Test | Canyon Spectral:ON 8.0: adrenalineboost verzekerd!

Door Pierre Fluckiger -

  • Techniek

Test | Canyon Spectral:ON 8.0: adrenalineboost verzekerd!

In februari van dit jaar stelde het Duitse Canyon zijn allereerste e-mtb voor aan het grote publiek, de Spectral:ON. Tot op heden was deze niet bestemd voor de Benelux-markt, maar daar komt nu verandering in. Wij mochten al twee maanden doorbrengen met de Canyon Spectral:ON 8.0 om hem eens grondig onder de loep te nemen.

De prijzen van de Spectral:ON variëren tussen 3799 euro voor de 6.0-versie (met onderdelen van RockShox, Shimano, DT Swiss, Magura en Race Face) en 5999 euro voor het topmodel (met een Fox Kashima-vering, carbon DT Swiss-wielen en een elektrische Shimano Di2-aandrijving). Ons testmodel, de Canyon Spectral:ON 8.0, heeft een prijskaartje van 4999 euro. De verschillende modellen delen een aluminium frame en een Shimano-motor. Daarnaast maken ze vooraan (29″) en achteraan (27,5+) gebruik van een verschillende wielmaat en hebben ze zowel vooraan als achteraan een veerweg van 150 millimeter. Er zijn echter twee uitzonderingen: de XS is uitgerust met twee 27,5+-wielen en ons testmodel, de 8.0, heeft een voorvork van 160 millimeter. Met deze argumenten moet de Canyon Spectral:ON in staat zijn om de elektrische all mountain en trailmarkt te veroveren.

Het frame doet wat denken aan dat van een merk uit Andorra (Commençal), maar dat klopt niet helemaal. Wanneer we de details beter bekijken, merken we wel degelijk verschillen op. De bevestiging van de achterdemper kan aan de bovenbuis verschoven worden door de enige bout los te vijzen. In dat geval wijzigt de geometrie lichtjes: de balhoofdhoek en zithoek variëren met 0,8 graden, het bracket komt 9 millimeter lager te liggen en de wielbasis wordt twee millimeter langer. Op het terrein is het echter niet echt praktisch om deze operatie uit te voeren en het merendeel van onze test leggen we af in de meest vlakke positie, met een balhoofdhoek van 66,8 graden.

Onderaan wordt de achterdemper door middel van een yoke met de link verbonden. De zitbuis heeft dezelfde originele vorm die we eerder al op de Sender zagen, en die later werd toegepast op de Spectral en Torque. De klem voor de zadelpen is geïntegreerd in het frame. De zithoek van onze configuratie bedraagt 73,8 graden; een waarde die tegenwoordig nogal aan de lage kant is om stevig te kunnen doortrappen op de pedalen en eerder bevorderlijk is om snel af te dalen.

De onderbuis huisvest de batterij en de interne doorvoer van de kabels. De motor werd zodanig gemonteerd dat de fiets wat extra bodemspeling kreeg en het belangrijkste scharnierpunt optimaal kon geplaatst worden. Dit scharnierpunt ligt een tikkeltje voor het bottom bracket en vrij hoog ten opzichte van de kettinglijn. De korte liggende achtervork (430 millimeter) scharniert via een Horst Link en het achterwiel wordt in de staande achtervork gemonteerd. De bevestiging van de achterste remklauw is van het postmount-type.

Het frame ziet er compact en robuust uit. De reach van 445 millimeter op ons medium-testmodel ligt in lijn met de actuele waarden.

De geel-zwarte kleurencombinatie zagen we wel meer dit jaar. Op ons testmodel viel het op dat de overgang tussen de twee kleuren nogal slordig was uitgevoerd en de lak was ook gevoelig voor impacts en wrijvingen. Een beschermingskit lijkt ons een must, iets wat we niet gewoon zijn bij Canyon. En tot slot leek de achterpat ons iets te slap voor zo’n zware fiets, al hebben we er geen problemen mee ondervonden.

Heel wat details maken de fiets compleet. Zo is er een geïntegreerde bescherming op de liggende achtervork en op het frame is er plaats voor een kettinggeleider en een bidonhouder. Net zoals op de niet-elektrische versie, vinden we ook op de Spectral:ON de snelspanner die in de as verdwijnt na het aanspannen van het wiel.

Een korte achterkant en een lange voorkant (maar niet te lang), een laag liggend bottom bracket, een centraal liggende massa en een vlakke zithoek zijn de belangrijkste kenmerken van de geometrie van de Canyon Spectral:ON.

Op papier moet het Horst Link-systeem ervoor zorgen dat de krachten die vrijkomen bij het remmen geen invloed hebben op de veringen

De ophanging van de Canyon Spectral:ON doet een beroep op een Horst Link. Op papier moet het Horst Link-systeem ervoor zorgen dat de krachten die vrijkomen bij het remmen geen invloed hebben op de werking van de veringen. De vering blijft dan ook actief tijdens het remmen. De bovenste link zorgt ervoor dat de vering zeer gevoelig reageert in het begin van de veerweg en nadien progressiever wordt.

