.

Verdict

De nieuwe Canyon Lux World Cup mag dan misschien wel over ‘slechts’ 100 millimeter veerweg beschikken waar veel van zijn soortgenoten het met 120 millimeter doen, maar doordat hij lichter is geworden en een modernere geometrie kreeg, geeft hij ons wel de indruk dat hij mee is met de tijd. Omdat er naast hem in de catalogus ook nog een comfortabelere Trail-versie staat, is dit model duidelijk bedoeld om maximaal te renderen. Daarvoor heb je dan wel de juiste biker nodig, een die beschikt over de nodige fysieke en technische capaciteiten. Aan jou om in alle eerlijkheid in te schatten of de Lux WC wel jouw ideale wapen is. Zelf houden we een goede indruk over van deze Canyon Lux World Cup, die minder extreem is dan zijn voorganger. Het is een test geworden die we zullen onthouden, want deze fiets heeft de gave om van elke rit een behoorlijk intens moment te maken!

Meer info via www.canyon.com

Canyon Lux World Cup CFR

€ 7999,00

9,80 kg

  • Rendement
  • Onderdelen en oog voor details (CeramicSpeed-lagers, ...)
  • Uitstekende vernieuwde geometrie
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Verlangt snelheid om zijn volle potentieel te benutten
  • Veeleisende zitpositie
  • Afwezigheid dropper post

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorAdrien Protano