Canyon koos voor een Fox 36 Float Performance-voorvork met een veerweg van 160 millimeter op de Spectral:ON 8.0. Deze voorvork is voorzien van een Grip-dempercartridge waarvan de compressie bij lage snelheid kan ingesteld worden.

De Fox Float Elite DPS-achterdemper heeft drie standen: open, medium, firm. De achterdemper voldeed prima bij een intensief trail-gebruik, maar in sommige lange afdalingen in het bikepark leek hij ons iets te beperkt. Aangezien de Spectral:ON 8.0 wel degelijk een agressieve daler is, zouden we gerust een andere achterdemper met extra cilinder durven monteren, al twijfelen we of daar voldoende ruimte voor is.

Canyon koos voor een Shimano Steps E8000-motor en een batterij van 504 Wh. Er zijn drie assistentieniveaus (Boost, Trail en Eco) waartussen je schakelt via een shifter aan de linkerkant van het stuur.

Een display, een XT-crankstel van het Hollowtech II-type en een kettingblad van 34 tanden maken het plaatje compleet.

De Sram EX1-aandrijving waarmee de Spectral:ON is uitgerust, is een specifieke aandrijving voor e-bikes. Deze aandrijving heeft een specifieke ketting en derailleur. Het bijzondere is dat je met deze combinatie slechts één versnelling per keer kunt op- of afschakelen, dit om de risico’s op een kettingbreuk, wat door het gebruik van een elektrische motor wel eens voorkomt, te minimaliseren. Ook bijzonder is dat de cassette slechts acht kransjes telt. Hier raken we een heel gevoelig punt. De schakelstappen tussen twee kransjes zijn vaak te groot en je moet dan ook veel schakelen tussen de verschillende assistentieniveaus. Dit voelt niet echt intuïtief aan, zeker niet in situaties die je opperste concentratie vergen.

Origineel is dat men vooraan gekozen heeft voor een andere wielmaat dan achteraan op de Canyon Spectral:ON (wie meer wil lezen over de voor- of nadelen daarvan kan dat in dit artikel). Vooraan zien we een 29″-wiel met een 30 millimeter brede velg, achteraan een 27,5+-wiel met een velg van 35 millimeter. Het gaat om de H1501 Spline One-modellen van DT Swiss, een specifiek model voor e-mountainbikes. De naven, spaken en velgen zijn dikker om te voldoen aan de noden van een e-mountainbike. De wielen stelden niet teleur en boden een uitstekend compromis tussen comfort en rendement. Ook over de betrouwbaarheid geen slecht woord. De Spectral:ON 8.0 is uitgerust met een Maxxis Minion DHF Wide Trail 29 x 2,5 vooraan en een Maxxis Minion DHR2 27,5 x 2,8 achteraan. Zowel grip als comfort waren met deze banden op de afspraak. Eén minpunt toch: het Exo-karkas kent zijn limieten qua betrouwbaarheid op een e-mountainbike.

Over de kwaliteit van de Sram Code R-remmen gaan we niet lang uitweiden, wij zijn er fan van. De remschijven van 200 millimeter (zowel voor- als achteraan) zijn een minimum op een e-mtb. Iets meer remkracht, een knop voor de reach die iets beter bediend kan worden en iets sneller werkende remmen wanneer de remhendel wordt aangetrokken en het zou perfect zijn.

Stuur en stuurpen komen beiden van Race Face. Het stuur heeft een diameter van 35 millimeter. De G5-grips komen uit het gravity-gamma van Canyon.

De KS Lev SI-dropper post heeft een diameter van 30,9 millimeter en een drop van 150 millimeter. Het zadel, uit eigen huis, heeft wat weg van een motorzadel en het design zou zijn nut moeten bewijzen tijdens beklimmingen. Wanneer je je gewicht naar voren verplaatst, blijf je op deze manier goed in het zadel zitten.

Canyon Spectral:ON 8.0: de terreintest

Over de zitpositie hoor je ons niet klagen, deze nodigt uit om te racen en om een speelse rijstijl te hanteren. Wanneer we hem meenemen naar paden waar we vol kunnen doorrijden, vinden we het rendement goed, ook al hebben de grote banden met hun zacht rubber de neiging om ons tempo af te remmen.

Ons testmodel was duidelijk nog niet voorzien van de laatste evolutie van de Shimano-motor, want eens de 25 km/u bereikt, verliep het af- en aanspringen van de assistentie nogal schokkerig. Jammer, maar weet dat de seriemodellen verlost zijn van dit euvel.

Van zodra het wat meer bergop gaat en de paden technischer worden, kunnen we volop genieten van de wendbaarheid van de Canyon. We slalommen gezwind tussen de bomen, daarbij steeds over voldoende grip beschikkend. Dat hebben we te danken aan de twee verschillende wielmaten waarmee deze Spectral:ON is uitgerust. Met het 29″-voorwiel is geen obstakel te hoog terwijl het 27,5+-achterwiel voor voldoende grip zorgt, daarbij geholpen door de actief werkende vering. Deze vering is niet te hard en ook niet te zacht. Het enige waar je voor moet opletten, is dat je niet overal met je pedalen tegenaan botst.

Op nog steilere en technischere beklimmingen willen we, ondanks het zadel, al snel op de trappers lopen, iets wat vrij ongewoon is op een e-mountainbike. Hoe steiler het wordt, hoe meer de fiets echter de neiging heeft om te steigeren.

Deze indruk wordt bevestigd op ons vast testparkoers waar we aan de slag gaan met e-mountainbikes. Geconcentreerd blijven en je in onmogelijke bochten wringen om het gewicht naar voren te verplaatsen is de boodschap om het voorwiel van de Canyon op de grond te houden. Alsof dat nog niet genoeg is, moet je er ook nog over waken dat je de juiste versnelling kiest en de goede assistentiemodus om tot op de top te geraken. Genoeg geklommen, hoog tijd nu om de afdalingscapaciteiten van de Spectral:ON te testen.

In die afdalingen komt de Canyon Spectral:ON 8.0 eindelijk tot leven! Bergaf verrichten de veringen wonderen. Gecombineerd met de verschillende wielmaten en de brede banden worden alle obstakels afgevlakt. Of je nu voor een rustige of agressieve rijstijl kiest, de veringen hebben de situatie steeds onder controle.

En controle heb je nodig, want bergaf hebben we vaak de indruk dat de motor nog steeds een boost geeft. De Canyon wordt dan ook niet afgeremd door de vele obstakels die ons pad kruisen. Integendeel! We hebben nog maar zelden met een fiets gereden die met sprekend gemak zo snel gaat. Opletten dus, want het gaat echt razendsnel. Je reactievermogen zal danig op de proef gesteld worden aan zijn stuur.

Op een bepaald moment moet je echter ook afremmen, voor een bocht bijvoorbeeld, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. We halen aan zijn stuur zeer hoge snelheden, maar dan rekenen we er ook op dat we op zijn minst goed kunnen stoppen.

Het zijn niet de remmen die over te weinig remkracht beschikken; de boosdoener is het achterwiel dat moeite heeft om grip te vinden tijdens het remmen. Je moet dan ook anticiperen. Wanneer je de bocht ingaat, lijkt het wendbare karakter van de Spectral:ON verdwenen als sneeuw voor de zon.

Het gyroscopische effect van het 29″-voorwiel gecombineerd met het Plus-formaat van de achterband zorgt ervoor dat het geheel moeilijk door de bocht kan gegooid worden. We hebben geprobeerd om achteraan met een lagere bandendruk te rijden, maar het Exo-karkas van de Maxxis-band bleek daar niet stijf genoeg voor. We maakten van de nood een deugd en gingen dan maar driftend met het achterwiel door de bochten. Fun verzekerd!

Maar dat vergt heel wat kracht en techniek van de bestuurder, zoniet ga je gegarandeerd rechtdoor het decor in.

In het bikepark amuseren we ons door de Canyon Spectral:ON 8.0 op dezelfde manier door de kombochten te sturen. De vering klapt niet meteen toe bij de minste natuurlijke of artificiële jump. Grotere jumps zijn dan ook perfect mogelijk. Op technischere en steilere singletracks bleek de Spectral:ON 8.0 zich iets moeilijker te gedragen: een laag stuur, een vork die de neiging heeft in te duiken en het gewicht van de fiets dat van achteruit voor druk zorgt, zijn daar de oorzaken van.

Verdict

Na een test van twee maanden kunnen we zeggen dat de Canyon Spectral:ON 8.0 bergop niet de beste leerling van de klas is; bergaf behoort hij dan weer wel tot de uitblinkers. De adrenalineboost die hij in elke run geeft, hoort bij zijn persoonlijkheid. Maar om daar volop van te genieten, moet de bestuurder wel over een zekere technische bagage en een harde hand beschikken. Een gemiddeld biker zal er, dankzij de grip en het grote comfort, ook nog wel plezier aan beleven, maar opgelet wanneer je te enthousiast tekeergaat. Zijn favoriete speelterrein? Geen al te steile, natuurlijke singletracks of pistes in het bikepark. Hij is minder op zijn gemak tijdens lange afstanden en is eerder bestemd voor korte en dynamische tochten waar fun prioriteit is. Tot slot is zijn prijs-kwaliteitverhouding een absolute meerwaarde.

Meer info op www.canyon.com

DoorPierre Fluckiger